Kokonaisuudessaan Saksan lätkä voi ihan mukavasti, esim. jos vertaa 90-luvun loppuun. Sen takia tavallaan toinkin viime vuosien saavutuksia esiin. Ikärakenne on ihan hyvässä tasapainossa, ja koutsit ovat hyvin roudanneet nuoria sisään. Itse kokisin putoamisen juuri tuollaisena välivuotena, jonka jälkeen noustaan helposti. Kyllähän näitä floppeja tapahtuu itse kullekin joka kisoissa. Sveitsi on pelannut karsinnoissa, USAkin vain pari vuotta sitten, Venäjä jäänyt välisarjaan jne. Mutta esim. Ylen tiimissä ei Saksan tilannetta laajassa mittakaavassa tajuta lainkaan. Ei yksi heikko MM-turnaus tarkoita välttämättä oikeaa syvää kriisiä.
En muista ihan tarkaan miten se edes aikoinaan meni kun Saksa putosi. Saksa ei nimittäin ollut silloin viimeisten joukossa, mutta putosi silti, jotenkin kiintiöjutut ja jonkun jämämaan seuraavat kotikisat tai jotain sellaista vaikutti. Omiin 2001 kisoihin se nousi voittamalla B-sarjan tyylillä, tosin esim. kisojen alla monet toimittajat kirjoittivat että joukkue on kisoissa vain isännän statuksensa takia, oman ammattikuntansa edustajat voisivat tietenkin myös tehdä työtään.
Valmentajan rooli on nyt tapetilla. Mielestäni Saksa on pelannut hyvin kontrolloidusti koko 2000-luvun. Ja nyt Greg Poss on tällä mahtipontisella hyökkäysideallaan vienyt joukkueen sekaisin. Monissa perusasioissa tulee karkeita virheitä, ja pelihän on ollut aivan sekaisin. Ironisesti joukkue pelasi tosi hyvin treenipeleissä.
Saksalaiset pelaajat ovat julkisuudessa olleet hiljaa, mutta kuulemma joukkueessa kuohuu. Poss on ottanut pelaajien kanssa yhteen, ja jopa 2-koutsi Ernst Höfnerin kanssa. Itse loputin Höfnerin puolesta syksyllä, ja nyt sitten näyttääkin että miehet eivät ole ihan samaa mieltä kaikesta.
Jan Benda oli kisojen alussa kippari, ja nyt se on Hecht...mitä sekin kertoo?
Näiden kisojen Saksa on mielestäni hyvä esimerkki joukkueesta, jossa pasmat menevät sekaisin pelillisesti ja henkisesti, ja silloin tulos on tämä. Silti uskon täysin säilymiseen!
Tätä kirjoittaessa Saksa on mennyt avauserässä 2-0 johtoon Sloveniaa vastaan. Suuri voitto tästä niin eiköhän se ole siinä.
MACK