Saadaanhan me tupa täyteen Hippoksella?

  • 608 984
  • 2 946

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokainenhan saa tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta turha sitten valittaa jälkikäteen kun on jo vetelät housuissa.

JYPin yleisö keskiarvo oli jo viime kaudella SM-liigan pienimmästä päästä (3802) ja tappioita tuli satoja tuhansia euroja.

Ja tällä kaudella yleisömäärät ovat entisestään laskeneet. Nyt kun runkosarjaa on vielä jäljellä 5 kotiottelua on JYPin yleisö keskiarvo 3390 katsojaa kun yleisötavoite oli 3900 katsojaa.

Eli mitä vittua te kuvittelitte/oletitte että tapahtuu tuollaisten lukujen jälkeen?

Mistähän se yleisökeskiarvon jatkuva laskeminen johtuu ja ihmisten tyytymättömyys nykytilanteeseen, mitä on nyt jatkunut pari vuotta? Siinä ei varmasti ole mitään tekemistä ihmisten tyytymättömyydellä seuran johtoportaaseen etunenässä toimitusjohtajaan, viestinnällä sidosryhmien kanssa mikä tulkitaan monessa yhteydessä ylimielisyytenä, päävalmentajan valinnalla ja hänen pelikirjastollaan ja toki myös joukkueen esityksillä? Ei tietenkään, vaan se talous ja suhdanteet ja maksu-tv.. Siihen päälle vielä tietenkin vatsat on täynnä ilmiö selityksenä ja se, ettei katsojat vaan ymmärrä hyvän päälle.

Ihme juttu, että jotkut seurat siellä kuitenkin takovat positiivista tulosta myös taloudellisesti näinä aikoina ja pärjäävät myös urheilullisesti, yleisökeskiarvot eivät romahda ja kuitenkin talousalueena on haastavia alueita. Normaalistihan tällaisessa tilanteessa vaihdetaan vastuussa olevia henkilöitä toimistolta tai penkin takaa, eikä jumalauta joukkueen kapteenia joka johtaa pistepörssiä ja on vetovoimaltaan suurimpia syitä että sinne seuran kassaan tulee rahaa myös sisään, jos nyt tällä viittasit Perrinin tilanteeseen..

Maksavalla yleisöllä rupeaa olemaan pinna aivan täysi tätä kohta kaksi vuotta jatkunutta säätämistä, että kaikkihan näkevät mihin tämä johtaa ellei siellä tehdä jotain radikaaleja muutoksia ja myönnetä virheitä. Aina puhutaan, että yksikään pelaaja ei ole suurempi kuin itse seura. Eikö tämä sama päde myös toimitusjohtajaan ja päävalmentajaan?

Kyllähän tuolla taas kruunun jalokivenä Facebookissa kommentti JYPin ylläpidolta (Halttusen Jirihän siellä taitaa olla taas ajantasalla): "Lipunmyynti kiittää kannustavista kommenteista. Totta puhutte, eipä vajaat lehterit ainakaan helpota huippupelaajien pitämistä tai palkkaamista." Mitä vittua ne luuli, että siellä on joku yleisöryntäys 3h ennen peliä eilisen paskamyrskyn jälkeen?!
 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Ei kaikkea voi aina kaataa seurajohdon niskaan. Kyllä seurajohtokin on tehnyt virheitä, mutta suurimmat tekijät yleisökatoon löytyvät kyllä ihan muualta.
Nykyinen taloudellinen tilanne on suorastaan karmaiseva monille, kyllä silloin karsitaan ensimmäisenä viihdebudjetista etenkin, kun pelejä näkee halvemmalla Nelosen paketin avulla.
Itse olen työssäni päivittäin tekemisissä velkaantuneitten ihmisten kanssa. Vaikka taloudellinen ahdinko oli tosiasia jo 5 vuotta sitten on paska osunut varsinaisesti tuulettimeen vasta vuosi tai pari sitten. Ainakin, jos tilannetta katsoo ihan vain tilastojen perusteella. Ja Jyväskylässä ei uuden sellutehtaan lisäksi ole viime vuosina paljon hyvillä uutisille juhlittu.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
No kyllä taisi jo kausikorttimyynti takuta kesällä pahanlaisesti - ja juuri edellisen kauden otteiden ja Marko Virtasen ansiosta. Eli nimimerkki Floulle on todettava, että kun Jyväskylässä on noinkin pieni halli kuin se on, niin kyllä se näinä taloudellisina aikoinakin loppuun myytäisiin, jos kaikki muutoin kunnossa olisi. Keski-Suomen väestöpohjalla 4000 hengen hallin pitäisi tulla täyteen. JJK taisi kesällä sateessa myydä enemmän joihinkin peleihin lippuja ykkösdivarissa enenmän jalkapallossa, kuin JYP huonoimmillaan tällä kaudella.

Mutta nyt ei ole kaikki todellakaan kunnossa . Ei ole mitenkään isoa hurmosta Keski-Suomessa päällä ja ei sitä eilisen kaltaisilla tiedotustilaisuuksilla tai sitten murskatappioita synnytetäkään. Jopa meillä vuosia hallilla aikaamme kuluttaneilla on vaikeaa olla JYP-henkisiä.

Tänään kyllä tulee voitto, kun joukkue pelaa Erkille, mutta Marko Virtasella siihen ei ole osaa eikä arpaa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
No kyllä taisi jo kausikorttimyynti takuta kesällä pahanlaisesti - ja juuri edellisen kauden otteiden ja Marko Virtasen ansiosta. Eli nimimerkki Floulle on todettava, että kun Jyväskylässä on noinkin pieni halli kuin se on, niin kyllä se näinä taloudellisina aikoinakin loppuun myytäisiin, jos kaikki muutoin kunnossa olisi. Keski-Suomen väestöpohjalla 4000 hengen hallin pitäisi tulla täyteen. JJK taisi kesällä sateessa myydä enemmän joihinkin peleihin lippuja ykkösdivarissa enenmän jalkapallossa, kuin JYP huonoimmillaan tällä kaudella.

Keski-Suomen väestöpohjalla halli ei ollut täysi edes Dufvan ja Ahon aikoina. Täydempi, mutta ei täynnä. Tuo Nelosen paketti on oikeasti todella houkutteleva vaihtoehto kauempana asuville. Viikolla tunti per suunta matkoihin on aika paljon ja siihen vielä bensakulut päälle. Tässä toki yksi merkittävä tekijä on myös, että tuote ei ole täysin kunnossa mikä helpottaa päätöstä siirtyä kotisohvalle jäähallin sijaan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kuten todettu niin yleisömäärien lasku on varmasti monen asian summa. Peli ei ole enää yhtä viihdyttävää kuin RD/Aho-kiekko (missä taklaukset?), hallissa on erittäin rajallinen määrä hyviä istumapaikkoja (etenkin vierekkäisiä isommalle porukalle), TV-tuote on kunnossa, yleinen taloustilanne koettelee myös kuluttajia, ottelutapahtuma on tylsähkö, pelejä on liikaa ... jne, jne.

JYPin pitäisi vain organisaationa keskittyä ratkomaan niitä kohtia joihin pystyy ylipäätään itse vaikuttamaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
<Poistan viestin itse - huonon lähdekritiikin vuoksi..>
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmainen vinkki tuon JYPin Facebookin "terveisiä lipunmyynnistä"-viestin kirjoittajalle. Yritysviestinnässä olisi oltava lentoemännän hermot. Vaikka se asiakas (potentiaalinenkin) olisi kuinka ikävä, ei hänelle parane v**tuilla. Ne tunteella elävät pirut kun lopulta maksavat sinunkin palkkasi! Pitää vaan kääntää poskea ja olla nöyrä, vaikka kuinka v***taisi. Vielä hölmömpää on täräyttää ketutus julki sosiaalisessa mediassa, kuin megafonilla kailottaen.

Sehän tuossa on kun ei näköjään organisaation puolelta tunnuta keksivän mitään luovia ideoita millä niitä lippuja voisi saada kaupattua ja sen sijaan sitten tulee kaikenmaailman vittuilevia viestejä faneja kohtaan ja kaikenmaailman turhia paitakampanijoita. Eikö tänään olisi voinut tehdä vaikka jotain "perrinin paidalla puoleen hintaan otteluun" tarjouksia FB sen sijaan että lähdetään vittuilemaan. Sosiaalisessa mediassa pitäisi hyödyntää juuri erilaisia mahdollisuuksia eikä olla vain se perus ilmoitus "tänään on ottelu" tai jopa tuo linja että lähdetään vittuilemaan.
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sehän tuossa on kun ei näköjään organisaation puolelta tunnuta keksivän mitään luovia ideoita millä niitä lippuja voisi saada kaupattua ja sen sijaan sitten tulee kaikenmaailman vittuilevia viestejä faneja kohtaan ja kaikenmaailman turhia paitakampanijoita.

Tämä on juuri se mikä minua on ihmetyttänyt jo pidemmän aikaa, missä on se luovuus ja tärkeimpänä toteutus joka näkyisi joskus (positiivisten) tekojen kautta tuolla lippuluukun jonossa? Tässäkin voidaan aina vajota siihen perisyntiin ajattelussa, mutta kun talous Jyvässeudulla ja eihän niitä lippuja voi saada myydyksi enempää blaa blaa. Tämä on myös osalla faneista yleisin argumentti. Tulee kuva alistuneesta ja luovuttaneesta organisaatiosta, jos uudistumista ei tapahdu ollenkaan tällä saralla. Jos siellä ei oikeasti ole kellään mitään ideoitakaan, vaikka porukkaakin on palkattu kahden vuoden aikana lisää myynti/markkinointipuolelle niin sitten siellä on aivan väärät henkilöt töissä näinä aikoina, kun vaaditaan entistä enemmän kilpailussa yleisön rahoista.

Mutta jos niitä ideoita ei kerta kaikkiaan ole niin se vittuilun jättäminen viestinnästä on täysin ilmaista, eikä vaadi mitään uuden kehittämistä. Nöyryys myy paljon enemmän, kuin nykyinen toimintatapa.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ilmainen vinkki tuon JYPin Facebookin "terveisiä lipunmyynnistä"-viestin kirjoittajalle. Yritysviestinnässä olisi oltava lentoemännän hermot. Vaikka se asiakas (potentiaalinenkin) olisi kuinka ikävä, ei hänelle parane v**tuilla. Ne tunteella elävät pirut kun lopulta maksavat sinunkin palkkasi! Pitää vaan kääntää poskea ja olla nöyrä, vaikka kuinka v***taisi. Vielä hölmömpää on täräyttää ketutus julki sosiaalisessa mediassa, kuin megafonilla kailottaen.
Minä taas näin tuon paljon lievemmin. Luitko koko keskustelun vai pelkän tuon JYPin oman kommentin siellä kommenttikentässä? Itsekin luin aluksi pelkän sen kommentin ja vähän alkoi verenpaine nousemaan, mutta luettuani muut kommentit niin ei tuo vaikuttanutkaan enää niin pahalta. Keskusteluhan meni omasta ulkomuististani näin:

JYP: vielä lippuja jäljellä illan peliin
Fani1: mitä järkeä tulla katsomaan kun pelaajat lähtee
Fani2: tuolla asenteella meille ei ainakaan tule ketään uutta pelaajaa, näillä lipputuloilla se uusi pelaaja maksetaan
JYP: kiitoksia asiallisista kommenteista, näinhän se menee

Jotenkin tuolleen se meni.

Itselläni vähän raivo laskenut jo viime illasta. Täytyy kyllä aavistuksen kompata @Kapo 00 :a, eli onhan tämä myös osittain meidän fanien aiheuttamaa, koska tavoitteista on jääty ja kukaan ei halua mennä hallille. Toisaalta ymmärrän myös yhtä hyvin niitä jotka eivät halua mennä hallille säässä kuin säässä katsomaan tuota kyntämistä. Mielestäni ottelutapahtumaa olisi pitänyt parantaa, tai koittaa jotenkin parantaa sitä viihtyvyyttä ja sitä kautta saada porukkaa hallile. Jotenkin jäänyt itselle sellainen kuva ettei olla edes tosissaan yritetty kehittää tuota tapahtumaa.

Tyni oli virhe toimitusjohtajaksi, mutta en silti vihaa Karia. Kari hoiti erittäin mallikkaasti vanhat hommansa sponsorikalatelijana ja kutsuvieraiden kestittäjänä. Joku täällä jo kyseenalaisti jo Lindströmin (jonka roolista seurassa itsekin täällä joskus talven aikana kyselin), muttei kukaan noteerannut näitä. Ei minun vanhaa eikä sitä tämänpäiväistä kommenttia. Eikö se ottelutapahtuman markkinointi ole ennemmin Lindströmin heiniä kuin Tynin? Toki Tyni esimiehenä kantaa vastuun lopulta, mutta ihmeen vähällä synninpäästöllä Jari on tuolla päässyt hiihtelemään jo useamman vuoden. Joku paremmin aitioista tietävä voisi sanoa että ovatko ne olleet kuinka täynnä tämän kauden? Aitioissa liikkuu kuitenkin isot rahat, joten niitä tulisi koittaa markkinoida aivan tosissaan.
 

Pauli

Jäsen
Että tuollaisten tappioitten jälkeen toimistolla ja valmennuksessa tapahtuisi muutoksia jonka seurauksena JYP alkaisi taas nousemaan siitä suosta mihin on itsensä upottanut.

Voin olla väärässä mutta kyllä yksi syy yleisömäärän vähenemiseen on jokerit. Suomalaiset on alkaneet seurata khl:ää ja jokereita aika hyvin. Lisäksi jokerit toi halliin muuallakin kuin helsingissä porukkaa. Lisäksi kyllä liigan taso on laskenut jonkin verran.
Tai ainakin yksi suuri syy.
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minä taas näin tuon paljon lievemmin. Luitko koko keskustelun vai pelkän tuon JYPin oman kommentin siellä kommenttikentässä? Itsekin luin aluksi pelkän sen kommentin ja vähän alkoi verenpaine nousemaan, mutta luettuani muut kommentit niin ei tuo vaikuttanutkaan enää niin pahalta.
En lukenut kuin yksittäisen kommentin. Otan pois tuon alkuperäisen viestini, koska se on selkeästi virhetulkinta ja antaa väärän kuvan kirjoittajan toiminnasta. Ei mainittu JYPin FB-viesti silti mikään viestinnän taidonnäyte ole ja antaa mahdollisuuksia jos jonkinlaisiin tulkintoihin.
 
Viimeksi muokattu:

jyppimies-82

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nyt joku sattuu näitä lukemaan, niin heitän minäkin sen mitä on moneen kertaan sanottu: tuote kuntoon.
Jos joukkue pelaa kauden huonoimman pelinsä juuri siinä ottelussa mihin pitkän matkan takaa lähdetään, pitää sentään jäädä hyvä fiilis ja kokemus että on saanut rahoilleen vastinetta
 
Suosikkijoukkue
JYP, GKS TYCHY, Puolalainen lätkä, Boston Bruins
Tyni oli virhe toimitusjohtajaksi, mutta en silti vihaa Karia. Kari hoiti erittäin mallikkaasti vanhat hommansa sponsorikalatelijana ja kutsuvieraiden kestittäjänä. Joku täällä jo kyseenalaisti jo Lindströmin (jonka roolista seurassa itsekin täällä joskus talven aikana kyselin), muttei kukaan noteerannut näitä. Ei minun vanhaa eikä sitä tämänpäiväistä kommenttia. Eikö se ottelutapahtuman markkinointi ole ennemmin Lindströmin heiniä kuin Tynin? Toki Tyni esimiehenä kantaa vastuun lopulta, mutta ihmeen vähällä synninpäästöllä Jari on tuolla päässyt hiihtelemään jo useamman vuoden. Joku paremmin aitioista tietävä voisi sanoa että ovatko ne olleet kuinka täynnä tämän kauden? Aitioissa liikkuu kuitenkin isot rahat, joten niitä tulisi koittaa markkinoida aivan tosissaan.

Tässä kohtaa on pakko kyllä myöntää että aika helposti sitä itsekkin vaatii Tynin päätä vadille asioista mitkä ei suoranaisesti hänen vastuullaan ole. Ja jos miettii aikaa jolloin Tyni oli markkinointijohtaja ja joku asia otti markkinoinnissa päähän esim.FINAALIT-2010 kypärät niin ei tullut mieleenkään haukkua toimitusjohtaja Seppästä. Mutta nyt kun pelitapahtumassa tai vaikkapa siinä aitiomyynnissä joku asia mättää niin kyselemättä tulee verbaalisesti lahdattua toimitusjohtaja Tyni eikä markkinointipomoa. Johtunee lienee siitä että Tynin ollessa markkinointijohtaja ja Seppänen tj:nä tuote oli paremmassa kunnossa monellakin tapaa.

Tämä ei sitten liittynyt millään muotoa Perrinin tilanteeseen, tuli muuten vain mieleen kuinka usein tulee vedettyä sellaiset henkilöt organisaatiossa kölin ali joilla ei välttämättä ole kyseiseen asiaan osaa eikä arpaa.
 

Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #44,
Vaikea uskoa, että yleinen talouden tila heikentäisi lipunmyyntiä niin, että 4000 katsojaa ei saataisi halliin. Tuo summa pitäisi helposti raapia kasaan, jos miettii pelkästään muurame-vaajakoski välistä aluetta. Itse kävin vielä pari vuotta sitten katsomassa lähes kaikki pelit, mutta nykyään aika harvoin pääsen paikan päälle työnkuvan ja perheen takia. Lisäksi yksi iso syy on tunteen puuttuminen. Nykyään, jos saa itse tunnetta mukaan kentällä tapahtuvien tilanteiden vuoksi, niin se tunne ammutaan samantien alas pelikatkolla pelissä tulevien mainosten vuoksi. Ei voisi enempää vituttaa hyvän tilanteen jälkeen tuleva Laakkosen automainos (mikä on varmaan ollut 25 vuotta siellä) tai joku autopesumainos. Se tunne pitäisi saada pidettyä yllä vaikka hyvillä hidastuksilla tai musiikilla.

RD kiekon tuli itsekkin heiluttua penkillä taklausten hetkellä, mutta se puuttuu tällä JYPin pelistä, mitä itse kaipaan.

Summa summarum: Tuote kuntoon, niin minä järjestän sitä aikaa vaikka väkisin peliin. Tällä hetkellä nelosen paketti ajaa samanasian kun peli paikan päällä.
 

Grafix

Jäsen
Itse olen ulkopaikkakuntalaisena käynyt katsomassa alle 10 Jypin matsia tällä kaudella, mutta hiukan kummastuttaa täällä kirjoitetut kommentit.

Joukkue on liigassa kuuden sakissa, varsinkin kotona on tippunut voittoja mukavasti, joukkueessa on Perriniä, Tuppuraista jne ja täällä todetaan että tuote ei ole kunnossa? Jos matseista jää pois valotaulumainosten tai kylmän kahvin vuoksi, niin olikohan sinne hallille alunperinkään tarkoitus tulla? Jos pelitapa ei kiinnosta, niin sille nyt on vaikea keksiä mitään selitystä - varsinkin jos se samainen pelitapa kuitenkin maistuu Ruudun välityksellä kotisohvalla.

Itsekin ihmettelen toki matsissa montaa asiaa. Sitä paskaa valotaulua josta puuttuu yhä enemmän ja enemmän pikseleitä, omasta mielestäni huonoa soitettavaa musiikkia sekä kaikkein eniten sitä, että jengi lähtee katsomosta 5-10 minuuttia ennen pelin päättymistä käynnistelemään niitä autojaan parkkipaikalle että pääsee ajelemaan kotio sujuvasti.

Mutta katsojamääristä yleensä. Jos niiden parantamiseen olisi joku nopea viisasten kivi, niin uskoisin Jypin kuten lähes kaikkien muidenkin liigaseurojen toimistojen sen jo keksineen.
 

jyppimies-82

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuote ei ole kunnossa = liian vähän vastinetta kalliille lipun hinnalle.
Perusteluja: huonot katsomopaikat, pahimmassa tapauksessa näet pleksin peilaamisen vuoksi neljäsosan kentästä, tai seisomakatsomossa joudut jättiläisen takaa kurkistella, tai pylvään takaa kuikuilla.. Jos sitten saat hyvän paikan, ja pääset tunnelmaan, kotijoukkue taklaa ja yleisö syttyy, tulee liigan mainoskatko. Jäälle luistelee lakaisijoita, pelaajat nojaavat mailoihinsa... Tämä toistuu erässä kaksi kertaa. Tehdään videotarkistuksia, järjestetään torikokouksia, tuomarit ottavat roolia, peli muuttuu aneemiseksi... Erätauolla väistelet ihmisiä, jonotat ja maksat itsesi kipeäksi. Äänet (äänentoisto) kaikuvat hallissa liian kovaa eikä kentälle näe, eikä näytöltä näe kunnolla. Tunnelma väljähtää odotteluun. Jatkuvaan odotteluun.
Pelistä puuttuu tunne ja kentältä väriläiskät. Pelejä on liikaa, alkamisajat myöhäisiä, liiga pitää liian pitkiä taukoja maaotteluiden jne vuoksi, tauot liian pitkiä, videotarkistukset, jatkoajat ja rankkarikisatviivyttävät pelit myöhälle, ja kotiinkin pitäisi päästä, nykyään on kaikilla kova kiire joka paikkaan.
Näistä monelle asialle ei voi mitään. Niille, mille voi, pitäisi tehdä. Joidenkin kanssa on opittava elämään. Erätaukoviihdettä, musiikkia, tarjoilua, paremmat katselupaikat, hyvää musiikkia. Lippuihin tempauksia, niinkun niitä on vähän kokeiltukin, esim kolmen ottelun sarjaliput, perhelippu, kaveri puoleen hintaan, ovelta Perrinin paidalla vitosella, ovelta tarjouslippuja...? SoMe aktiivisesti käyttöön, vuorovaikutusta fanien kanssa.. Kaikki keinot käyttöön.
Itse ainakin tykkään oheisohjelmasta ja minulle on tärkeää esim hyvin laadittu otteluohjelma. Olisi hauska myös nähdä pelaajia lähempää, päästä vaikka kuuntelemaan, tai ennen ottelua saada sponsorien jakamia tuotteita. Otteluihin voisi järjestää muutakin kuin itse ottelun. Kaikki eivät sitä ehkä kaipaa, mutta ainakin minulle on aina ollut tärkeää se tunnelma ja kaikki muu mikä peliin liittyy.
Voisiko esimerkiksi hiihtolomaviikolla peli alkaa jo kello 14? Joulun välipäivinä ainakin? Tai koko perheen pelipäivä? NHL:ssä on ainakin kokeiltu erilaisia tempauksia, toimisiko se Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Tuote ei ole kunnossa = liian vähän vastinetta kalliille lipun hinnalle.
Perusteluja: huonot katsomopaikat, pahimmassa tapauksessa näet pleksin peilaamisen vuoksi neljäsosan kentästä, tai seisomakatsomossa joudut jättiläisen takaa kurkistella, tai pylvään takaa kuikuilla.. Jos sitten saat hyvän paikan, ja pääset tunnelmaan, kotijoukkue taklaa ja yleisö syttyy, tulee liigan mainoskatko. Jäälle luistelee lakaisijoita, pelaajat nojaavat mailoihinsa... Tämä toistuu erässä kaksi kertaa. Tehdään videotarkistuksia, järjestetään torikokouksia, tuomarit ottavat roolia, peli muuttuu aneemiseksi... Erätauolla väistelet ihmisiä, jonotat ja maksat itsesi kipeäksi. Äänet (äänentoisto) kaikuvat hallissa liian kovaa eikä kentälle näe, eikä näytöltä näe kunnolla. Tunnelma väljähtää odotteluun. Jatkuvaan odotteluun.
Pelistä puuttuu tunne ja kentältä väriläiskät. Pelejä on liikaa, alkamisajat myöhäisiä, liiga pitää liian pitkiä taukoja maaotteluiden jne vuoksi, tauot liian pitkiä, videotarkistukset, jatkoajat ja rankkarikisatviivyttävät pelit myöhälle, ja kotiinkin pitäisi päästä, nykyään on kaikilla kova kiire joka paikkaan.

Huh. Enää en ihmettele lainkaan yleisömäärän laskua. Kannattaisiko myös sitä omaa asennettakin tarkastella hiukan aina silloin tällöin? Jos kaikki tökkii parkkipaikasta lähtien aina jäähallin rakenteiden kautta liigan sarjajärjestelmään ja nakkikioskiin sekä maalitilanteiden tarkistamiseen asti, niin mitäpä tuohon voi sanoa.

Parempi ehkä tosiaan katsoa se matsi vaan jälkilähetyksenä kotona, niin voi kelata tylsät kohdat ja vessakäynnilläkään ei parhaimmassa tapauksessa törmää kehenkään toiseen ihmiseen.
 

jyppimies-82

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitoksia kommentista. Pohdiskelin tässä mahdollisia syitä yleisön vähenemiselle, en niinkään omia selityksiä miksi hallilla en käy.
Omassa asenteessa on se vika, että en viitsi perheellisenä, vuorotyötä tekevänä kovin montaa kertaa vuodessa käydä Synergialla kolmen tunnin ajomatkan päässä. Kuusi tuntia ajoihin pelkän pelin takia on aika paljon, silti olen pyrkinyt kerran vuodessa käymään. Ehkä olisin hallilla joka pelissä jos asuisin liigapaikkakunnalla.

Sitten on niitä, jotka syyttävät Tyniä tai Virtasta siitä etteivät käy hallilla. Mielestäni protesti tulee esittää huutamalla tai niillä lakanoilla paikan päällä.

Huh. Enää en ihmettele lainkaan yleisömäärän laskua. Kannattaisiko myös sitä omaa asennettakin tarkastella hiukan aina silloin tällöin?
 

Grafix

Jäsen
Sitten on niitä, jotka syyttävät Tyniä tai Virtasta siitä etteivät käy hallilla. Mielestäni protesti tulee esittää huutamalla tai niillä lakanoilla paikan päällä.

Samaa mieltä tästä. Mun mielestä typerintä on jättää tukematta kaukalossa pelaavaa jengiä jonkun toimistohepun takia joka ei todennäköisesti edes ymmärrä mahdollisen poisjäännin johtuvan hänestä.

Ottelutapahtuman kehittämisessä olen sinänsä todennäköisesti ihan samoilla linjoilla kuin sinäkin. Uskoisin, että Suomessa on lähinnä ongelmana normaalin kiekko-organisaation osaamattomuus ja ymmärryksen (sekä rahan) puute kuinka rakentaa jääkiekko-ottelusta tapahtuma. Tapahtumatuotanto kun ei ole sitä, että laitetaan someen viesti "kolme-sisään-kahden-hinnalla" tai "tänään makkara tarjouksessa".

En tiedä onko Jypin toimisto käynyt benchmarkkailemassa muun maailman meininkiä, mutta ei siitä varmaan ainakaan haittaa olisi jos Puistokadulla ei lamppu itsestään syty. Toisaalta, miksei kokonaan ulkoistaisi pelipäivän konseptointia ja tuotantoa jollekin tapahtumatuotantoyritykselle, käyttäisi pr-ammattilaisia tai muita osaavampia käsiä jos itsellä ei osaaminen riitä. Nämä ei maksa miljoonia, tosin jos dinaarit on totaalisen loppu niin minkäs teet.

Paradoksaalista on sekin, että porukka pitäisi saada viihtymään (=kuluttamaan) hallilla pidempään, mutta toisaalta ihmisillä on kiire lähteä kotiin jo 10 minuuttia ennen matsin päättymistä. Helmikuisena tiistai-iltana tätä pinttynyttä käyttäytymistä voi toki olla hiukan haastavaa lähteä ainakaan nopeasti muuttamaan.

Positiivista kuitenkin on se, että että itse tuote on urheilullisesti kunnossa. Näin voinee todeta jengistä joka majailee tällä hetkellä kuuden joukossa ja joka lähivuosina on ollut ihan kohtuullisen menestyksekäskin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No siis totuushan on että vaikka kuinka itse ottelutapahtumaa ja sen ympärillä olevia asiota muuttaa niin se itse peli on varmaan itse ottelutapahtumaa sen 80% ainakin. Ei lipunhinta, huonot parkkipaikat, keli , mediakuution mainokset tai muu estä jos tuote itsestään on kunnossa, sehän myy "itse itsensä" kuten on ennen ollut. Mutta kun ei se ole täysin kunnossa ja sitten on vielä seikkoja kuten Jokerit, uusi TV-Sopimus ja paljon muita muuttujia niin sen takia nyt tarvittaisiinkin parannusta esimerkiksi sielä markkinointosastolla että keksitään erilaisia tempauksia ja tehdään tapahtumasta mielenkiintoinen.

Harmi vain että kun tosiaan ihmiset suurimmaksi osaksi käy katsomassa vain sitä jääkiekkoa eikä noista muista sekoista välitä niin noilla ei montaa katsojaa lisää halliin saada vaikka olisi uusi halli, hyvät parkkipaikat, ulkona hyvä keli, mediakuutiolla ei tule mainoksia, peliin halvat liput jne.. se ei siis helpota jos joukkueessa heitetään niitä tähtipelaajia ja seuraikoneita pois. Ihmiset tulee katsomaan niitä jonnevirtasia ja Perrinejä matsiin. Mutta eipä sinne kukaan tule jos joukkueessa ei ole persoonia ja pelitapa on tylsä. Ei se menestyminenkään ole aina kaikki kaikessa. Vaikka joukkue on edelleen hyvin pärjännyt niin moni seikka puoltaa sitä miksei nyt ole katsojia käynyt.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
tarvittaisiinkin parannusta esimerkiksi sielä markkinointosastolla että keksitään erilaisia tempauksia ja tehdään tapahtumasta mielenkiintoinen.

Nyt kun on rahakirstussa tiukkaa, ei kaikenlaiseen oheishommaan välttämättä ole varaa varsinkaan joka peliin. Ja myöskin joukkue kun halpenee, sen lisäksi että ottelutapahtumasta pitää saada viihtyisä ja tunnelmaa nostattava, pitää nostaa lisää kotikenttäetua ja saada tuotettua tuskaa vastustajalle. Ratkaisu piilee tässä videossa. Kuunnelkaa tämän kuuluttajan ensinnäkin ääntä, ja sitä hyvällä tavalla junttia ja äijämäistä omien hehkuttamista, mihin ei kuulu turha vastustajan kumartelu. Kyseessä siis Jyväskylän Lohen legendaarinen kuuluttaja V-P Turpeinen. Sama mies muuten selostanut myös JYPin vierasotteluja vähemmän paremmalla menestyksellä Järviradiossa.

Kaikki kunnia Henri Bergin hyvälaatuiselle ja siistille kuulutukselle, mutta kyllä tämän hetken jäykän ilmapiirin voisi laukaista hieman ronskimpi kuuluttaja. Minusta ottelutapahtuman avainasia heti pelin jälkeen on tunnelma, ja nykyisellä kliinisellä tasapaksulla ottelutapahtuman juonnolla, joita kuulutuksiksi sanotaan, lisätään sitä virheettömyyden ilmapiiriä missä katsoja varoo rikkomasta kirjoittamatonta "kaavaa". Toisin sanoen ei meinaa uskaltaa innostua, vaikka ottelu olisi varsin hyvissä käsissä. Varsinkin kun minardi-aikojen koittaessa pitää vastustajalle olla katsomossa vastaanotto jo ennen peliä.

Mitä yritän sanoa, Hippoksesta pitää muodostaa jälleen 90-luvun taitteen kotikenttä missä viihtyy kotikatsojat muttei vastustaja. Eli todellinen kuudespelaaja. Ja se lähtee pitkälti kuuluttajasta, kuuluttaja on ottelutapahtuman ääni, sillä vaikutetaan hyvin paljon tapahtuman ilmapiiriin ja yleisön käytökseen. Ehkä V-P Turpeisen lohkaisut saisivat yleisön unohtamaan ikävät jonot käytävillä ja turvapleksien vääristymät, ja sen sijaan tajuamaan että täällähän on tarkoitus pitää lystiä, vastustajan kustannuksella. Sanottakoon vielä että musiikithan ovat pääsääntöisesti täysin hanurista, joten jos mahdollista niin roudatkaa vaikka Vepy takaisin soittamaan sitä mistä fiilinkiä myös syntyy.

Tuollaisen äijätunnelmanhan haluaisi kokea jokainen. Kotikatsoja. Niitähän sinne on tarkoitus saada hallin täydeltä.

Turpeisesta sen verran, en tiedä onko miten vahvasti aatteen miehiä mutta on ainakin JYPin pelejä selostanut kuten jo mainitsin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurin syy JYPin ahdinkoon on se, että Seppänen ei enää vastaa operatiivisesta johtamisesta. Tyni on yksinkertaisesi väärä mies johtamaan seuraa. Hänen mediataitonsa ovat 80-luvulta, jonne ne ikävä kyllä ovat jääneetkin. Karmeimpina esimerkkeinä median ja kannattajien haukkumiset. Lisäksi hänen aikakautensa ihminen saattaa vielä uskoa esimerkiksi autoritääriseen johtamiseen, mutta nykyajan ihminen ei usko. Jos väitteet yhtään pitävät paikkansa siitä, että Tynille ei kelpaa pienyritysten raha, pitäisi johtopäätöksen olla viimeistään jo täysin selvä! Isoja herroja Tyni kyllä osaa liehitellä, se tiedetään.

Tuollainen johtaja on hyvä keräämään ympärilleen ns. hovin. Hovin, joka myötäilee, mutta joka ei saa mitään aikaiseksi, mutta joka osaa hiljentää oman edun tavoittelussaan opposition. Toivon, että tilanne JYPissä ei ole tuo. Tosin minulla ei tällä hetkellä ole hirveästi uskoa nähdä asiaa toisinkaan. Kuvaavaa on, että hoviin kuuluva M.Virtanen katsoi asiakseen oikein tuohtua Pelicans -lehdistötilaisuudessa Tynin puolesta, kun kysymys koski mahdollista Tuppuraisen myyntiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun on rahakirstussa tiukkaa, ei kaikenlaiseen oheishommaan välttämättä ole varaa varsinkaan joka peliin. Ja myöskin joukkue kun halpenee, sen lisäksi että ottelutapahtumasta pitää saada viihtyisä ja tunnelmaa nostattava, pitää nostaa lisää kotikenttäetua ja saada tuotettua tuskaa vastustajalle. Ratkaisu piilee tässä videossa. Kuunnelkaa tämän kuuluttajan ensinnäkin ääntä, ja sitä hyvällä tavalla junttia ja äijämäistä omien hehkuttamista, mihin ei kuulu turha vastustajan kumartelu. Kyseessä siis Jyväskylän Lohen legendaarinen kuuluttaja V-P Turpeinen. Sama mies muuten selostanut myös JYPin vierasotteluja vähemmän paremmalla menestyksellä Järviradiossa.

Ei tietenkään, mutta luovimmat ideat ei nyt myöskään tarvitse rahaa välttämättä. Varsinkin kun nyt kun vielä on Some vastaava niin sitä pitäisi pystyä paremmin hyödyntämään ja miehen olevan yksi osa markkinointiosastoa tai tehdä ainakin tiivimpää yhteistyötä tuolla saralla. Ei sen tarvitse olla kun pieni tempaus ennen ottelua jolla ne muutamat viimehetken miettijät saadaan otteluun mukaan.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Niin. Tässä oli juuri sellainen ehdotus mikä ei nosta kuluja mutta saadaan vaikutusta merkittävästi ottelutapahtuman luonteeseen.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollainen johtaja on hyvä keräämään ympärilleen ns. hovin. Hovin, joka myötäilee, mutta joka ei saa mitään aikaiseksi, mutta joka osaa hiljentää oman edun tavoittelussaan opposition. Toivon, että tilanne JYPissä ei ole tuo. Tosin minulla ei tällä hetkellä ole hirveästi uskoa nähdä asiaa toisinkaan. Kuvaavaa on, että hoviin kuuluva M.Virtanen katsoi asiakseen oikein tuohtua Pelicans -lehdistötilaisuudessa Tynin puolesta, kun kysymys koski mahdollista Tuppuraisen myyntiä.

Tapahtuiko tuo tuohtuminen radioaaltojen ulkopuolella? Koska se mitä radiosta kuulin, niin Virtasen reagointi oli aivan aiheellinen, kun Jahkola "fiksuna" päättää kysyä myyntineuvottelijalta kommenttia huhuun Tuppuraisen siirtymisestä ensi kaudeksi toiseen seuraan.

Tuon Jahkolan osalta vaaditaan hyviä hermoja. Itseäni ko. toimittaja ärsyttää onnistuneesti.

Ei kuulu pätkääkään myyntineuvottelijalle asian kommentointi, vaan joko Tynille tai Seppäselle sitten, kun aika/paikka sille on oikea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös