Harvoin tulee tänne jatkoaikaan mitään kirjoitettua, mutta avataas omia mietteitä.
Viime keväänä SaiPassa tapahtui isoja organisaatiomuutoksia, valmennuksen ja toimitusjohtajan vaihtuessa ja täten SaiPan menestyksekkäin nelivuotisperiodi saatettiin päätökseen. Muutokset on usein hyvästä, mikäli sen myötä tapahtuu kehitystä ja saadaan uusia tuulia/ideoita organisaation eteenpäin viemiseksi. Mitä uutta toimitusjohtaja Marko Ek kumppaneineen on tuonut organisaatioon? Ainoastaan yhteyspäälikkö on irtisanoutunut ja huhujen mukaan vielä siksi, koska uuden toimarin myötä työn hoitaminen vaaditulla tasolla kävi mahdottomaksi!
Ajatellaanpa yritysmaailmaa, jokainen yritys pyrkii uudistumaan ja ottamaan seuraavan stepin uudistumalla joka sektorilla. Ainakaan itse en ole huomannut SaiPassa mitään kehitystä muutosten myötä. Samoilla teemoilla mennään viidettä vuotta, eikä minkäänlaista uudistusta imagollisesti ole tapahtunut. Samalla yleisön, eli maksavien asiakkaiden, mielenkiinto organisaatiota kohtaan on laskenut, kuten selvästi laskeneidta yleisömääristä voimme huomata. Tuote ei siis ole kunnossa tai se on vanhentunut!
Kallioneimen ja kumppaneiden Meidän pojat-slogan oli menestys, sen myötä kiinnostus organisaatiota kohtaan kasvoi, hallissa kävi ihmisiä ja voittoa taottiin. Myös urheilullinen menestys oli seuran historian parasta. Eli koko organisaation ympärillä oli hyvä pöhinä. Tällä hetkellö itselle mielikuva, että toimistolla on jämähdetty paikoilleen, tuudittauduttu vanhoihin teeseihin, jatkettu Meidän pojat-teemalla, eikä mitään uutta ole saatu aikaiseksi ja tässä on tulos: Myynti sakkaa (näin ainakin päättelen, koska esim. kaikkia laitamainoksia ei ole saatu myytyä), katsojamäärissä ollaan useita satoja perässä, eikä joukkueen menestyskään ei ole ollut odotettua. Tämän kauden toki voi vielä pelastaa urheilullinen menestys keväällä, mutta kyllä nyt viimeistään toimistolla on aika istua pöydän ääreen ja alkaa miettimään organisaation imagon uudistusta ja tätä kautta saada sen ympärille sitä positiivistä pöhinää, joka edellisen toimarin aikaan oli.
Ensi kaudeksi uutta slogania ja uusia tuulia organisaation ympärille. Muistaakseni Meidän pojat-sloganin kehitti ulkopuolinen markkinointiyritys, siispä nyt toimari Ek puhelin kouraan ja yhteys markkinoinnin ammattilaisiin, ellei omista joukoista löydy ideoinnin mestaria!
Ek hyppäsi toimitusjohtajan paikalle yritysmaailmasta ja tuolloin uutisoitiin hänellä olevan hyvät kontaktit kansainväliseen yritysmaailmaan. Miten näitä kontakteja on hyödynnetty? Montako kansainvälistä yritystä on mukana SaiPan toiminnassa? Montako uutta sidosryhmää hän on tuonut? Itse en ainakaan ole kuullut ainoastakaan. Mikäli Ek ei saa mitään kehitystä aikaiseksi, niin uutta miestä kehiin, ei SaiPan kokoisella organisaatiolla ole varaa roikottaa mukana vapaamatkustajia kentällä, eikä toimistolla!