SAS:n lentokoneturmassa yli 100 kuollutta

  • 2 634
  • 27

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"SAS:n turmassa yli sata kuollutta
(8.10. 12:24)

Milanon SAS:n koneen lentokenttäturmassa on kuollut yli sata ihmistä, viranomaiset vahvistivat maanantaina.

SAS:n kone kolaroi Milanon Linaten lentokentällä ja syttyi tuleen. Koneessa oli 104 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Alustavien tietojen mukaan kiitoradalla rullannut SAS:n kone oli valmistautumassa nousuun, kun se yritti väistää pienkonetta. Väistö epäonnistui, ja kone törmäsi varastorakennukseen ja syttyi tuleen.

SAS:n MD-80 -kone oli valmistautumassa lennolle SK 686 Kööpenhaminaan. Lentokentällä oli tapahtumahetkellä sankka sumu.

Kuolleita oli todennäköisesti myös SAS:n koneeseen törmänneessä saksalaisessa pienkoneessa sekä varastorakennuksessa, jossa työskentelee normaalisti parikymmentä ihmistä. (IS-STT-AFP)."

Ei helvetti. Miten tuo voi olla mahdollista? Mitä ihmettä on Milanon lennonjohto tehnyt kun on päästänyt kaksi konetta samalle kiitoradalle?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pitäisi varmaan ruveta tekemään hätäisiä johtopäätöksiä, mutta ottaen huomioon viime yön tapahtumat ja Silvio Berlusconin lausumat parin viikon takaa....

Voiko siitä päätellä mitään? Toivottavasti ei ja kysymyksessä olisi tavallinen onnettomuus.

Ensin ne ilmoittivat, että kuolleita olisi ollut 16. Taisikin olla sitten isompi juttu. Ei tule ikäville uutisille loppua sitten millään.
 

JanJ

Jäsen
No sporat taitaa kaatua joka viikko nykyään.
Ainakin Eiran suunnassa.

Uskomatonta miten 2 konetta voi käyttää risteäviä kiitoratoja samaan aikaan. Lennonjohdon töpiltä tuntuu nyt.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljonkohan koneessa oli suomalaisia? Itse olen useasti lentänyt Linatesta Köpiksen kautta Tukholmaan ja aina on koneessa ollut useita suomalaisia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tällä hetkellä tiedetään se, että kuolleista 48 oli italialaisia ja muut muiden maiden kansalaisia. Suomalaisuhreista ei siis ole tietoa.
Hitto. Tänä syksynä on tapahtunut paljon ikäviä asioita.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hullulta meikäläisestä tuntuu, että kahdesta koneesta isompi lähtee väistämään ja törmää rakennukseen... Ja miten tosiaan kaksi konetta voi päästä samaan aikaan kiitoradalle?? Lennonjohto töpännyt, toisen koneen pilotti ottanut varaslähdön tai jotain... On se hullua!
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Sanokaa minun sanoneen, tästäkin löytyy varmasti jonkun amatöörikuvaamaa matskua, jota sitten saamme ihailla repeatilla uutisissa. Tuokaa mulle popcornia.

Tässähän alkaa uskoa jo johonkin lentoyhtiöiden vastaiseen salaliittoon, niin huonosti lentoalalla nyt menee. Se Tupolevikin. Taitaa mennä hetki, ennen kuin mattimeikäläiset alkavat taas lennäskellä aivan tavalliseen tahtiin.

Koska pidetään hiljainen hetki, vedetäänkö Italian ja Ruotsin liput puolisalkoon?
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Hurjalle kuulostaa! Ei ole noita liiallisia ilonaiheita ollut viime päivinä. Se tosin on mukavaa että yksi ranskalainen kaveri tuleekin lomalle meikäläisen luo tänne kun ei uskalla lähteä jenkkeihin vaikka niin oli suunnitellut.
Ei ole tainnut olla SAS:lla paras mahdollinen syksy. Niillähän on ainakin paikallisten luotettavien uutislähteiden (kuten Iltalehti ja Ilta=sanomat :( )ollut useaampaankin kertaan katastrofi lähellä. Mietteliääksi vähän kyllä laittaa kun tossa juuri keväälle matkaa suunnittelin... Voi olla turvallisinta että lainaa naapurin mummolta rollaattoria ja vallottaa maailman sillä, tosin siinäkin tapauksessa pitää tarkastaa jarrut. Ei näistä nykyajan vanhuksista koskaan tiedä...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Turman syynä pidetään miltei varmasti hernerokkasumussa väärälle kiitoradalle lennonjohdon ohjeiden vastaisesti eksynyttä pienkonetta.

Mahdollisten suomalaisuhrien kannalta ei valitettavasti lupaa hyvää se, että SAS on asian johdosta avannut kriisipuhelimen myös Suomeen.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SAS:lle sattuu ja tapahtuu. Ei ollut nimittäin aivan ensimmäinen, eikä kolmas tilanne aivan lähiaikoina - tällä kertaa ei vain tuuri enää pelastanut. Eikä vaaratilanteiden julistaminen salaisiksi.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kauhulla odottelen koska tulee ensimmäinen saman tason uutinen koskien finnairia! En ole koskaan pitänyt lentämisestä, esinettä joka painaa sen mitä koneet nyt painaa ei todellakaan ole tarkotettu taivaalle monen kilometrin korkeuteen ja toiseksi kyllä haluan ite ohjata kaikkea mikä menee yli 50km/h, ja nyt pidän siitä vielä vähemmän. Ellei joku Osmo lennätä sitä pain tornitaloja jostain tulee joku pienkone ja taas mennään:( .
Tiedä enää millä sinne etelän rannoille pääsee niitä hetelmiä kattelemaan, pitää varmaan ottaa pitempi kesis että kerkeää autollakin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ja lauantaina pitäisi vielä itse lentää. Huh hu, mutta aika harvinaisia, nuo ovat. Taitaa olla edelleen vaarallisin osa matkasta edelleen matka lentokentälle.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Matkustajaluettelon mukaan koneessa oli todennäköisesti neljä suomalaista. :( YLE:n uutisissa siitä mainittiin.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En lennä enää koskaan SAS:lla
 

JanJ

Jäsen
Ei siis kannata myöskään lentää Cessnalla, eikä Italiaan.
Vai?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentäminen on yksi niistä asioista, joita pyrin kaikin mahdollisin tavoin välttämään. Alkaa syyt siihen selvitä pikkuhiljaa. Aika hyvin olen siinä onnistunut, kun viimeksi olen lentänyt vuonna 1993. Matkailu on siis lähinnä ollut sellaista, että mihin autolla ja laivalla pääsee...

Minulle on turha tulla selittämään, että lentäminen on niin ja niin monta kertaa turvallisempaa kuin autolla ajaminen. Joitain vuosia sitten menneessä komediasarjassa Helmi (ei siis se femakko-ohjelma, joka nykyään menee...) sittemmin hyvinkin kuuluisaksi tullut Lucy Liu laittoi tämän hyvin sanoiksi: "Autolla ei yleensä pudota kymmenen kilometrin korkeudesta".
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Täytyy myöntää, että viime aikojen tapahtumat eivät ole tehneet hyvää minunkaan lentopelolleni. Luin parturissa tai jossain Seura-lehdestä Vallu Popovitsin ajatuksia lentämisestä. Pakko sanoa, että olen samaa mieltä. Jossain simulaattorissa annettu terapia lentopelon voittamiseksi ei vastaa tosi tilannetta, koska tietää olevansa maan pinnalla. Kun olet koneessa 10 kilsan korkeudessa ja rupeat miettimään, että jos joku mekaanikko onkin vähän laiminlyönyt hommiaan tai joku markan osa hajoaa, niin hups...
 

Tuamas

Jäsen
Tilastoista totuus.

Eli että lentomatkustaminen on edelleen helvetin turvallista.
Liikenteessäkin voi joku "fiksu" kanssa-autoilija ajaa kylkeesi kolmion takaa, ylinopeudella ja tappaa sinut ja muut autossa olijat. Sama tilanne kuin lentokoneonnettomuudessa, paitsi liikenteessä noita kuolemia sattuu satoja kertoja enemmän suhteessa liikenteen määrään.

Sassilla ei kannata lentää, senhän kertovat tilastotkin, onnettomuus- ja läheltä piti tilanteiden lukumäärä suhteessa lähtöihin on huiman korkea. Aeroflot ja muut "kehitysmaiden" lentoyhtiöt ovat ainoat tietääkseni jotka ovat sassia pahempia.

Finnair on aina ollut ja todennäköisesti tulee aina olemaan turvallisin tai turvallisimpia yhtiöitä maailmassa.

Lukekaa tilastoja ja huomatkaa se lentoyhtiöiden ero.

Itse olen ikäni lentäen matkustanut. Lähes kuukausittain tulee lennettyä.

Lentopelko lähtee lentämällä, tutustumalla faktoihin ja lentoyhtiöiden työtapoihin. Lentoyhtiöiden välillä on todella huimia eroja lähes kaikessa. Aina korjaajien huolellisuudesta, ruokien kautta lentäjien ammattitaitoon.
 
Viimeksi muokattu:

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Tilastoista totuus.

Viestin lähetti Tuamas
Finnair on aina ollut ja todennäköisesti tulee aina olemaan turvallisin tai turvallisimpia yhtiöitä maailmassa.
Toivotaan näin, vaikka nykyinen voiton maksimointi saattaakin napsahtaa ennen pitkää omaan nilkkaan...
 

Tuamas

Jäsen
Finnair...

tullee pitämään paikkansa. Finnairilla on tingitty melkeinpä vähiten laadusta ja korjaus- ja huoltokuluista.

Nyt kun on noita onnettomuusjuttuja seurannut, niin ei siinä voi kyllä Sassia onnettomuudesta mitenkään syyttää.

Lentokenttä ja Cessnalle ohjeita antanut lennonjohto oikeuteen tai ainakin väliaikaiseen tai pysyvään kieltoon.

Uskomatonta että maatutka voi olla Vuoden poissa toiminnasta, kuten onnettomuuskentällä oli tapahtunut.

Ja vielä:
Miksi helevetissä niitä kenttiä yleensäkään rakennetaan alueille joilla tiedetään olevan sumua todella usein?
Ei luulisi olevan vaikeaa löytää paikkaa jossa sumu ei olisi niin paha ongelma.
Typerimpinä esimerkkeinä juuri tuo milanon kenttä (ei malpensa) sekä Norjaa valmistunut uusi ja uljas Kardemoe. (kaardemuu)
Molemmat ovat sumuisia todella usein.

Missä järki?
 
K

kangaroo

Kaiken muun viime aikoina sattuneen lisäksi tämäkin vielä. Yksi koneessa olleista suomalaisista oli tuttuni. Fiilikset ovat aika huonot tällä hetkellä, työnteosta ei tahdo tulla mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös