Saksafanien kokoontumisajot

  • 74 277
  • 545

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Palstan saksofoneille tiedoksi, että kesäkuussa lentää Finskillä aika edullisesti Berliiniin. Ti-pe -komboja reilusti alle satasen, halvin taisi olla 88€. Otin itselleni kymmenen päivän tripin ti-pe, 97€. Tuossa ajassa ehtii nähdä jo vähän muutakin kuin pääkaupunkia.

Varaukset siis suoraan Finnairin sivuilta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuossa ajassa ehtii nähdä jo vähän muutakin kuin pääkaupunkia.

Pääset kätevästi junalla toiseen Frankfurtiin, an der Oderiin. Mukava pikkukaupunki ja sillan yli kävellen rajan yli Slubiceen. En tiedä olenko se vain minä, mutta minua kiehtoo rajakaupungit ja mahdollisuus ylittää valtioraja kävellen.

Helppo päiväretki kulkea vain kaupungilla kahdessa eri maassa. Jotain kirkkoa ja museota on, jos nyt ei suoranaisesti mitään kuuluisaa nähtävää.

Hassusti niiden sisarkaupunki on muuten Vantaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pääset kätevästi junalla toiseen Frankfurtiin, an der Oderiin. Mukava pikkukaupunki ja sillan yli kävellen rajan yli Slubiceen. En tiedä olenko se vain minä, mutta minua kiehtoo rajakaupungit ja mahdollisuus ylittää valtioraja kävellen.
Kiitokset vinkistä, potentiaalinen päiväretkikohde. Dresden pitää ainakin tsekata, mutta tekisi mieli karata vähän kauemmaksikin. No, pitää nyt katsoa, mitä kaikkea ehtii. Viikon verran yksin reissussa ennen vaimon tuloa perässä, joten voisi vaikka jonkinlaisen road tripin vetää pohjille.
 
K

kiwipilot

Kiitokset vinkistä, potentiaalinen päiväretkikohde. Dresden pitää ainakin tsekata, mutta tekisi mieli karata vähän kauemmaksikin. No, pitää nyt katsoa, mitä kaikkea ehtii. Viikon verran yksin reissussa ennen vaimon tuloa perässä, joten voisi vaikka jonkinlaisen road tripin vetää pohjille.

Kerran tehtiin Berliinistä päiväreissu Hampuriin; suosittelen. Juna ei paljoa maksanut, olisiko ollut 15€ m/p per naama. Miniature World tjsp. käymisen arvoinen mesta. Merimuseo kuulemma myös käymisen arvoinen. Muutenkin vaikutti kivalta kaupungilta. Ja junamatkailu Saksassa on mukavaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kerran tehtiin Berliinistä päiväreissu Hampuriin; suosittelen. Juna ei paljoa maksanut, olisiko ollut 15€ m/p per naama. Miniature World tjsp. käymisen arvoinen mesta. Merimuseo kuulemma myös käymisen arvoinen. Muutenkin vaikutti kivalta kaupungilta. Ja junamatkailu Saksassa on mukavaa.
Hampuri on ollut tähtäimessä jo pidemmän aikaa ja ajattelinkin sen ainakin yksin käydä tällä retkellä tsekkaamassa. Tai miksei kaksin.
 

scholl

Jäsen
Mä olen käynyt Berliinissä 9, vaiko 10 kertaa. Yhdelläkään reissulla ei tuo kauppojen sunnuntaiaukiolo, tai se, että ne on kiinni, ole koitunut ongelmaksi. Ruokaa ja juomaa saa niin ravintoloista kuin marketeista, kioskit palvelee, liikenne sujuu, klubeissa vastaa alkaa kunnon bileet.

Marketithan ovat sunnuntaina kiinni. Sehän se ongelma onkin. Vaikka aukioloajat ovat pidentyneet, niin pääsääntöisesti sunnuntaisin ei saa olla auki. Poikkeuksia ovat tietyt "ostossunnuntait", jotka ovat tulleet viime vuosina sallituiksi ja sen lisäksi on tiettyjä asemilla sijaitsevia super- tai minimarketteja, jotka ovat auki. Niitä on Berliinissä enemmän kuin muualla ja enemmän kuin ennen. Mutta noin yleisesti ottaen kaupat ovat sunnuntaisin kiinni. Muistan kun asuin Saksassa ja lauantaina kaupat menivät kaikki klo 14 kiinni, paitsi keskustassa oli tavaratalossa auki klo 18 asti. Sen jälkeen ja sunnuntaisin ei saanut kuin jotain snackseja ja olutta/limua bensikseltä. Turistille ei nyt välttämättä ole väliä, mutta paikallisilla asukkailla on eri tilanne. Jos on kiireistä viikolla ja perjantaina mennään baariin ja ollaan siellä esim. aamuviiteen, niin se käy aika hankalaksi se ruoan hankkiminen. Varsinkin kun eivät ne arki-iltaisinkaan silloin niin myöhään olleet auki, eikä kauppoja ollut nyt välttämättä aina ihan naapuritalossa. Tilanne on siis muuttunut ja muuttumassa erityisesti joissain Bundeslandeissa, mutta kirkko vastustaa yhä vapaata aukioloa. Supermärkte: Sonntags geöffnet - Berlin.de
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä olenko se vain minä, mutta minua kiehtoo rajakaupungit ja mahdollisuus ylittää valtioraja kävellen.

Sama mielenkiinto itsellä, kuukausi sitten pääsin testaamaan rajan ylittämisen suksilla kun Ischglissä taxfree-rinnettä reitti vei Sveitsin puolelle Samnauhun.
Kiitos vinkistä @sampio, juuri mietin lomien sijoittelua ja tällä tarjouksella ratkeaa yhden ylimääräisen loma viikon käyttö. Samalla tasapainottuu tämän vuoden Saksan matkat : 2 x työ & 2 x vapaa-aika...
 
Olen itse sunnuntai aukioloissa aina ihmetellyt Rossmannin Messiaan asemaa useammilla paikkakunnilla. Riistohinnoillaan kyseinen ketju tuntuu olevan ainoa aukioleva ruokakauppa mutta kaippa se sitten luokitellaan enemmän kioskiksi kuin ruokakaupaksi, kun saa olla noin vapaasti auki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, kyllä mä tuon viikon vietän lietsussa. Saapumisilta ja yö Berliinissä, sitten siitä etelään Dresdeniin. Prahan ja Bratislavan kautta Wieniin, siitä Salzburgiin ja Münchenin kautta vaikka yöbussilla vaimoa vastaan Berliiniin. Sounds like a plan! Ei tuossa paljon paikoillaan olla, mutta se sopii mulle hyvin. Aamulla tai illalla kohteeseen, päivä ympäri kyliä ja sitten taas eteenpäin.

Alpeilla ajattelin pari päivää viettää kyllä. Jos auton vuokraisi ja kävisi Kotkanpesässä. Vaikka nyt ollaankin Saksa-ketjussa, uskallan kysyä silti, että onko Salzburg millainen paikka kesäkuussa parin yön viettämiselle? Junalla sinne hyvin pääsee Wienistä, mutta mites esim. tuo Kotkanpesä? Lähellä sijaitsee, mutta koska kokemusta ei noista seuduista ole, kestääkö esim. ajomatka kauemmin, mitä parikymmentä kilometriä antaisi olettaa? Ja jos jotain komeita maisemakohteita tiedätte, saa heittää kehiin.
 

scholl

Jäsen
Salzburg on hyvä paikka, jos tykkää Mozartin kuulista ja herraskaisesta, ns. yläluokan elintavasta. Barokkiarkkitehtuuri on siellä todella hienoa. Niihin rakennuksiin kannattaa tutustua. Lisäksi voi käydä suolakaivoksessa ja siellä tosiaan pääsee ylittämään valtakunnan rajankin. Franz Beckenbauer muuten asuu Salzburgissa, joten vaikka Habsburgien aika on ohitse, eikä Itävallassa ole keisaria, niin on siellä silti yksi Kaiser.

Berchtesgaden, jossa on Kotkanpesä, on kyllä hyvä maisemakohdekin. Patikointi Königsseen alueella vuoristossa siinä kansallispuistossa on suosittua Tourismus-Info Schönau am Königssee im Berchtesgadener Land Siinä rajan toisella puolella Halleinissa on se suolakaivos, missä me kävimme, mutta Berchtesgadenissa taitaa olla myös joku. Koko Salzburgin alueen varallisuushan on tullut suolasta. Maisemat siellä on mielestäni joka paikassa hienot, jos sää suosii. Upeat vuoret ja toisaalta vihreät niityt.

Kyllä siellä muutama päivä tai viikko menee helposti.
 

Vesku

Jäsen
Olen itse sunnuntai aukioloissa aina ihmetellyt Rossmannin Messiaan asemaa useammilla paikkakunnilla.

Sunnuntai - tuo saatanan keksintö saksalaisille, vai eikö sittenkään?

Tosiaan sunnuntain ainoat aukiolevat ruokamyymälät ovat huoltoasemilla ja päärautatieasemalla, mutta... Turistina keskustassa ei ole ongelmaa saada mitä tahansa herkkua palanpainikkeineen, vaikka osa mestoista pitää luukkunsa kiinni.

Kerran Hampurissa meinattiin joutua sunnuntaina nääntymään, mutta nyt seuraa sunnuntaivinkki: menkää Hofbräuhausiin, joka ketju on monessa isossa saksalaiskaupungissa - myös em. Hampurissa. Sunnuntaibrunssi aukeaa aamutuimaan - ja on porukkaa.

