Tuossa aiemmin @KiVi listasikin hyviä pointteja. Lisätään pari:Mistä juuri tässä tilanteessa voitaisiin uutisoida? On helppo huudella, että tehkää nyt jotain mutta SaiPan tilanne oli käytännössä konkurssi vielä kuukausi sitten. Onko ehdotuksia?
- Kävin juuri vilkaisemassa, niin SaiPan edellinen päivitys TikTokiin oli tullut 7.8.2023 (joku voi korjata, jos en osannut katsoa oikein, sillä itse en kuulu sovelluksen käyttäjiin). Jos halutaan saada lapsia ja nuoria kiinnostumaan joukkueesta, niin silloin pitää olla siellä, missä he ovat. Ne lapsiperheet pitäisi olla markkinoinnissa aika keskiössä, sillä keskimäärin lapsiperheet kuluttavat peleissä myös oheistuotteita melko hyvin. Ja jotta saadaan lapsiperheitä hallille, niin pitäisi saada ne lapset ja nuoret kiinnostumaan SaiPasta. Nyt on päätetty jättää se tälle kohderyhmälle ylivoimaisesti vaikuttavin markkinointikanava kokonaan hyödyntämättä.
- Peetu Kiukas teki tällä viikolla U20-maaottelussa tehot 0+2 Suomen 2-1 voitossa ja SaiPan somessa ei tainnut olla mitään mainintaa tästä. Miksi? Pelaajia pitäisi tuoda tutuiksi kannattajille ja luoda tarinoita pelaajien ympärille. Kiukas on hyvä esimerkki. Oma kasvatti, joka taistelee paikasta U20-maajoukkuessa ensi kaudella pelattaviin MM-kisoihin. Miksi SaiPan somessa ei olla mukana seuraamassa tuota tarinaa? Ei tuo nyt ihan jokavuotinen juttu ole, vaikka Naukkarinen nyt olikin edellisissä kisoissa mukana.
- SaiPa hankki norjalaisen hyökkääjän, josta etenkään vähemmän joukkuetta seuraavat eivät tiedä SaiPan julkaiseman tiedotteen perusteella muuta kuin, että mies on omien sanojensa mukaan käynyt aiemmin Suomessa ja Ahon mukaan hän tuo joukkueeseen erilaista hyökkäyosaamista rightin laukojana. Ihan mielelläni olisin ainakin itse nähnyt jonkun videon, missä hän itse kertoo mikä mies on ja mitkä ovat omasta mielestään vahvuudet ja mitkä heikkoudet.
- Treenit alkoivat tällä viikolla ja kyllä minua ainakin henkilökohtaisesti kiinnostaisi kuulla, millä mietteillä pelaajat lähtevät treenikauteen. Etenkin Hokkasen kohdalla olisi kiva kuulla, että mitä osa-alueita treenamisessa painotetaan, sillä nyt on jo pari kautta junnannut kehitys ihan paikallaan. Nuorempaa yleisöä varmaan kiinnostaisi nähdä siellä TikTokissa jotain vähän kevyempää sisältöä, missä jotkut pari pelaajaa keskenään rankkaisivat esimerkiksi inhottavimpia vierashalleja jne. SaiPa voisi tälläkin hetkellä tuottaa vaikka minkälaista sisältöä eri kohderyhmille ja samalla muistuttaa seuran olemassaolosta, mutta sen sijaan ei tuoteta mitään kenellekään.
Tällä kaudella SaiPassa pelasi esimerkiksi Rikkilä, jolla on siellä aiemmin mainitussa TikTokissa enemmän seuraajia ja tykkäyksiä kuin SaiPalla. Olisiko tuota kannattanut jotenkin paremmin hyödyntää myös SaiPan markkinoinnissa etenkin nuoremmille kannattajille? Itse luokittelen itseni enemmän järki- kuin tunneihmiseksi, mutta siitäkin huolimatta haluaisin itse paljon enemmän tarinoita SaiPan ympärille. Monelle kannattajalle ja satunnaiskatsojalle voi olla tärkeämpää tietää esimerkiksi, millainen kaveri vaikka Roni Karvinen on kaukalon ulkopuolella kuin että monta maalia hän on tehnyt.
Sillä sisällöntuotannolla saadaan kannattajat lähemmäksi joukkuetta ja siten sitoutettua heitä. Nyt se kannattajien sitouttaminen on SaiPan kohdalla tärkeämpää kuin koskaan ennen. Nyt jos ei saada Etelä-Karjalaa uskomaan SaiPaan ja joukkueen taakse, niin sitten sitä ei saada varmaan enää koskaan. Nyt tässä on reilut neljä kuukautta aikaa saada ihmiset uskomaan tähän SaiPan touhuun ja odottamaan kauden alkua innolla. Toivottavasti sisällöntuotannossa ratkaisu ei ole jatkaa tutulla tapaa ja julkaista vain ne tiedotteet, jotka on pakko.