Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Matkaraporttia Berliinistä.
Hieno ja kattava rapsa, näitä on aina mukava lukea, varsinkin kun niin moni kohde on omakohtaisesti tuttu. Tuo Bendlerblock lienee ns. varma valinta jos Berliiniin jossain vaiheessa taas eksyn, eli siellä en ole ollut mutta toki kiinnostaa nyt kun otit tuon esille. Hyvä vinkki!
Museosaaren museoita et ilmeisesti ehtinyt käymään, mutta niitä suosittelen kaikille, ainakin 3/5 museosta saarella on ainutlaatuisia elämyksiä. Pergamon-museossa on 35-metrinen Ishtarin portti muinaisesta Babyloniasta ja se on omassa sarjassaan. "Uusi" museo sisältää egyptiläisen museon, muun muassa uniikin Nefertitin rintapatsaan. Vanhassa museossa on kreikkalaista ja roomalaista antiikkia. Kaksi muuta museota jäi ajanpuutteen vuoksi väliin, mutta koko hoito kuuluu myös erikseen Unesco-maailmanperintökohteisiin.
Sachsenhausenista sen verran, että se tosiaan toimi neukkujen keskitysleirinä viisi vuotta sodan jälkeen. Ikävimmissä tapauksissa kävi niin, että osa vangeista jotka olivat vuosikausia viruneet natsien vankeina olivat sitten täydet viisi vuotta neukkujen eli "vapauttajien" vankeina. Neukkujen kynsissäkin kuoli uhreja leirillä aivan liian monta. Samaan aikaan neukkujen keskitysleirikomentaja kävi mm. Nürnbergissä tuomitsemassa keskitysleirejä komentavia upseereja rikoksista ihmisyyttä vastaan vaikka oli itse täysin saman leirin komentaja! Että sellaista voittajien oikeutta ja katalien fasistien tuomitsemista rauhaa rakastavien neuvostokansalaisten toimesta.
Aniharva tuntuu tuota tietävän, että neukut jatkoivat keskitysleiritoimintaa lähes sellaisenaan, koska historiankirjoitus ja media ovat niin vahvasti painottuneet siihen, että vain natseista on tehty toisen maailmansodan hirviöitä. Sitä he varmasti monelta osin olivatkin, mutta niin olivat neukutkin, ja vielä paljon pidempään sen jälkeen kun natsit oli nuijittu nurin.
Riiaan lentokentästä sen verran eriävää mielipidettä, että minä pidän Riian kentästä. Olen siellä melkoisen monta kertaa ollut konetta vaihtamassa ja minusta tuo on siihen tarkoitukseen juuri passeli: kenttä on kompaktin kokoinen ja selkeästi opastettu, vaihdot sujuvat hyvin ja sekä ravintolat että myymälät riittävät ainakin minun tarpeisiini mainiosti. Ei tuolla mitään valtavaa luksusta ole (vaikka tätäkin on vuosien myötä tullut koko ajan lisää, kaiken maailman brändi- ja trendituotteiden erikoismyymälöitä yms.), mutta sapuskaa saa ja kaupoissa on tarjolla ns. tuliaisviinat ja -suklaat.
Pisin aika minkä tuolla vietin oli juuri Berliiniin mennessä kun koneeseen oli tullut joku odottamaton vika ja sitä korjailtiin, jolloin tuli odotettua 4h ylimääräistä (yhteensä siis vielä pidempään) lähtöportilla siten, että lähtöaika aina vain vaihtui eteenpäin. Se alkoi kyrsimään, mutta toisaalta se kyrsisi missä kentällä vain, eikä se ollut odotustilana hullumpi. Ei ainakaan niin ikävä kuin ylimääräinen odottelu Turun kakkosterminaalissa, jossa kerran sai istua keskitysleirin parakkia muistuttavan tilan lattialla odottamassa jotain koneen tarkistusta.