Budjasin vaihdossa kuukausikaupalla katolisella alueella Baijerissa. Kun on sunnuntai (ja/tai sataa ja joukkoliikennekin on supistetulla aikataululla toiminnassa), oli siunaus tilata Saksan Pizzaonlinesta pizzaa kotiovelle. Hinta ei päätä huimannut (~7 e kaikkine kuluineen).

Ehkä tuon sunnuntain sittenkin pystyy elämään myös Saksassa. Olen silti tyytyväinen, kun Suomessa ei moista kauppojen sulkupäivää enää ole.
 

scholl

Jäsen
Kohtuuhintaisia, suht hyvälaatuisia ruokapaikkoja Saksassa on noin pääsääntöisesti paljon. Mä en ole tosin ikinä tilannut mistään safkaa siellä himaan. Se johtuu siitä, että siellä on ollut jotenkin aina luontevampaa mennä ulos syömään. Seuraa on löytynyt, kun ovat sosiaalisempia kuin täällä ja vaikka olisin mennyt yksiksenikin, niin joko on ollut joku mesta lähellä tai sitten on ollut sellainen tilanne, että keskustaan kulkuyhteydet ovat olleet hyvät. Monesti joku poikittaisliikenne siellä on ihan hanurista, mutta keskustan suuntaan pääsee. Tai sitten jos en ole ollut darrassa tms., niin olen ajanut syömään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näyttäisi olevan lentodiileillä Easyjetin lentoja satasella menopaluu kahdelle. Puoli-ilmaista. Poistin liput Grune Wochen kohdalta, tuleepahan nekin nähtyä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä helvettiä te nyt taas säädätte. Pitäisi matkustaa Puolasta Saksaan junalla ja siihen olisi hyvä olla lippu. Eipä sitten onnistu tilaaminen kuin postitse hintaan 4,90 euroa.

Mahtavaa palvelua, en todellakaan rupea odottamaan postissa yhtä junalippua. Toimiikohan tuossa maassa yhtään mikään normaalisti.

Onneksi Puolassa on isoilla asemilla kansainvälisten lippujen myyntipiste, sinne sitten jonottamaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Noh, ainakin konserttilipuissa pdf tuntuu olevan suht tuntematon käsite, tai ei mikään automaatio ainakaan. :D Mutta ehkä Saksa on muutakin kuin Berliini, Berghain ja 48 tunnin teknobileet. Meinaan, että vanhoillisempi tyyliin: tämä on hyvä, näin on aina tehty.
 

Outsider

Jäsen
Kyllähän Saksassa ja läntisistä naapureista Saksaan junailtaessa toimii hyvin digitaaliset/PDF-liput, mutta sitä en tiedä miksi sama ei onnistu itäblokista lähtiessä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noh, ainakin konserttilipuissa pdf tuntuu olevan suht tuntematon käsite, tai ei mikään automaatio ainakaan. :D Mutta ehkä Saksa on muutakin kuin Berliini, Berghain ja 48 tunnin teknobileet. Meinaan, että vanhoillisempi tyyliin: tämä on hyvä, näin on aina tehty.

No juurikin keikalle olen menossa. Sinne sitten noutamaan lippua tuntia ennen. Toisaalta saapahan aidon lipun jääkapin oveen, mutta silti.
 

scholl

Jäsen
Mitä helvettiä te nyt taas säädätte. Pitäisi matkustaa Puolasta Saksaan junalla ja siihen olisi hyvä olla lippu. Eipä sitten onnistu tilaaminen kuin postitse hintaan 4,90 euroa.

Mahtavaa palvelua, en todellakaan rupea odottamaan postissa yhtä junalippua. Toimiikohan tuossa maassa yhtään mikään normaalisti.

Onneksi Puolassa on isoilla asemilla kansainvälisten lippujen myyntipiste, sinne sitten jonottamaan.



Saksassa on ollut pdf-junaliput vaikka kuinka kauan, mutta googletin tuon asian ja tilanne on se, että Puolan rautateiden työntekijöillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa onlinelippujen aitous. Sen takia online-lippuja ei myydä Puolan yhteyksille eli se on sellainen vitun persläpi kommunistinen mesta kuten itäblokki on. Miksi menet Puolaan ylipäätänsä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Saksassa on ollut pdf-junaliput vaikka kuinka kauan, mutta googletin tuon asian ja tilanne on se, että Puolan rautateiden työntekijöillä ei ole mahdollisuutta tarkistaa onlinelippujen aitous. Sen takia online-lippuja ei myydä Puolan yhteyksille eli se on sellainen vitun persläpi kommunistinen mesta kuten itäblokki on. Miksi menet Puolaan ylipäätänsä?

Kyllä Puolan sisäisessä liikenteessä kelpaa vaikka luurista näyttää lippua.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyllä Puolan sisäisessä liikenteessä kelpaa vaikka luurista näyttää lippua.

Puolan sisäinen liikenne ei tainnut tähän kysymykseen liittyä mitenkään? Yhtä relevanttia kuin Suomessa VR:n kännykkäliput tähän asiaan liittyen.

Jonottelet sen lipun sieltä asemalta kiltisti niin siinähän se ongelma on ratkaistu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolan sisäinen liikenne ei tainnut tähän kysymykseen liittyä mitenkään? Yhtä relevanttia kuin Suomessa VR:n kännykkäliput tähän asiaan liittyen.

Onhan se nyt nimenomaan relevanttia, kun jostain syystä saksalaisille ei sitten kelpaakaan, kun on paska maa.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Juhannuksena olisi tarkoitus matkustaa toisen kerran tänä vuonna Berliiniin. Vappuna kävimme jo ja kaupunki teki kyllä ison vaikutuksen ja ohitti Lontoon omissa papereissani Euroopan ykköskaupunkina.

Tuolloin tuli kierrettyä museoita ja nähtävyyksiä ja nyt olisi reissun yhtenä tarkoituksena tutustua hieman tarkemmin paikalliseen pubikulttuuriin. Nyt kyselisinkin vinkkejä kaupungin rockhenkisistä klubeista ja kuppiloista. Mikäli paikoissa kuulee jopa elävää musiikkia, se on aina plussaa. Googlettamallahan tietenkin tietoa löytää, mutta kun täällä tuntuu olevan kokeineita Berliinin kävijöitä (ja myöskin rokkidiggareita) runsaasti, ajattelin kysellä myöskin täältä.

Reissumme aikana pelataan myös sopivasti Ruotsi-Saksa futismatsi, jota kiinnostaisi myös katsoa jossain. Ovatko kaikki paikalliset sporttibaarit niin täyteen ammuttuja MM-kisojen aikaan, että sisäänpääsy on mahdottomuus? Entä näytettäisiinköhän tuota peliä (ja kisoja ylipäätään) mahdollisesti screeniltä mahdollisesti jossain torilla tai vastaavassa mestassa? Kisat luultavasti tulevat näkymään katukuvassa, vaikkei niitä Saksassa pelatakkaan. Onhan kyse futismaasta.

Sorry hieman sekava viesti, mutta kiitos jo etukäteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Juhannuksena olisi tarkoitus matkustaa toisen kerran tänä vuonna Berliiniin. Vappuna kävimme jo ja kaupunki teki kyllä ison vaikutuksen ja ohitti Lontoon omissa papereissani Euroopan ykköskaupunkina.

Kaikkea sitä saa lukea, kävelyretki ja tauon paikka. En tiennyt missä olen, mutta kartan mukaan Halenseessa, oikea suunta kohti stadikkaa.

Juuri mietin kuinka tämä nyt on tämmöinen kaupunki eikä varsinkaan ohita Lontoota kuin ihmisten mielikuvissa.

Turistikeskustassa en ole käynyt, sieltäkö se innostus sitten myydään. Mukava kaupunki, mutta ei mitään sen ihmeempää varmaankaan kannata ihannoida

Aikaisemmissa kisoissa näillä on ollut jättimäiset kisatorit ja miksi ihmeessä se muuttuisi. En ole ostanut päivän lehteä, mutta nämä taisi juuri hävitä naapurille ja sitä piti sitten kansalle selvitellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri mietin kuinka tämä nyt on tämmöinen kaupunki eikä varsinkaan ohita Lontoota kuin ihmisten mielikuvissa.
Sinun totuutesi on vain omasi, mulle Berliinillä on aina ykköspaikka sydämessäni, vaikka hienoja paikkoja on toki muitakin. Lontoosta Berliini menee omilla listoillani jo pelkän hintatason vuoksi, samoin pienempien turistimassojen. Julkinen liikenne on selkeämpi eikä mitään vitun öystereitä tarvitse miettiä. Silti tarjontaa riittää vähän joka saralle. Mutta turha tästä on alkaa tapella, sama kuin alkaisi vääntää siitä, miksi kaikkien tulisi kannattaa hifkejä tai lukkoja.

@DR_J
Varmaan paikkoja on useampia, mutta ainakin kaksi vuotta sitten ihan siinä Brandenburgin portin luona oli massiiviset katsomot ja näytöt myyntikojuineen. Eli varmasti löytyy. Harmittavasti lentomme lähtee juuri 22. päivä pois, emmekä tuota pääse kokemaan. En tajunnut tsekata kisaohjelmaa lentoja varatessani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös