Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

  • 2 001 253
  • 8 417

reiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
kaikki
Kun tavan takaa puhutaan päähän osuneista taklauksista ja niistä tulleista rangaistuksista sekä vammautumisen riskistä, niin eikö olisi aiheellista suunnitella pelaajien kypärä uusiksi.
Amatöörinyrkkeilyyn on suunniteltu oma päänsuojus, samoin pyöräilyyn, alppilajeihin kuten formulaankin. Miksei siis jääkiekkoon kehiteltäisi sellaista kypärää, joka suojaa päätä iskuilta nykyistä paremmin? Voisiko amerikkalaisen jalkapallon kypärässä olla ideaa?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mika Viinanen lensi kaudella 2001-02 suihkuun, kun sai kaksi kertaa samassa pelissä filmaamisesta 10-minuuttisen. Vastassa oli Kärpät.
 

Crank

Jäsen
Tulipas semmonen mieleen, että mitä tapahtui semmoselle mailamerkille kun Titan ASD. Menikö nurin vai ostiko joku toinen firma pois kuleksimasta?
 

ilu

Jäsen
Tulipas semmonen mieleen, että mitä tapahtui semmoselle mailamerkille kun Titan ASD. Menikö nurin vai ostiko joku toinen firma pois kuleksimasta?

Taisi CCM ostaa samoihin aikoihin kuin Jofan ja Kohonkin. Merkkihän oli Titan, ASD puolestaan mailadesignin brändi (olisiko meinannut Accurate Shot Design tjsp.).
 

Rocco

Jäsen
Kun tavan takaa puhutaan päähän osuneista taklauksista ja niistä tulleista rangaistuksista sekä vammautumisen riskistä, niin eikö olisi aiheellista suunnitella pelaajien kypärä uusiksi.
Amatöörinyrkkeilyyn on suunniteltu oma päänsuojus, samoin pyöräilyyn, alppilajeihin kuten formulaankin. Miksei siis jääkiekkoon kehiteltäisi sellaista kypärää, joka suojaa päätä iskuilta nykyistä paremmin? Voisiko amerikkalaisen jalkapallon kypärässä olla ideaa?
Pelaajat pitäisi pukea haarniskaan niin mitään ei tapahtuisi koskaan.

Oikeasti, pelaajien liika suojaaminen vain johtaa siihen, että kukaan ei varo enää mitään ja sitten vasta alkaakin tapahtua. Visiirit pois niin mailat pysyy alhaalla jne.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pelaajat pitäisi pukea haarniskaan niin mitään ei tapahtuisi koskaan.

Oikeasti, pelaajien liika suojaaminen vain johtaa siihen, että kukaan ei varo enää mitään ja sitten vasta alkaakin tapahtua. Visiirit pois niin mailat pysyy alhaalla jne.

Samoilla linjoilla. Junnupeleissä, kun maila kolahtaa ristikkoon, en ole nähnyt jäähyä korkeastamailasta. Mielestäni pitäisi viheltää, vaikka varusteeseen osuukin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kyllä nuo vihelletäänkin. Tosin ongelma lienee, että tuomarin on hankalampi niitä havaita, sillä ristikkoon osuessa ketään ei satu.

Eikä vihelletä. Olen valmentanut junnuja ensin vuonna -86-87 ja sitten vanhemman poikani joukkuetta, valmentajana ja/tai toimihenkilönä ollut mukana -98-06. Nyt olen nuorimmaiseni pelejä seurannut katsojana 2 kautta. Kertaakaan en ole nähnyt vihellettävän korkeaamailaa, kun maila osuu ristikkoon.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
ylivoima%

Mites sitä ylivoima prosenttia laskeskeskellaan tuollaisessa tapauksessa mikä tampereella tänään nähtiin. Yhden jäähyn aikana kun isketään neljästi, miten se vaikuttaa kokonaisyv prosenttiin?

Eikös se kuitenkin lasketa ihan yhdeksi jäähyksi, joten nuo neljä maalia parantaa prosenttia suhteessa ihan kivasti vai?
 

Crank

Jäsen
Taisi CCM ostaa samoihin aikoihin kuin Jofan ja Kohonkin. Merkkihän oli Titan, ASD puolestaan mailadesignin brändi (olisiko meinannut Accurate Shot Design tjsp.).
Ookei. Opinpahan taas jotain uutta. Harmi ettei sillon tullut noita hamstrattua, tuntuu tänä päivänä että se vanha kunnon puumaila oli paras mikä on kädessä ollu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikä vihelletä. Olen valmentanut junnuja ensin vuonna -86-87 ja sitten vanhemman poikani joukkuetta, valmentajana ja/tai toimihenkilönä ollut mukana -98-06. Nyt olen nuorimmaiseni pelejä seurannut katsojana 2 kautta. Kertaakaan en ole nähnyt vihellettävän korkeaamailaa, kun maila osuu ristikkoon.

Jo on ollut huonoja tuomareita poikiesi peleissä... Itse olen tuominnut tuomarina jäähyjä näistä ja nähnyt valmentajana tuomittavan jäähyjä niin omille kuin vastustajille ristikkoon osuvasta mailasta. Ehkä liiottelet hieman.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kyllä nuo vihelletäänkin. Tosin ongelma lienee, että tuomarin on hankalampi niitä havaita, sillä ristikkoon osuessa ketään ei satu.
Ai se alkaa dumareillakin jo junnupeleistä pitäen tämä, että sanktiot tulee seuraumusten mukaan, eikä rikkeen mukaan. No eipä ihme että liigassakin taso on mitä on. Luulisi että havainto- ja/tai näkökyky olisi perusedellytys tuomarina toimimiselle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä nuo vihelletäänkin. Tosin ongelma lienee, että tuomarin on hankalampi niitä havaita, sillä ristikkoon osuessa ketään ei satu.

Ja toisaalta se on helpompi havaita, kun sen yleensä aina kuulee, kun maila osuu ristikkoon. Itse noista tulee melkein aina vihellettyä, kun maila osuu ristikkoon. Ei kuitenkaan aina. Joskus esim. näkee, että maila osuu ristikkoon kevyesti eikä se olisi osunut kasvoihin, jos ristikkoa ei olisi ollut, niin silloin en välttämättä rangaistusta anna. Ristikko on kuitenkin jonkun matkan päässä kasvoista. Itsellä ajatus on se, että olisiko osunut kasvoihin, jos ristikkoa ei olisi ollut. Tokihan jäähyn voi viheltää korkeasta mailasta myös silloin, vaikka maila ei edes osuisi vastustajaan. Toki silloin pitää mailaa heiluttaa korkealla tahallisesti ja vastustajaa pelotellen.
 

dimmu

Jäsen
Eikä vihelletä. Olen valmentanut junnuja ensin vuonna -86-87 ja sitten vanhemman poikani joukkuetta, valmentajana ja/tai toimihenkilönä ollut mukana -98-06. Nyt olen nuorimmaiseni pelejä seurannut katsojana 2 kautta. Kertaakaan en ole nähnyt vihellettävän korkeaamailaa, kun maila osuu ristikkoon.

Kyllä ainakin minun peliurani aikana ( 12 vuotta) on vihelletty lähes jokainen ristikkoon osunut maila korkeaksi mailaksi.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä mahtaa olla SM-liigassa paras sijoitus/saavutus, jonne säälipleijareista jatkoon päässyt joukkue on edennyt?

Eihän niitä nyt montaa vuotta ole edes pelattukaan, mutta ei vaan tahdo muistaa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Eli yhtä kuin puolivälierät? No käytännössä säälipleijareista jatkoon mennyt joukkue on puolivälierissä / neljännesfinaaleissa, siis kahdeksan parhaan joukossa. Muistelin vaan sitä, että onko mikään "säälijengi" päässyt siitä enää välieriin saakka.

Sama asia, mutta liigassa ilmeisesti on päädytty käyttämään "neljännestä" ja "semiä". (Hyi olkoon)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos tarkemmin ajattelee niin seitsemänteen puolivälierään on päässyt Pelicans viime keväänä, muut ovat sitten taipuneet aikaisemmin.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kamera halliin?

Onko kellään tietoa saako Hartwall areenalle Jokeripeliin ottaa perus-digijärkkäriä katsomoon mukaan?

Eli saako ottaa kuvia omaan käyttöön jos ei ole ns. ammattivehkeet isoilla putkilla vai luetellaanko tuollainen digijärkkäri jo sen tason ammattikameraksi, että joutuu jättämään narikkaan/kuvaaminen on kielletty?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juuso Riksman ajettiin ulos tänään ottelussa Kärppiä vastaan ja sai ottelun loputtua 3 tähteä. Onko näin tapahtunut aiemmin, että ulosajettu saa 3 tähteä?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuso Riksman ajettiin ulos tänään ottelussa Kärppiä vastaan ja sai ottelun loputtua 3 tähteä. Onko näin tapahtunut aiemmin, että ulosajettu saa 3 tähteä?

En tiedä varmaksi, mutta luulen ettei ole. Timo Peltomaa pelasi kerran hyvän pelin Lukkoa vastaan, kausi oli 1993-94 ja oli saamassa kolme tähteä, mutta poltti lopussa kääminsä tuomariin joka ei huomannut Jarmo Kuusiston huitoneen Tinkeä sormille, ja soitti suutaan niin kauan että tuomari heitti hänet pihalle.

IS:n toimittaja muutti sitten viime hetkessä tähtiraadin mielipiteen niin että vielä pukuhuoneen käytävälläkin täyttä kurkkua mesonnut Timo Peltomaa sai vain kaksi tähteä kolmen sijaan, ja kolme meni sille joka alunperin oli merkitty kahden tähden pelaajaksi.

Näin asian minulle kertoi tähtiraadissa tuolloin ollut Lukon ja Ilveksen kannattaja Paavo "Piusa" Meriluoto.

Silloin kun katsojat saivat kännykällä äänestää "ottelun vakuuttavinta pelaajaa" tms. Lukon Janne Niskala oli tällaisen puhelinäänestyksen voittaja pelissä Ässiä vastaan vaikka lensi suihkuun jo toisessa erässä tappelusta, mutta tuo äänestyshän oli muutenkin täysi vitsi.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tarkkaan tiedä tähtipelaajapalkintojen perusteita, mutta mielestäni ulosajettu pelaaja ei missään tapauksessa ansaitse palkintoa! Tähtipelaajan pitää osata myös käyttäytyä!
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En tarkkaan tiedä tähtipelaajapalkintojen perusteita, mutta mielestäni ulosajettu pelaaja ei missään tapauksessa ansaitse palkintoa! Tähtipelaajan pitää osata myös käyttäytyä!
Tähtipelaajapalkintojen peruste on 99% tapauksista tehopisteiden määrä. Ja mikäli joukkue voittaa rankkarikisassa, niin pelaaja joka saa nimiinsä voittomaalin saa lähes poikkeuksetta kolme tähteä, vaikka olisi istunut koko pelin viltissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös