Sean Bergenheim, HIFK

  • 127 592
  • 305
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siinä on Hjallis sanonu kastetilaisuudessa, että "Sano kerran Jokerit, niin mä lyön".

Vakavasti puhuen aika yllättävä ulostulo Seanilta, mutta ei tässä nyt tietenkään pahoillakaan osaa olla. Onhan se tietysti suomenruotsalainen, joten toisaalta on helppo kuvitella, että kaveri onkin kannattanut hifkiä nuorena.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti yrittävät selvitellä noita verotusjuttuja sitten vielä? Bergenheim ainakin ilmoittaa haluavansa pelata koko työsulun ajan HIFK:ssa, eikä lähteä muualle.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä mä edelleen uskon, että mieluummin Sean olisi Jokereihin mennyt. Siellä vaan Filppula jo tuli hyökkäykseen ja Teemua ja ehkä Tuomoakin(ei saatana!) odotellaan. Mutta nyt on meillä, ja tottuuhan taas tähänkin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoohan tuo itsekin sen että turha näistä on repiä mitään ylimääräisiä otsikoita. Tässä taas fanit käy kuumana(narrit) ja hämmentyneinä(HIFK). Media keittää soppaa ja hieroo käsiään yhteen.

Siinä vaiheessa kun HIFK rupeaa mainostamaan Bergenheimilla jotain 'en gång läppää' niin sitä voi ihan suoraan nauraa vaan. Isojen miesten hiekkalaatikkoleikkejä.

Bergenheimin pelilliset puolet kiinnostaa paljon enemmän. Mitä itse muistan niin ei ainakaan taida jäätyä hirveästi pahoilla hetkillä ja pelaa ihan kivan romuluisesti. Eikös se Tampan pleijareissa ollut aika jäätävä?

Lähdetään siitä että Sean pysyy luistimilla pystyssä ja että tietää kumman puolen mailalla haluaa/osaa pelata. Kaappaus perkele.
 

scholl

Jäsen
No Bergenheim ei ole neloskentän hyökkääjä. Kaveri on paukutellut hyvin maaleja parina viime kautena ja tälläiset jätkät pärjäävät pomminvarmasti SM-liigassa. Lennu on NHL:n neloskentän rymistelijä, Bergenheim ei.

Niin en minäkään tarkoittanut Bergenheimia, joka on parina viime kaudella noussut huipulle, vaan tarkoitin sitä, että nhl-pelaajan statuksella tuleva pelaaja ei ole automaattisesti sateentekijä kuten Sami Helenius osoitti. Hänhän ei ollut edes liigatasoa.

Vähän noin itsekin ajattelin, että Bergenheim on IFK-fani. Niinhän Hjalliskin on, muttei saa sanoa sitä ääneen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Loistava pelaaja ja olisi kelvannut tännekin, Kekäläinen kuitenkin päätti perseillä joten Keklun mielestä on kivempi katsella yhden kauden keikkailijaa Raskia ja turhake Tyrväistä.

Olet niitä harvoja kirjoittajia yli joukkuerajojen, jotka tietävät milloin kannattaa tehdä irtiotto lapselliseen lällättelyyn ja keskinäiseen kuittailuun ja spekuloida asioita lähinnä jääkiekon kannalta. Ja tämä niin, että jokerifanistatuksesi ei kuitenkaan jää kenellekään epäselväksi ja/tai epäuskottavaksi. Niinpä tartun tähän täkyyn: Jokainen meistä tietää, että raskit, tyrväiset, piipariset, nyholmit etc. eivät ole läheskään NHL-miesten veroisia yhtään millään osa-alueella. Mutta hemmetin vaikea se on joukkueenkokoajana (ja Kekäläinen on lisäksi tulosvastuullinen tj) ajatella asioita SM-liigan näkökulmasta. Yleinen käsitys on se, että NHL-kausi pelataan kuitenkin ja eipä näiden NHL-tulijoiden suhteen ajatellakaan mitään sen kummempaa sitoutumista suomalaiseen seuraan. Jätkät pitävät pelaamalla pelikuntoa yllä ja Suomessa(kin) on kiva asua hetki. Kun NHL-kausi alkaa, Filppula vilahtaa nanosekunnissa Atlantin yli, eikä siinä vaiheessa ole "jokerisydämestä" tietoakaan. Puhumattakaan "nuorena ifk-fani" Bergenheimista. Niinpä joukkue kuin joukkue tulee velä tarvitsemaan näitä omia jämäpelaajiaan ja eihän kukaan osta tyrväisiä tai piiparisia nyt pois, kun saatavana on NHL-pelaajia.

Ruotsalaiset keksivät edellisellä lockout-kaudella loistavan idean: Mitäpä jos pohjoismaiden NHL-miehet perustaisivat (tai heidän ympärilleen perustettaisiin) oman joukkueensa, joka voisi pelata ulkopuolisena vierailijana SM-liigassa ja/tai Elitserienissä. Tästä olisi maksimihyöty: saisi käydä ihmettelemässä änärijätkiä, kun he tulevat omaa joukkuetta vastaan. Ja kundit saisivat pelinomaista treeniä ilman, että heidän täytyy näytellä ihan aitoa SM-liigajoukkueen pelaajaa seurasydämineen.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ristiriitaiset fiilikset kyllä tuli tästä uutisesta.

Fanina näen, että Bergenheimin kaltaisia pelaajia ei saisi missään nimessä päästää kotimaassa muualle, kaikista vähiten naapuriin. Realistina ymmärrän kuitenkin sen, että suurimmat tarpeet ovat muualla (Selänne&pakki) ja Seanin signaus saattaisi estää tärkeämpien palojen hankinnat. Samoin ymmärrän Seanin tilanteen (suku pääkaupunkiseudulla, vauva, jne.) ja en oikein voi syyttää ammattilaista siitä, että hän valitsee seuransa kokonaispaketin perusteella eikä pelkästää nojaa sydämeen.

Vahvistus kyllä jokaiselle liigaseuralle. Paikallisiin tuli ainakin kertarysäyksellä enemmän tunnetta mukaan "oman pojan" pelatessa "väärässä" paidassa. Toivotaan kuitenkin, että ylilyönneiltä (caset Peltonen, Ruutu, Sormunen tai osittain Somervuori) vältytään.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jätkät pitävät pelaamalla pelikuntoa yllä ja Suomessa(kin) on kiva asua hetki. Kun NHL-kausi alkaa, Filppula vilahtaa nanosekunnissa Atlantin yli, eikä siinä vaiheessa ole "jokerisydämestä" tietoakaan. Puhumattakaan "nuorena ifk-fani" Bergenheimista.
Tai Lennart Petrellistä.

Sinulla on tapa kirjoittaa melko objektiivisesti, kuitenkin skidisti kotiinpäin vetäen. On helppo poimia sieltä mielipide, jonka pointti on käytännössä se, miten HIFK kyykytti Jokereita tai miten Jokerit (Kekäläinen) antoi sen tapahtua, ja perään julistaa, kuinka naapurissakin osataan "nähdä totuus".

Kyllä tuon asian voi nähdä toisin ilman mitään lapsellisia lällättelyjä mihinkään suuntaan. Minua kirpaisee Bergenheim IFK:ssa korkeintaan imagosyistä jos niistäkään, mutta muuten olen tyytyväinen, ettei löydy Jokereista. Kirjoitin asiasta Jokerien puolelle näin:

Uskomatonta poraamista.

Mulla on ihan selvät sävelet Bergenheimin suhteen. Jos olisi tullut Jokereihin, olisin vähän pettyneenä miettinyt, että suljettiinko nyt ovi Teemulta ja kenties toiselta (pakki)vahvistukselta.Tuollainen 20-30 pisteen änärikundi parilla pleijarisuonenvedolla on varmasti käypää valuuttaa liigassa, mutta ei mikään stara työsulkuvahvistukseksi, enkä jaksa itkeä perään puhtaasti pelillistä syistä.

Jos puhuttaisiin esimerkiksi ensi kauden joukkueesta, toivottaisin ilomielin tervetulleeksi. Mutta kun kyse on kuitenkin työsulusta ja Jokereilla on se tilanne, että rapakon takana on kovempiakin omia kundeja - naapuriin tiedoksi, ettei niitä tarvitse olla sataa, vaan Selänne ja Filppula riittää - Bergenheimille ei yksinkertaisesti ollut tilaa. Kun lisää vielä yhtälöön sen, että mies häippäsee Suomesta kenties nopeammin kuin muut työsulkuvahvistukset, olisi ollut oikeastaan aikamoinen imagosignaus Jokereilta toteutuessaan. Ei tarvita itse, mutta otetaan, ettei mene naapuriin. Puheista huolimatta lienee aika selvää, että mies on ensin ollut tarjolla meille, vaikka paraikaa tietysti mediaan antaakin IFK:n suuntaan kallellaan olevia lausuntoja.

Tässä tilanteessa Bergenheim on klassinen esimerkki pelaajasta, jota ei oikeastaan toivoisi omaan jengiinsä, muttei myöskään naapuriin, vaan mieluummin ulkomaille tai muualle liigaan. Päätti kuitenkin valita HIFK:n ja minkäs Jokerit sille voi? Bergenheim ei syystä tai toisesta kokenut mieleiseksi pitää yllä imagoaan Jokerien pelaajana: kenties Blues ei sytyttänyt/ottanut, eikä mies halunnut lähteä landelle.

Mä olen helvetin tyytyväinen, ettei tilanne ole niin päin, että Jokerit saisi jonkun Teemu Laakson, kun HIFK hankkisi ensin Zidlickyn ja Lydmanin. Tämä ei luonnollisestikaan ennen Selänteen tuloa ole käypä vertaus ja erotuksena on tietysti sekin, että Valle ja Teme ovat molemmat ihan oikeasti Jokerien jätkiä. Koomisinta koko casessa on meidän leirin raivarit Kekäläisen suuntaan, Bergenheimin omat kommentit medialle (nämä ehkä suurin vitsi) ja naapurileirin lällättelyt, ihan kuin kyseessä olisi joku suuri kaappaus. Fakta lienee se, että IFK otti sen mikä ei Jokereille kelvannut. Vähän niin kuin Jokerit Jarkko Ruudun tapauksessa.

Harmillista on vain se, että jälleen kynnys siirtyä helsinkiläisseurasta toiseen (ei suoraan, mutta kuitenkin) matali entisestään.
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK

Urquinaona

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Tervehdys kaikille palstaveljille ja -siskoille, ilmoittaudun uutena käyttäjänä mukaan leikkiin.

Tämä uutinen tuli kyllä niin puskista kun sen tänä aamuna kuulin. En olisi varmaan ikinä uskonut, että Bergenheim pelaisi meillä joskus, mutta hetken sulattelun jälkeen olen lämmennyt tälle hankinnalle. Onhan herra sentään finlandssvensk ja pelannut monta vuotta rapakon takana. Näin ollen tuo narrileima on ehkä hieman haihtunut hänen otsastaan, vaikka minun täytyy myöntää, etten tunne Seania kovin hyvin pelaajana.

Mutta kaikesta huolimatta, välkommen till IFK Sean!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Eiköhän tässä nimenomaan nojattu sydämeen, kun IFK:hon tuli. Vai oletko missannut tämän:

Näin tuon, mutta en vetelisi siitä liian suoria johtopäätöksiä. Puheet ovat puheita ja teot tekoja. Enpä oikein tiedä mitä muutakaan tuossa tilanteessa edes voi sanoa. Fanien vihat saisi aika helposti päälle jos sanoma olisi sisällöltään tyyliä "tulin tänne vain töihin" tai muutoin neutraali. On kuitenkin pidettävä mielessä, että NHL-pakolaiset eivät sitoudu alustavasti pelaamaan koko kautta ja yleisön odotukset ovat aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi liigan sisällä tapahtuvien siirtojen suhteen.

Sean kuitenkin taitaa ensimmäisen kerran vetää punapaidan päälle vasta nyt, siinä missä meidän paita oli päällä jostain D-junnuista lähtien aina NHL-siirtoon asti. Kyllä esimerkiksi Camilo Miettinen voisi meille siirtyessään puhua jostain jokerisydämestä pelattuaan meillä D:ssä samoin kuin Ilari Melart pelattua C:ssä, mutta ainakin itse pitäisin noita "vain puheina".

edit: Ja mun mielestä olisi kyllä jopa epätavallisen outoa, jos suomenruotsalainen ei kokisi mitään sympatioita HIFK:ta kohtaan. Onko se sitten fanittamista, sydämen asia vai mitä, se jääköön tapauskohtaiseksi.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Minua tässä Bergenheimin IFK-diilissä ei kirpaise tietyllä tavalla mikään muu, kuin juuri nuo hänen kommenttinsa. Tälläinen "lässyn lässyn" kornit paskapuheet antavat Seanista itselleni lapsellisen kuvan.

Ihan sama vaikka olisi oikeasti punainen sydän ja kahdeksan kissaa kotona tai sitten omistaisi kolmetoista Jokerien kausaria ja aition Jaffalasta, mutta olisi nyt oikeasti voinut olla rehellinen. Olisi voinut kertoa, että IFK oli paras vaihtoehto hänellä ja haluaa skulata siellä, ei sitä tarvitse sen enempää värittää suuntaan tai toiseen. Vähän sama kuin T. Ruutu ilmeistyisi nyt meille julistaen olleensa aina työteliään Jokeri-kiekon ystävä ja muutenkin katsoneensa Hockey Nightista aina vaan Jokereiden pelit. Ämmäilyä sanon minä.
 

Puta Madre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYJ
Tuoreimmassa SB uutisessa Ylen sivuilla Bergenheim toteaa;

- Yhteydenottoa (Jokerit) oli, mutta itselleni oli selvää, mikä on ratkaisu, jos Suomeen tulin. Se oli niin selvä asia, että emme edes neuvotelleet Jokerien kanssa, Bergenheim selvitti.

Tämä itselleni ainakin aukeaa sillä tavalla että Jokereista on tullut kyselyä kiinnostuksesta, mutta sitä ei ole ollut.

Koko juttu linkattuna alla;
http://yle.fi/urheilu/bergenheim_hifksta_legendaarisin_urheiluseura_suomessa/6309239
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bergenheim taitaa olla niitä viimeisiä espoolaisen junnutyön kasvatteja, jotka saavaat helsinkiläisseurat tappelemaa kummalle kaveri kuuluu. Onhan näitä Selänteitä yms. Onneksi nämä ajat alkavat olla takana.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin olisi helppo kuvitella Soonin ottaneen jostain herneen nenään Hjallikselle. Koko teksti tuntuu vittuilulta omaa kummisetää ja Jokereiden pääomistajaa kohtaan. Ei kukaan voi viettää 6 vuotta samassas organisaatiossa luomatta sinne erityistä tunnesidettä.

Tarkoitatko, että pelaajalla ei voi olla sitä 'pikkupojan fanitus'-tunnesidettä enää sen jälkeen kun pelaa jossain toisessa joukkueessa? Onhan kummisetäkin ollut (tai on ehkä vieläkin...?) IFK-fani, faijasta puhumattakaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tarkoitatko, että pelaajalla ei voi olla sitä 'pikkupojan fanitus'-tunnesidettä enää sen jälkeen kun pelaa jossain toisessa joukkueessa? Onhan kummisetäkin ollut (tai on ehkä vieläkin...?) IFK-fani, faijasta puhumattakaan.

Voi varmasti, mutta ovathan noi Bergenheimin kommentit aika väkeviä, ottaen huomioon hänen historiansa pelaajana ja sen, että kummisetä pyörittää pahinta kilpailijaa.

IFK ei julkaise sopimusehtoja tiedotteissaan sen tarkemmin mutta eiköhän pelikohtainen viittaa siihen että kun/jos NHL alkaa, soppari voidaan purkaa per heti, ei niinkään sitä että SB voi lähteä muuten vain jos siltä tuntuu.

Itse hieman ihmettelin tätä HIFK:n tiedotteen tietoa sopimuksesta jossa sanottiin, että sopimus on ottelukohtainen ja voimassa toistaiseksi.Määräaikainen, mutta kuitenkin toistaiseksi voimassa oleva.
 
Viimeksi muokattu:

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Hyvä hankinta. Kunhan Perrault toipuu kuntoon ja saatais vielä puolustaja.

Tuo "en gång ifk..." on tietty vähän narrifanien muroihin kusemista. Sitä ei varmaan IFK-sopimus vaatinut. Sama kuin meidän Juudas Hirschovitsin käsi sydämellä -tuuletus narripaidassa. No, ajat muuttuu...

IFK ei julkaise sopimusehtoja tiedotteissaan sen tarkemmin mutta eiköhän pelikohtainen viittaa siihen että kun/jos NHL alkaa, soppari voidaan purkaa per heti, ei niinkään sitä että SB voi lähteä muuten vain jos siltä tuntuu.
 

scholl

Jäsen
Hyvä pelimies eittämättä ja toivottavasti onnistuu. Hieman oudolta tuntuvat nuo sanat siitä, että on lapsesta asti ollut HIFK:n kannattaja. No sen lauluja laulat kenen leipää syöt vai?

SM-liiga: Sean Bergenheim paljasti aina olleensa HIFK:n kannattaja

miten niin outoa? Mietitäänpä asiaa. Sean-poika syntyy ja hänen kummisetänsä on kova IFK-fani. Purjehtii maapallon ympäri ja heiluu joka paikassa IFK college päällänsä. Sitten joskus myöhemmin kummisetä kääntää takkinsa ja intohimoisena IFK-kannattajana ostaakin Jokerit ja alkaakin mukamas kannattaa IFK:n vastustajaa. Pitääkö pikkupojan siinä vaihtaa kannattamaansa seuraa samalla. Sehän on vähän sama kuin jollekin sanottiin, että tsori ollaan kusetettu koko ajan sä et ookaan suomalainen, vaan venäläinen. Siinähän tulisi totaalinen identiteettikriisi. Yleensä tollaisissa tilanteissa poika menee silti katsomaan Jokereiden pelejä, kun sinne saa lippuja etc. mutta ainakin salaa toivoo IFK:n voittoa, koska on pikkupojasta saakka kannattanut seuraa. Ei se nyt tavatonta ole, että kannattaa eri seuraa kuin kummisetä. Joissain perheissä veljeksetkin tai faija tai poika voivat kannattaa eri seuroja. Olen kuullut jopa, että eri seurojen kannattajat seurustelisivat keskenään. No joka tapauksessa Hjallis tarjoaa sieltä duuniakin, joten poika pääsee ammattilaiskiekon pariin. Nyt hän on kuitenkin aikuinen, seisoo omilla jaloillaan Floridassa tienaten hyvin ja kun saa mahdollisuuden tulla Suomeen niin miksei hän saisi valita itse seuraansa sen mukaan, mitä itse tuntee oikeaksi, eikä mitä joku kummisetä päättää tai kannattaa. Eihän tämä mikään mafia kuitenkaan ole.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sinulla on tapa kirjoittaa melko objektiivisesti, kuitenkin skidisti kotiinpäin vetäen. On helppo poimia sieltä mielipide, jonka pointti on käytännössä se, miten HIFK kyykytti Jokereita tai miten Jokerit (Kekäläinen) antoi sen tapahtua, ja perään julistaa, kuinka naapurissakin osataan "nähdä totuus".

Tottakai vedän skidisti kotiinpäin. Mutta mä olen ennenkaikkea jääkiekkofani ja olen monesti todennut, että en osaa aitoa antifanittamista. On jokeripuolen kirjoittajia, kuten Gags, joiden henki ja elämä on HIFK:n vihaaminen. Gags on loistohemmo ja hyvä kirjoittaja, otin hänet esimerkiksi juuri siksi. Arvostan häntä, vaikka olenkin useimmiten eri mieltä. Samat antinarrit löytyvät meiltä. Mä olen liian vanha koira oppimaan uusia temppuja ja Jokerit on mulle vain kilpailija, joka mielenkiinnon vuoksi pelaa samassa kaupungissa. Jok/HIFK -viha ei muutenkaan elä missään muualla kuin netissä/fanikatsomoissa (ja fanikatsomot ovat about 10% koko hallin kapasiteetista jos sitäkään) ja nettiä en todellakaan arvosta tosielämän tasolle. Pelaajat ovat kohtuuhyviä frendejä keskenään yli joukkuerajojen. Kaikki ovat ammattimaisia kiekkoilijoita. Kuka kaipaa niitä muinaisia aikoja, jolloin pelaajatkin olivat pyhästi oman seuransa puolesta? Minä en, koska tuona aikana Suomessa pelattiin kuitenkin aivan paskaa lätkää. Pointti; Mitä enemmän jääkiekko ammattimaistuu Suomessa (mitataan vaikka maajoukkueen menestyksenä ja NHL/KHL -vuotoina), sitä enemmän seurarajat hälvenevät.

Mä oon tullut tänne puhtaasti jääkiekon takia. Jos saisin kicksejä narrien vihaamisesta, sille olisi oletettavasti parempikin foorumi. Ja se on oma ja sallittu subjektiivinen mielipiteeni, keitä naapurileirin kirjoittajia arvostan. Flintstone on aina ollut intohimoinen kiekkomies ja osaa perustella hyvin. Monissa muissa mua haittaa tietty puusilmäisyys ja lapsellisuus, joka ei tunne ikärajoja. Monet pahimmat lällättelijät käyvät jo viidettä/kuudetta kymmennettään, amazing! No, tämä on mielipidepalsta ja kiva, että niitä on erilaisia. Bergenheimista: Hädin tuskin muistin uutisen luettuani, että hän on vajaat 10 vuotta sitten pelannut Jokereissa. Honestly. Ei ole tullut seurattua kyseistä pelaajaa. Yhtä vähän tiedän monta vuotta sitten HPK:ssa tai Kärpissä pelanneista. Ei mulla ole joukkuetasolla aikaa muuhun kuin HIFK:n seuraamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Varmaan Talaja, kun "sehän tekee maaleja neloskentässäkin"...

Tähän on pakko tarttua, että näinhän se juuri on.

Hyvä hankinta IFK:lta näin muuten paikkailemaan laituriosaston loukkaantumisia ja alisuorittamisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös