Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 677
  • 47 224

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Digikanavillani näkyy täysin surrealistinen kanava Harju & Pöntinen, joka soittaa Suomi-iskelmää (tekstiviestitoive viisi euroa!), ja visuaalisena antina ovat pääasiassa muutaman sekunnin välein vaihtuvat, lähinnä epäonnistuneet lomakuvat mieleen tuovat fotostaatit. Tänään juutuin tuijottamaan sitä epäuskoisena lähes vartiksi, mikä oli oikeastaan aika pelottava kokemus. Mikä tämä kanava oikein on ja kuka sitä pyörittää?
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Master God kirjoitti:
Onkos tislattu vesi vaarallista juotuna?
----
Ainoa syy tähän myrkyllisyyteen, minkä keksin, olisi se, että jotenkin osmoosi-ilmiön avulla suola poistuisi solunesteestä, kun täysin suolatonta vettä juodaan. Tai jotain.

Itse biokemian opiskelijana olen miettinyt välillä samaa ja googlettamalla löytyi tälläinen vastaus Tiede-lehden nettisivuilta:

Onko vaarallista juoda tislattua vettä? (23.04.2002)

Tislattu vesi on vaarallista paljon juotuna, koska se voi häiritä vakavasti elimistön suola- ja nestetasapainoa.
Tislauksessa vedestä on poistettu suolat ja mineraalit, joten imeydyttyään suolistosta verenkiertoon se laimentaa haitallisesti näiden aineiden pitoisuuksia veressä.

Elimistö pyrkii korjaamaan tilannetta pikaisesti sekä pumppaamalla soluista suoloja ja mineraaleja vereen että imemällä vettä verenkierrosta kudoksiin. Nämä äkilliset muutokset haittaavat useimpia keskeisiä elintoimintoja mm. verenkiertoa ja hermoston toimintaa.
---

Kuulostaa järkevältä.
 

bunghole

Jäsen
Thoke kirjoitti:
Itseasiassa täytyy sanoa, että en ole nyt ihan itsekään varma tuosta. Sen tuomarin nimi nimittäin on joko Arthur tai Alex Dell. Pyydän jo etukäteen anteeksi jos pilasin elämää suuremman juttusi.

Alex Dell.

Tästä olen 100% varma. Jäänyt mieleen tuosta pelistä sekä lauseesta "Alex Dell, go to hell!!!"
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luin MTV3:n nettisivuilta juttua Haka-TPS pelistä. Kiinnitin huomiota seuraavaan: "Kulmapotkun jälkitilanteesta syntyneessä Hakan avausmaalissa Valeri Popovitch laukoi pallon ylähirteen, josta se pomppasi maaliviivan sisäpuolelle ja edelleen ulos maalista."

Vaikka olen itsekin pitkään jalkapalloa pelaillut, silti epäilen onko tuollainen oikeasti mahdollista ilman sopivaa kuoppaa kentässä?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Finisher kirjoitti:
Vaikka olen itsekin pitkään jalkapalloa pelaillut, silti epäilen onko tuollainen oikeasti mahdollista ilman sopivaa kuoppaa kentässä?
Miksei olisi, jos pallo on kovassa oikean suuntaisessa kierteessä? Joku fysiikan ammattilainen voi varmasti vastata tarkemmin.
 

Bergeron#37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins,SaiPa,sympatiat Pingut ja Tappara
Morrow10 kirjoitti:
siirretäänkö kelloja eteen vai taaksepäin, ensi yönä?
Taaksepäin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Morrow10 kirjoitti:
siirretäänkö kelloja eteen vai taaksepäin, ensi yönä?

Sekä keväällä että syksyllä kelloja siirretään juhannukseen päin.
 

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Morrow10 kirjoitti:
siirretäänkö kelloja eteen vai taaksepäin, ensi yönä?

Taaksepäin. Aina siirretään viisareita juhannusta kohti.
 

Bergeron#37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins,SaiPa,sympatiat Pingut ja Tappara
Finisher kirjoitti:
Luin MTV3:n nettisivuilta juttua Haka-TPS pelistä. Kiinnitin huomiota seuraavaan: "Kulmapotkun jälkitilanteesta syntyneessä Hakan avausmaalissa Valeri Popovitch laukoi pallon ylähirteen, josta se pomppasi maaliviivan sisäpuolelle ja edelleen ulos maalista."

Vaikka olen itsekin pitkään jalkapalloa pelaillut, silti epäilen onko tuollainen oikeasti mahdollista ilman sopivaa kuoppaa kentässä?
JOs pallo osuu ylähirren alaosaan niin mikäettei. (siis siihen hirren alapulelle)
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Finisher kirjoitti:
- - -
Vaikka olen itsekin pitkään jalkapalloa pelaillut, silti epäilen onko tuollainen oikeasti mahdollista ilman sopivaa kuoppaa kentässä?

Palloon tulevasta kierteestähän siinä on kysymys.

Tunnetuin vastaava tapaus lienee Geoff Hurstin tekemä toinen maali -66 MM-kisoissa kun Englanti voitti maailmanmestaruuden Hurstin kolmella maalilla.

http://www.aboutsoccer.com/ghurst/ghurst.htm
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En löytänyt netistä Hollannin jalkapalloliigan otteluohjelmaa, erityisesti kiinnostaisi ajalla 2.-4. joulukuuta tätä vuotta. Osaisiko joku auttaa?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
E kirjoitti:
En löytänyt netistä Hollannin jalkapalloliigan otteluohjelmaa, erityisesti kiinnostaisi ajalla 2.-4. joulukuuta tätä vuotta. Osaisiko joku auttaa?
Kommunikaattorilla vaikea surffata?

Tässä!
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Twite kirjoitti:
Kommunikaattorilla vaikea surffata?

Kiitos. Hajoilin tuon kuukkelin kanssa, kun ei vaan löytynyt, lisäksi tuo hollanti on kielenä vielä jumissa kurkussa. Ja mulla mitään kommunikaattoria ole, mä olen itähelsinkiläinen.
 

scholl

Jäsen
E kirjoitti:
En löytänyt netistä Hollannin jalkapalloliigan otteluohjelmaa, erityisesti kiinnostaisi ajalla 2.-4. joulukuuta tätä vuotta. Osaisiko joku auttaa?

en itsekään ole oikein löytänyt (tosin niin paljon etsinytkään), mutta jos AMSiin olet menossa niin Ajaxin sivuilta löytyy kyllä heidän matsinsa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kiisa kirjoitti:
Taaksepäin. Aina siirretään viisareita juhannusta kohti.
Tämä kirvoittaa mieleeni sellaisen kysymyksen, että onko kullakin minkälainen visuaalinen aikakäsitys. Tarkoitan tällä sitä, että kun mielessänne ajattelette esimerkiksi nykyhetkeä ja tapahtumia esimerkiksi seuraavassa kuussa, näettekö mielessänne ajan jonkinlaisena visuaalisena janana tai muuna jatkumona. Itselläni esimerkiksi vuosi kulkee päässäni hieman ympyrää muistuttavana polkuna, joka kulkee vastapäivään, sillä erotuksella, että joulukuun vaihtuessa tammikuuksi vuodenvaihteen kohdalta taitetaan 90 asteen kulmassa suoraan alaspäin. Tällä hetkellä olemme päänsisäisen kalenterini mukaan kellotaulua mukaillen noin kello 3 kohdalla ja matkalla ylöspäin.

Kuulostanko hullulta, vai onko muilla vastaavanlainen visuaalinen virtuaalikalenteri päänsä sisällä?

Pahoittelen jos kysymys on luonteeltaan ketjun alkuperäisideaan sopimaton.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Bast kirjoitti:
Tämä kirvoittaa mieleeni sellaisen kysymyksen, että onko kullakin minkälainen visuaalinen aikakäsitys. Tarkoitan tällä sitä, että kun mielessänne ajattelette esimerkiksi nykyhetkeä ja tapahtumia esimerkiksi seuraavassa kuussa, näettekö mielessänne ajan jonkinlaisena visuaalisena janana tai muuna jatkumona. Itselläni esimerkiksi vuosi kulkee päässäni hieman ympyrää muistuttavana polkuna, joka kulkee vastapäivään, sillä erotuksella, että joulukuun vaihtuessa tammikuuksi vuodenvaihteen kohdalta taitetaan 90 asteen kulmassa suoraan alaspäin. Tällä hetkellä olemme päänsisäisen kalenterini mukaan kellotaulua mukaillen noin kello 3 kohdalla ja matkalla ylöspäin.

Kuulostanko hullulta, vai onko muilla vastaavanlainen visuaalinen virtuaalikalenteri päänsä sisällä?
Samantapainen on täälläkin päässä päässä. Tosin minun vuoteni kulkee myötäpäivään pitkin spiraalia. Kierros on vuosi. Spiraalin alemmat kerrokset ovat aiempia vuosia.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
scholl kirjoitti:
en itsekään ole oikein löytänyt (tosin niin paljon etsinytkään), mutta jos AMSiin olet menossa niin Ajaxin sivuilta löytyy kyllä heidän matsinsa.

Groningen itse asiassa kiinnosti ensisijaisesti. Ajaxilta tosissaan löytyi englanniksikin sivut ja sieltä vielä löytyi hyvinkin ohjelma.

Jotenkin itse kuvittelin, että joukkueen sivuilla sarjaohjelma olisi sellainen, joka on helppo löytää, mutta Twite onneksi osasi jo auttaa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Bast kirjoitti:
Kuulostanko hullulta, vai onko muilla vastaavanlainen visuaalinen virtuaalikalenteri päänsä sisällä?

Kuulostaa vähän psykologiaan tapuvalta kysymykseltä. Itselläni aika on päässä yksi pitkä jana, joka on suora ja eteenpäin koko ajan pitenevä (siis pitenee sitä mukaa, kun tarvitsee tulevaisuutta miettiä). Mitään vuosittaista tms kehää siis ei ole.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
E kirjoitti:
Kuulostaa vähän psykologiaan tapuvalta kysymykseltä. Itselläni aika on päässä yksi pitkä jana, joka on suora ja eteenpäin koko ajan pitenevä (siis pitenee sitä mukaa, kun tarvitsee tulevaisuutta miettiä). Mitään vuosittaista tms kehää siis ei ole.

Tämän lyhyen otannan pohjalta voi jo vetää sen johtopäätöksen, että erilaisia aikamalleja on useita. Twiten spiraalimalli on kolmiulotteisuudessaan aika huima.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Bast kirjoitti:
Kuulostanko hullulta, vai onko muilla vastaavanlainen visuaalinen virtuaalikalenteri päänsä sisällä?
Omasta päästä löytyy karkeasti piirrettynä tällainen hässäkkä. Viiva leijuu päässä tyhjyydessä kolmiulotteisena ja istun aikaa ajatellessa itse viivalla. Joulu-tammikuun kohdalla jyrkkä mutka täälläkin. Kuukausilla myös omat värinsä, jotka eivät ihan noin räikeitä kuin kuvassa.

lisäys: Jokainen kuukausi ja viikko on yksistään oma kolmiulotteinen hässäkkänsä ja vuosille löytyy oma loputon kolmiulotteinen jana, joka käsittää tällä hetkellä selkeästi suurinpiirtein ajan 1880-2050.
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
AnaMasa kirjoitti:
Omasta päästä löytyy karkeasti piirrettynä tällainen hässäkkä. Viiva leijuu päässä tyhjyydessä kolmiulotteisena ja istun aikaa ajatellessa itse viivalla. Joulu-tammikuun kohdalla jyrkkä mutka täälläkin. Kuukausilla myös omat värinsä, jotka eivät ihan noin räikeitä kuin kuvassa.
Tuntuu ihan luonnottomalta tuo teidän vastapäivään pyörivä vuosi. Olette hulluja.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
AnaMasa kirjoitti:
Omasta päästä löytyy karkeasti piirrettynä tällainen hässäkkä. Viiva leijuu päässä tyhjyydessä kolmiulotteisena ja istun aikaa ajatellessa itse viivalla. Joulu-tammikuun kohdalla jyrkkä mutka täälläkin. Kuukausilla myös omat värinsä, jotka eivät ihan noin räikeitä kuin kuvassa.

lisäys: Jokainen kuukausi ja viikko on yksistään oma kolmiulotteinen hässäkkänsä ja vuosille löytyy oma loputon kolmiulotteinen jana, joka käsittää tällä hetkellä selkeästi suurinpiirtein ajan 1880-2050.

Onkohan tämä joku turkulainen piirre, heh heh, koska tuo on aika tarkkaan samanlainen häkkyrä, joka löytyy omasta päästäni. Oma vuosijanani tulee kolmiulotteisesti jostain vasemmalta ylhäältä ja suuntautuu oikealle alas nykyhetken ollessa puoliväliä hieman alempana. Aikajana alkaa selkeänä samoin jostain 1800-1900 -lukujen taitteesta, mutta jatkuu epäselvänä kauemmas taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös