Mainos

Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 111 666
  • 47 284

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Kuuluuko kukaan juuri itse keksimääni (tuskin olen ensimmäinen) Triple Silver Clubiin? Tämä siis sillä tavalla, että niin Stanley Cup-finaalit kuin MM- ja Olympiafinaalit on hävittynä, mutta track recordista ei löydy myöskään mistään näistä voittoa. Varmasti näitä löytyy ja todennäköisesti vielä suomalaisia. Jarkko Ruutu?

Edit. Jarkko Ruutu ainakin taisi osua oikeaan.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kuuluuko kukaan juuri itse keksimääni (tuskin olen ensimmäinen) Triple Silver Clubiin? Tämä siis sillä tavalla, että niin Stanley Cup-finaalit kuin MM- ja Olympiafinaalit on hävittynä, mutta track recordista ei löydy myöskään mistään näistä voittoa. Varmasti näitä löytyy ja todennäköisesti vielä suomalaisia. Jarkko Ruutu?

Ei suora vastaus kysymykseen, mutta Toni Lydmanin Wikipedia-sivulla sanotaan seuraavaa:

Having lost the Olympic final (2006), World Championship final (1998, 1999), World Cup final (2004) and Stanley Cup final (2004), Lydman and his fellow countrymen Jarkko Ruutu, Kimmo Timonen and Sami Salo, are the only members of the unofficial "Quadruple Silver Club", a somewhat humorous reference to the Triple Gold Club and the unofficial "Quadruple Gold Club" for players who have won the most important championships available to the sport.

Kaikilla herroilla on sivumennen sanoen myös SM-hopeaa. Kolme heistä on kuitenkin sentään myös nostellut Kanada-maljaa, ja Salo on voittanut Ruotsin mestaruudenkin. Lydmanilta sen sijaan jäi SM-kultakin saavuttamatta, kun oli vielä HIFK:n juhliessa vuonna 1998 Tapparassa. Hyvin taisi oppi imeytyä...

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Stokkalla ruuhkapäivinä. Joulun alla ja vastaavina päivinä ainakin.

Samoin Vii Voanissa aina kun omistajaa sattuu huvittamaan.
Thanks. Enpä ole itse törmännyt pakkaamiseen. Tuli vaan mieleen kun FB:ssä on jaettu lähipäivinä kolumnia, missä kerrotaan kehitysvammaisen pojan jakaneen jotain lappuja pakkaamiinsa kasseihin. Lapuissa oli jotain mietelauseita ja kohta sille kassalle olikin pitkä jono, vaikka kassoja olisi ollut vapaanakin.

Edit. En nyt puhelimella löydä linkkiä, mutta taisi olla Kalevan kolumni. Kirjoittajana jonkun kuntoutuskeskuksen tms. johtaja/työntekijä.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Johtaako kaman käyttö siihen, että camohousut alkavat näyttää käyttäjistään hyviltä, vai johtaako camojen käyttö huumeiden pariin?

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Johtaako kaman käyttö siihen, että camohousut alkavat näyttää käyttäjistään hyviltä, vai johtaako camojen käyttö huumeiden pariin?

Nämä ovat ajan myötä löytäneet toisensa vähän kuten urheilu ja verkkarit.

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins

Saman voisi miettiä myös, että johtaako "Suomi suomalaisille" ajattelutapa camohousujen käyttöön. Ei kai camoja käytä muut kuin nistit ja isäm maam puollustajat?

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Samaan ihmettelyyn voi liittää myös liekkihupparit ja ne sellaiset "vauhtilasit". Ei kaikki näihin pukeutuvat tietenkään huumetta ota, mutta aika usein kyllä. Varsinkin näiden yhdistelmät on useimmiten hyviä tuntomerkkejä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Finaalin häviäminen ei ole este Gold Clubiin pääsemiselle, joten en oikein hyväksy ajatusmallia jossa mestaruuden voittaminen olisi Silver Clubiin pääsemisen este. Toki jokainen voi itse määritellä tämän klubin kriteerit. Nimimerkki @benicio (ai kato se olen minä) on tehnyt ansiokasta selvitystä aiheesta täällä:
Sekalaisia kysymyksiä NHL-kiekosta | sivu 42 | Jatkoajan keskustelupalsta
Eli ainakin Näslund ja Fetisov ovat hävinneet vielä enemmän finaaleja kuin em suomalaiset. Ja huomautuksena noihin linkin viesteihin, että jos finaalin häviäminen tiputtaa kultakerhosta pois niin Bergeronkin on tipahtanut Quadruple Gold Clubista, jossa ei äkkiseltään ajateltuna nyt ole näillä kriteereillä yhtään jäsentä.

Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä ei ole tietokilpakysymys, vaan mä vaan nukuin fysiikan tunnit.

Kuinka suuri voima on naamaan osuvalla tennispallolla? Nopeudet esim. 50 km/h, 100 km/h ja 200 km/h. Tennispallohan painaa noin 60 grammaa.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka suuri voima on naamaan osuvalla tennispallolla? Nopeudet esim. 50 km/h, 100 km/h ja 200 km/h. Tennispallohan painaa noin 60 grammaa.
Kerrotaan nyt laskutapakin. Ensimmäisen saat kaavaan sijoittamalla 0,5*m*v^2
eli:0.5*0.06*(50/3.6)^2=5.787
Loput samalla tavalla tai vaan kertomalla neljällä edellinen, koska nopeus aina kaksinkertaistuu niin voima nelinkertaistuu.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Tarkalleen ottaen nuo yllä lasketut ovat kineettisiä energioita (yksikkö joule J = Nm) eikä voimia (yksikkö newton N). Voimahan ei ole törmäyksen aikana vakio, vaan jotakin tämän vasemmanpuolisen kuvan näköistä: kuva Googlen kuvahausta. Tuon (t,F)-kuvaajan alle jäävä pinta-ala on voman impulssi, joka on siinä mielessä kiintoisa suure, että se on yhtä suuri kuin tennispallon liikemäärän muutos.

Jos oletetaan, että tennispallo kimpoaa päästä tulosuuntaansa menettämättä vauhtiaan, on liikemäärän muutos

delta_p = p2- p1 = mv - (-mv) = 2mv

ja tämä siis on yhtä suuri kuin voiman impulssi. Jos mallinnetaan törmäystä siten, että voima on vakio koko törmäyksen ajan niin saadaan oikeanpuoleisen kuvan mukainen tapaus, joka on laskennallisesti yksinkertaisempi. Impulssi saadaan tällöin yhtälöstä I = F*t, missä F on törmäyksen aikana vaikuttava vakiovoima ja t aika, jonka iho ja pallo ovat kosketuksissa. Siis

I = F*t = delta_p = 2mv

mistä ratkaistaan

F = 2mv / t

Jos nyt heitetään hihasta törmäyksen kestoksi vaikka 5 millisekuntia (ei isommin hajua onko arvio sinne päinkään), olisi voima (2*0,060kg*(50/3,6)m/s) / 0,005s = 33 N ja tässä mallissa voima kasvaa suoraan verrannollisena pallon nopeuteen, eli muut voimat ovat 67N ja 133N.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kerrotaan nyt laskutapakin. Ensimmäisen saat kaavaan sijoittamalla 0,5*m*v^2
eli:0.5*0.06*(50/3.6)^2=5.787
Loput samalla tavalla tai vaan kertomalla neljällä edellinen, koska nopeus aina kaksinkertaistuu niin voima nelinkertaistuu.
Toimiiko tämä myös voimantuotossa jos ajatellaan esim rakettia, eli jos nopeutta tarvitaan nostaa kaksinkertaiseksi niin tarvittava (moottorin) voima pitää olla nelinkertainen?

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin yleensä fysiikan kaavat toimii aina jos saat sijoittettua kaavaan oikealla yksiköllä varustetut arvot. Siis kyllä toimii.

Fysiikassa näissä voimalaskuissa ei tarvitse juuri muistaa muuta kuin että mgh=0,5mv^2, niin tuosta voi johtaa kaiken jos vielä muistaa sen, että jos voimalla on suunta se pitää kertoa cosini fiillä ja että yhtälön vasen puoli edustaa potentiaalienergiaa ja oikea kineettistä.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nyt tarvitaan kulinaristien vinkkejä. Saako Pitahayaa jostakin Suomesta? Mielellään pääkaupunkiseudulta.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onhan noita ihan Prismoissa ja Citymarketeissa.
Ja juuri kun minä sain kuulla tyttöystävältäni että ei löydy Suomesta... huomaa etten ole juuri aikaa hedelmähyllyllä viettänyt.

Jeffrey

Jäsen
Ja juuri kun minä sain kuulla tyttöystävältäni että ei löydy Suomesta... huomaa etten ole juuri aikaa hedelmähyllyllä viettänyt.

Jos mulla olisi tyttöystävä, niin kyseenalaistaisin ja tuplavarmistaisin kaiken tiedon, mitä sitä kautta saisin.

Vähän munapusseilua olla käyttämättä Googlea, koska tyttöystävä tietää jo kaiken. Aika harvoin nainen on oikeassa, oikeastaan yhtään missään. Ehkä mulla ei sen takia ole tyttöystävää.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos mulla olisi tyttöystävä, niin kyseenalaistaisin ja tuplavarmistaisin kaiken tiedon, mitä sitä kautta saisin.

Vähän munapusseilua olla käyttämättä Googlea, koska tyttöystävä tietää jo kaiken. Aika harvoin nainen on oikeassa, oikeastaan yhtään missään. Ehkä mulla ei sen takia ole tyttöystävää.
Miksi käyttää Googlea kun voi mennä Jatkoajan keskustelupalstalle ja kysyä sieltä kyseistä asiaa? Päälle saa vielä enemmän tai vähemmän kohteliasta vittuilua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy