Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 108 362
  • 47 279

Åleg

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Saako perus pienikokoisia huonekaluja heittää tavallisiin taloyhtiön roskasäiliöihin? Laitoin aamulla pienen tv-tason sekä muovisen n. 30 cm korkean kasvin roskiin, ja joku kerrostalokyttääjät oli iltapäivään mennessä palauttanut tavarat ulko-oveni eteen. Teinkö jonkun virheen vai onko mulkkuja naapureita? Tavarat siis mahtuivat hyvin säiliöihin eivätkä sisältäneet mitään outoja materiaaleja.

Asiaa hieman sivuen, joku tähtinaapuri on täyttänyt kellarikomeroni, jota olen pitänyt tyhjänä ja hölmönä en silti laittanut lukkoa oveen. Viisi putkitelkkari ja muuta roinaa on nyt komerossa enkä mielellään itse niitä kärräsimme kierrätyskeskuksen. Onko jollain kokemuksia vastaavista tilanteista?

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Saako perus pienikokoisia huonekaluja heittää tavallisiin taloyhtiön roskasäiliöihin? Laitoin aamulla pienen tv-tason sekä muovisen n. 30 cm korkean kasvin roskiin, ja joku kerrostalokyttääjät oli iltapäivään mennessä palauttanut tavarat ulko-oveni eteen. Teinkö jonkun virheen vai onko mulkkuja naapureita? Tavarat siis mahtuivat hyvin säiliöihin eivätkä sisältäneet mitään outoja materiaaleja.

Jos astia on sekajäteastia, pitäisi tuon olla ihan ok. Ellei sitten tv-taso ollut pääasiallisesti metallia. Toki tuo on vittumainen tapa täyttää roskalaatikko kerralla, varsinkin kun tuon kokoiset tavarat olisi kohtuullisen helppo viedä itsekin jäteasemalle maksutta. Silti mielestäni kyttänatsipaska-naapurillasi ei ole oikeutta kantaa niitä jäteastiasta takaisin.

Kellarikomeron suhteen suosittelen soittamaan huoltoyhtiölle. Todennäköisesti tulevat tyhjentämään kopin. Ainakin meillä toimi, kun joku edellisen asuntomme tähtinaapureista oli päättänyt perustaa viiriäisfarmin meidän tyhjään ja lukitsemattomaan varastokoppiin.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos astia on sekajäteastia, pitäisi tuon olla ihan ok. Ellei sitten tv-taso ollut pääasiallisesti metallia. Toki tuo on vittumainen tapa täyttää roskalaatikko kerralla, varsinkin kun tuon kokoiset tavarat olisi kohtuullisen helppo viedä itsekin jäteasemalle maksutta...

Tämä riippuu varmasti kunnasta. Porin kierrätyskeskus velottaa sekajätteestä 5,40€/ kuutio, energia- yms. muu lajitteltava jäte on ilmaista. Kysyin suuren minimihinnan tarkoitusta, jokaisella kuuluu olla sekajäteastia, oli vastaus. Eli ainakin Porissa tv-taso kuuluisi sinne omaan laatikkoon.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tämä riippuu varmasti kunnasta. Porin kierrätyskeskus velottaa sekajätteestä 5,40€/ kuutio, energia- yms. muu lajitteltava jäte on ilmaista. Kysyin suuren minimihinnan tarkoitusta, jokaisella kuuluu olla sekajäteastia, oli vastaus. Eli ainakin Porissa tv-taso kuuluisi sinne omaan laatikkoon.

Kyllähän tuon tv-tason ja muovikasvin olisi siellä voinut lajitella, joten maksutta ne varmasti olisi saanut vietyä. Lajittelematoman sekajätteen vastaanotto maksanee varmasti joka jätehuoltoasemalla.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Veikkaisin, että nettikäyttäytymisen perusteella joku taho on kategorioinut kyseiset käyttäjät venäjänkielisiksi. Monesti nuo mainokset perustuvat ns. selaushistoriaan ja useilla venäläisillä tai Venäjää käsittelevillä sivuilla käyvä saattaa profiloitua tiettyjen mainostajien kohderyhmäksi. Js mainostajat ovat venäjänkielisiä, niin tuossa on sitten tulos. Itsekin muistan aikanani saaneeni lomaehdotuksia Georgian lomaa varten selattuani aktiivisemmin Georgiaa käsitteleviä sivustoja Georgian sodan aikana.

Toisin sanoen, ns. normaalitilanteessa mainokset kertovat "kiinnostuksen kohteista". Kohde taas riippuu siitä mitä olet hakenut, mitä lukenut ja mitä postannut. Joskus nuo osuvat nappiin, joskus taas menevät aivan ristiin. Esimerkiksi nyt Venäjän ja Ukrainan (miksei myös olympialaistenkin) takia moni on varmasti "saanut täppiä" siihen kuuluisaan "väärään kategoriaan" ja näkee sen takia venäläisiä mainoksia. Tää on tätä nettimarkkinointia.

Miksköhän meikäläiselle tarjotaan vähän väliä "hot asian singles" tms. En tietääkseni ole mitään Aasiaan liittyvää ihmetellyt. Siis meinaan ihan SFW-sivuilla.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Miksköhän meikäläiselle tarjotaan vähän väliä "hot asian singles" tms. En tietääkseni ole mitään Aasiaan liittyvää ihmetellyt. Siis meinaan ihan SFW-sivuilla.

Nauti. Aasialaiset emännät ovat varsin näyttäviä ja mukavia pakkauksia noin päällisin puolin, tyytyvät vähään ja jopa tuntuvat sopeutuvan Suomeen. Nettimarkkinoinnista en omaa ihan ensikäden kokemusta (jotain toki) ja sinun selaushistoriasi on itselleni täysin tuntematonta, joten tarkempia syitä en lähde edes spekuloimaan. Aivan tyhjästä nuo Googlen mainokset eivät generoidu, mutta tartu nyt ihmeessä tilaisuuteen!

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Nauti. Aasialaiset emännät ovat varsin näyttäviä ja mukavia pakkauksia noin päällisin puolin, tyytyvät vähään ja jopa tuntuvat sopeutuvan Suomeen. Nettimarkkinoinnista en omaa ihan ensikäden kokemusta (jotain toki) ja sinun selaushistoriasi on itselleni täysin tuntematonta, joten tarkempia syitä en lähde edes spekuloimaan. Aivan tyhjästä nuo Googlen mainokset eivät generoidu, mutta tartu nyt ihmeessä tilaisuuteen!

Ja heti perään juhlatelttamainos. Ja morsiuspukuja. Mitä? Seuraavana varmaan Pamper's ja Karjala ja sitten uudestaan hot singles.

Edit: "Cybersecurity for dummies"... Nyt se Nigerian prinssi alko vittuilemaan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Saako perus pienikokoisia huonekaluja heittää tavallisiin taloyhtiön roskasäiliöihin?

Taloyhtiöillä voi olla taloyhtiökohtaisia sääntöjä sen suhteen millaista jätettä sekajätteeseen voi/saa laittaa. Olen asunut taloyhtiössä, jonka järjestyssäännöissä kiellettiin kaiken muun kuin talousjätteen laittaminen sekajätteisiin eli huonekalut tms. vähänkin suuremmat romut tuli itse toimittaa kunnan kaatopaikalle tai jätehuoltopisteeseen. Toisaalta eräässä taloyhtiössä ohjeistuksena oli se, että kaiken muun kuin elektroniikkaromun sai toimittaa taloyhtiön jätekatokseen (ulkopuolelle), josta huoltofirma toimitti sen sitten eteenpäin omaan jätelajittelupisteeseensä.

vlad.

Aina Pata

Jäsen
Kaverini oli lomailemassa Porissa, Ruotsin rekkareissa olevalla autollaan ja onnistui saamaan pysäköintivirhemaksun. Yltääköhän kaupunkien perintä ulkomaille?

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kyllä annan itsestäni huolimattoman kuvan, mutta se nyt on sivuseikka.

Olisi huomenna tarkotus lähteä kiertelemään autokauppoja, auton vaihtoa kun on miettinyt koko kuluneen vuoden. Etukäteen on kiikarissa jo muutama hyvältä vaikuttava vaihtoehto. Omaa autoa olisi tarkoitus tarjota vaihdossa. Nyt on vain sellainen ongelma että en löydä rekisteröintitodistuksen ilmoitusosaa mistään, asunto myllätty ympäri jo pariin kertaan.

Eli kysymys kuuluu, että onko rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa pakollinen kun tarjoaa autoaan johonkin autoliikkeeseen autoa vaihdettaessa?

Vituttaa kyllä tämä huolimattomuus, vaan kun ei auta sekään löytymisen suhteen.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli kysymys kuuluu, että onko rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa pakollinen kun tarjoaa autoaan johonkin autoliikkeeseen autoa vaihdettaessa?

Vituttaa kyllä tämä huolimattomuus, vaan kun ei auta sekään löytymisen suhteen.

Mun käsittääkseni ilmoitusosa vaaditaan jos meinaa omistajaa vaihtaa eli kyllä, on pakollinen. Mutta uuden saat kun käyt katsastuskonttorilla ja sanot että hukassa on ja uuden tarvitset. Maksanee muutaman kympin.

Åleg

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Asiaa hieman sivuen, joku tähtinaapuri on täyttänyt kellarikomeroni, jota olen pitänyt tyhjänä ja hölmönä en silti laittanut lukkoa oveen. Viisi putkitelkkari ja muuta roinaa on nyt komerossa enkä mielellään itse niitä kärräsi kierrätyskeskuksen. Onko jollain kokemuksia vastaavista tilanteista?

Kellarikomeron suhteen suosittelen soittamaan huoltoyhtiölle. Todennäköisesti tulevat tyhjentämään kopin. Ainakin meillä toimi, kun joku edellisen asuntomme tähtinaapureista oli päättänyt perustaa viiriäisfarmin meidän tyhjään ja lukitsemattomaan varastokoppiin.

Saaga jatkuu, sain saman neuvon kuin Tpipltä myös muualta, ja soitin huoltoyhtiölle. He lupasivat hoitaa kellarikomeron tyhjennyksen kun ovat varmistaneet taloyhtiöltä, että komero on minun.

Tänään taloyhtiöstä soitti ilkeä kurppa, joka ilmoitti minulle, että saan itse tyhjentää komeron, eikä se kuulu taloyhtiölle. Ämmän mielestä koitan kusettaa taloyhtiötä viemään omia tavaroitani pois. Koitin selittää, että komerossa olevat 4 kpl putkitelkkaria, vanhat hiihtosauvat, lastenkärryt jne. eivät ole ikinä olleet minun omaisuutta.

Taloyhtiön täti ei tätä uskonut, ja piti veden pitävään todisteena, että koitan kusettaa heitä sitä, että olin tiedustellut muilta miten asiassa voi toimia, ja näin ollen jopa suunnitellut kusetukseni. Vaikea uskoa, että todistustaakka siitä, että tavarat EIVÄT ole minun minun olisi minun harteilla.

Kun ehdotin tädille, että kärrään tavarat rappukäytävään tai kellarikäytävään jossa niiden oikeat omistajat voivat korjata ne parempaan talteen, sain vastukseksi, että taloyhtiö kyllä tyhjentää komeron, mutta lasku tulee minulle. Eihän tää nyt näin vaikeata voi olla?

Jos en muuta tästä saa käteen kuin laskun, niin ainaki opetuksen siitä, että tästälähtien käyn lyömässä kilon painoksen munalukon kellarikomeroon jatkossa muuton yhteydessä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saaga jatkuu, sain saman neuvon kuin Tpipltä myös muualta, ja soitin huoltoyhtiölle. He lupasivat hoitaa kellarikomeron tyhjennyksen kun ovat varmistaneet taloyhtiöltä, että komero on minun.

Tänään taloyhtiöstä soitti ilkeä kurppa, joka ilmoitti minulle, että saan itse tyhjentää komeron, eikä se kuulu taloyhtiölle. Ämmän mielestä koitan kusettaa taloyhtiötä viemään omia tavaroitani pois. Koitin selittää, että komerossa olevat 4 kpl putkitelkkaria, vanhat hiihtosauvat, lastenkärryt jne. eivät ole ikinä olleet minun omaisuutta.

Taloyhtiön täti ei tätä uskonut, ja piti veden pitävään todisteena, että koitan kusettaa heitä sitä, että olin tiedustellut muilta miten asiassa voi toimia, ja näin ollen jopa suunnitellut kusetukseni. Vaikea uskoa, että todistustaakka siitä, että tavarat EIVÄT ole minun minun olisi minun harteilla.

Kun ehdotin tädille, että kärrään tavarat rappukäytävään tai kellarikäytävään jossa niiden oikeat omistajat voivat korjata ne parempaan talteen, sain vastukseksi, että taloyhtiö kyllä tyhjentää komeron, mutta lasku tulee minulle. Eihän tää nyt näin vaikeata voi olla?

Jos en muuta tästä saa käteen kuin laskun, niin ainaki opetuksen siitä, että tästälähtien käyn lyömässä kilon painoksen munalukon kellarikomeroon jatkossa muuton yhteydessä.

Jos olet taloyhtiön osakas, vie asia hallituksen kokoukseen. Jos taas olet vuokralainen, vaadi vuokraisännältäsi vuokran alennusta, koska et saa kellarikomeroa käyttöösi.

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Todennäköisesti tavaroiden omistaja ilmaantuu paikalle aika nopeasti kun vaan menee ja särkee varaston ovessa olevan lukon ja laittaa oman lukkonsa tilalle. Samalla voi penkoa ne tavarat, josko sieltä löytyisi jotain mikä antaisi vihjeen niiden oikeasta omistajasta. Itselläni on kokemusta tästä töistä. Siivosimme työpaikalla vähän nurkkia ja rannassa oli jonkun risa soutuvene ja sen omistajasta ei ollut mitään tietoa. Siivosimme romun pois ja ei mennyt kauakaan kun puhelin soi ja veneen omistaja ilmoittautui kovin tuohtuneena kun olimme hänen kallisarvoisen veneen vieneet. No asia selvisi sillä, että kerroin missä vene on ja sanoin, että vie sen pois kun hänellä ei ollut lupaa sen säilyttämiseen firman mailla. Eipä ole kuulunut veneestä enää vähään aikaan mitään, enkä kyllä ole käyny katsomassa onko se viety jo pois.

Viimeksi muokattu:

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietääköhän kukaan jatkislainen, että missäpäin olisi kansainvälinen vitsisivusto, joka ottaa vastaan poliittisia kuvia, jotka ovat moraalisesti vähintäänkin arveluttavia?

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Äänentoiston laatuun verrattuna muihin kuulokkeihin en osaa suuremmin ottaa kantaa, mutta ite tykkään Sennheiserin Adidas-sarjan PMX 685i -mallista.
Sennheiser - Sport Headphones, Sport Earphones Sport Headsets - Sennheiser/adidas

Kiitoksia tästä. Hankintaprosessi on edennyt nyt siihen pisteeseen, että mietin näiden kahden välillä:

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/kuulokkeet/SHQ4200/philips-actionfit-korvakuulokkeet-shq4200-oranssi

Sennheiser OCX 685i nappikuulokkeet urheiluun, musta | Mikrofonilla | Nappikuulokkeet | Verkkokauppa.com

Phillipsiin varmaan kallistuisin muuten, mutta Sennheisereihin tulisi mukaan armband, joka on myös hankintalistalla. Kyllä nyt on kyllä vaikeaa, voi ei. Ja onkohan toi edes hyvä armband, ja onkohan siinä tilaa myös avaimelle, kun pitäisi nimittäin olla, ystävällisesti tiedustelee hän. Mutta, että jos kuitenkin ajatellaan, että ostaisi käsivarsikotelon erikseen. Niin, kyllähän sekin voisi tulla kyseeseen.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Nimittäin kun housuihinkin tulee välillä niin helposti reikiä, joista avain saattaa hyvinkin tipahtaa. Koska tälläkin hetkellä lähes jokaisissa lenkkihousuissa on reikä, josta se avain sitten sujahtaa helposti menemään jos sen sinne joskus epähuomiossakin laittaa. Siinä tapauksessa voitaisiin ajatella, että käsivarsikotelo olisi tarpeellinen, jos sinne vain se avain mahtuisi. Ellei sitten ajattele niin, että parsisi housujen taskut. Se voisi tietenkin myös tulla kyseeseen. Mutta sitten taas täytyisi ostaa parsintavälineet. Toisaalta ikinä en ole ollut erityisen hyvä parsija, jolloin taas se käsivarsikotelo alkaisi kuulostaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Ellei sitten ajatella niin, että ostaisi uudet housut. Tai ehkä jopa useammat koska ei yksillä housuillakaan oikein pärjää. Täytyy miettiä.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Taidampa ottaa yhden jäätelön sekä kupin kahvia ja miettiä tuota kuulokeasiaa, jos se siitä selkenisi. Toisaalta en välttämättä enää jaksa miettiä, koska tämä miettiminenkin tuntuu käyvän pidemmän päälle rasittavaksi hommaksi varsinkin näin iltamyöhään, vaikka juuri söinkin, mikä toi hieman lisäenergiaa, jos vaikka vielä tekee mieli miettiä juurikin tuota kuulokeasiaa. Ruoka oli muuten oikein maittavaa kiitos kysymästä. Se oli savukalakiusausta. Aikamoinen kiusaus olisi syödä vähän enemmänkin :) jos sallitte vähän huumoria näin illan ratoksi. On muuten hieman pimeää ulkonakin jo, näin se kesä vaan taas meni. Toki voidaan ajatella niin, että seuraava kesä on taas hieman lähempänä, mikä on taas positiivista, jos vaan kesästä sattuu tykkäämään. Nyt pääsikin muuten käymään niin, että kahvi on loppu. Nyt menivätkin kaikki suunnitelmat uusiksi. Pitäisiköhän sitä kahvia lähteä vielä hakemaan jostain huoltoasemalta. Koska vaikka ajatellaan, että ilman kahvia tämän illan pärjää, mutta aamukaffet olisi mukava kyllä saada. Toki sitä voisi heti herättyään ajatella käyvänsä kaupassa ja juoda sen jälkeen vasta kaffet. Täytyykin miettiä.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Päätinpä kuitenkin ottaa yhden oluen sen sijaan, että olisin ottanut sitä kahvia. Aamukahviasiaa täytyy vielä miettiä. Nimittäin voidaan ajatella niin, että hakisin aamulla kahvia kaupasta, mutta yhtä hyvin voidaan ajatella, että en joisikaan aamulla kahvia ja, että joisin kahvia vasta sitten päivällä. Yksi vaihtoehtohan olisi toki juoda aamulla teetä. Tietysti se tee ei ihan samalla tavoin vaikuta kuin kahvi.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Niin. Olut piristikin kummasti olotilaa ja nyt voisikin ajatella ottavansa vielä pikku tilkan viskiä näin illan kulukkeeksi, jos sallinette. Voi kyllä kiitos sallinemme ihan hyvin. Otan siis hieman viskiä. Haenkin heti pullon. Noin. Voitaisiin muuten myös ajatella, että laittaisin hieman musiikkia soimaan taustalle, noin niinkuin elävöittämään tunnelmaa. Taidankin laittaa doorsia, yhtä lempibändeistäni. Noin. The Doors - Doors (Full Album) - YouTube.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pistän kysymykseni tähänkin ketjuun, eli tietääkö joku ooppera- ja musikaaliesityksiä enemmän seuraava, miten käytännössä toteutetaan oopperan tai musikaalin tekstitykset? Tallinnassa on syksyllä Oopperan kummituksen vironkielinen versio, jossa on tekstitykset suomeksi ja englanniksi, ja minua kiinnostaa, että miten tuo tekstitys käytännössä toimii. Luulisi olevan vähän hankalaa, jos jonnekin takaseinälle heijastetaan tekstejä kun pitäisi seurata lavankin tapahtumia.

Oopperan kummituksen olen Lontoossa nähnyt englanninkielisenä, joten tarina on sinänsä tuttu, mutta vironkielisten laulujen kohdalla suomenkieliset tekstitykset ovat paikallaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy