Ei tämäkään varmasti oikea ketju vielä ole tälle keskustelulle, mutta lienee parempi kuin tuo missä aloitimme. :D
Kiitos ensinnäkin vahvasta perustelusta. Todettakoon kuitenkin, että harvemmin minä olen oranssia kirvestä, punaista kotkaa, punaista hurrikaania, turkoosia haita tai vaikkapa sinistä vaahteranlehteä nähnyt, niin sikäli en liian syvällisesti tällaista, yleensä logon ympärille rakennettua brändiä lähtisi vertaamaan tosielämään. Kärpillä tuo keltainen taisi ihan alkujaan tulla punaisen lisäksi ihan vain Oulun vaakunasta, sittemmin se jäi siihen logon ympärille punaisen poistuttua. Sen kuuluminen logon päälle on tietysti taas oma keskustelunsa.
Sen verran kaivoin tuossa sääntökirjaa kuitenkin esille, että 80% pelipaidasta pitää olla pääväriä, eli aiemmin esittämäni keltaisen lisääminen ei taida sittenkään olla ihan niin yksioikoinen juttu. Sen sijaan en löytänyt mitään sääntöpykälää nopealla selaamisella siitä, että miksi nykyään kotipaidat ovat nimenomaan tummia. Olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi siitä, että valkoinen erottui ja erottuisi nykyäänkin paljon paremmin katsomosta, mutta tuntuisi hölmöltä jos yleisömassa on valkoista ja kotijoukkue pelaisi mustissa paidoissa. Osaakohan joku valistaa hölmöä asian suhteen, että onko tuo vain yleinen hiljaa hyväksytty linja, vai mistä johtuu, että kotijoukkue pelaa tummissa paidoissa? Näinhän ei ollut vielä vuosituhannen vaihteen paremmalla puolella, eli sinänsä kohtalaisen "uudesta" jutusta kuitenkin puhutaan.