Itselleni kävi samalla tavalla keväällä, vaikka olin monesti kieltäytynyt Berliiniin lähtemästä, koska paska maa. No, nyt huvittaisi rampata siellä yhtenään... Kävitkö muuten Mauerparkin sunnuntaikirppiksellä? Itse en ole mikään kirpputori-ihminen todellakaan, mutta tuo kirppis on huikea mesta puoli-ilmaisine herkkusafkoineen. Ja se tavaramäärä.JUMALAUTA! Rakastuin Berliiniin ensisilmäyksellä.
Kuinka moni näistä saksafaneista on viettänyt Saksassa pitempiä aikoja?
Mä olen ainakin asunut siellä. Ja eikös täällä ole muitakin Saksassa asuneita...
Itselleni kävi samalla tavalla keväällä, vaikka olin monesti kieltäytynyt Berliiniin lähtemästä, koska paska maa. No, nyt huvittaisi rampata siellä yhtenään... Kävitkö muuten Mauerparkin sunnuntaikirppiksellä? Itse en ole mikään kirpputori-ihminen todellakaan, mutta tuo kirppis on huikea mesta puoli-ilmaisine herkkusafkoineen. Ja se tavaramäärä.
Taksit Berliinissä ovat tietysti halpoja. Omalla polttarireissulla vedettiin myös yyberillä, jolloin kilometrihinta oli jotain ihan naurettavaa. Tiedä sitten mikä juuri tällä hetkellä Berliinissä on yyberin tilanne, keväämmällä kuski puhui, että joutuisivat ainakin hetkeksi lopettaaan toiminnan.
...
Meille jäi überistä vähän paskan maku suuhun. Tiedettiin erään reitin hinta tavallisen taksin kyydissä noin kahdeksan euron reissuksi. Tilattiin über ja nopeasti hän huutelikin meille kadun toiselta puolelta. Hämmentävää tässä oli mm. se että tällä kuskilla oli "Taxi" kyltti katollaan. Varmistettiin minkä hintaiseksi hän reissun hinnoittelisi ja sanoi 10-15 euroa. Kummasteltiin ensinäkin mistä tämä hintahaitari sekä miten se voi olla reilusti kalliimpi kuin tavallinen taksi. Tässä vaiheessa kuski lopetti ymmärtämästä englantia sekä turistisaksaamme. Veti siis neljän euron tilausmaksun välistä ja hinnoitteli itsensä kusetushinnoin. Tässä kohtaa eräs kaveri kävikin aika lämpöisenä lähinnä periaatteen vuoksi. Oppirahat on maksettava. Kävi myös mielessä että tämä olisi joku paikallisten pirssikuskien tapa haitata überkuskien liiketoimintaa.
Se ei ole tehnyt sinusta Saksan antifania?
Okei, ikävää että tuli tuollainen kokemus. Meillä yyberit maksoivat sen euron tai kaksi, mutta sen tarkemmin ja laajemmin vaikea arvioida tuota systeemiä, kun ei sitä itsekään tullut kuin kolme kertaa reissattua. Aiemmin olen Berliinissä mennyt vain julkisilla (plus normi taksi lentokentälle), mutta nyt matkan luonteesta johtuen (polttarit) menimme pirssillä.
Miten kukaan voi olla Saksan antifani? Hieno maa, missä homma toimii, kaikki on yleensä hyvin järjestetty, ihmiset iloisia, ruoka hyvää ja juomat makoisia. Älä nyt vaan sano, että sulla on Saksaakin kohtaan jotain antipatioita...
Ihmiset ovat Saksassa iloisia, ystävällisiä ja auttavaisia, mutta kaikki siellä ei toimi. Monesti virkamiehet ovat kielitaidottomia- ja no laiskoja.
Kaikki on suhteellista, menet Keski-Euroopassa muihin maihin Italiaan, Ranskaan, niin kielitaito on itse asiassa vielä huonompaa. Aika väkisin sinun piti nyt jotain keksiä, mikäli virkamiehistön laiskuus mieltäsi painaa. Etenkin kun kyseessä on myös byrokratian kannalta Euroopan johtava valtio, kaikesta tehdään tilastot ja kuitit.
Itse asiassa: jos minun pitäisi väkisin keksiä Saksasta jotain negatiivista, niin sanoisin, että liiallinen virkainto osalla virkamiehistä. Junalippuja Munchenista Salzburgiin ei taannoin meinannut pysytä hankkimaan, siis ilman että kertoisi valmiiksi, millä junalla tulee takaisin. Kuulemma tilastoihin tämäkin..
Sanoisin, että virkamiehet ovat Pohjoismaissa tehokkaampia kuin Saksassa.
Se ei ole tehnyt sinusta Saksan antifania?
Ihmiset ovat Saksassa iloisia, ystävällisiä ja auttavaisia, mutta kaikki siellä ei toimi. Monesti virkamiehet ovat kielitaidottomia- ja no laiskoja.
Tämä sopii hyvin myös Suomeen, poislukien, että täällä ihmiset eivät ole iloisia, ystävällisiä ja auttavaisia. Pisteet siis Saksalle.
Kyllä Suomessa byrokratia on vähäisempää ja joustavampaa kuin Saksassa.
....
Nyt olisi suunnitteilla vierailu kirpputorille sunnuntaina 6.9. Mauerparkissa. Olisiko mitään muita kohteita, joita kannattaisi katsastaa Berliiniin vierailulla? Historia kiinnostaa todella paljon.
Nyt olisi suunnitteilla vierailu kirpputorille sunnuntaina 6.9. Mauerparkissa. Olisiko mitään muita kohteita, joita kannattaisi katsastaa Berliiniin vierailulla? Historia kiinnostaa todella paljon.
Mauerparkilla tarkoitin sitä kirpputoria, joka on sunnuntaisia Mauerparkilla, Flohmarkt im Mauerpark. Matkaseurue ehdotti sellaista vierailukohdetta.Mauerparkissa taisi tulla käytyä ikään kuin vahingossa viime reissulla, kun satuttiin olemaan sillä seudulla ja seurattiin, että mihin ihmiset menevät. No olihan se ihan hauska paikka, mutta ei siellä ollut mielestäni mitään ihmeellistä. Siinä lähellä taisi muuten mennä jokin Berliinin vanha jakolinja, jossa käytiin samalla.
Jos muita kohteita miettii niin kiinnostaisiko käynti Berliinin Olympiastadionilla?
Mauerparkilla tarkoitin sitä kirpputoria, joka on sunnuntaisia Mauerparkilla, Flohmarkt im Mauerpark. Matkaseurue ehdotti sellaista vierailukohdetta.
Se, mitä tällä kertaa haluan Berliiniltä, on hyvä ruoka ja juoma.
Berliner Weissea kannattaa ainakin hameväellä maistattaa. Vaikea selittää makua, mutta valkkari siittä vähän tulee mieleen. Itse en pitänyt, mutta emännälle noita reissulla taisi muutama upota.Juomasta tulikin mieleen, kai Berliinissä saa siideriä ravintoloista tai kaupoista? Wienissä sitä ei saanut kerta kaikkiaan mistään, joten hameväki siemaili drinkkejä koko reissun, jotka toki hyviä oli nekin.