Kun sukupuoli-identiteetin voi itse määrittää, niin mitkä muut identiteetit voi myös itse määrittää? Eli missä asioissa oma kokemus menee todellisuuden edelle?
Minun mielestäni sosio-ekonomisen identiteetin voi määrittää itse. Esim. Jos työtön 50 -vuotias kokee olevansa 40 -vuotias yritysjohtaja, niin silloin hän on sitä mitä hän kokee olevansa.
Samalla tavoin myös etnisen identiteetin voi itse määrittää. Jos esim. kantasuomalainen kokee olevansa Etelä-Amerikan intiaani, niin ei hänen kokemustaan omasta itsestään voi väittää vääräksi.
Entäs sellainen tapaus, jos alaikäinen identifioi itsensä täysi-ikäiseksi, niin kyllä häntä pitää silloin kohdella täysi-ikäisenä. Niin ja mikäli ääri-islamilainen identifioi itsensä suvaitsevaiseksi, niin kyllä hänen kokemus omasta itsestään on siinäkin tapauksessa oikea.
Kun nyt yhdessä tapauksessa eli sukupuoli-identiteetin määrittämisessä oma kokemus menee todellisuuden eli biologian edelle, niin kyllä missä tahansa muussakin identiteetti-asiassa se oma kokemus lopulta on se oikea.