Mä aina samaan aikaan mielessäni peukutan ja toisaalta ihmettelen kommentteja, joissa ollaan muokkaamassa joukkuetta kenkimällä tietyt pelaajat pihalle ja ottamalla paremmat tilalle. Peukut tulee siitä, että olen täysin samaa mieltä esimerkiksi Moron peliotteiden karmeudesta etenkin oletettuun hintatasoon nähden. Samaa mieltä olen myös siitä, että joukkue vahvistuisi, jos Moro lähtisi ja tilalle tulisi pakki joka osaa oikeasti pelata. Vastaavasti Odenin palkkakulut voisi hyvin kohdistaa puolustajaan, jos se vain olisi mahdollista.
Ihmettely johtuu siitä, että kyseenalaistan ehdotettujen siirtojen realistisuuden. Pelaajasopimusta ei yksipuolisesti voine purkaa sillä perusteella, että peliotteet eivät ole sitä mitä odotettiin tai hintalaatusuhde kusee. Jos pelaaja potkitaan pihalle, jää siitä oletettavasti vielä jotain maksettavaa SaiPalle. Kun taas kassassa ei ole rahaa, jouduttaisiin se korvaaja hankkimaan niillä (ehkä neuvottelun tuloksena) säästetyillä palkkakuluilla, jota kengitystä pelaajasta saadaan. Sillä rahalla saadaan sitten se Mestis-ukko tai muun Liiga-joukkueen ylimääräpeluri, joka ei nyt taas ollut sitä mitä tarvittiin.
Toki sopimuksia puretaan välillä yhteisymmärryksessä, mutta silloin pelaajalla lienee jo uusi osoite selvillä tai sitten purku on jollakin muulla tavalla myös pelaajalle kannattava ratkaisu (esim. nuoren pelaajan juuttuminen pienellä palkalla kokoonpanon ulkopuolelle). Millä perustein vaikkapa Moro perustelisi itselleen sopimuksen purkamista, jos se nykyisen sopimuksen hintalappu on korkea peliotteisiin verrattaessa? Kuka palkkaisi Moron edes suurinpiirtein samanlaisella lapulla loppukaudeksi? Sama pätee myös mahdollisiin vaihtokauppoihin, joita ylipäätänsä tehdään Euroopan sisällä lähtökohtaisesti harvoin. Kuka vaihtaisi hyvän pelaajansa toisen seuran huonoon pelaajaan?
Olenko ihan pihalla asian kanssa? Kuinka usein ja millä perustein näitä purkuja tai vaihtokauppoja on oikeasti tehty? Ihan samalla tavalla huudan itsekin uuden valmentajan perään, joten tarkoitus ei ole osoittaa tätä ihmettelyä kehenkään mitenkään vittuiluna. Pohdin vain "ääneen".