Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 970 373
  • 47 166

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Voiko jossain harjoitella jousiammuntaa? Ampumaratoja on ainakin, mutta jousiammunta voisi olla kivaa myös.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voiko jossain harjoitella jousiammuntaa? Ampumaratoja on ainakin, mutta jousiammunta voisi olla kivaa myös.

Hyvä ystäväni työskentelee jousiammuntaohjaajana, entinen maajoukkuemies. Onnistuu siis helpostikin ja on muuten mukava laji.

Samat ongelmat niin kuin jokaisessa näissä mukaeksoottisissa lajeissa. Paljon on oikeasti kiinnostuneita mitä on mukava ohjata ja sitten firman porukoita missä välillä joutuu olemaan tiukkana ja kertomaan, että jouseen ei todellakaan kosketa tuossa kuosissa.

Listahintaa en muista, mutta ei se edes kovin kallista ole, vaikka varusteitahan tuossa tarvitaan. Kilpanuolet ovat kalliita, mutta alkeiskurssilla käytetään harjoitusnuolia ja muutenkin vähän kevyempiä kamoja. Ja ammutaan lähempää, niin saattaa jopa tauluunkin osua joskus.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voiko jossain harjoitella jousiammuntaa? Ampumaratoja on ainakin, mutta jousiammunta voisi olla kivaa myös.

Mistä päin olet, niin olisi helpompi kertoa tarkempia vinkkejä.
Itse olen Helsingistä ja harrastan Wilhelm Tell Ry:ssä jousiammuntaa. Aloitin alkeiskurssista, joka oli 10 euroa kerta ja hinta tipahti 5 euroon, kun oli omat kamat. Omat kamat, riippuen vähän mitä lajia on harrastamassa on noin 300 eurosta ylöspäin.

Wilhelm Tellillä alkoi juuri avoimet ammunnat, joihin pääsee tutustumaan lajiin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistä päin olet, niin olisi helpompi kertoa tarkempia vinkkejä.
Itse olen Helsingistä ja harrastan Wilhelm Tell Ry:ssä jousiammuntaa. Aloitin alkeiskurssista, joka oli 10 euroa kerta ja hinta tipahti 5 euroon, kun oli omat kamat. Omat kamat, riippuen vähän mitä lajia on harrastamassa on noin 300 eurosta ylöspäin.

Wilhelm Tellillä alkoi juuri avoimet ammunnat, joihin pääsee tutustumaan lajiin.
Helsingissä asustelen eli tuo voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kannattaa tulla käymään alkeisammunnassa ja syyskuussa lähtee taas alkeiskurssit rullaamaan niin sinne vain mukaan. Itse olen kovin viihtynyt uuden harrastuksen parissa.

Kuinka kaukaa jo ammut? Pitää mennä taas joku kerta ampumaan, mutta ihan sellainen kärpänen siihen ei päässyt puraisemaan.

Yllättävän nopeasti kyllä oppii noita perusjuttuja.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kuinka kaukaa jo ammut? Pitää mennä taas joku kerta ampumaan, mutta ihan sellainen kärpänen siihen ei päässyt puraisemaan.

Yllättävän nopeasti kyllä oppii noita perusjuttuja.

Olen vajaan vuoden aktiivisesti harrastanut, keskiarvolla varmaan vajaat 2 kertaa viikossa.
Ammun vaistojousella, eli ei ole tähtäintä käytössä. Nyt kun pääsee ulkona ampumaan tulee ammuttua pidemmiltä matkoilta. Pääsääntöisesti 20 - 30 metrin välissä, mutta on sitä 70 metristä kanssa ammuttu ihan vain tajutakseen että tuurista kiinni osuuko pisteille päinkään. Metsässä tulee ammuttua 15 - 70 metrin välillä.

Nopeasti perusjutut oppii, mutta se jatkuvuus on tuossa lajissa se mikä vie aikaa. Tullut aika hyvin tehtyä itsetutkiskelua ammunnan lomassa. On niin paljon päästä kiinni miten kulkee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä barefoot-kenkien ystäviä? Minulla on reissukenkinä ollut pitkään Merrellin barefoot-kenkiä koska ovat mukavan kepoisia ja silti hyviä kun reissussa tulee kuitenkin käveltyä yleensä todella paljon. Käytössä on ollut Trail Glovet sekä nyt viimeisimpänä Bare Access 2:t. Nyt alkaa nuo nykyiset lahoamaan jalkaan niin pitäisi saada uudet, ja väriltään mielellään ihan yksiväriset tai mahdollisimman hillityt mustat/siniset/harmaat. Merrellin kengillä jostakin syystä saatavuus tällä hetkellä todella huonoa, varsinkin noissa em. väreissä, ja nämä Bare Accessin uusimmat mallit (4 & Flex) on minusta jo liiankin topattuja ja paksupohjaisia barefoot-kengiksi joten pitäisi saada vähän riisutumpaa ja kevyempää, eli enemmän tuon Bare Access 2:n tyylistä kenkää.

Olen katsellut netistä noita Vivobarefootin malleja mutta kun noita ei oikein missään pääse sovittamaan niin kiinnostaisi tietää onko kenelläkään ollut noita käytössä. Minkälaisia ovat laadultaan ja ominaisuuksiltaan suhteessa Merreleihin? Vähän kalliimpia näyttävät olevan kuin Merrellit niin saako rahalle vastinetta? Ja minkälainen mitoitus noissa on, eli pitääkö ottaa esim. normaalia suurempaa tai pienempää kokoa?

Olisiko muita suosituksia hyvistä barefoot-kengistä? Haussa siis tosiaan sellainen kevyt, ilmava, ja ulkonaöltään mahdollisimman hillitty kenkä jossa olisi kuitenkin sen verran paksuutta pohjassa että pystyy kävelemään myös soralla ilman että kivet sattuu heti jalkapohjin. Mutta pitää silti olla se barefootin tuntuma että ei menisi pohja liian paksuksi kuten näissä Merrellin uusimmissa malleissa näyttää jo olevan.
 

Nick Neim

Jäsen
Pukeutumisohjeita idiootille. Olen menossa avajaistilaisuuteen, jonka pukukoodina on rento. Pukua ei siis tarvitse, mutta ampuuko pikkutakki/tummansininen puvuntakki + farkut yhdistelmänä jo yli rentoon? Vai mennäänkö pelkällä kauluspaidalla? Olen aivan helvetin surkea näiden pukukoodien kanssa, ja vaikka kuinka koitin googletella, niin lisävahvistusta täältä kaipailisin. Avajaiset järjestetään ulkona teltassa, joten siinä mielessä takkikin olisi ihan tarpeellinen.

Ja ylipäätään olen hieman hämilläni, että onko tuo sininen puvuntakki farkkujen kanssa törkeä etikettivirhe? Vai pitääkö nimenomaan olla pikkutakki? Näyttää kokonaisuutena hyvältä omaan silmään, mutta ei täysin dorkaa mielikuvaa haluaisi kaikille antaa, vaikka kyse ei ole kuin ainoastaan muutamasta tunnista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja ylipäätään olen hieman hämilläni, että onko tuo sininen puvuntakki farkkujen kanssa törkeä etikettivirhe? Vai pitääkö nimenomaan olla pikkutakki? Näyttää kokonaisuutena hyvältä omaan silmään, mutta ei täysin dorkaa mielikuvaa haluaisi kaikille antaa, vaikka kyse ei ole kuin ainoastaan muutamasta tunnista.

Tiedätkö, minulla oli samoja ongelmia äskettäin (eilen) ja oli hienot housut ja paita. Minä olin hieno mies, mutta silti siellä pyöri porukkaa sinisillä farkuilla ilman takkia.

Ei alkanut ahdistaa, mutta ylipukeutumista ei saa tehdä. Sellaista ei minullakaan ollut, mutta itku meinasi tulla miksi ei vain voisi olla vähän rennommissa kuteissa, kun joku muukin on.

Tai ei edes itkettänyt, tiedänpähän ensi kerralla miten pukeutua. Vanhemmat herrat ovat puku päällä ja muut sukupolvet eri lailla.
 

Tuamas

Jäsen
Ja ylipäätään olen hieman hämilläni, että onko tuo sininen puvuntakki farkkujen kanssa törkeä etikettivirhe? Vai pitääkö nimenomaan olla pikkutakki? Näyttää kokonaisuutena hyvältä omaan silmään, mutta ei täysin dorkaa mielikuvaa haluaisi kaikille antaa, vaikka kyse ei ole kuin ainoastaan muutamasta tunnista.

Menee casualin ja smart casualin alle, ei o etikettivirhe.

Ihan turvallinen vaihtoehto, alle 50v porukkaan sulaudut varmasti. Sen yli menevät vetävät nuo sitten yli (puku) tai alle.
 

Nick Neim

Jäsen
Tiedätkö, minulla oli samoja ongelmia äskettäin (eilen) ja oli hienot housut ja paita. Minä olin hieno mies, mutta silti siellä pyöri porukkaa sinisillä farkuilla ilman takkia.

Ei alkanut ahdistaa, mutta ylipukeutumista ei saa tehdä. Sellaista ei minullakaan ollut, mutta itku meinasi tulla miksi ei vain voisi olla vähän rennommissa kuteissa, kun joku muukin on.

Tai ei edes itkettänyt, tiedänpähän ensi kerralla miten pukeutua. Vanhemmat herrat ovat puku päällä ja muut sukupolvet eri lailla.
Menee casualin ja smart casualin alle, ei o etikettivirhe.

Ihan turvallinen vaihtoehto, alle 50v porukkaan sulaudut varmasti. Sen yli menevät vetävät nuo sitten yli (puku) tai alle.
Joo, hyvinhän sinne sulautui joukkoon. Oli tosiaan vanhempaa ja nuorempaa joko pelkällä kauluspaidalla tai pikkutakin kanssa, joten aika kirjava joukko meitä siellä oli. En ainakaan kokenut itseäni ylipukeutuneeksi. Pariin kertaan kehaistiin, että olenpas oikein tyylikkäänä. Just joo. Ainahan mä. Melkein.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tarvitsen uuden pesukoneen. En tajua noiden teknisestä kehityksestä juuri mitään ja jokaisen myynti-ilmoitus sisältää hienoja korulauseita miksi juuri se laite on se paras. Hintaluokka on alle 400e eli mitään lippulaivamallia ei olla etsimässä. Niin ja edestä täytettävä pitäisi olla. Täyttö 6-7 kg. Kaksi potentiaalisinta ehdokasta tällä erää ovat:

Samsung WW70J44A3M ‐pesukone, 7 kg, 1400 rpm, A+++-energialuokka, Inverter-moottori, näyttö, ajastin – Edestä täytettävät 6-8 kg – Edestä täytettävät – Pyykinpesukoneet – Kodinkoneet – Verkkokauppa.com

Bosch WAN240A7SN Serie 4 ‐pyykinpesukone – Edestä täytettävät 6-8 kg – Edestä täytettävät – Pyykinpesukoneet – Kodinkoneet – Verkkokauppa.com

Kumman noista arvon palstalaiset laittaisivat ostoskoriin? Samsungissa (ainakin olevinaan) normaalihinta 499e mutta onko tuo oikeasti laadukkaampi? Tai olisiko jotain muita suositteluita annetussa hintaluokassa omien kokemuksien perusteella?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kumman noista arvon palstalaiset laittaisivat ostoskoriin? Samsungissa (ainakin olevinaan) normaalihinta 499e mutta onko tuo oikeasti laadukkaampi? Tai olisiko jotain muita suositteluita annetussa hintaluokassa omien kokemuksien perusteella?

Aikoinaan, kun ostin tiskikoneen, niin kännissä vain klikkailin jonkun. Oikeastihan se pesutulos on ihan samanlainen kaikilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No tämä. Samaan olen itsekin kallistumassa, että valitusta hintaluokasta klikkailen vain jonkin ostoskoriin ja that's it.

Muutan ensi viikolla ja kämpässä on pesukone valmiina. Vähän hirvitti, kun se oli tosi uusi ja näytti olevan tuhansittain jotain uskomattomia pesuohjelmia. Saakohan sitä edes tulille. Ota sellainen missä ei ole kuin pari ohjelmaa.

Ai niin, eihän sellaisia ole olemassa. Ennen oli useimmat asiat paremmin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Astianpesukoneista (ja aika monesta muustakin kodinkoneesta) eräs asiaan vihkiytynyt ja kodinkoneliikkeessä myyjänä toiminut kaveri sanoi joskus että "jos et raski, tai ei ole varaa ostaa Mieleä niin sitten on periaatteessa ihan sama minkä merkin otat"
 

Tuamas

Jäsen
Astianpesukoneista (ja aika monesta muustakin kodinkoneesta) eräs asiaan vihkiytynyt ja kodinkoneliikkeessä myyjänä toiminut kaveri sanoi joskus että "jos et raski, tai ei ole varaa ostaa Mieleä niin sitten on periaatteessa ihan sama minkä merkin otat"

Tämä oikeastaan on ihan hyvä ohjenuora.

Noista esitetyistä Bosch lienee inan kestävämpi ja äänekkäämpi ja Samsungissa hieman enemmän yleensä ominaisuuksia ja hiukan hiljaisempi.

Itsellä on nykyään olosuhteiden pakosta halvempi ratkaisu, joka on Beko ja ihan hyvin on käynyt ja kukkunut, vaikkakin nitisee jo sen verran etten ihan hirveää kestävyyttä uskalla tolle toivoa.

Oikeastaan sellainen käytännön ohje @Kipa84 :lle, että jos olet sinkkumies, niin nopea peruspesuohjelma on aika bueno ominaisuus. Eli katsoo että ostettavassa koneessa on lyhyt perusohjelma.

Punnitsin noita alkaen - malleja (hiukan vielä halvempia kuin nuo Kipan esittämät) ja Boschissa lyhin pesuohjelma oli yli tunnin ja Bekossa parhaimmillaan 17 min, joka lopulta ratkaisi päätöksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös