Onhan se ollut jo pitkään selvää, että ennen tuota satamatapahtumaa ei tule mitään hankintoja kuulumaan. Viikon päästä olemme paljon viisampia ensi kauden suhteen, joten pikkuhiljaa alkaa jännittämään. Viime kesänä oli paljon luottavaisempi fiilis, kun oli varmasti tiedossa Salcidon paluu. Nyt olen kuullut ainoastaan huhua Raun jatkosta, joka toivottavasti toteutuu.
Oma toivelista ensi maanantaiksi olisi Rau + Huhtanen + 2 uutta kärkijätkää. 1-2 vahvistusta voidaan jättää vielä syksymmälle, kunhan tulevat ennen kauden alkua. Sinänsä luulisi edes yhden kovan profiilin ukon tulevan sisään, koska euroja pitäisi Salcidon ja Mankisen lähdettyä olla ihan hyvin käytössä.
Itse en ole kovin huolissani ensi kauden suhteen, toivottavasti tilanne ei muutu viikon päästä. Tavi ja Mankinen olivat pahoja menetyksiä, mutta ei minun mielestäni korvaamattomia. Mankinen on toki oma kasvatti, mutta on ollut vain sellainen n. 25 pisteen laituri Liigassa. Esimerkiksi Tommi Jokinen on pystynyt pienemmällä peliajalla samaan, joten en pitäisi isomman roolin saadessaan Jokisen 30 pistettä minään mahdottomuutena. Tavi oli viime kaudella jotenkin ihmeen löysä puolustussuuntaan ja vain varjo kaudesta 2013-2014. Sisään tullut Järveläinen on aika suuri kysymysmerkki. Parhaimmillaan tulee kantamaan joukkueen kultakypärää läpi vuoden ja huonoimmillaam pistetään ulos jo ennen joulua. SaiPassa nämä tällaiset pelaajat ovat yleensä tottuneet onnistumaan.
Kaksi osastoa joukkueessa on jo valmiita. Maalivahtiosasto on ihan riittävä top-6 sijoitukseen, siitä ei tarvitse murehtia. Maalilla kuitenkin SaiPan 2010-luvun kaksi selvästi parasta maalivahtia. Sentteriosasto on myöskin valmis, jos McIntyrea ei siirretä laitaan. Mielestäni sentteriosastokin on aika lähellä Liigan kärkeä ja myöskin riittävä top-6 sijoitukseen. McIntyre on kuitenkin Liigan parhaita senttereitä, Järvinen oli keväällä joukkueen paras hyökkääjä ja Koho pelasi pikkuvamman kanssa koko viime kauden. Jos Järvinen pystyy jatkamaan kevään tasollaan ja Koho saa pelattua ehjänä, niin vain taivas on rajana.
Laituri- ja pakkivahvistukset sitten määrittävät, onko ensi kauden odotusarvo top-6 vai top-10 sijoitus. Pakistossa on yksi eliittipakki (Lofquist), yksi luotettava puolustava puolustaja (Backman) sekä yksi lupaava ja jo nyt liigatasolla hyvin pärjäävä kiekollinen puolustaja (Riikola). Lappalainen, Mäkinen ja Maalahti ovat vähän kysymysmerkkejä vielä ensi kaudella, joten parhaassa tapauksessa sisään tulisi vielä kolme uutta puolustajaa. Kaksi kaveria kuitenkin kelpaa, koska jos kukaan noista kolmesta ei yllätä, niin kauden edetessäkin markkinoilta löytyy hyviä puolustajia. Jos sisään tulee vain kaksi uutta puolustajaa, niin pakisto ei kyllä kestä kyllä yhtä loukkaantumista enempää.
Laituriosasto onkin sitten vähän arvoituksellisempi. Monen mielestä siellä ei varmaan vieläkään ole yhtään varmaa top-4 laituria, mutta minä olen eri mieltä. Kyllä minä pidän Tommi Jokista lähtökohtaisesti ihan hyvänä kakkosketjun laiturina. Jokinen on kuitenkin tehnyt kahdella kaudella putkeen 24 pistettä, vaikka hän on pelannut molemmilla kausilla myös paljon kolmos- ja neloskentässä. Kyllä minä pidän Jokista ihan todennäköisenä 25-30 pisteen miehenä ensi kaudeksi. Esimerkiksi runkosarjan voittaneessaa Kärpissä oli viime kaudella ainoastaan 4 laituria, jotka tekivät Jokista enemmän tehoja. Toinen todennäköinen kakkosketjun laituri on Ville Järveläinen, josta on vaikea sanoa vielä mitään. Kiekollista potentiaalia on kuitenkin paljon, ja lähtö tutustä ympäristöstä hyvin pelaajia uudelle levelille nostavaan Lappeenrantaan voi saada miehen potentiaalin realisoitumaan.
Yksi mahdollinen top-6 hyökkääjä on Adam Zboril, jonka uskon kuitenkin pelaavan lähinnä Mestiksessä lainalla. Kiekolliset taidot Zborililla on kovat, mutta pieni koko yhdistettynä melko keskinkertaiseen luisteluun ei kuulosta liigapaikan kannalta lupaavalta. Saa varmasti harjoituskaudella mahdollisuuden, joten toivottavasti käyttää sen. Joku voisi pitää Leivoa mahdollisena breikkaajana, mutta mä en oikein siihen usko. Valtteri Virkkunen ja Mikael Kuronen ovat sellaisia pelaajia, jotka voivat mahdollisesti nousta uudelle tasolle ensi kaudella. Ville Vainikainen on myös mahdollinen breikkaaja, mutta todennäköisesti pelaa vain hajapelejä nelosketjussa. Santapaperiosasto on aika hyvää, vaikka yksi taklaava pelaaja (Huhtanen) sinne vielä mahtuisi.
Kysymysmerkkejähän tuohon SaiPan hyökkäykseen jää jonkun verran, joten olisi kiva saada siihen vielä vähintään se 3 oikeata tekijämiestä. Järvinen ja Järveläinen ovat lähtökohtaisesti top-6 hyökkääijä, vaikka molemmat ovat jonkin asteisia kysymysmerkkejä. Pakistossa todennäköisesti Lappalaiselle kaavaillaan vakipaikkaa, joten onnistuuko hän nousemaan uudelle tasolle? Joka tapauksessa erittäin mielenkiintoinen kausi edessä.