Sami Helenius - Seitsemäs Puolustaja kirjan infoketju

• 50 065
  • 348

DB32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dave Brown, Derek Boogaard
Kirja luettu! Olinko eka? Pakko lukea piakkoin uudelleen tuli vähän liian innokkaasti ja hätäisesti luettua... Hyvä juttu oli mielipiteet,kommentit, sanaset, ja sun muut siinä rivien välissä. Mukava höyste oli myös muiden tappelijoiden tarinat jotka olivat hyviä "kevennyksiä". Värilliset kuvat olisivat olleet ihan jees mutta muuta toivomista en vielä keksinyt...

PS. Jos olisi saatavana sitä "Sami vs Jukka" kuvaa siinä alussa isokokoisena ja nimmareilla ni mä laittasin tauluks ja kunniapaikalle. Tuli mieleen eräs taulu jossa on Mel Angelstad ja Dennis Bonvie...

PS2. Jos jollain on kuvia kirjassa mainitusta Doug Smithistä niin laittakaa ihmeessä...

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti JimmyMac
Turun Akateeminen otti varaslähdön. Itse hain kirjan sieltä jo eilen (11.9.) Eli sieltä ainakin löytyy.

Taisit ajaa Hesen kulmalla aikapoimuun, sillä syyskuun 11. päivä kirja on ollut hyllyssä jo kuukauden.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti DB32
Kirja luettu! Olinko eka?

En tiedä, mutta minä luin sen alusta loppuun ja kannesta kanteen, saako siitä pisteitä?

Kirja on mielenkiintoinen, ja antaa Heleniuksesta kuvan sympaattisena miehenä. Myös puheet joidenkin NHL-pelaajien alkoholi-, doping- ja huumekuvioista olivat mielenkiintoisia, ja niistä olisi lukenut mieluusti enemmän - ei sen vuoksi, että nauttisin erityisesti lukiessani toisten ongelmista, vaan siksi, että paljon näitä ongelmia yksinkertaisesti lakaistaan maton alle. Samoin olisin halunnut lukea tarkemmin Heleniuksen kaudesta Jokereissa, mutta kun ei niin ei.

Kirjan tarina etenee paikoin kronologiassa niin vauhdikkaasti, että moni syvemmän analyysin, tiedonvälityksen tai fiiliksillä herkuttelun paikka on jäänyt käyttämättä. Kaikkiaan kuitenkin asiallinen kirja, joka kannattaa jokaisen jääkiekosta kiinnostuneen ihmisen lukea. Tämä ei ollut maksettu mainos, ja pidän edelleen Heleniusta kiekkoilulliselta taitotasoltaan... no, kepeänä, mutta ymmärrän nyt entistä paremmin, miksi häntä pidetään ns. hyvänä jätkänä.

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kirja kotona.
Nättiä, nättiä. Pitänee lukea viikonloppuna ajan kanssa. Hienonnäköinen.

Eikä jokajampalla ole tuota kirjaa, missä omistuskirjoituksena kirjailijalta on rakkaudentunnustus...

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Tänään Akateemisesta kirja sekä kirjailijan että itse päähenkilön nimmarit saaneena pitänee alkaa lukemaan kirjaa, jotta voisi jotain kommentoida. Haastattelija oli varsin huono kirjakaupassa, mutta Jukalla oli letti kunnossa ja Hele alkaa kohta päästä iskuun.

Kohtuullisesti oli porukkaa tänään kirjaa ostamassa ja veikkaan että parin viikon päästä aletaan painamaan toista painosta. Toivotaan, että Sami on nopeasti pelikunnossa ja tällä kaudella ei ole kuin makuupaikkoja jaossa.

Suosikkijoukkue
ILVES
Jukkaaaaa... Miks sun mukana oli Kim Hirsovits???

Ja vastaus kysymykseen; Yes I want.

T: gloorihunteri-vilperi#18, joka jonon keulilla keuli.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heitetään täältä vilpittömät kiitokset sekä kirjailijalle että Helgelle. Lätkäkulttuuria ja tulen hankkimaan kirjan luettavakseni muille maille. Kiva katsoa mitä Suutari on saanut aikaan. Fakta on se, ettei tällaisia kirjoja ole koskaan liikaa. Ja saadaanko nyt totuus siihen, onko Helge ihan pikkupoika tappelijana ?

Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hitsi, että olen onnellinen näin pienestä asiasta. Nyt mulla on jo kaksi omakätistä omistuskirjoitusta. En nyt ole ihan varma, miten ne menevät, mutta muistaakseni Uderzo halusi haastaa minut tappeluun ja Jukka Suutari toivotti minulle jotain ystävällisen sävyistä ranskaksi.

Kiitoksia Jukalle tästä kulttuuriteosta ja säkillinen onnea Helgelle uudelle keväälle SM-liigassa!

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain kirjan tuoreena keskiviikkona ja se tuli luettuna seuraavana yönä. Mielenkiintoinen teos ja täysin hintansa värtti. Hienoa työtä Suutarilta ja Heleniukselta.

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Taas kotona, mansen keikka verotti rankalla kädellä ja pienessä pöhnässä vielä aamulla herättiin nahkasohvalta - hieman oli paljas selkä liimautunut kiinni.

Ensin vastauksia...

PS. Jos olisi saatavana sitä "Sami vs Jukka" kuvaa siinä alussa isokokoisena ja nimmareilla ni mä laittasin tauluks ja kunniapaikalle. Tuli mieleen eräs taulu jossa on Mel Angelstad ja Dennis Bonvie...

- Noista pr-kuvista en osaa sanoa, mutta aika perverssiltä kuulostaa. Yritän kysyä asiaa kustantamolla maanantaina mutta en lupaa mitään. Sami muuten putosi mun vasurista... ainakin märissä unissani.

PS2. Jos jollain on kuvia kirjassa mainitusta Doug Smithistä niin laittakaa ihmeessä...

- Smithistä on olemassa iso kasa kuvia, osta Doug Smith: Goon -niminen kirja. Joskus aikoinaan kun Goon ilmestyi ylläpidin Smithin nettisivuja. Rankkaa tavaraa.

Kirjan tarina etenee paikoin kronologiassa niin vauhdikkaasti, että moni syvemmän analyysin, tiedonvälityksen tai fiiliksillä herkuttelun paikka on jäänyt käyttämättä.

- Näin saattaa hyvinkin olla, eräskin kausi kolutaan läpi kolmella sivulla mutta, kuten jälkisanoissa kerroin, Samin muistin sekä omien taustatutkimusteni mukaan edettiin. Emme halunneet väkisin laittaa täysin turhanpäiväisiä ottelutuloksia tms. täyttämään sivutilaa.

Tänään Akateemisesta kirja sekä kirjailijan että itse päähenkilön nimmarit saaneena pitänee alkaa lukemaan kirjaa, jotta voisi jotain kommentoida. Haastattelija oli varsin huono kirjakaupassa, mutta Jukalla oli letti kunnossa ja Hele alkaa kohta päästä iskuun.

- Itse olimme tyytyväisiä haastattelijaan jo pressitilaisuudesta alkaen. Puolituntinen haastattelusessio ei kyllä riittänyt alkuunkaan, jäi paljon sanomatta. Tukka hyvin? Nii-in, pitää sitä alkavaa kaljua jotenkin peitellä...

Jukkaaaaa... Miks sun mukana oli Kim Hirsovits???

- Kimi oli/on Mikkelissä, näit näkyjä. Piristeitä käyttänyt? ;)

tehtiinkö Link Gaetzista koskaan mitään kirjaa ? Ukko oli ainakin San Franciscossa huippusuosittu.

- Ei valitettavasti ole tehty. Gaetz itse ei ole edes halukas kommentoimaan tempauksiaan edes läheisille ystävilleen.

Kun kirja on nyt ollut kädessä muutaman päivän, en voi kuin olla hivenen vittuuntunut parista (sinänsä onnettoman pienestä) asia/sanavirheestä, mutta niitä sattuu. Kirjahan on minulle kuin "oma lapsi", johon suhtaudun tottakai ylisuojelevasti ja ylikriittisesti, sillä kirjoitusprosessi kesti lähestulkoon vuoden. Kun kirja oli oikoluettavana pääsi eräs lapsus tekstin sekaan, joka ei ollut alkuperäisessä käsikirjoituksessani. Sami kertoo ystävästään Paxton Schultesta ja hänen tavastaan itkeä herkästi (johtui eräänlaisesta kemikaalien epätasapainosta päänupissa, sinänsä harmiton vaiva). Teksti kertoo Schulten pelaavan nykyisin englannissa ja olevan kova tekijä pisteissä sekä tappeluissa. Se, mikä ei kuulunut alkuperäiseen tekstiin, oli loppuun lisätty lause: "- ja luultavasti itkee edelleen yhtä vuolaasti".

Korostan, että Sami ei ole koskaan sanonut tuolla tavalla enkä minä ole kirjoittanut tuota pätkää. Tuollaista dissaamista Sami ei harrasta, harmittaa...ei...vituttaa, että tuollainen yksi lause voi antaa ihmisille Samista ehkä jopa ylimielisen kuvan. No, ei voi mitään, mikäli toinen painos tulee, korjaamme asian ja pahoittelemme virhettä jälkisanoissa.

Ei kai tässä muuta, unten maille.

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
wanted!

Pyytäisin apua Jatkoajan lukijoilta ympäri suamemmaan.

Mikäli olette havainneet paikallisissa lehdissä juttua kirjasta, olisin kiitollinen jos ottaisitte yhteyttä yksityisviestillä.

Tällä hetkellä olen tietoinen seuraavien lehtien tekemistä jutuista:

- Aamulehti (pe 13.8.)
- Kainuun Sanomat (pe 13.8.)
- Helsingin Sanomat (pe 13.8., aikaisempi painos)

Eräskin iso media (jolla on toimittajia myös muualla kuin kehä III:n sisällä) vastasi pressikutsuun:

"muutoin kyllä tulisimme, mutta kun tilaisuus ei ole Helsingissä". Jostain syystä nauratti.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nyt on kirja luettu.

Suosittelin varauksetta kaikille tätä kirjaa lukukokemuksena, jos laji nimeltä jääkiekko kiinnostaa. Olen lukenut aika paljon Suomessa kirjoitettuja jääkiekkokirjoja ja yleensä kirjojen kohderyhmä on ollut 10-15 vuotiaat ja samanmieliset aikuiset. Heille on kirjoitettu kritiikittömiä opuksia suoraviivaisista menestystarinoista vähän kasvattavaan tyyliin. On tietysti muitakin hyviä kirjoja kuin tämä Heleniuksesta kertova, kuten Aarne Honkavaara-kirja "Dynamo" ja ehkä joku muukin. Tämä kirja on kirjoitettu niin, ettei aikuisenkaan lukijan tarvitse tuntea oloaan kiusaantuneeksi, mutta sopii vaikka 12-vuotiaan luettavaksi.

Kirjassa kerrotaan hyvin poikkeuksellisen eurooppalaisen pelaajan tarina NHL/farmisarjoissa. Lisämaustetta tulee erittäin lukuisista ja asiantuntevista pelaajahaastatteluista ym.

Annan kirjalle kouluarvosanan 8 1/2 ja suosittelen kirjaa todellakin kaikille kiekosta kiinnostuneille. Uskon, että kirja opettaa ymmärtämään paremmin kanadalaisen ja täkäläisen kiekon eroja hyvässä ja pahassa.

Ihan kirjan lopussa pudotaan kiitettävästä arvosanasta, kun Suutari kirjoittaa mukaan Metropolitin kehut Hirsolle hyvästä pelistä. Tämä on turhaa KH-faniutta kirjoittajalta tässä yhteydessä ja nimenomaan tähän kirjaan kuulumaton yksityiskohta, vaikka olisikin tositarina. Pikkujuttu, mutta pilasi ihan pikkuisen minun lukunautintoani aivan lopussa.

Yhteenvetona: Ostaakaa kirja ja lukekaa se (Ei sponsoroitu mainos).

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Johannes
Pikkujuttu, mutta pilasi ihan pikkuisen minun lukunautintoani aivan lopussa.

Hahah, joo ei voi mitään, houkutus piikitellä kaveria oli yksinkertaisesti aivan liian suuri. Mutta tositarina, kyllä.

8½...sainkohan koskaan yläasteella tuollaisia numeroita, en tainnut...ja yläastetta kävin sentään viisi vuotta.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ihan mukava opus oli, sellainen joka piti vetää kertalukemalla loppuun.

Tuossa Johanneksen osoittama Hirso-detalji tosiaan kuulostaa hieman kummalliselle tarinalle kirjassa, vailla mitään varsinaista asiayhteyttä. No, sielläpä tuo kuitenkin on, eikä poistu ainakaan omasta painoksestani vaikka hieman kritisoisikin. Yhden kirjoitusvirheenkin taisin huomata (3 l-kirjainta peräkkäin sanassa, kirjan loppupuolella. Sivu ei nyt tähän hätään silmäilemällä suostu löytymään - mutta kaipa tuon joku muukin on jo huomannut), ja kirjassa käytetään mielestäni painetuksi tekstiksi poikkeuksellisen paljon voimasanoja. En nyt mikään mormoni ole itsekään, mutta luettavassa tekstissä jättäisin itse nämä pois tai korvaisin toisenlaisilla sanoilla - olkoonkin että puhekieltä ne saattavatkin jopa elävoittää tai muodostaa oleellisen osan viestistä ja kirja on kirjoitettu enemmän puhuttuun muotoon.

Hyvää luettavaa kuitenkin kaikkiaan - jotain kuitenkin jäin kaipaamaan. Sami puhuu paljon mm. valmentajien pikkumaisista tempuista ja pelin likaisuudesta, mutta paria yksityiskohtaa enempää näitä ei valoiteta? Ymmärrän että joku lakimies saattaisi olla pian kimpussa jos liikaa alkaa haukkumaan, mutta kai jotain tarkennusta näihin olisi saanut enemmänkin? Pelin puhutaan olevan alasarjoissa kieroa, mutta kuitenkaan tätä ei sen tarkemmin haluta lähteä selittämään? Kertooko kirjoittajan seuraava kirja kenties näistä taustapeleistä, vai miksi lukija - jolla itsellä ei todennäköisesti ole mitään mahdollisuuksia koskaan kokea tätä maailmaa - jätetään orpona suunnattoman mielenkiinnon valtaan? Me haluamme tietää! ;)

Koska kirja on tavallaan uraauurtava ja lievästi kantaaottava myös mm. SM-liigan linjaan, niin olisin odottanut myös selkeitä asiantuntevia, laajamittaisempia katselmuksia vaihtoehtoon, "mitä jos liigassakin...". Kirjan tekijät ja päähenkilö varmasti pystyisivät antamaan jonkinlaista visiota kuitenkin tällekin saralle, mutta ehkä tämä sitten olisi jo turhan kaukana Sami Heleniuksesta - seitsemännestä puolustajasta.

Ettei aivan omien suunnattoman viisaiden arvosteluiden varaan jäisi, niin kuitenkin hyvin positiivinen lukukokemus kirja on kuitenkkin kokonaisuutena. Erittäin hyvää lisää toi muiden pelaajien arviot tilanteista.

Kiitos.

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iltalehdessä olleen artikkelin vuoksi julkaisemme maanantaina virallisen lehdistötiedotteen "dopingista".

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Käväisin äsken lähikuppilassa kirjailijan kanssa juttelemassa ja sain nimikirjoituksen kirjaani. Luimme siellä myös Iltalehden juttua. IL siteerasi Aamulehden kertomusta kirjan julkaisun lehdistötilaisuudesta.

Jotain väärinkäsitystä on Heleniuksen/Suutarin lausunnoista piristeiden käytöstä farmiliigoissa/NHL:ssä. Aamulehden/IL:N toimittaja on ilmeisesti käsittänyt väärin jotain kertomuksia ja saa asian näyttämään dopingin käytöltä, mitä ei todellakaan tarkoiteta.

En lähde enempää kommentoimaan asiaa.

Viimeksi muokattu:

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maanantaina enemmän aiheesta. Sanon vain itse sen verran, että olisi pitänyt itse oikolukea kirja - teksti on muuttunut paikka paikoin (kuten jo aiemmin kerroin Paxton Schulten tapauksesta) alkuperäisestä käsikirjoituksista ikävällä tavalla.

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti HN
Kustannustoimittaja muokkaillut sisältöä "paremmin myyväksi"?

... maanantaina.

Mielenkiintoista sikäli, että virallisessa pressitilaisuudessa Sami vastasi Aamulehden toimittajan kysymykseen dopingista (vapaasti lainaten):

"no dopingia ja dopingia. Siellä päin ovat efedriinit ja sudafedit laillisia - toisin on suomessa. yskänlääkepurkkien vierestä niitä löytyy". Tästäkin kattavampi lausunto maanantaina, sitä ennen pidän nyt turpani kiinni, sillä vituttaa eikä ihan vähää.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Helenius-uutisesta:

"Pressitilaisuudessakin sanoin, että omien kokemusteni mukaan sieltä löytyy Sudafedia sekä efedriiniä ihan yskänlääkkeiden vierestä. Edellämainitut piristeet eivät ole pohjoisamerikkalaisessa kiekkoilussa kiellettyjä."

Pitääkö tuo todella paikkansa, siis virallisesti? "Kaikkihan" tietävät ettei NHL juuri testaa pelaajiaan, mutta onko todella niin, että NHL ei tunnusta edes paperilla WADAn kiellettyjen aineiden listaa?

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
90-luvun puolivälissä farmiliigoissa (AHL/IHL) ei myöskään useiden pelaajalausuntojen mukaan pidetty testejä kuin ennen kauden alkua.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sviddu...

Mulla meinaa tulla pissa housuun jännityksestä, kun tekisi mieli lukea se kirja, eikä tässä vitun flunssassa muutakaan tekemistä olisi ja vielä pitäisi pidättää monta päivää, ennenkuin pääsee sieltä 26.8. Taiteiden Yöstä hakemaan kyseisen teoksen. Kun ei millään viitsisi ostaa sitä kahteen kertaan... vai mikä lienee käytäntö Suomalaisessa Kirjakaupassa, ainakaan yleensä siellä ei ilahduta, jos roudaa sinne nimmaroitavaksi jonkun muun, kuin juuri paikan päältä ostetun tuotteen?

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Johannes
Sudafed, josta kirjassa puhutaan, poistettiin kiellettyjen aineiden listalta muiden pseudoefedriinien tavoin syyskuussa 2003. Kahviakin voi nykyään juoda ihan surutta, kun kofeiinikin poistettiin WADA:n liellettyjen aineiden listalta.

Näinpä,

sen sijaan efedriiniä ei ole poistettu. Edelleen mielenkiintoista, jollei NHL noudata WADAn listaa sellaisenaan; olen nimittäin itse ollut sellaisessa uskossa että noudattaisi.

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Sviddu...

Viestin lähetti BigRedBob
vai mikä lienee käytäntö Suomalaisessa Kirjakaupassa, ainakaan yleensä siellä ei ilahduta, jos roudaa sinne nimmaroitavaksi jonkun muun, kuin juuri paikan päältä ostetun tuotteen?

Senkun ostat muualta, muista kuluttaa kirjaa tarpeeksi ettei kukaan myyjä ala inisemään ja säilytä mahdollinen kuitti. Tai sitten vaihtoehtoisesti, otat dopingia...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy