Viestin lähetti Eddie
Mielestäni tämä on hyvä esimerkki siihen, että suljetulla liigalla ei täytetä niitä tavotteita joita suljettuun liigaan asetettiin. Olen birkun kanssa siis erimieltä. Pelicansin homma taisi kaatua epäpätevään toimitusjohtajaan. Yksinkertaisesti on kasattu liian kalliita joukkueita. Toivottavasti palataan avoimeen liigaan ja aletaan toimimaan järkevästi. Yli puolet sm-liiga seuroista voi pahoin, vaikka suljetulla sarjalla piti saada ihan toinen lopputulos.
Toisaalta vielä toivoisin Lydmanilta ja Nurmiselta samanlaisia toimia kuin kuopion pojat ovat tehneet. Ilman lahtelaista juniorityötä eivät nämä kaverit olisi vuolleet satojatuhansia dollareita jenkeissä. Eivät nämä kaverit tietenkään mitään velkaa ole pelicansille, mutta olisi heiltä kuitenkin ryhdistävä liike tulla pelastamaan pelicansia myös taloudellisesti. Heidän mukaantulo toisi kummasti uskoa, vaikka he eivät itse tuota minimi 400 000 maksaisikaan. Mutta jos lahtelaisyleisölläkään ei ole yleisömäärien perusteella mitään halua pelastaa sikäläistä kiekkoilua niin miksi myöskään NHL pelaajilla pitäisi olla. No tottakai se on ikävä seurata rämpivää seuraa.
Kososen niskaan on helppo kaataa kaikki paska kun hänen aikanaan Pelicansista tuli Oy. Lähes kaikki mokat ja tuhlaukset tehtiin kuitenkin ry-aikana. Harri Lehti ei edes itse tiennyt käyttäneensä pelaajien hankintoihin ja palkkoihin älyttömiä summia rahaa, kun se ei ry-aikana näkynyt missään, paitsi mikä Pelicansin pelaajat ry. nyt olikaan.
Jorma Kososen aikakaudella Pelicans teki jopa voitollisen tuloksen kun pelaajien hinta-laatusuhde oli SM-liigan paras.
Kososen virheinä näkisin nuo valmennuspuolen huonot valinnat (tosin mm. Eloranta suositteli Petteri Hirvosta Pelicansin valmentajaksi, että silleen tämäkin) sekä liian nopean investointi-innon. Investoinnit eivät näy tuloksessa muuta kuin vuosipoistoina mutta rahavaroja nopeat ja suuret hankinnat söivät. Jälkeenpäin ajatellen näitä varoja olisi voinut investoida pelaajasopimuksiin, koska peli on kuitenkin se päämyyntituote, eivät olosuhteet. Tosin mm. ravintolaoikeuksien osto oli lähes välttämätöntä, jottei ne tulot menisi vääriin osoitteisiin. Hyvin pieni on mielestäni Jorma Kososen osuus alamäessä, hän tätä hommaa on pystyssä pitänyt syksystä 2000 lähtien. Konkurssi olisi ollut jo silloin ilman Kososta edessä.