Mielipiteitä on tietysti monia ja itselläni on tässä suhteessa ainakin sinun kanssa varsin eriävä. En tiedä mitä itse odotit, mutta muistelen leijonanosan SaiPa-faneista suhtautuneen Vilenin hankintaan varsin maltillisesti. Odotukset olivat lähinnä 3-4-ketjun työmiehen tasolla. Nämä odotukset Jaska on täyttänyt mainiosti. Mitä liigaympyröihin kasvamiseen tulee, on huomattava Vilenin nostaneen piste-ennätystään joka kaudella. 19 pistettä menneellä sesongilla ei ole huono suoritus mieheltä, joka ei ole koskaan kasvanut liigaympyröihin...
Mielestäni Vilen voittaa kaksinkamppailut todella usein ja on muutenkin kotonaan kulmaväännöissä. Jokaisen pelaajan ei tarvitse tapella, sille osastolle on SaiPallakin heittää kyvykkäämpiä miehiä, kuten varmasti tiedätkin.
Mielipiteitä on tietenkin erillaisia ja se tässä onkin hienoa :) Mielestäni jos joukkueeseen hankitaan Mestiksen pistemies ja odotetaan hänen jauhavan 3-4 kentässä on jokin suunnittelussa mennyt metsään. Itse katson asiaa niin että on hyökkääviä hyökkejä, puolustavia hyökkejä ja ns. neutraaleita joita voidaan käyttää monessa paikkaa. Jaskan kohdalla katsoisin hänen olevan mestiksessä ehdottomasti hyökkäävä pelajaa joka tekee maaleja. Kuitenkin saipaan tullessa hänestä leivottiin ennemminkin jo monesti mainittu 0 pelaavaa pelaaja. Jaska ei kuitenkaan omaa mitään puolustuspään erikoistaitoja ja useasti tuntuikin hieman heikolta mieheltä, esimerkiksi keskikentällä karvatessaan tai viiva miestä pitäessään. Jos hankitaan pelaajaa puolustavaan rooliin niin silloin kannattaa myös hankkia mies joka osaa sitä paikkaa pelata. Ei Löfman, Virtanen ja kaksonen pelanneet puolustus voittoista peliä kun eivät he ole sitä koskaan pelanneetkaan. Toki tuo puolustus taito on jossain määrin osattava, mutta roolitus kaiken A ja O ja sitä kautta oikeiden miesten löytäminen.
Mitä tulee kulma vääntöihin, voi kulmassa pyöriä ja pyöriä, mutta voitto tulee siinä vaiheessa kun saa kiekon siirrettyä muualle joko itse se viemällä tai hyvällä syötöllä, Tätä mielestäni Jaska ei osannut riittävissä määrin.
Tappeluita taas en todellakaan tarkoittanut tässä tilanteessa, vaikka niiden hanskaajia joukkueessa pitääkin olla. Onhan se selvä fakta että jos osaat tarvittaessa hanskata antava hieman heikommat tai "aremmat" pelaajat hieman enemmän kunnioitusta... nämä ovat niitä pääkopan sisäisi juttuja joita ainakin itse muistan omalta pelaaja ajalta.
Vilenin palkasta minulla ei ole tarkkaa tietoa ja nelosketjuun löytyy varmasti 17-vuotiaita poikia halvemmallakin. Toisaalta he saattaisivat muistuttaa vielä Jaskaakin enemmän "pojon rääpäleitä". Lisäksi tässä suhteessa kannattaa ottaa sellainenkin aspekti huomioon, että SaiPa on todella kokematon joukkue. Vilenin kaltainen kokenut pelaaja on tärkeä tämänkin seikan vuoksi.
Jaska on tsemppari, työmyyrä ja asennepelaaja, joka teki viime kaudella kelpo pisteetkin. Tarvitaanko vielä perusteluja?
Tuosta nelos kentästä vielä muutama ajatus. Itse katson tilannetta näin:
vaihtoehto 1) Jos Jaska maksaa esim 40K/kausi ja pelannee todennäköisesti maksimissaan 3-4 kautta lisää jonka jälkeen on "eläkesarjan pelaaja". Toki Jaska tarjoaa kokemusta jne, mutta ei ehkä pelaisi oikeaa roolia niin itse katson miehen paremmaksi siirtyä jonnekkin muualle.
vaihtoehto 2) otetaan esimerkiksi nuori junnu (ehkä jopa oma) hakemaan kokemusta, ikää ehkä 18-20, tottunut myös myyrän hommiin. Uraa jäljellä noin 10-15 vuotta. Kaveri kehittyy pitkän sopimuksen aikana hyväksi kolmos nelos kentän pelaajaksi jota voidaan hyödyntää useamman kauden. Mikäli junnun kantti kestää ja taidot antaa myöden voidaan hänestä koulia vaikka alkuunsa jo hyökkäävämpi pelaaja, mutta tällöin kolmos vaihtoehto tulisi myös toteuttaa. Palkka ehkä Jaskaan verrattuna 50-75%. Tälläinen mielestäni Meidän viime kauden junnu kenttä.
vaihtoehto 3) Hankitaan Pakun tapainen kaveri jolla on uraa (ainakin iän puolesta) vielä jäljellä ja joka on oikeasti erikoistunut puolustus/alivoima pelaamiseen (Koho on myös tälläinen). Heille ei suunnitellakkaan mitään maalinteko roolia. Osaavat pelata nimenomaan tuota omaa paikkaansa, ovat pelanneet lähes aina tuollaista roolia, eivät haikailekkaan suurien tehojen perään. Ehkä koko kentällinen näitä, jolla voidaan eliminoida vastustajan ykkös nyrkki ja mahdollisesti peluuttaa ykkös alivoimana. Mielestäni muinoinen Skyttä-Koho-Paakkarinen oli tätä parhaimillaan.
Tietenkin nämä omat omia mielepiteitäni ja näistä voin keskustella ikuisuuden. Itse olen tottunut siihen että roolitus on selkeä, sitä ei koetata kovin paljoa muuttaa vaan jokainen tietää mitä tehdä, jos olet siis pelannut 10 puolustavana pelaajana niin kauheasti ei kannata vaihtaa hyökkävääksi koska todennäköisyys onnistua on pieni... Itse pelasin aina puolustavana puolustajana tai mahdollisesti tilanteen vaatiessa laitoja rymistelevänä laiturina joka aiheutti sekasortoa ja pitkiä torikokouksia (loppujen lopuksi suihku komennuksi) joten varmaan ajatukseni poikkeavat monesta puhtaan kärppä-pelityylin rakastajista.