Voimalaituri
Jäsen
Iggy kirjoitti:Itse olen sen verran nuori etten vielä seurannut Cretzkyn pelaamista hänen parhaimpinaan päivinä ja siksi olen alkanut pohtimaan mitkä ominaisuudet tekivät hänestä kaikkien aikojen parhaan?
Väinöstä on jäänyt yksi ominaisuus mieleen, lähinnä 90-luvun pelien perusteella. Hän osasi syöttää hitaita syöttöjä, ei sinne missä kohdepelaaja on, vaan sinne mihin tämä on menossa. Pelisilmä luonnollisesti oli poikkeuksellinen. Pohjois-Amerikkalaiseen pallopelivalmennukseen on jäänyt käsite "Gretzky pass", jolla tarkoitetaan vapauttavaa 2. syöttöä (josta jääkiekossa vielä tulee tehopiste) -- Eli sen sijaan että yritettäisiinkään syöttää suoraan maalintekopaikkaan, syötetään 3. pelaajalle joka pääsee paremmin syöttämään eteenpäin vapauttaen maalintekjän.
Erilaisia highlight-pätkiä katsottaessa, tuntuu siltä että Gretzky käytti poikkeuksellisen paljon rystypuolen laukausta. Wayne käytti suoraa/lähes suoraa mailan lapaa, joka auttoi osaltaan rystypuolen laukausta ja syöttöjä. Myöhemmin mm. Eric Lindros on sanonut pistäneensä tämän merkille, ja harjoitelleensä rystypuolen mailapeliä erityisesti ja suoralla/lähes suoralla lavalla.
Ehkä Gretzky oli vain yksinkertaisesti aikaansa edellä, sillä niin avuttomilta puolustajat ja erityisesti maalivahdit hänen käsittelyssään näyttävät 80-luvun videopätkissä.
Viimeksi muokattu: