SAS:n lentokoneturmassa yli 100 kuollutta

  • 2 692
  • 27

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Vakio
Luin parturissa tai jossain Seura-lehdestä Vallu Popovitsin ajatuksia lentämisestä...Kun olet koneessa 10 kilsan korkeudessa ja rupeat miettimään, että jos joku mekaanikko onkin vähän laiminlyönyt hommiaan tai joku markan osa hajoaa, niin hups...

Eikös siihen vielä liittynyt sellainen pointti että Vallun paras kaveri, Ivanov, opiskeli (ja valmistui) lentomekaanikoksi...
 

zizou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aina ihmetellyt, mistä tämä ihmisten lentopelko oikein loppujen lopuksi tulee. Yhtä hyvinhän sitä voisi kärsiä sitten jonkinlaisesta elämänpelosta noin yleisesti ottaenkin. Miksi siis pelätä erikseen lentämistä, kun ihminen on periaatteessa hengenvaarassa jatkuvasti.

Lentäminen on episodi muiden joukossa. Minä ainakin pidän lentämisestä, ja tulen jatkossakin lentämään paljon. Paras mahdollinen tapa mennä paikasta A paikkaan B jo ihan kotimaassakin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Maailman turvallisimmat lentoyhtiöt

..lienevät joidenkin tilastojen mukaan Qantas (Australia) ja Airlingus (Irlanti). Mm. elokuvassa Sademies Dustin Hoffmanin (ärsyttävä maneeripelle noin niinkuin sivuhuomautuksena) esittämä autistinen matematiikkanero ei suostu lentämään kuin Qantasin lennolla velipoika-Cruisen harmiksi. Mies luettelee kaikki faktat Qantasista ja kun leffa on jo ylikin 10 vuotta (?) vanha ja edelleen Qantas ilman onnettomuuksia, ovat sen turvakertoimet nousseet entisestään...

Finnair taitaa olla sijan 10 paikkeilla kyseisessä maailmanlaajuisessa tilastossa. Tilastoon lasketaan mukaan myös ns. läheltä piti -tilanteet ja muut toteutumatta jääneet mokat. Ja Finnairillahan oli mm. TODELLA lähellä kahden koneen yhteentörmäys pari vuotta sitten Nummelan yläpuolella. Ties vaikka ois Anssi Kelakin jättänyt breikkaamatta, jos olisi osunut tielle...? Toinen oli Finskin lähtevä Oulun kone ja toinen palaava Lontoon kone (muistaakseni), koneet ohittivat toisensa alta 100 metrin etäisyydellä eli käytännössä ne melkein hipaisivat ja väistäminen ei olisi onnistunut jos olisivat olleet samalla korkeudella. Olisi ollut liian myöhäistä. Lisäksi Finskillä on ollut kentälle palaamisia, rikkoutuneita laskupyöriä ym. ongelmia aika paljon viime vuosina. Mm. Pekingistä noussut Finskin kone joutui laskemaan polttoainetta ulos ja palaamaan kentälle heti nousun jälkeen. Lisäksi yksi Finskin kone seikkaili jossain Malmin yläpuolella lähellä laskuvarjohyppääjiä ihan tänä kesänä. Mutta Finskin jutuista ei täällä kylmän viileässä Suomessa paljon kohista, siksi jengi täällä lentää edelleen. Mutta ei ole Finskikään haavoittumaton ja nämä tapahtumat ovat laskeneet sen turvakertoimia, vaikka yhtään uhria ei ole ollutkaan. Eikä toivon mukaan tulekaan.

Ja muuten. Juuri nyt SAS on yksi turvallisimmista lentoyhtiöistä. Todennäköisyys sille, että samassa yhtiössä tapahtuisi lähiaikoina kaksi suurta onnettomuutta on olematon. Ehkä Aeroflot poislukien...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös