Scott Gomezille vittuilu - oikein vai väärin?

• 23 571
  • 54

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No Montrealissa on taidettu viimeiset 17 vuotta olla kauppaamassa vähintään puolet joukkueesta AHL-tasoisina paskoina (tosin vaihtokaupassa kahteen meh-pelaajaan ja 2. kierroksen varausoikeuteen vastaan odotetaan vähintään Lecavalieria).

Onhan se järjetön toimintaympäristö yhtään kenellekään jos valmentajan ja jokaisen ykköskierroksen varauksen pitää puhua sammakkoa tai muuten tulee turpaaniin koko joukkueelle mediassa ja faneilta.

Gomezille vittuilu on ihan oikein, vaikka suurimmat ääliöt tässä keississä ovatkin herrat Glen Sather sekä Bob Gainey. Sather siksi, että tuon sopimuksen aikanaan teki ja Gainey siksi, että jostain käsittämättömästä syystä otti tuon sopimuksen maksaakseen.

Enemmän itseäni harmittaa nyky-NHL:ssä Wade Reddenin kohtalo. Okei, hänkin sai liian hyvän sopimuksen tasoonsa nähden, mutta ei hän ihan niin huono ole, etteikö voisi pelata NHL-tasolla. Nyt on kuitenkin hautautuneena AHL:ään ikuisiksi ajoiksi, kiitos järjettömän sopimuksen. Arvatkaapa kuka GM tuon sopimuksen teki? Vinkkinä kerrottakaan, että tuon GM:n nimi on mainittu tässäkin viestissä kahdesti...

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mitä mieltä olette tämän episodin vaikutuksesta Canadiensin houkuttelevuuteen vapaiden agenttien (tai treidien) kannalta?
No onkos Canadiens houkutellut oikeastaan ketään vuosi(kymmeni)in? Tuskin kiinnostus ainakaan nousee, eikä se juuri laskeakaan voi.

Enemmän itseäni harmittaa nyky-NHL:ssä Wade Reddenin kohtalo.
Sama. Lähemmäs 1000 NHL-peliä, 450 pinnaa, yli 160 maalia plussalla, taitava jätkä ja ikää parahultaiset 34. Olisi vahvistus useimmille joukkueille, mutta Rangersin pitkällinen idiotismi tuhosi uran lopun.

Eikös sopimuksia voi purkaa, yhteisellä päätöksellä? Jos nyt Redden itsekin sanoisi, että tämä on järjetön pahvi, revitään se ja mie pelaankin jossain sopuhintaan. Voisi vielä olla muutama hyvä pelivuosi jäljellä.

Vade15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, BvB
Onhan se järjetön toimintaympäristö yhtään kenellekään jos valmentajan ja jokaisen ykköskierroksen varauksen pitää puhua sammakkoa tai muuten tulee turpaaniin koko joukkueelle mediassa ja faneilta.

Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin suurimmaksi osaksi tuota sammakon puhumista pitää muka tärkeänä media. Tai näin ainakin erään paikallisen tuttavani mukaan.

Kuten edellä on useaan kertaan todettu, on Gomezille kyseisellä tavalla vittuilu oikeutettua. On se ainakin parempi vaihtoehto, kuin buuaaminen jota hän koki aikaisemmin.

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Enemmän itseäni harmittaa nyky-NHL:ssä Wade Reddenin kohtalo. Okei, hänkin sai liian hyvän sopimuksen tasoonsa nähden, mutta ei hän ihan niin huono ole, etteikö voisi pelata NHL-tasolla. Nyt on kuitenkin hautautuneena AHL:ään ikuisiksi ajoiksi, kiitos järjettömän sopimuksen. Arvatkaapa kuka GM tuon sopimuksen teki? Vinkkinä kerrottakaan, että tuon GM:n nimi on mainittu tässäkin viestissä kahdesti...

Omasta mielestäni Redden ei missään tapauksessa saanut aikanaan liian hyvää sopimusta tasoonsa nähden. Katsokaa nyt hyvät ihmiset ne uratilastot, mies oli todella varma suorittaja kaikki 11 kauttaan Ottawassa. Se että homma ei sitten Rangersissa lähtenyt natsaamaan on täysi mysteeri. Ne äidin kuolemat siinä oli sun muuta taustalla, mikä jotenkin käynnisti negatiivisen oravanpyörän.

Wade Redden hockey statistics and profile at hockeydb.com

Mutta, pääpointtini on, että Reddenin näytöt ennen UFA:ksi tulemista olivat täysin sen tekemänsä sopimuksen mukaiset.

Omasta mielestäni Redden ei missään tapauksessa saanut aikanaan liian hyvää sopimusta tasoonsa nähden. Katsokaa nyt hyvät ihmiset ne uratilastot, mies oli todella varma suorittaja kaikki 11 kauttaan Ottawassa. Se että homma ei sitten Rangersissa lähtenyt natsaamaan on täysi mysteeri. Ne äidin kuolemat siinä oli sun muuta taustalla, mikä jotenkin käynnisti negatiivisen oravanpyörän.

Wade Redden hockey statistics and profile at hockeydb.com

Mutta, pääpointtini on, että Reddenin näytöt ennen UFA:ksi tulemista olivat täysin sen sopimuksen mukaiset, jonka mies teki.

Olen itseasiassa täysin samaa mieltä. Jälkeenpäinhän tuo sopimuksen "järjettömyys" vasta onkin tullut todennettua. Ei sopimuksen teon hetkellä juuri kukaan jos kukaan pitänyt sopimusta mitenkään pahana. Reddenhän oli tuolloin, kesällä lähestymässä ikänsä puolesta parhaita kausiaan.

Yhtä kaikki, harmittaa hienon pelajaan puolesta tuo farmiin hautaaminen. Mitäköhän Redden itse hommasta tuumii, ei ole pitkään aikaan osunut silmään hänen ajatuksiaan tilanteestaan. Tuo nykyinen sopimushan hänellä jatkuu aina kauteen 2013/14 saakka sen päätyttyä pelaaja onkin jo 37-vuotias. Tuolloinkin voi vielä pelata NHL:ää, mutta mikä on miehen taso ja motivaatio jos pelaa siihen asti pelkästään AHL:ssä?

ipaz

Jäsen
Tuo Reddenin tilanne ei ilmeisesti ole kovin helposti ratkaistavissa, koska sopimus on sopimus ja vaikka Redden itse olisikin valmis sen purkamaan, niin NHLPA tuskin siihen suostuu. Mies pystyisi varmasti pelaamaan monessakin NHL-joukkueessa top6-pakistossa, mutta tuota 6,5 miljoonan cap hittiä moni karsastaa. Redden tienaa kausilla 2012-14 kaudessa 5 miljoonaa dollaria ja jos tuon summan jakaisi esim. re-entry waiversin kautta puoliksi Rangersin ja uuden joukkueen kesken, olisi Reddenille varmasti useitakin ottajia. Mutta vaikka rahassa ei tarvitsi maksaa kun tuo 2,5 niin caphit on silti 6,5. No toki lähellä palkkalattiaa olevat joukkueet kuten Dallas, Colorado ja Nashville tuon sauman pystyisivät käyttämään.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Redden sai lähinnä pelaajatyyppiinsä nähden liian suuren palkkion. Erityisen hyvä peruspakki, sellainen "köyhän miehen Ilkka Mikkola", vaikka tuollainen summa olisi kannattanut maksaa vain joko kunnon PP-quarterbackille tai Charan tasoiselle jyrälle.

Samaan aikaan, onko joku Ed Jovanovski ollut sen kummempi pakki tuolla edellisellä isolla sopimuksellaan, vai vain sopivammassa joukkueessa?

Mutta erittäin hyvä ja mielenkiintoinen lisäaspekti tähän keskusteluun tuo Redden!

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Gomez on täysin ansainnut kaikki buuaukset. Hänen palkkansa on niin iso rasite joukkueen rakentamiseen varsinkaan, kun hän ei pelaa palkkakansa mukaisella tasolla. Tämä kuitenkin osoittaa sen miten mikä tahansa tähtihankinta voi mennä pieleen milloin vain. Kohta on jo Gomezin sopimuksen tekohetkestä vajaa 5 vuotta, mutta kuinka moni silloin piti sopimusta huonona? Aika moni varmasti arvioi, että Rangers nostaa kunnolla profiiliaan hankintojensa myötä.

Mielestäni Rangers on kuitenkin päässyt liian helposti eroon tekemistään virheistä. Gomez tietysti kaupattiin "laillisesti", mutta Reddenin sopimuksen farmiin dumppaamisessa käytettiin aika röyhkeästi varakkaan seuran etuja. Pystyttiin huomaamattomasti siirtämään miljoonasopimus pois tieltä. Ei monella pienemmällä seuralla olisi tuohon varaa, että voidaan virheet nollata tuolla tavalla. Myös Drury ostettiin ulos, jonka sopimus kuuluu myös samaan virhekategoriaan. Kuinka moni pienemmän markkina-alueen joukkue olisi pystynyt tekemään samat temput kuin Rangers? Missähän Rangers olisi nyt jos esim. Redden ja Drury olisivat vielä? Ei ainakaan olisi Richardsia...

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Missähän Rangers olisi nyt jos esim. Redden ja Drury olisivat vielä? Ei ainakaan olisi Richardsia...
Richardsin tehot tällä kaudella ovat muuten 50gp, 16+18=34, -2, palkka 12 miljoonaa, cap hit 6,7 milj. Viimeiseen 12 peliin hän on tehnyt kolme tehopistettä. Ylivoimalla koko kaudella 3 maalia ja 10 syöttöä. Toki hän on joukkueen sisäisen pistepörssin kolmas, mutta ei kautta voi pitää nappisuorituksena häneltä. Joukkueen menestys antaa tietysti paljon anteeksi.

Olisi mielenkiintoista tarkastella esimerkiksi viiden-kymmenen vuoden päästä näiden viime vuosien pitkien sopimuksien onnistumisprosenttia, olkoonkin, että se on jossain määrin mielipideasia. Oma mutu on, että seurat ottavat näissä liian isoja riskejä. Liikaa rahaa liian pitkäksi aikaa yhteen pelaajaan.

CptCannon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, AC Oulu
Toverukset Drury, Gomez ja Brierehän tulivat vapaiksi agenteiksi samana kesänä. Oli varmaan melkoista arpapeliä organisaatioissa, jotka kovan luokan vahvistusta hakivat, että kelle tarjota ja mitä tarjota.

Nykytilannehan on se, että Briere 6,5M caphittinsä kera on vedellyt Philly-aikansa ~0,8 ppg tahdilla runkosarjaa ja tehnyt 57:ssä playoff-matsissa tehot 29+30=59. Druryn soppari on ostettu ulos ja mies on eläkkeellä. Gomezin tilanne on tainnut tulla täällä jo aika hyvin läpi käytyä.

Melkoista riskipeliä ja tuuripeliä joskus nuo isot UFA-sopimukset.

ipaz

Jäsen
Oma mutu on, että seurat ottavat näissä liian isoja riskejä. Liikaa rahaa liian pitkäksi aikaa yhteen pelaajaan.

Mutta se näyttää olevan tämä riski, joka on otettava jos pelaajan haluaa. Kyllä minä uskon että jos Ville Leino ei olisi tehnyt isoa sopimustaan Buffaloon viime kesänä, niin joku toinen joukkue olisi hänelle lähes vastaavan tarjonnut. Ville tottakai otti itse isoimman. Kun Gomez oli kesällä 2007 UFA, niin monet joukkueet olivat hänen perässään. Rangers löi pöytään isoimman sopimuksen ja otti suurimman riskin. Ihan perus markkinatalouden laki. Samanlailla Philly otti jättiriskin Bryzgalovin 9 vuotisen sopimuksen kanssa, mutta jos ja kun pelaaja halutaa, niin silloin on maksettava.

NBA:ssa taisi tulla työtaistelun jälkeen uuteen työsopimukseen pykälä, joka rajoittaa pelaajasopimuksen maksimipituuden viiteen vuoteen. Korjatkaa jos olen väärässä. NHL ajaa aivan varmasti samankaltaista uuteen CBA:han, joka on jokseenkin paradoksaalista koska joukkueet itse noita pitkiä sopimuksia kuitenkin tarjoavat.

Jos jatkossa voisi sitoa pelaajan kerrallaan maksimissaan viideksi kaudeksi, niin tällöin pelaajan olisi ehkäpä harkittava pari kolme kertaa pidempään että mihin nimensä laittaa, koska korkeimmat sopimustarjoukset olisivat niin samankaltaisia. Siinä vaiheessa alkaa varmasti kiinnostamaan jo moni muukin asia kuin raha. Käsittääkseni esim. Canucks on siksi melko haluttu joukkue, koska siellä kaikki fasiliteetit ovat niin hyvässä kunnossa, että pelaaaja voi tinkiä palkassa jotta pääsee huippuhoidettuun organisaatioon. Ja onhan noita huippuhyvin hoidettuja organisaatioita monia muitakin esim. Detroit ja Edmonton - näin olen kuullut.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toverukset Drury, Gomez ja Brierehän tulivat vapaiksi agenteiksi samana kesänä. Oli varmaan melkoista arpapeliä organisaatioissa, jotka kovan luokan vahvistusta hakivat, että kelle tarjota ja mitä tarjota.
En minä tätä asiaa ainakaan näin näe enkä silloinkaan nähnyt.

a) Joukossa oli yksi 95 pistettä tehnyt nopea hyökkääjä, jolla on liigan top-3 pehmeimmät kädet ja jolla uusi NHL-selvästi selvästi sopi kuin nyrkki silmään eli Briere.
b) yksi 60-tehopisteen kakkoskorin pelaaja (melkein käytin termiä keskinkertaisuus), jonka joka on toki joskus pudotuspeleissä onnistunut eli Drury.
c) pelaaja joka oli 2000-luvulla vain kertaalle pelannut tehnyt yli 14 maalia. Tällä huippukaudella hän isossa roolissa teki mainiot tehot. Kuitenkin Gomez oli omasta mielestäni vielä kakkoskorin pelaaja hänkin.

Tuo Reddenin tilanne ei ilmeisesti ole kovin helposti ratkaistavissa, koska sopimus on sopimus ja vaikka Redden itse olisikin valmis sen purkamaan, niin NHLPA tuskin siihen suostuu. Mies pystyisi varmasti pelaamaan monessakin NHL-joukkueessa top6-pakistossa, mutta tuota 6,5 miljoonan cap hittiä moni karsastaa. Redden tienaa kausilla 2012-14 kaudessa 5 miljoonaa dollaria ja jos tuon summan jakaisi esim. re-entry waiversin kautta puoliksi Rangersin ja uuden joukkueen kesken, olisi Reddenille varmasti useitakin ottajia. Mutta vaikka rahassa ei tarvitsi maksaa kun tuo 2,5 niin caphit on silti 6,5. No toki lähellä palkkalattiaa olevat joukkueet kuten Dallas, Colorado ja Nashville tuon sauman pystyisivät käyttämään.
Se vaan, että Redden ei todellakaan ole enää edes 2,5 miljoonan arvoinen pelaaja ja todennäköisesti pelaisi farmissa, vaikka tuollainen summa lukisikin palkkakuitissa. Toki Reddenin farmihautaamisessa vaikuttaa vahvasti tuo sopimuksen suuruus, mutta fakta on, että hän yksinkertaisesti putosi Rangersin joukkueesta, eikä hänelle ollut mitään käyttöä. Tällä hetkellä ainoa oikea paikka Reddenille on AHL, missä hän tahkoo varsin keskinkertaisilla tilastoilla. Tällä kaudella 25 matsiin 0 maalia ja 10 syöttöä tuskin herättää kiinnostusta muissakaan organisaatioissa hankkimaan ikääntyvää eilispäivän pelaajaa.

En minä tätä asiaa ainakaan näin näe enkä silloinkaan nähnyt.

a) Joukossa oli yksi 95 pistettä tehnyt nopea hyökkääjä, jolla on liigan top-3 pehmeimmät kädet ja jolla uusi NHL-selvästi selvästi sopi kuin nyrkki silmään eli Briere.
b) yksi 60-tehopisteen kakkoskorin pelaaja (melkein käytin termiä keskinkertaisuus), jonka joka on toki joskus pudotuspeleissä onnistunut eli Drury.
c) pelaaja joka oli 2000-luvulla vain kertaalle pelannut tehnyt yli 14 maalia. Tällä huippukaudella hän isossa roolissa teki mainiot tehot. Kuitenkin Gomez oli omasta mielestäni vielä kakkoskorin pelaaja hänkin.
Melkoisesti yliarvostat Brieren sen hetkistä statusta. Eihän mies ollut sopimuksen tehtyään kuin pehmeä ja pienikokoinen 60 pisteen pelaaja, joka yhden suonenvedon ansiosta oli saanut 95 pistettä kasaan hyvien ketjukavereiden kanssa. Melkoinen floppiriski hänen kohdallaankin oli, ja muistan Flyers-fanien aluksi kironneen tuota sopimusta. Mutta pakko todeta, että tästä tuli näistä kolmesta ne ainoa onnellisesti päättynyt tarina.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Melkoisesti yliarvostat Brieren sen hetkistä statusta. Eihän mies ollut sopimuksen tehtyään kuin pehmeä ja pienikokoinen 60 pisteen pelaaja, joka yhden suonenvedon ansiosta oli saanut 95 pistettä kasaan hyvien ketjukavereiden kanssa. Melkoinen floppiriski hänen kohdallaankin oli, ja muistan Flyers-fanien aluksi kironneen tuota sopimusta. Mutta pakko todeta, että tästä tuli näistä kolmesta ne ainoa onnellisesti päättynyt tarina.
Ensinnäkin Briere pelasi tuolla ensimmäisellä "uuden NHL:n" kaudella yli 1,2 pisteen keskiarvolla (ja pudotuspeleissäkin yli piste per peli), eli olisi tehnyt silläkin kaudella 96-97 pistettä.

Toisekseen minä en yliarvosta nyt hänen sen hetkistä statustaan, vaan olin jo tuolloin tuota mieltä. Minä en pitänyt Brieren ketjukavereita niin hyvinä vaan mielestäni nimenomaan Briere oli se pelaaja, jonka ansiosta Vanek ja Drury näyttivät paremmilta kuin olivatkaan.

Pidin itseasiassa tuon ajan Sabresista Tim Connolyä toiseksi parhaana hyökkääjänä, mutta hänestä ei loukkaantumisten takia oikein koskaan tullut sitä pelaajaa, joka hän olisi voinut olla.

Puolustus Sabresilla sitävastoin oli hyvä ja tuki Briereäkin loistavasti.

Tässä yhteydessä pitää mainita että Oilersin tarjous Vanekista kaikkein järjettömin oli, vaikka eri kesänä taisi ollakin.

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin Briere pelasi tuolla ensimmäisellä "uuden NHL:n" kaudella yli 1,2 pisteen keskiarvolla (ja pudotuspeleissäkin yli piste per peli), eli olisi tehnyt silläkin kaudella 96-97 pistettä.

Toisekseen minä en yliarvosta nyt hänen sen hetkistä statustaan, vaan olin jo tuolloin tuota mieltä. Minä en pitänyt Brieren ketjukavereita niin hyvinä vaan mielestäni nimenomaan Briere oli se pelaaja, jonka ansiosta Vanek ja Drury näyttivät paremmilta kuin olivatkaan.
Olen samaa mieltä miehen taidoista, mutta en silti sijoittaisi häntä ylempään koriin Scott Gomezin kanssa, jolla myös oli varsin mairittelevat post-lockout tilastot. Molempien kohdalla oli todella suuri riski sille, että tuleeko pitkille ja kalliille soppareilla vastinetta. Kakkoskorin pelaajia mielestäni molemmat.

Tässä yhteydessä pitää mainita että Oilersin tarjous Vanekista kaikkein järjettömin oli, vaikka eri kesänä taisi ollakin.
Sama kesä itse asiassa. Ja jälkiviisaana voisi sanoa, että Sabresin olisi kannattanut pitää Briere ja antaa Vanekin mennä, ja heillä voisi nyt olla riveissään Taylor Hallin ja Nugent-Hopkinsin kaltaisia nimiä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää myöntää, että tilastojen valossa en pysty kiistattomasti perustelemaan, että miksi pidin Briereä silloin niin selvästi Gomezia parempana pelaajana.

Toki sillä on iso ero, että tekeekö joukkueen ykkössentteri 75 pistettä (Gomezin 2005-07 pistekeskiarvo) vai 95 pistettä kaudessa (Brieren 2005-07 keskiarvo). Huonoimmat ykkössentterit tekevät sen n. 60 pistettä kaudessa kun taas parhaat tekevät 100, jolloin 75 on keskimääräistä heikompi suoritus, kun taas 95 pistettä on ihan eliittiä. Kuitenkaan en tätä näin tarkasti silloin analysoinut, vaan mielipiteeni perustui ihan omiin näköhavaintoihini kyseisistä pelaajista eli väkisinkin osittain mutuun, koska ei herrojen esityksistä millään riittävän edustavia otoksia kerry. Kiva että edes kerran kymmenestä arvelusta menee sinne päin.

Minä olen itseasiassa ollut jopa jossain määrin pettynyt Brieren esityksiin Flyersissa (lue: erityisesti 09-10), sillä olisin hänen nousevan ihan sinne liigan top-5 sentteriksi, jota Briere on ollut vain hetkittäin.

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Minä olen itseasiassa ollut jopa jossain määrin pettynyt Brieren esityksiin Flyersissa (lue: erityisesti 09-10), sillä olisin hänen nousevan ihan sinne liigan top-5 sentteriksi, jota Briere on ollut vain hetkittäin.

On totta, ettei Brieren esitykset vastanneet palkan mukaisia odotuksia Flyers-uran alussa, mutta samalla täytyy myös muistaa se, ettei Flyers ajanut herraa kovin hyvin sisään joukkueeseen. Vaikka Briere onkin pienikokoinen väkkärä, on sentterin tontti hänelle se ainoa "luonnollinen" pelipaikka. Tässä Flyers-johto teki virheen, kun he väkisin koittivat tehdä pienestä-Danielista laituria, jossa hän ei tosiaankaan ole vahvimmillaan.

Muistaakseni joskus joku Flyers selostaja sanoikin, että Briere oli itse mennyt valmentajan puheille ja pyytänyt josko hän saisi pelata sitä sentteriä ihan vakituisesti. No, mutkien kautta paikka löytyi Hartnellin ja Leinon välistä, ja siitä se ajatus sitten taisi lähteä.

Pidin itseasiassa tuon ajan Sabresista Tim Connolyä toiseksi parhaana hyökkääjänä, mutta hänestä ei loukkaantumisten takia oikein koskaan tullut sitä pelaajaa, joka hän olisi voinut olla.

Ja täytyy OT:na sen verran kommentoida, että tuon 05-06 -kauden lopun sekä playoffien alun Tim Connolly oli mielestäni kiistatta Sabresin paras pelaaja, ja aivan kärjessä myös koko liigan osalta. En sitten tiedä oliko kyseessä suonenvetomainen kuumajakso, vai lopullinen tasonnosto, mutta aivan käsittämättömiä olivat miehen otteet tuohon aikaan. Mutta sitten tuli Scheafer se olikin sitten hyvin pitkälti siinä.

CptCannon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, AC Oulu
Muistaakseni joskus joku Flyers selostaja sanoikin, että Briere oli itse mennyt valmentajan puheille ja pyytänyt josko hän saisi pelata sitä sentteriä ihan vakituisesti. No, mutkien kautta paikka löytyi Hartnellin ja Leinon välistä, ja siitä se ajatus sitten taisi lähteä.

Tokihan Briere on käynyt asiaa kysymässä, mutta silloin (kaudella 2009-10) oli parempi kolmikko (Richards-Carter-Giroux) heittää top9 ketjuja sentteröimään kuin Briere, varsinkin kun sentterin pitää osata puolustaakin. Sittenhän Carter keväällä loukkaantui ja tämän johdosta syntyi Hartnell-Briere-Leino ketju. Siinäkin kentällisessä Leino pelasi sentterin roolia omassa päässä kun taas hyökätessä Briere toimi sentterinä ja Leino oikeassa laidassa. Briere on aivan liian lapanen ja välillä aivan hukassa omassa päässä (esim. kulmaväännön jälkeen jää vain suorille jaloille kattelemaan nurkkaukseen kun kiekko on pelattu viivaan ja vastustajan sentteri painaa täyttä vauhtia maalille ja lopulta sutii ihan rauhassa paluukiekon verkkoon) ollakseen eliittisentteri ja näinollen caphittikin mielestäni miljoonan verran liian suuri.

Paljon kyllä Brieren sopimuksessa antaa anteeksi miehen otteet playoffeissa.

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Tokihan Briere on käynyt asiaa kysymässä, mutta silloin (kaudella 2009-10) oli parempi kolmikko (Richards-Carter-Giroux) heittää top9 ketjuja sentteröimään kuin Briere, varsinkin kun sentterin pitää osata puolustaakin. Sittenhän Carter keväällä loukkaantui ja tämän johdosta syntyi Hartnell-Briere-Leino ketju. Siinäkin kentällisessä Leino pelasi sentterin roolia omassa päässä kun taas hyökätessä Briere toimi sentterinä ja Leino oikeassa laidassa. Briere on aivan liian lapanen ja välillä aivan hukassa omassa päässä (esim. kulmaväännön jälkeen jää vain suorille jaloille kattelemaan nurkkaukseen kun kiekko on pelattu viivaan ja vastustajan sentteri painaa täyttä vauhtia maalille ja lopulta sutii ihan rauhassa paluukiekon verkkoon) ollakseen eliittisentteri ja näinollen caphittikin mielestäni miljoonan verran liian suuri.

Paljon kyllä Brieren sopimuksessa antaa anteeksi miehen otteet playoffeissa.

Niin, en tietenkään väittänyt, että Briere olisi täydellinen ykkössentteri, ja tiedän toki myös, että hänen pelistään löytyy puutteitakin - varsinkin tuo omissa pelaaminen. Jotain niistä taidoista tietenkin kertoo juuri tuo, että Selke-finaalisti Ville Leino hoiti puolustuspäässä tuota sentterin roolia. Ja onhan tuossa sopimuksessa vähän liikaa numeroita, mutta niinhän niissä kaikissa UFA-sopimuksissa on, eli mielestäni sopimus oli tekohetkellä jotakuinkin linjassa miehen paria viimeisetä Sabres-kautta katsellessa.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että hyökkäyspään taitojen osalta Briere olisi mielestäni kelpo ykkössentterikin ja uskon, että Briere hankittiinkin joukkueeseen juuri näiden taitojen takia lisätehoja silmälläpitäen. Harmi vain, että Flyers teki virheen siinä, ja hankki kalliin UFA-pelaajan väärään rooliin, sillä tuo laiturin paikka ei Briereltä luonnistu.

Samaa hankintataktiikkaa on myöhemmin käyttänyt varsin onnistuneesti myös itse Buffalo Sabres.

Se vaan, että Redden ei todellakaan ole enää edes 2,5 miljoonan arvoinen pelaaja ja todennäköisesti pelaisi farmissa, vaikka tuollainen summa lukisikin palkkakuitissa. Toki Reddenin farmihautaamisessa vaikuttaa vahvasti tuo sopimuksen suuruus, mutta fakta on, että hän yksinkertaisesti putosi Rangersin joukkueesta, eikä hänelle ollut mitään käyttöä. Tällä hetkellä ainoa oikea paikka Reddenille on AHL, missä hän tahkoo varsin keskinkertaisilla tilastoilla. Tällä kaudella 25 matsiin 0 maalia ja 10 syöttöä tuskin herättää kiinnostusta muissakaan organisaatioissa hankkimaan ikääntyvää eilispäivän pelaajaa.

Tuo nyt on sellainen kysymys, johon ei vastausta saada, sillä kukaan ei Reddeniä huoli tuolla sopimuksella. Saanen kuitenkin olla eri mieltä siitä, etteikö mies pystyisi edelleen NHL:ssä pelaamaan. Liigassa pelaa tälläkin hetkellä kasapäin huonompiakin puolustajie eri joukkueissa. En väitä vastaan etteikö Redden olisi pelannut alle odotusten tuolla hänen toistaiseksi viimeisellä NHL-kaudellaan, mutta ei se silti sitä tarkoita, että hän olisi auttamatta tasoltaan ulkona NHL:stä. Jos nyt AHL-tilastoja haluat tuijotella, niin nuo viime kauden 8+34 on ihan asialliset tehot ja siihen päälle vielä pleijarit piste per peli. Ainakin kaikkea muuta kuin keskinkertaiset.

No kuten sanoin, niin Reddeniä tuskin enää NHL:ssä nähdään ja se on sääli. Minua ainakin aidosti kiinnostaisi nähdä miehen todellinen pelitaso tänä päivänä.

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
No kuten sanoin, niin Reddeniä tuskin enää NHL:ssä nähdään ja se on sääli. Minua ainakin aidosti kiinnostaisi nähdä miehen todellinen pelitaso tänä päivänä.

En yllättyisi jos joku Detroit antaa miehelle vielä uuden mahdollisuuden jollain halvalla sopparilla, kunhan tuo vanha soppari ensin päättyy.

Juuri tällaisille "maahan lyödyille" kavereille Wings on ennenkin antanut mahdollisuuksia. etenkin jos kaveri on entinen ykköskierroksen varaus. Cleary, Modano, Bertuzzi, Salei, Eaves, esimerkkejä on jo aika monta. Lähes kaikkia yhdistää se, että ura on jotenkin lähtenyt sivuraiteille, mutta eihän se taito sieltä mihinkään katoa. Itseluottamuksen saavuttaminen uudelleen ilman suuria henkisiä paineita hyvässä ympäristössä on se tie takaisin menestykseen.

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Kyllä Gomezille varmasti ottaja löytyy kun sopimus päättyy. Pelimies kuitenkin kyseessä, nyt on vaan kaali niin jumissa että ei kulje vaikka kuinka yrittäisi. Jos itseluottamuksen kanssa on ongelmia niin Montreal ja Toronto ovat varmasti kaksi vaikeinta paikkaa pelata kiekkoa. Varsinkin jos palkka ja odotukset ovat sillä tasolla mitä Gomezillakin on. Seuraavaksi vaan halpa soppari uuteen organisaatioon ja ura taasen nousuun.

Ralph

Jäsen
Did Scott Gomez score last game?
YES

Miksei siellä enää pyöri se mittari, josta näkee paljonko palkkaa on tullut edellisen maalin jälkeen?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy