Eiköhän suurin syy ole seisomakatsomon järjetön ylibuukkaus ja järkkäreiden olematon toiminta katsomoiden tiivistämiseksi. Milloin viimeksi kuuluttaja on kuuluttanut, että tiivistäkään seisomakatsomoissa? Takavuosina tälläisiä kuulutuksia tuli useampi pelin aikana, jos halli oli täysi tai lähes täysi.
Ei siinä vaan ole mitään järkeä, että pitää tulla tuntia aikaisemmin halliin, että löytää edes kohtalaisen seisomapaikan ja sitten pitää siinä seistä yli kolme tuntia putkeen, mikäli aikoo katsoa koko ottelun hyvältä paikalta. Tauolle ei voi lähteä ja välillä ei mahdu taukojenkaan aikana istumaan. Se on - ihan oikeasti - epämukavaa.
Takavuosina seisomakatsomoa ei buukattu yhtä täyteen kuin nykyään ja katsomoiden tiivistäminen ja valvonta sujui järkkäreiltä, sekä kuuluttajalta paljon paremmin. Miksei nykyään enää osata mitään?
Itse olen usein yrittänyt sanoa seisomassa ollessani, että voisitteko tiivistää, mutta ihmiset vain katsovat minua tyhmänä tai jopa vihaisena takaisin. Jos järkkäri käskisi tiivistämään, niin kyllä siinä porukka myös tiivistää. Muutaman kerran rappusilla seisoessani on järkkäri tullut sanomaan, että "käske niitä tiivistämään että mahdut tuohon katsomoon". Ei saatana! Se on järkkärin tehtävä tiivistään katsomoa, ei minun. Ja järkkärit oikeasti saisivatkin jotain aikaan.
Ammattitaitoa järkkäreiden toimintaan ja koko hommaan ylipäätään. Ei tämä näin voi jatkua.