Tämä ensi kauden joukkueen spekulointi tuntuu vähän turhalta, sillä jos valmennuksen osalta ei tule mitään muutoksia, niin ihan vihkoon tuo ensi kausikin tulee menemään. Jostain syystä itselläni on vahva fiilis siitä, että ensi kausikin mennään oikeasti Lehterän johdolla. Jos SaiPan toimistolla oltiin syksyllä sitä mieltä, että Lehterä oli paras mahdollinen vaihtoehto tuohon pestiin, niin miksi se mielipide olisi nyt muuttunut johonkin? Jos Lehterä saa kenkää, niin veikkaan ensi kauden päävalmentajan olevan Martikainen. En ole kovin varma siitä, että onko se yhtään parempi vaihtoehto.
Vainio jatkaa onneksi ensi kaudella ja itse uskon, että Vainio tulee pelaamaan ensi kaudella vielä paremman kauden kuin Salo tällä kaudella. Vainio tulee olemaan SaiPan selkeä ykköspuolustaja ja hän myös debytoi miesten maajoukkueessa ensi kaudella. Santeri Virtanen on toinen pelaaja, jolta odotan suurta tasonnostoa. Loukkaantumiset ovat sotkeneet paljon Virtasen kautta ja käsittääkseni hän on myös hankkinut paljon lisää massaa tämän kauden aikana, mikä on näkynyt vähän negatiivisesti hänen peliesityksissään.
Micke Saaresta olen sitä mieltä, että tuo kortti kannattaa katsoa. Kaverilla on kuitenkin potentiaalia nousta kovaksikin tekijäksi Liigassa ja hintalappu ei voi olla kovin korkea, kun näytöt ovat vielä melko olemattomat ja kaiken lisäksi tämä kausi jäi käytännössä kokonaan väliin. Tuossa olisi mahdollisuus saada hinta-laatusuhteeltaan erinomainen pelaaja. Toivottavasti häntä ei vain suunnitella ennen kauden alkua kahden ensimmäisen ketjun sentteriksi.
Löfman olisi toinen, jolle jatkosopimusta voisi vielä tarjota, mutta jotain huhuja on liikkunut siitä, että Anssi ei SaiPassa jatkaisi. Jos näin on, niin aika paska maku jäi tästä Löfmanin keikasta. Anssi tuli melko hintavalla sopimuksella SaiPaan ja oli kahden ensimmäisen kauden aikana enemmän haitaksi kuin hyödyksi joukkueelle jatkuvien loukkaantumisten takia. Jos hän lähtee sitten yhden onnistuneen kauden jälkeen pois, niin itse en jää ainakaan kovin paljon Anssia kaipaamaan tulevaisuudessa SaiPaan, vaikka oma kasvatti onkin.
Unelma Koskirannasta elää vielä ja hän voisi olla sellainen seppä, joka toisi vähän uskottavuutta tuohon seuran tekemiseen. Jos Jarno tulisi useamman vuoden lapulla SaiPaan, niin kapteenin kirjain pitäisi mielestäni ommella välittömästi miehen rintaan. Hän oli jo aikoinaan varakapteeni ja johtava pelaaja SaiPassa, minkä jälkeen hän on nähnyt paljon maailmaa, joten hän olisi loistava kapteeni joukkueelle. Jatko SKA:ssa ei kuitenkaan ole kovinkaan todennäköinen. Itse olen edelleen sitä mieltä, että Jarnon vaihtoehdot ovat SaiPa ja Jokerit. Sveitsi voi myös olla mahdollinen osoite, jos häntä kiinnostaa vielä pelata ulkomailla.
Vaihtuvuutta ensi kauden joukkueeseen tulee todella paljon, mutta en näe sitä ollenkaan huonona asiana. Jos mietiään noita todennäköisiä lähtijöitä, niin menetykseksi voidaan laskea ainoastaan Salo ja Löfman. Bernhardt on vähän rajatapaus, mutta muita pelaajia en jää ainakaan itse kaipaamaan. Pelimerkkejä vapautuu siis reilusti käyttöön, joten saa nähdä, että millä tavalla ne käytetään.
Jos yhdistellään noita nykyisiä sopimuksia sekä joitain huhuja, niin saadaan tällainen kokoonpano, joka voisi hyvän valmentajan kanssa taistella ensi kaudella jopa top-6 sijoituksesta, mikäli nuo "X:t" ovat vain pelimiehiä:
Zaborsky - Koskiranta - X
Nikko - X - X
Virtanen - Saari - Kaksonen
Piipponen - Iso-Mustajärvi - Vainikainen
(Mäntykivi - Petman - Loimaranta)
X - Vainio
X - Grman
X - Jalonen
Kojo
(Riikola)
Westerholm
X
SaiPan kohdalla kuitenkin todennäköisesti Saari on kakkossentteri ja Petman kolmossentteri sekä Riikola kolmosparin puolustaja. Ja Koskirantakin on Tero. Siihen päälle vielä päävalmentajaksi Lehterä, niin saadaan aikaan kokonaisuus, jolla kymppisija olisi mestaruus.