Pelaajayhdistyksen ohjeistukset?
Jatkoajan otteluraportissa
http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?ottelu=21363&versio=raportti pelistä Kärpät - Pelicans 25.2.2012 Hannu Aravirta toteaa seuraavaa:
"Kärppien puolustus koki avauserässä kolauksen, kun Oscar Eklund marssi pukusuojaan avauserän puolivälissä. Loppupelin oululaispakisto tahkosi viidellä miehellä.
– Eklundin loukkaantuminen sotki peliä pahasti, kun jouduimme pelaamaan viidellä pakilla. Varsinkin toisessa erässä pakisto oli ihan katki, ja lisäksi otimme ihan liikaa jäähyjä. Se karsi sitten kiekollista peliä, kun sieltä alhaaltahan se peli rakentuu, Aravirta kertoi ottelun jälkeen.
– Vammasta en voi kommentoida mitään, koska siitä on tullut pelaajayhdistykseltä potilassuojaan pohjaava ohjeistus. Vamma, muuta en voi sanoa."
Olen aina ihmetellyt, miten vapaasti urheilussa toisten vakavista, henkilökohtaisista tai ikävistä asioista uutisoidaan vs. normaali työelämä, mutta silti asia kiinnostaa minua ja varmaan montaa muutakin. Jos tuollainen ohjeistus on tullut, mitä siinä ohjeistetaan? Esim. perjantain kierroksella JYPin Miika Lahden vammaa käsiteltiin jokaisessa lehdessä ja Aho kertoi avoimesti pressissä sen olevan aivotärähdys. Tai tänään Jokerit kertoi loukkaantumishuolistaan.
Mitä siis saa kertoa, mitä ei? Miksi jotakin kerrotaan, miksi jotakin ei? Minun lisäkseni tämä kiinnostaa varmasti kaikkia vedonlyöjiä. Kuten sanoin, ymmärrän, että kielto on tullut, mutta minkälainen kielto? Kuka tietää - onko joku nähnyt pelaajayhdistyksen kannanoton? Mitenkäs toimitaan kun pelikiellon pituuteen joskus vaikuttaa loukkaantumisen vakavuus, eikä tätä saa kertoa?
Tähän saakka politiikkana on ollut, että kerrotaan loukkaantumisen syystä jotain ympäripyöreää, mutta ei julkisteta paluuajankohtaa. Normielämässähän tämä menee just päinvastoin, kerrotaan että varastomies Jamppa Janatuinen on poissa 2 kk, joksi ajaksi tarvitaan sijainen, mutta ei missään tapauksessa syytä ettei Jamppa pahastu (kun on katkaisussa).