Mietin hieman päissäni/päässäni normaalia yritystoiminnan dynamiikkaa. Miksikö? Koska mielestäni HIFK:n kaltaista brändiä pitää lähestyä yritystoimintana, jonka tuote on urheilu.
Okei, meillä on uusi tj. Katsotaanpa, mitä isoissa organisaatiossa yleensä tapahtuu, kun johtaja vaihtuu:
- uusi tj rakentaa johto-/organisaatiorakenteen omaa visiotaan vastaavaksi ensimmäisen 1-2 vuoden aikana. Voitte tarkastaa tämän argumentin vaikkapa suomalaisista pörssiyhtiöistä johtajan vaihdon jälkeen. Esimerkiksi käynee vaikkapa Sanoma tai Terveystalo.
- tähän liittyvä vaihtuvuus ydinliiketoimintoihin liittyvissä positioissa yleensä 30-60%a.
- uudelle organisaatiolle valetaan betoniin yrityksen visio ja tavoitteet seuraavalle vuodelle sekä iso kuva seuraavalle viidelle vuodelle.
- sitten alkaa tulosvastuullinen tekeminen.
Miten liittyy Salmelaiseen? Tobben position kautta voidaan mielestäni seuraavan 1-2 kauden aikana nähdä se, mikä on uuden tj:n taitotaso tämän upean ja kauniin brändin suhteen.
Eli Tobias Salmelainen ja hänen kasaamansa joukkueet tulevat olemaan mittari uuden tj:n kunnianhimoisuudelle ja tahtotilalle, koska mitään avoimuuttahan tältä organisaatiolta on turha pyytää.
Pahoitteluni puuduttavasta viestistä.