Salonoja pisti Bluesin myyntiin

  • 268 307
  • 1 007

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Onhan tuo firma mm. kehittänyt Jääkiekkoliiton brändiä vuodesta 2010. Etkö ole huomannut, miten huikeasti kyseinen brändi on kehittynyt?

Huoh... Nyt alkaa olemaan aika selvää, miksi Salonoja joutui pumppaamaan niin paljon rahaa tähän jengiin. Jos 500k € menee tuollaiselle lafkalle, jonka työstä ei näy jälkeäkään, onko nyt ihmekään, että homma kusee?
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jutun perusteella ei olisi syytä huoleen. Homma jää Salonojan kontolle. Toivottavasti näin.

Mikä vtun Planex. Konalassa näyttää pyörittävän. Nimi on juuri niin idioottimainen kun on ollut ilmeisen ylihintaisen työn tulos.

Jos tästä tulee ongelmia niin ei muuta kun tekemään Planexin brand management haasteelliseksi.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Tää koko juttu osoittaa Planexin ammattitaidon tason.

Kukaan ei ole kuullutkaan koko puljusta, nyt kaikki tietää että ne

a) Osaavat ryssiä hienosti markkinoinnin/ brändinrakennuksen
b) Rupeavat ryppyilemään jos olosuhteet yrityksessä muuttuvat ja joudut irtisanomaan sopparin.

Kuka tämän jälkieen haluaa tehdä noiden kanssa bisnestä? Jos olis tuossa firmassa, sopisin tänä jutun pirun äkkiä, jotta tää unohtuis nopeasti. Ja vaihtaisin firman nimen.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Peukkuja Salonojalle, että selättää kyseisen "brändin kehittäjän". Itse asiassa Salonoja joutaisi saada heiltä korvauksia perseelteen hoidetusta työstä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Planex Group

Anna mun kaikki kestää. Toihan on sama kuin antaisi limusiinikuskin jobin jollekin mopokortin suorittaneelle. Firma, joka tekee käytännössä jotain banderolleja ja muuta ö-luokan "markkinointisuunnittelua" kehittämässä brändiä... Olen mykistynyt. Eipähän tarvitse ihmetellä miksi Bluesin brändi on nykyisellä tasolla jos sen edistäminen on ollut tollaisen firman vastuulla. Verrokkina Hasan&Partners, joka hoitaa HIFKin mainontaa - yksi Suomen menestyneimpiä mainostoimistoja, tai edes Steinmann, joka vääntää noita tusinamainoksia Jokereille. Meillä homman hoitaa Konalassa majaa pitävä jokapaikanhöylä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Äsken vasta lukaisin Hesaria ja itsekin ihmettelin että mikä hiton puulaakilafka on kyseessä, mutta nythän vasta naurut sai kun täältä lukaisi enemmän. Tämän jälkeen arvostan kyllä Jussia siinä mielessä, että ymmärsi vetäytyä Bluesin varsinaisesta pyörittämishommasta vähän syrjemmälle. Varmasti tämmöiset tapaukset herättelivät jo vähitellen, että "ehkä en oikeasti osaa tätä hommaa". Tämä siis ei pahalla Jussia kohtaan, enemmänkin naureskellen tuolle kyseiselle firmalle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä siis ei pahalla Jussia kohtaan, enemmänkin naureskellen tuolle kyseiselle firmalle.

Niin ja siis sen verran toki pitää todeta, että tietämättä lopullisia toimeksiantoja ja niiden budjetteja on vaikea arvioida ko. firman työtä. Voihan se olla, että siellä on ollut tietysti ideoitakin, mutta ei mahdollisuutta toteuttaa niitä.

No, niin tai näin, SM-liigaseuran näkyvyydellä ja potentiaalilla varustetun firman mainonta _pitää_ antaa osaaviin käsiin - ei halvimpiin tai mukavimpiin.
 

Juspe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Lukikohan kukaan paperi Hesarin juttua, jossa riidan syyt tulivat ainakin minulle selviksi?

Jussi oli tehnyt huhtikuussa 2011 Planexin kanssa sopimuksen 3 vuodeksi ja purkanut sopimuksen yksipuolisesti elokuussa ilmoittamalla ettei sopimus enää päde tai on purkautunut.

Kyseinen firma vaatii nyt siis sopparista jäämättä saaneita tuloja oikeusteitse itselleen.

Kyseisen firman toimintaan en sen enempää ottaisi kantaa, koska kyseisellä 3-4kk pätkällä ei varmaan hirveästi Bluesin brändin parantamiseksi ole ehditty tekemään. Ainakaan jos tilaajan asennekkin on ollut se, että eihän me sopimusta tehtykkään / ainakaan rahaa mihinkään tällaiseen käytetä.

Onneksi tämmä soppa on Jussin vastuulla eikä liity uuteen yhtiöön mitenkään.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Onneksi tämmä soppa on Jussin vastuulla eikä liity uuteen yhtiöön mitenkään.

Paitsi, että Vuorinen tuossa jutussa sanoi myös, että asiaa tutkitaan, mutta todennäköisesti ei uhkaa Bluesin liigauraa. Sillä näet estetään se, että voidaan aina toiminta myydä seuraavalle Oylle ja velkoja jätetään maksamatta.

Että silleen...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Paitsi, että Vuorinen tuossa jutussa sanoi myös, että asiaa tutkitaan, mutta todennäköisesti ei uhkaa Bluesin liigauraa. Sillä näet estetään se, että voidaan aina toiminta myydä seuraavalle Oylle ja velkoja jätetään maksamatta.

Että silleen...

Joo, kyllä toi varmasti kandee tarkasti hoitaa, mutten usko vaihtoehtoja olevan mitään muuta kuin:

- Salonoja maksaa sopimuksen irtisanomisesta jonkun korvauksen (ei varmasti tota koko summaa) - Bluesin uudelle omistukselle tästä ei aiheudu mitään seuraamuksia.

- Salonoja kieltäytyy maksamasta ja jää riitelemään asiasta. Bluesin omistajille ei aiheudu seuraamuksia, mutta he eivät voi virallisesti omistaa Bluesia ennenkuin kiista on selvitetty.

Ei tässä ole mistään sen kummemmasta kyse kuin sopimuksen irtisanomisesta. Siinäpähän riitelevät.


Ja se toki pitää sanoa, että noin lyhyessä ajassa mitään todellista brändin kehitystä ei voi tehdä joten tää Planex saa kyllä tältä osin synninpäästön. Vähemmän yllättäen Jussi löytyy sieltä vastuullisen penkiltä.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kuulostaa aika uskomattomalta, että Salonoja tekisi kolmen vuoden sopimuksen mainostoimiston kanssa brändin kehittämisestä ym. ilman, että sopimuksessa on minkäänlaista klausuulia siitä, että sopimus raukeaa, mikäli yritys myydään.

Se olisi jo aikamoista amatöörien puuhastelua, josta tässä tapauksessa ei ole kyse. Eihän..?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kaiken kaikkiaanhan tässä on viime vuosien Jussin toiminta pähkinänkuoressa. Ei pidetä lankoja omissa käsissä tai omia työntekijöitä tekemässä näitä asioita vaan ulkoistetaan kaikki laadusta käytännössä välittämättä. Ei jumalauta, harmittaa ettei ole millään tavalla mukana tuossa Planexissa. Jos onnistuvat tuolla hinta-/laatusuhteella myymään palveluitaan muuallekin niin tuolla firmallahan on pakko mennä todella hyvin.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Älkää unohtako, että onhan Kaltala kivenkova säbälegenda. Takuuvarma messuroudari ja varmasti kova brodeeraamaan mestaruuslippiksiä.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Ei ensimmäistäkään referenssiä sivuilla? Firma on sentään ollut pystyssä vuodesta 1990.

Ei ole joo, mutta onhan jehulla aika monta muutakin puulaakia rekisterissä, siimat on olleet ulkona aina.

Tämäkin soppari on kaiketi allekirjoitettu Blues Hockey Oy:n nimissä, joten odottamattomia(kaan) seuraamuksia Jääkiekko Espoo Oy:lle kertyy nolla kappaletta tästä(kään), mutta onhan se "yhden miehen rankka show" vaatinut veronsa näköjään, jos näillä "sisustus-- näyttely- ja valaistuskonseptoinnin" sermi- ja savukonepajoilla luodaan brändiä.
 
Pasternack sivuun Eufex Pankissa

Keskittyykö nyt enemmän Jääkiekko Espoo Oy:n asioihin:

Eufex Pankille uusi toimitusjohtaja
Keskiviikko 18.04.2012 10:18 Kauppalehti

Eufex Pankin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty KTM Jyri Suonpää.

Suonpää siirtyy Eufexin johtoon Aurator Varainhoito Oy:n varainhoitajan tehtävästä. Toimitusjohtajana aiemmin toiminut, yksi pankin perustajaosakas Daniel Pasternack jatkaa Eufexissa hallituksen ja johtoryhmän neuvonantajana.
 
Kiitokset vielä Jussille, oikeasti.

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä Kauppalehti.fi etusivu | Kauppalehti.fi.
Tekstin tekijänoikeudet omistaa Kauppalehti Oy.
--------------------------------------------------------------------------------

Salonojan jääkiekkoseikkailu maksoi 24 miljoonaa
Lauantai 22.09.2012 klo 08:25

SM-liigan jääkiekkoseura Espoon Blues on ollut kallis harrastus.

Espoon Bluesin taival on ollut taloudellisesti takkuinen. Seuran omistanut Blues Hockey ei tehnyt vuonna 1999 alkaneen taipaleensa aikana yhtään voitollista tilikautta.

Jääkiekkoharrastus tuli yhtiö omistaneelle Jussi Salonojalle kalliiksi, sillä koko toiminta-ajan aikana tappiot olivat yhteensä 23,7 miljoonaa euroa. Tappiot Salonoja rahoitti pääomalainoin ja konserniavustuksin.

Salonoja luopui Bluesista viime keväänä. Syyskuussa jääkiekkoseuran taustayhtiön nimi muuttui Carneval Sportiksi.

Pääomalainoja Blues Hockeyn taseessa oli huhtikuun lopussa päättyneellä tilikaudella 7,6 miljoonaa euroa. Oma pääoma jäi edelleen 2,1 miljoonaa miinukselle, vaikka pääomalainat on laskettu mukaan omaan pääomaan.

Omaisuuseriä yhtiön taseessa oli vain 600 000 euroa, josta kassavarojen osuus oli 200 000 euroa. Velkaa pääomalainojen lisäksi jäi 2,7 miljoonaa euroa.

Yhtiöön jäi runsaasti verotuksessa vahvistettuja tappiota, joten Salonojan loppulaskua voi tästä vielä pienentyä, mikäli yhtiöön saadaan kanavoitua voitollista liiketoimintaa. Tällöin voitoista ei tarvitsisi maksaa veroja pitkään aikaan.

Viime tilikaudella Blues teki 4,5 miljoonan euron liikevaihdolla 1,3 miljoonan euron tappiot. Kiekkoyhtiön liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta 300 000 euroa. Tappio pieneni kulusäästöistä huolimatta vain puoli miljoonaa euroa edelliskauden 1,8 miljoonasta.

Kokonaan jääkiekosta Salonoja ei luovu, sillä hänen yhtiönsä omistaa lähes kokonaan Bluesin käyttämän jäähallin.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitokset vielä Jussille, oikeasti.

Kiitos sinulle, että nostit tämän ketjun ylös. Olen kovasti odottanut tätä vuosipäivän tulemista, mutta silti se meni ohi. On hienoa lukea noita vanhoja viestejä ja muistella vuodentakaisia tunnelmia. Silloinhan realistisesti toivottiin, että joku venäläinen oligarkki ostaisi seuran, jotta Espoossa pelattaisiin liigakiekkoa vielä tulevina kausinakin. Kaukaisena unelmana oli laajapohjainen espoolainen omistus. Juuri tämä saatiin, siitäkin huolimatta että lehdistössä arvioitiin seuran olevan täysin arvoton. Muutos vuoden takaisesta on jotain aivan käsittämätöntä.Ja muutoshan on itseasiassa tapahtunut vain puolessa vuodessa! Suurin piirtein kaikki on mennyt Jatkoaikalaisten toiveiden mukaan. Pakko olla helvetin tyytyväinen. Ja ylpeä.

Tietysti vielä on asioita, jotka eivät ole kunnossa, mutta ne liittyvät lähinnä edelliseen omistajaan (sarjaohjelma) tai halliin (ne näyttötaulun lamput :) ). Pisteenä i:n päälle on, että Blues pelaa viihdyttävää lätkää menestyksekkäästi pienellä budjetilla ja osin omien juniorien voimin.

On muuten mielenkiintoista seurata miten yleisö reagoi tällaiseen yhtäkkiseen muutokseen. Bluesin toimintaa seuraavalle tarjotaan nyt ilmaista oppituntia fanien kuuntelemisen ja markkinoinnin merkityksestä tuotteen myynnin näkökulmasta. Itse odotan seuraavaan kotipeliin Kalpaa vastaan yli 4500 katsojaa. Petyn jos jäädään alle 4000.

Lumipallo kasvaa pyöriessään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, iso kiitos Jussille. Edelleen.

Mutta vaikka tekemisessä on nähty uuden johdon alla suuria muutoksia, todelliset koetinkivet ovat vasta tulossa. Seuran toiminta _on saatava_ voitolliseksi. Tosta Kauppalehden jutusta jäi myös itselleni kuva, jonka mukaan Bluesilla olisi edelleen velkaa. Onko tosiaan näin? Luulin, että noi kaikki olisi diilattu Salonojan kanssa kun seura vaihtoi omistajaa.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Tämä kausi onkin varsin ratkaiseva sille, nähdäänkö liigatason kiekkoa Espoossa jatkossakin. Nyt katsojamäärillä on todellista merkitystä. Talous sakkaa pahasti ja äkisti, jos matsit eivät nappaa espoolaisia.

Espoo on kummallinen kaupunki. FC Honka on menestynyt kohtalaisen hyvin jalkapallossa, mutta katsojamäärät ovat nyt alle 1000 kun ei juuri nyt pelata mitaleista. Koripallossa entinen mahtikaupunki on muisto vain.

Mutta jos ei nappaa, niin ei nappaa. Ainahan voi jatkossa metrolla kipaista stadiin
katsomaan pelejä, jos muilta harrastuksiltaan joutaa. Ja kanaaleilta tulee palloilua tuutin täydeltä.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, iso kiitos Jussille. Edelleen.

Mutta vaikka tekemisessä on nähty uuden johdon alla suuria muutoksia, todelliset koetinkivet ovat vasta tulossa. Seuran toiminta _on saatava_ voitolliseksi. Tosta Kauppalehden jutusta jäi myös itselleni kuva, jonka mukaan Bluesilla olisi edelleen velkaa. Onko tosiaan näin? Luulin, että noi kaikki olisi diilattu Salonojan kanssa kun seura vaihtoi omistajaa.

Eihän siinä olisi ollut mitään järkeä, että Jussi olisi velat kuittaamalla maksanut siitä että pääsi seurasta eroon. Jos näin kuitenkin kävi, niin iso kiitos. Mutta toisaalta veloilla ei ole muuta väliä kuin korkokustannukset.

Olet täysin oikeassa siinä, että espoolaisen liigakiekkoilun tulevaisuus ei ole mitenkään turvattu. Elämme jänniä aikoja.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Joo, iso kiitos Jussille. Edelleen.

Mutta vaikka tekemisessä on nähty uuden johdon alla suuria muutoksia, todelliset koetinkivet ovat vasta tulossa. Seuran toiminta _on saatava_ voitolliseksi. Tosta Kauppalehden jutusta jäi myös itselleni kuva, jonka mukaan Bluesilla olisi edelleen velkaa. Onko tosiaan näin? Luulin, että noi kaikki olisi diilattu Salonojan kanssa kun seura vaihtoi omistajaa.

Jos jutun lukee tarkasti,niin siinä puhutaan Blues Hockey Oy:n taseessa olevista pääomalainoista, ja tuo yhtiöhän jäi Jussille toisennimisenä. Eli siis Jääkiekko Espoo Oy osti Jussilta joukkueen,nimen ja liiketoiminnan ja kaikki tuo (velat y.m vastuut ja velvoitteet) jäivät Blues Hockey Oy:lle. Summasummarum Jääkiekko Espoo Oy aloitti siis puhtaalta pöydältä ilman vanhoja rasitteita...
 

Kapo

Jäsen
Joo, iso kiitos Jussille. Edelleen.

Mutta vaikka tekemisessä on nähty uuden johdon alla suuria muutoksia, todelliset koetinkivet ovat vasta tulossa. Seuran toiminta _on saatava_ voitolliseksi. Tosta Kauppalehden jutusta jäi myös itselleni kuva, jonka mukaan Bluesilla olisi edelleen velkaa. Onko tosiaan näin? Luulin, että noi kaikki olisi diilattu Salonojan kanssa kun seura vaihtoi omistajaa.

Sanotaanhan siinä että tuossa on kyse Blues Hockey Oy:n taseesta huhtikuun lopussa. Eli sen puoleen ei tuosta voi mielestäni vetää kummempia johtopäätöksiä nykytilanteeseen, riippuu mitä kauppahintaan kuului.

Tuossa artikkelissa annetuilla tiedoilla näkee helposti mistä tappiot johtuvat. 4,5M€ liikevaihtoa on onnettoman vähän. Kuuden miltsin paikkeilla päästäisiin about nollatulokseen ja silti liikevaihto jäisi reilusti jälkeen vaikkapa Kalpan, Jypin tai Pelicansin vastaavista. Kertoo aika karua tarinaa aiemmasta liiketoiminnasta jos ensikauden tulobudjetti on kaksi milliä Pelsuja pienempi.
 

scholl

Jäsen
Tuossa artikkelissa annetuilla tiedoilla näkee helposti mistä tappiot johtuvat. 4,5M€ liikevaihtoa on onnettoman vähän. Kuuden miltsin paikkeilla päästäisiin about nollatulokseen ja silti liikevaihto jäisi reilusti jälkeen vaikkapa Kalpan, Jypin tai Pelicansin vastaavista. Kertoo aika karua tarinaa aiemmasta liiketoiminnasta jos ensikauden tulobudjetti on kaksi milliä Pelsuja pienempi.

kysymys on siitä, onko Bluesin liikevaihto muka tosiaan ollut niin alhaista vai onko osa mennyt halliyhtiön liikevaihtoon. Nyt ei pitäisi enää niin tapahtua, vaan oikeasti nähdään kuinka lätkäjengi menee. Epärealistista ajatella, että ensimmäinen kausi olisi heti taloudellinen menestys, mutta suhteellisen pian suunta pitää kääntää.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Tuliko tuo viime kauden persnetto jollekin yllätyksenä? Kun viime syksynä satunnainen hallille eksyjä saattoi todeta että homma ei tunnu tekijäänsä kiinnostavan (en tarkoita pelaajia), niin eipä eksyjääkään sinne kiinnostanut enää saapua. Viime kausi oli klassinen esimerkki siitä, ettei kaikesta säästämällä säästä vaan päinvastoin syventää tappiokierrettä. Uusikin johto on vakuutellut että tarkan budjetin mukaan eletään, mutta silti joukkueella vaan on varaa markkinoida itseään. olisivatko hiffanneet ettei ole varaa olla markkinoimatta?

Honka mainittiin jossakin viestissä. Honkahan aloitti kauden myymällä parhaat pelaajansa pahimmalle kilpailijalle. Ihanteellinen alku kaudelle. Samassa jutussa Hongan tj. patisteli espoolaisia katsomoon että rahat saadaan riittämään. Sopivasti syksyn paskojen kelien koittaessa Honka tippui mitalitaisteluista jolloin viimeistään keskivertokatsojan kiinnostus lopahti. Kyllä suomalainen - varsinkin espoolainen - urheilukatsoja on sen verran mukavuudenhaluinen, ettei se mene katsomoon mistään velvollisuudesta vaan koska haluaa saada sieltä itselleen jotain (elämyksiä). Okei, itse ehkä olen mennyt peleihin velvollisuudestakin mutta minä olenkin vähän outo.

Jussille kiitos joo. Mahdollisesti ilman hänen panostaan espoolainen liigajoukkue olisi jossakin vaiheessa ajautunut konkurssin. Toisaalta aikaa myöten hän yhä enemmän muodostui itse suurimmaksi esteeksi sille, että espoolaisesta liigajoukkueesta saataisiin kannattava. Ehkä hänen suurin ongelmansa oli lopulta se, ettei osannut valita itseään osaavampia ihmisiä seuraa johtamaan.

Tämä oli viimeinen viestini tuosta aiheesta. Nyt kiinnostaa enemmän katsoa eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös