Sekalaisia kysymyksiä HIFK:sta

  • 606 473
  • 2 427

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Espoossa ei soinut mitään vuonna 2011, vuodesta 1998 ei ole juurikaan muistikuvia.

Tämän muistan, kuin eilisen päivän. Niin paljon kyllä verkkokalvolle ja aivoihinkin tallentui dataa. Aluksi Espoon hallissa oli täysin hiljaista musiikin suhteen, mutta sitten alkoi soimaan kauittimista erittäin huonolla äänenlaadulla musiikkia ja mikäli oikein muistan, niin biisi oli Status Quon Whatever you want. Sen muistan täysin varmasti, että musiikkia alkoi lopulta tulemaan. Itselläni on joku hassu tapa tai kyky muistaa vuosien takaa, joitain aivan käsittämättömiä yksityiskohtia, joita kukaan muu ei muista ja ihan lapsuudesta asti. Tyyliin mitä joku on sanonut ja täysin sanatarkasti. Sitten kun oikeasti pitäisi muistaa, jotain oikeasti tärkeää, niin vihellys vaan kuuluu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämän muistan, kuin eilisen päivän.

Apassin muisti on rautaa. Tätä juuri muistelen, en ole nähnyt unta, vaan tätä episodia yritin sönköttää pari viestiä aiemmin. Nimenomaan hiljaa ja huonolla laadulla alkoi lopulta tulemaan "HIFK-musaa", biisi oli varmaankin juuri tuo legendaarinen KOFF-biisi.

_
 

Tapuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK HELSINKI, Ville Peltonen
Olikohan viime vuonna kun alkuvideossa pyöri Iron Maidenin No More Lies. Sen taisi korvata tuo Shinedown.
Metallicaa tuli vielä jossain vaiheessa ennen pelin alkua, Seek and Destroy taisi olla biisi. Sitäkään ei tosin tällä kaudella tainut enää tulla...
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että rautaneidon no more lies pitäisi palauttaa siihen alkuhypetykseen. Se vaan, jotenkin sopi siihen paremmin. Sanokaa ja olkaa mitä mieltä tahansa mutta ehkä myös maalibiisi on tullut tiensä päähän. Tosin ei itselläni siihen mitään korvaavaa ole tilalle ainakaan heti antaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen itsekin funtsinut tuota maalilbiisiä mutta kun kuunteli pleijareissa tv:n välityksellä muiden vastaavia niin olen helvetin onnellinen meidän biisistä, ihan hirveätä skeidaa muualla ja kaikki hallimusiikit myös Vaikka ei kukaan muun joukkuueen fani uskoisinkaan niin tämän sanon mahdollisimman objektiivisesti, IFK on miljoonavuotta edellä näissä hallimusiikeissa.

Maalibiisiä ei herkästi saa muuttaa vain yhdeksi biisiksi, sellainen kuluu nopeasti, pitää olla ajatus mukana ja mielellään vastaava hyvä kollaasi missä jotain summeria ja biisiä, itse bidän ideasta jossa aluksi sireenit/goal horn soi ja sitten rytmimusiikkia, tai vihaisempaa rytmimusiikkia mitä voi myös gimmat jorata.

_
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Maalibiisi on kyllä sen verran syvällä että sitä en soisi vaihtavan, mutta c`mon let´s play hockey voisi ottaa paikkansa vaikka hallin tuulikaappiin "sisääntulo" biisinä ja sitten tuon tilalle joku tykitys kipale kun peli on alkamassa.
Jotenkin tuntuu että juuri tuo biisi erien alussa saa imisten perseet penkkiin suun suppuun ja kädet puskaan.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Miksi lätkä-IFK käyttää erilaista logoa kuin muut IFK:n jaostot? Lätkäpuolen logo on sini-valko-harmaa ja muilla se on sini-valko-keltainen. Aikanaanhan lätkäjengi luopui kilvestä ja otti käyttöön sen tähtihirvityksen. Se onneksi kuopattiin aika nopeasti ja kun Keklun keksimä kissaotus otti paikan rinnasta palasi kilpi olkapäille. Silloinen olkapääkilpi oli sama sini-valko-keltainen kuin kaikilla muilla jaostoillakin mutta kun nämä logot vaihtoivat paikkaa Penan lähdön jälkeen, rinnassa olikin tämä nykyinen sini-valko-harmaa. Tiedän että samaa käytettiin aiemmin 70-80-luvuilla mutta osaako kukaan kertoa miksi lätkäpuoli käyttää ns väärää logoa? Lisäksi tähti on tekemässä vahvaa paluuta IFK-tunnuksena futiksen kautta ja itse olenkin kaivannut sitä takaisin lätkäpaitaan. Monissa KSB:n myymissä fanituotteissa tähdet ovat jo palanneet omille paikoilleen mutta tietääkö kukaan ovatko ne tekemässä paluuta myös varsinaiseen pelipaitaan? Nyt olisi viimeistään aika kuopata tämä Keklun jenkkipuuma. Se oli aikanaan ihan hauska idea mutta nyt jo aikansa elänyt.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Miksi lätkä-IFK käyttää erilaista logoa kuin muut IFK:n jaostot? Lätkäpuolen logo on sini-valko-harmaa ja muilla se on sini-valko-keltainen.

Hyvä kysymys, oma arvaukseni on että lätkä on halunnut erottua muista koska sen läpi pyörähtää käytännössä enemmän rahaa kuin muiden jaostojen yhteensä. Lätkäpuoli haluaa että sponsseja ei yhdistetä halvemmalla heihin, eli että joku firma maksaisi fudispuolen kautta murto-osan siitä mitä lätkäpuolelle pitäisi maksaa jotta saa oman logonsa IFK logon viereen esim. lehtimainoksessa.

Itsestänikin tuntuu että petologo alkaa olla jo mennyttä ja mieluusti ottaisin tähdet takaisin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Vastausta kysymykseen en osaa antaa, mutta mielipiteeni silti:

Mielestäni lätkä-IFK:n hopeinen logo on hienompi kuin perinteinen kultainen. Se on vain yksinkertaisesti tyylikkäämpi, ainakin mun makuun. Kultainen on toki klassikko ja sillä on paikkansa, mutta itse olen kyllä tähän hopeiseen mieltynyt vahvasti. Kissalogo oli magee aikanaan, mutta nykyään ihan perseestä ja aina lähinnä vaan vituttaa jos on joku muuten hieno fanituote kiikarissa, mutta siinä on kilven sijaan tuo kissa.. ihan turha logo ja voisi tosiaan kuopata.
Ysärin tähtilogo oli myös ihan turhake ja onneksi siitä pikaisesti luovuttiinkin. Perinteiselle IFK-tähdelle sen sijaan iso peukku!
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Vastausta kysymykseen en osaa antaa, mutta mielipiteeni silti:

Mielestäni lätkä-IFK:n hopeinen logo on hienompi kuin perinteinen kultainen. Se on vain yksinkertaisesti tyylikkäämpi, ainakin mun makuun. Kultainen on toki klassikko ja sillä on paikkansa, mutta itse olen kyllä tähän hopeiseen mieltynyt vahvasti. Kissalogo oli magee aikanaan, mutta nykyään ihan perseestä ja aina lähinnä vaan vituttaa jos on joku muuten hieno fanituote kiikarissa, mutta siinä on kilven sijaan tuo kissa.. ihan turha logo ja voisi tosiaan kuopata.
Ysärin tähtilogo oli myös ihan turhake ja onneksi siitä pikaisesti luovuttiinkin. Perinteiselle IFK-tähdelle sen sijaan iso peukku!

KSB:llä löytyy jo hemmetin makeita collegepuseroita ja huppareita joissa on kilpi rinnassa ja tähdet olkapäillä, niinkuin 70-80-luvun pelipaidoissa. Tosin tuo olkapään alue taitaa nykyään olla aika arvokas mainospaikka (UB) joten saattaa olla ettei sitä enää uhrata kolmelle IFK tähdelle kuten ennen vanhaan. Mutta sen petologon voisi myös korvata yhdellä IFK-tähdellä, sekin olisi jo askel parempaan suuntaan.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
KSB:llä löytyy jo hemmetin makeita collegepuseroita ja huppareita joissa on kilpi rinnassa ja tähdet olkapäillä, niinkuin 70-80-luvun pelipaidoissa. Tosin tuo olkapään alue taitaa nykyään olla aika arvokas mainospaikka (UB) joten saattaa olla ettei sitä enää uhrata kolmelle IFK tähdelle kuten ennen vanhaan. Mutta sen petologon voisi myös korvata yhdellä IFK-tähdellä, sekin olisi jo askel parempaan suuntaan.

Tämä huppari multa jo löytyykin ja tuo olisi mun mielestä mainio pohja uudelle pelipaidalle! Olkapäissä tähdet ja tyylikäs kuin mikä!

Linkki vie IFK:n nettikaupasta löytyvän hupparin esittelyyn
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Sanottakoon vielä, että jääkiekon harmaa (hopeinen) ja yleis-HIFK:n keltainen (kultainen) logo eivät ole tarkalleen ottaen samanlaisia. Asettelussa ja fonteissa on eroja. Tosin tuosta keltaisesta logosta näkee toisinaan sellaisiakin versioita, joissa jääkiekon harmaat kohdat on värjätty keltaisiksi.

Minusta olisi parempi, jos kaikki lajit käyttäisivät täsmälleen samanlaista kilpeä. Kumpi se sitten olisi, olisi minulle melko sama. Ehkä tuo keltainen olisi hieman parempi. Joskushan ehdotin sellaista, että logo voisi vaihdella siten, että normitilanteessa logo olisi harmaa, mutta "hallitsevana mestarina" seuraava kausi pelattaisiin kultaisella logolla. Vähän sama kuin italialaisessa futiksessa hallitsevat mestarit (liiga ja cup) kantavat tästä tunnuksia paidassaan.

Tähti on ehdottoman tyylikäs symboli, ja fudispuolella on mielestäni tyylikkäämpi ote fanituotteisiin jne, vaikka tarjonta on tietysti paljon monipuolisempaa jääkiekon puolella.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Itsekin pidän enemmän tuosta lätkä-HIFK:n hopeisesta vaakunasta. Olettaisin että omanlainen vaakuna lätkäpuoli vrt. muu HIFK johtuu tavaramerkkiasioista. Samanlaisella vaakunalla joutuisivat pulittamaan osan fanituotteiden tuotosta sille taholle kuka ikinä omistaakaan tuon kultareunaisen logon tavaramerkin. Tuo 90-luvun tähtiseikkailuhan johtui kuulemma siitä, että emoseuran johdossa ollut kaveri päätti yrittää rahastaa lätkäpuolta vaatimalla, että lätkäpuoli maksaa miljoona markkaa jos aikoo tuota kilpilogoa käyttää. Don Frank ei tähän tarkan markan miehenä suostunut vaan päätti sitten muuttaa lätkäpuolen logon tuollaiseksi tähdeksi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä kannatan kans yhtenäistä linjaa eri lajien välillä IFK:ssa. Eli mahdollisimman samankaltaiset pelipaidat ja logot eri lajien välillä. Lätkäpaita nyt on malliltaan tietysti erilainen kun vaikkapa futis- tai käsipallopaita, mutta yhtenäistäminen on aina mahdollista.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme tähteä veisi liikaa arvokasta mainostilaa hartioiden alueella. Petologoa käytetään käsittääkseni osassa fanituotteista, sopinee hyvin esim. lasten tuotteisiin.

Ihan ymmärrettävää, että eri osastot haluavat erottautua riittävällä tavalla toisistaan esim. pienillä eroavaisuuksilla logoissa. Hopea/valkoinen/sininen sopii minun silmään paremmin punaiselle taustalle kuin kulta/valk./sin..

Myös tällainen, pari vuotta sitten tänne postaamani, kilpi miellyttäisi minua. Pelipaitaan kaipaisin lisää sinistä.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Itsekin pidän enemmän tuosta lätkä-HIFK:n hopeisesta vaakunasta. Olettaisin että omanlainen vaakuna lätkäpuoli vrt. muu HIFK johtuu tavaramerkkiasioista. Samanlaisella vaakunalla joutuisivat pulittamaan osan fanituotteiden tuotosta sille taholle kuka ikinä omistaakaan tuon kultareunaisen logon tavaramerkin. Tuo 90-luvun tähtiseikkailuhan johtui kuulemma siitä, että emoseuran johdossa ollut kaveri päätti yrittää rahastaa lätkäpuolta vaatimalla, että lätkäpuoli maksaa miljoona markkaa jos aikoo tuota kilpilogoa käyttää. Don Frank ei tähän tarkan markan miehenä suostunut vaan päätti sitten muuttaa lätkäpuolen logon tuollaiseksi tähdeksi.

En tiedä se tuo ainakaan täysin kiinni vain tavamerkkipykälistä. Kaudelle 1996-97 kun kammottava ns. ryssäntähti (Mobergia lainaten)-logo lempattiin ja kilpi teki paluun olkapäihin, se oli juurikin kultareunainen. Muistaakseni Frank tuolloin kertoi että korvausasioista emoseuran kanssa on päästy sopuun. Hopeinen taisi palata paitoihin vasta kun kilpi otti oman paikkansa päälogona.

Tätä jaksoa lukuunottamatta kiekko-IFK:n kilpi on käsittääkseni aina ollut hopeareunainen siitä lähtien kun se tuli paitoihin 1960. Syytä en tiedä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kannatan kans yhtenäistä linjaa eri lajien välillä IFK:ssa. Eli mahdollisimman samankaltaiset pelipaidat ja logot eri lajien välillä. Lätkäpaita nyt on malliltaan tietysti erilainen kun vaikkapa futis- tai käsipallopaita, mutta yhtenäistäminen on aina mahdollista.
Futispaitaan mielestäni ehdottomasti kuuluu tähti rintaan, mutta en usko että lätkäpaita toimisi sen kanssa. Jäisi tietysti paraatipaikka mainoksille vapaaksi, mutta sen jälkeen sitä tähteä ei enää erottaisi. En myöskään osaa kuvitella futisjoukkuetta pelaavan kilpologo mahassa, joten jatkukoon ennemmin nykylinjalla. Nykyisessä futispaidassa kilpilogoa ei ole ollenkaan, ajoittain se on kai ollut hihoissa mutta ei varmaan koskaan paraatipaikalla?

Jäälajien paidat ovat riittävän yhtenäiset, mutta ehkä "pallolajeja" voisi enemmän yhtenäistää. Jalkapallo ja futsal pelaavat melko identtisillä paidoilla, mutta käsipallo voisi siirtyä mielestäni myös tähtirintapaitaan. Löytyi kuva naisten edustusjoukkueesta 2012-13 kaudelta, jossa näkyy varsin tyylikäs tähtipaita, mutta tuo lienee joku harjoituspaita koska siinä ei ole mainoksia ja saman kauden mestaruusjuhlissa on käytössä "kilpirintapaita". Ylen sivun uutinen. Salibandyä en ole seurannut, mutta paita lienee nykyisin jonkinlainen sekasikiö "jäälajien" ja "pallolajien" paidasta.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä - lätkässä poikkeavan värinen hopeinen siitä asti kun vaakuna tuli ensisijaiseksi rintaan tähtikauluksen jälkeen 60-luvun alussa, eli ei liity tohon lisenssimaksukiistaan.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Futispaitaan mielestäni ehdottomasti kuuluu tähti rintaan, mutta en usko että lätkäpaita toimisi sen kanssa. Jäisi tietysti paraatipaikka mainoksille vapaaksi, mutta sen jälkeen sitä tähteä ei enää erottaisi. En myöskään osaa kuvitella futisjoukkuetta pelaavan kilpologo mahassa, joten jatkukoon ennemmin nykylinjalla. Nykyisessä futispaidassa kilpilogoa ei ole ollenkaan, ajoittain se on kai ollut hihoissa mutta ei varmaan koskaan paraatipaikalla?
.

Joo, kyllä futispuolella on aina ollut tuo tähti. Siitähän se "tähtirinnatkin" taitaa tulla, vaikka sitä pitkään käytettiin myös lätkäjoukkueesta puhuttaessa. Itse postaisin kokonaan Kekäläisen petologon käytöstä ja korvaisin sen perintesellä tähdellä. Ellei kolmea tähteä haluta iskeä olkapäille niin yksikin sen nykyisen petologon paikalle olisi selkeä parannus. Jäisi UB.lle vielä se mainospaikkka sen viereen.
 

444

Jäsen
Onko jossain nähtävillä katsomon kategoriajako? Kausareita myydään hinta per kategoria -mallilla, mutta mitään tarkempaa en ainakaan itse löydä eri osista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Kategoriat taitavat mennä näin: Ykköseen kuuluu katsomot:A2-A6 ja C2-C6, kakkonen: B1-B4, A1 ja A7, C7, D1-D5, kolmonen: E3-E7, F3-F7, nelonen: E2 ja E8, F2 ja F8, vitonen: E1 ja E9 ja F9, seiska on FI seisomakatsomo.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kategoriat taitavat mennä näin: Ykköseen kuuluu katsomot:A2-A6 ja C2-C6, kakkonen: B1-B4, A1 ja A7, C7, D1-D5, kolmonen: E3-E7, F3-F7, nelonen: E2 ja E8, F2 ja F8, vitonen: E1 ja E9 ja F9, seiska on FI seisomakatsomo.
kakkoskategoriaan kuuluu sivukatsomoiden keskialue eli e ja f katsomoiden alimmat rivit
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ne kolme riviä ylä- ja alakatsomon välissä F4-F5 on ainakin kategoria 2.

Kannattaa laittaa toimistolle palautetta että päivittävät sivuilleen nuo kategoriat mitä katsomonosia hinnat koskevat. Kyllä se aina ennen on selitetty, nyt varmaan unohtunut.

Tällainen vanha kartta löytyi, musta 1 ja punainen 2. nuo muut ovat voineet muuttua:
http://www.hifk.fi/images/sized/images/uploads/irtoliput2-344x318.png
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Minä vuonna oli ensimmäinen faniristeily? Laivana oli varmaankin Viking Cinderella. Ainakin siellä olen ollut viettämässä kauden päätösristeilyä jonkun kerran.

Ensimmäinen kosketus näihin kauden päättäjäisiin tuli vahingossa -97, kun olin muuten vain juurikin Cinderellalla. Pelaajista siellä oli mm. Olli ja Ville Jokinen, Ove Molin, Tom Bisset ja Niklas Eriksson. Nämä ovat jäänyt erityisesti mieleen.

Tänään taas mennää, ties kuinka monetta kertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös