Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 355
  • 47 224

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Täällä oli vähän aikaa sitten puhetta piilareista ja tuli mieleen, että kuinka pitkään sellaisia 1kk piilareita "uskaltaa" käyttää? Toki se on aika henkilökohtaista, miten silmä käyttäytyy, kuivuuko tai ärtyykö helposti jne.

Parissa kuukaudessa nuo eivät ainakaan omassa käytössä mene miksikään, kun käytän niitä viikossa n.50h. Miten pitkään muut ovat samoja piilareita käyttäneet?

Onkohan ohjeaika 1kk "laskettu" siten, että piilaireta pidetään koko ajan päässä?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Täällä oli vähän aikaa sitten puhetta piilareista ja tuli mieleen, että kuinka pitkään sellaisia 1kk piilareita "uskaltaa" käyttää? Toki se on aika henkilökohtaista, miten silmä käyttäytyy, kuivuuko tai ärtyykö helposti jne.
Itse käytän pari kuukautta. Yleensä siinä kohdin alkaa piilari kuivua silmään sen verran että tekee mieli vaihtaa uusiin. Mitään ongelmia ei ole ollut silmissä koskaan.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mikäköhän televisiolähetyksissä mättää kun kotona töllöstä eivät näy kanavat paikoilta 1-7. Livit, Voicet sun muut hömppäkanavat toimivat normaalisti. Olen Welho/DNA-kaapelissa pääkaupunkiseudulla, joten löytyykö kohtalontovereita? Digiboksin kanavahaku suoritettu tuloksetta.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikäköhän televisiolähetyksissä mättää kun kotona töllöstä eivät näy kanavat paikoilta 1-7. Livit, Voicet sun muut hömppäkanavat toimivat normaalisti. Olen Welho/DNA-kaapelissa pääkaupunkiseudulla, joten löytyykö kohtalontovereita? Digiboksin kanavahaku suoritettu tuloksetta.

"Katkos johtuu viasta Espoon Kivenlahden tv-lähetysasemalla."

Iltalehti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onko Levykauppa Äxällä olemassa jotain ylärajaa ns. jälkituotannolle?

Tilasin heiltä levyn vajaa pari viikkoa sitten, mutta vieläkään en ole sitä saanut.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko Levykauppa Äxällä olemassa jotain ylärajaa ns. jälkituotannolle?

Tilasin heiltä levyn vajaa pari viikkoa sitten, mutta vieläkään en ole sitä saanut.

Heillä on "pikku" ruuhkaa tilauksien kanssa ilmeisesti, Tilasin 30.5 4cd levyä, 2 levyä lähti seuraavana päivänä, kolmas levy lähetettiin 8.6 ja viimeinen levy tuli juuri tänään postissa. Tosin ainaki tuo viimeinen levy oli ilmeisesti loppu tyyliin koko maailmasta ja siksi siinä kesti niin kauan. Muistaakseni kaikkien tilaamieni levyjen saatavuudeksi ilmoitettiin 2-5 arkipäivää. nopeasti ne kyllä perille tuli kunhan vaan saivat lähetettyä.

Kannattaa kysäistä vaikka sähköpostilla, minä sain samantien heiltä vastauksen kun tiedustelin tuota viimeisen levyn kohtaloa.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täällä oli vähän aikaa sitten puhetta piilareista ja tuli mieleen, että kuinka pitkään sellaisia 1kk piilareita "uskaltaa" käyttää? Toki se on aika henkilökohtaista, miten silmä käyttäytyy, kuivuuko tai ärtyykö helposti jne.

Parissa kuukaudessa nuo eivät ainakaan omassa käytössä mene miksikään, kun käytän niitä viikossa n.50h. Miten pitkään muut ovat samoja piilareita käyttäneet?

Onkohan ohjeaika 1kk "laskettu" siten, että piilaireta pidetään koko ajan päässä?

Pidän pari-kolme kuukautta kerrallaan silmissä yhtä soittoa. Ja hyvin toimii. Aluksi otin aina yöksi pois, mutta nykyään ei viitsi. Nyt taitaa olla toinen linssipari menossa tälle vuodelle ja jatkuvasti päässä.

1kk ohjeaikaa pidän puhtaasti linssitehtaiden tulonlähteenä enkä varsinaisena käyttöikänä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan ohjeaika 1kk "laskettu" siten, että piilaireta pidetään koko ajan päässä?
Itse käytän pari kuukautta. Yleensä siinä kohdin alkaa piilari kuivua silmään sen verran että tekee mieli vaihtaa uusiin. Mitään ongelmia ei ole ollut silmissä koskaan.
1kk ohjeaikaa pidän puhtaasti linssitehtaiden tulonlähteenä enkä varsinaisena käyttöikänä.
Ei se nyt niinkään ole. Miellyttävä käyttöikä on tietysti osittain henkilökohtaista, mutta huomaan kyllä jo noin 3 viikon jälkeen, kuinka linssit alkavat mennä huonommiksi. Enkä käytä niitä koko aikaa, välttämättä edes päivittäin. Mutta max 5 viikkoa pystyn itse käyttämään samoja.

Jos silmä ei kuivu eikä muutenkaan helposti reagoi ärsykkeisiin, ei se silti tarkoita, että olisi sama käyttää pari kuukautta samoja. Linssit ovat tuossa vaiheessa jo kuivempia ja likaisempia, joten jokin vaikutus sillä silmään todennäköisesti on.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Ja muistakaa linssiluteet se, että linsseistä heikentyy silmän pinnan hapetuskyky ajan myötä. Ja sen jälkeenhän alkaa silmän pinnalle muodostua verisuoniverkosto, joka taasen ei ole kiva juttu.

Tosin tämäkin voi olla linssiyhtiöiden törkeää brobakandaa, joten jatkakaa.

Että silleen...
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Brobangadangaa tai ei, minulla on samat linssit päässä jotakuinkin 6-8 viikkoa, kesällä saatan vaihtaa jo 5 viikon jälkeen ja talvella taas kolmekin kuukautta menee ilman sen suurempia hämyilyjä. Jos ne ottaisi välillä pois silmistä ja putsaisi, niin varmasti menisi paljon pidempäänkin. Kesällä pölyää kuitenkin sen verran, että muistan vaihtaa silmät kun alkaa olla jo niin sumeat näkymät, että näkee paremmin ilman piilareita. Vielä toistaiseksi on riittänyt se, että lepuuttaa silmiä yhden yön yli piilareiden vaihdon yhteydessä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ja muistakaa linssiluteet se, että linsseistä heikentyy silmän pinnan hapetuskyky ajan myötä. Ja sen jälkeenhän alkaa silmän pinnalle muodostua verisuoniverkosto, joka taasen ei ole kiva juttu.
Nykyiset linssit läpäisevät happea huomattavasti paremmin kuin esim 10 vuotta sitten, kehitys on mennyt huimasti eteenpäin. Osan linsseistä kanssa voi jopa nukkua huoletta. Itse tosiaan käytän joka päivä piilolinssejä ja pari kuukautta menee helposti samoilla linsseillä ilman mitään ongelmia. Yöksi pois silmästä, pesu ja likoamaan puhdistusnesteeseen. Silmätarkastuksissa olen yrittänyt käydä n. vuoden välein ja silmät on ihan täydessä kunnossa, ei mitään muutoksia. Nämä on toki sitten tietty aina henkilökohtaisia, ja kyllä sen itse huomaa koska linssit alkaa tuntua huonoilta omaan silmään.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Diabetes.

Vaimolla on diabetes ja Lentokoneella olisi tarkoitus matkustaa.

Mitä todistuksia hän tarvitsee?

Kenties lääkäriltä jotain pyytää, todistusta yms?
 

DaHolla

Jäsen
Olen tässä itsekin hieman miettinyt kun käytän näitä night&day kuukausilinssejä että pitäisiköhän käyttää samoja linssejä hieman pidempään. Nyt olen melko tunnollisesti vaihtanut 4 viikon välein uusiin linsseihin. Sen olen kyllä huomannut että pystyn käyttämään linssejä noin 10-12 tuntia päivä mutta sitten silmät rupeavat olemaan niin väsyneet että pakko ottaa linssit pois päästä. Pari kertaa olen tainnut nukkua linssit päässä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Diabetes.

Vaimolla on diabetes ja Lentokoneella olisi tarkoitus matkustaa.

Mitä todistuksia hän tarvitsee?

Kenties lääkäriltä jotain pyytää, todistusta yms?

Minunkin vaimolla on diabetes, eikä meillä mitään todistuksia ole ollut matkoilla.
Mistäs sait päähäsi tälläisen todistuksen tarpeen, lemmikeillä olen kuullut olevan tarvetta rokotuspasseista, mutta että ihmisilläkin?
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Minunkin vaimolla on diabetes, eikä meillä mitään todistuksia ole ollut matkoilla.
Mistäs sait päähäsi tälläisen todistuksen tarpeen, lemmikeillä olen kuullut olevan tarvetta rokotuspasseista, mutta että ihmisilläkin?

Lääkärin todistus että on diabetes. On niitä turvatarkastajia jotka eivät tiedä mitään mistään diabeteksestä. Hyvä siinä englanniksi lähteä sepustamaan kaverille miksi vaimolla on insuliinikynät ja ja lansetit ja neuloja mukana.

Eikös lääkärin todistus ole hyvä olla mukana tai edes jonkinlainen resepti?
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Lääkärin todistus että on diabetes. On niitä turvatarkastajia jotka eivät tiedä mitään mistään diabeteksestä. Hyvä siinä englanniksi lähteä sepustamaan kaverille miksi vaimolla on insuliinikynät ja ja lansetit ja neuloja mukana.

Eikös lääkärin todistus ole hyvä olla mukana tai edes jonkinlainen resepti?

Eipä ainakaan Helsinki-Vantaalla, Bulgariassa, Turkissa, Thaimaassa, Malesiassa, Kreikassa eikä Kanadassa kyselty mitään.
Toki mammalla on lompakossa sinivalkoinen kortti "Minulla on Diabetes" muutamalla kielellä mainittuna, eikä tuota ole kuin kerran tarvittu Turkissa, kun jouduttiin sairaalaan tapaturman vuoksi.
Tampereellahan toimii suht aktiivinen Diabetesyhdistys , josta kannattaa kysellä kaikesta jos on yhtään epävarma asioista.
Oikein hoidettuna diabetes ei rajoita ihmisen elämää, eli rohkeesti reissuun vaan.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Oikein hoidettuna diabetes ei rajoita ihmisen elämää, eli rohkeesti reissuun vaan.

Se tiedetään ettei rajoita ja kyllä reissuun lähdetään, mutta se, että varmuuden vuoksi ajateltiin jonkinlainen todistus ottaa mukaan. Se onkin ikävää jos välineet takavarikoidaan. Milläs sitten pistelet..
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Mitä todistuksia hän tarvitsee?

Maita ja maanosia nähtynä, eikä koskaan ole kyselty mitään. Mukana on kulkenut lääkärin todistus enlanniksi, jossa kerrotaan, että ko. henkilö sairastaa diabetestä ja että hänellä on siksi mukana neuloja, ruiskuja tms tarvittavia.
Insuliineja varten on sellainen pieni povarissa kulkeva boxi, jossa on messissä sellainen geelipussi, minkä saa jäähdytettyä, ettei insuliinit diggaa pahaa. Viimeisin hankinta oli vähän kallis, mutta pirun käytännöllinen, eli sellainen paksu "sukka", jonka saa jäähdytettyä kylmän veden alla ja sen vaan vetää insuliinikynän päälle. Käsimatkatavaroiden mukanahan noi on hyvä pitää kaikki, ettei tule hätä, jos matkalaukkua ei löydykkään heti.


Edit: Laittele yyveetä, jos kiinnostaa tuotteet, tai tarvit muuta tietoa. Mainostuksesta en ala ottamaan penalttia, vaikka olisikin hyvän asian puolesta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Onko Google Chromelle mahdollista saada sellaista samantyylistä ohjelmaa, kuin Firefoxille oli se, jolla pystyi piilottamaan täältä ketjuja ja käyttäjiä? Käyttäjien piilottamiseenhan on ignore -lista, mutta ei minulla siihen ole tarvetta, vaan enemmänkin haluaisin piilottaa kaikkia noita turhia galluppiketjuja ynnämuita.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jos otan uuden gsm-liittymän joltain operaattorilta, voinko tehdä numeronsiirron toiselle operaattorille vaikka heti, kun saan sim-kortin? Vai onko näissä jokin määräaika tms?

Älkää kysykö, mikä järki tässä on.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos otan uuden gsm-liittymän joltain operaattorilta, voinko tehdä numeronsiirron toiselle operaattorille vaikka heti, kun saan sim-kortin? Vai onko näissä jokin määräaika tms?

Älkää kysykö, mikä järki tässä on.

Eikös tuo numeronsiirto tehdä automaattisesti, kun tilaat uuden liittymän? Siis otat joko uuden numeron tai pyydät numeronsiirron toiselle operaattorille.

Liittymä voi olla määräaikainen, jolloin katsotaan paljonko kuukausia on jäljellä ja lasketaan tuleeko uusi liittymä silti halvemmaksi, vaikka jäljellä olevista kuukausista joutuisi jotain korvaamaan edelliselle operaattorille.

Jos ei ole määräaikainen sopimus, niin sittenhän tuossa ei ole mitään rajoituksia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos otan uuden gsm-liittymän joltain operaattorilta, voinko tehdä numeronsiirron toiselle operaattorille vaikka heti, kun saan sim-kortin? Vai onko näissä jokin määräaika tms?

Älkää kysykö, mikä järki tässä on.

Voit tehdä, mutta jos liittymä on määräaikainen, se ei vapauta sinua velvotteestasi maksaa esim. 2 vuoden kuukausimaksut. Lakihan muuttui toukokuussa, että numeronsiirron voi tehdä kesken määräaikaisen sopimuksen.

Mitään järkeähän tuossa ei voi olla. Puhelut ja liittymät on nykyään niin naurettavan hintaisia, että ei tuolla mitään vaivan arvoisia säästöjä voi saavuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös