Moni - varsinkin Jokerien kannattajien leiristä - kyseenalaistaa JYPin järjestyksenvalvojien ammattitaidon mutta minä olen täysin varma siitä, että jokaiseen halliin SM-liigassa saa tuotua kyseisenlaisen savupommin. Niin Jyväskylään, Kisapuistoon, Raksilaan kuin Hartwall Areenallekin.
Lukisin varsin mielelläni kiihkottomia hyvin perusteltuja mielipiteitä siitä, mitä minkäkin tahon (seurojen, SM-liigan, faniyhdistysten) pitäisi tehdä, että tällainen olisi jos ei nyt mahdotonta niin ainakin hyvin vaikeaa.
Vai pitäisikö sittenkin tyytyä siihen, että mikään järkevissä rajoissa oleva ennaltaehkäisy ei tällaisia episodeja täydellisesti poista? On hyväksyttävä se, että yhteiskunnasta löytyy henkilöitä, joiden mielestä heidän ei tarvitse noudattaa yhteskunnan sääntöjä. Henkilöitä, jotka pitää saada edesvastuuseen ja heille pitää langettaa lakien ja asetusten mukainen rangaistus.
Olen sitä mieltä, että sivullisia ei pitäisi rangaista. Onko sitten vaadittu ja riittävä askel tämän jälkeen se, että riskiryhmien kyseessä ollessa järjestyksenvalvojia kyseisen porukan ympärillä on 10-20 ja tästä aiheutuvat ylimääräiset kulut lisätään siihen tiettyyn katsomoon (vieraiden fanikatsomoon) ostettujen lippujen hintaan?
Riskiryhmiin lasken aiempien savuttajien faniporukat, eli mikäli en nyt ihan väärin muista niin Jokerien ja Pelicansin faniporukat.
Soihdut, savut, laulut, kiihkeä kannattaminen, jopa vastustajalle naljailu tietyissä rajoissa.. Nämä kaikki kuuluvat mielestäni fanikulttuuriin, jota soisi näkevän enemmän. Selvää kuitenkin on, että näiden läheisyyteen pesiytyy varsinkin isommissa porukoissa myös väärin motiivein mukana olevaa väkeä.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla puheenvuoro savuttajalta. Mikä oli motiivi eli mikä oli se mielihyvä mitä hän kyseisestä tempusta saa.