Sähköpotkulaudat

  • 29 883
  • 354

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Kokonaisuudessaan nämä sähköskuutit ovat aivan ylivetokeksintö. Liikuminen on helpottunut huomattavasti kun pitkillä matkoilla voi mennä junalla ja jatkaa kohteeseen skuutilla. Kesäaikaan on varsin mielekästä jättää oma auto himaan ja junassa tehdä töitä. Eikä tarvii leikkiä surkeilla takseilla. Varsinkin Helsingissä ja Tampereella jos kohde on vähänkin sivussa julkisesta liikenteestä ja matkaa sen +5km rautatieasemalta on skuutti kesäaikaan paras mahdollinen. Saa mukavasti raitista ilmaa, eikä tarvitse arvailla taksikuskin ajotaitoa ja kaikenlisäksi pääsee nopeammin kuin julkisilla.

Toki lainsäädännössä on kehitettävää ja siihen voisi lisätä K18-lätkän. Tai 15, sillä saahan mopollakin ajaa jo tuossa iässä. Jos olet nuorempi tai ajat kaksipäällä niin vahingon sattuessa vain sinä olet vastuussa ja olet rikkonut sääntöjä. Sääntöjen mukaiseen ajoon tulisi Poliisin pitää vaikka muutama tehoviikko, jossa puututaan pienimpiinkin rikkeisiin. Lähtisi sana kiirimään että tästähän saa sakkoa. Ehkä skuuttien vaatimuksena voisi olla joku voimassa oleva ajokortti (mopokortti, b-kortti, tai mikä vaan kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava kortti), niin olisi jonkinlaista tietämystä liikennesäännöistä.

Myös lakeja pitäisi parantaa huomattavasti, sillä nythän skuuteissa on olemassa ihan vilkutkin, mutta eipä taida laki vaatia niiden käyttöä. Myös yleisesti skuutti pitäisi tuoda liikennesääntöihin omana vehkeenään eikä rinnastaa muihin vehkeisiin.

Sen sijaan totaalista potkulautojen vastustamista on vaikea ymmärtää, mutta kaippa ne ovat niitä samoja ihmisiä jotka haluavat kieltää kaiken. Nytkin varmaan poteroissaan laskevat hiki päässä alkoholikuolemia löyhentyneen lain vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Ehkä skuuttien vaatimuksena voisi olla joku voimassa oleva ajokortti (mopokortti, b-kortti, tai mikä vaan kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava kortti), niin olisi jonkinlaista tietämystä liikennesäännöistä.
Mielenkiinnosta, tarvitsisiko mielestäsi polkupyöräilijätkin mopokortin tjsp. Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttavan kortin?

Lujaa niilläkin pääsee ja pitäisi yhtälailla myös olla jonkinlaista tietämystä liikennesäännöistä...
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelen omalla skuutilla ja puolestani vuokraskuutit voisi kieltää kokonaan. Joku pysäköintirajoitus pitäisi ainakin saada, työmatkalla vituttaa pujotella keskelle kulkuväyliä pysäköityjen lautojen välistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis miksei näillä ole kypäräpakkoa? Varmaan joku onnistuisi kuolemaan silti, mutta yhteiskunnalle kalleimmat vammautumiset vähenisi aikalailla. Kuka sitä edes voisi vastustaa, tai siis millä perusteella?
 

Oikku89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelen omalla skuutilla ja puolestani vuokraskuutit voisi kieltää kokonaan. Joku pysäköintirajoitus pitäisi ainakin saada, työmatkalla vituttaa pujotella keskelle kulkuväyliä pysäköityjen lautojen välistä.
Täysin samaa mieltä ja nykyään ihan suosiolla pysähdyn ja työnnän pois tieltä härskeiten pysäköidyt laudat.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Täysin samaa mieltä ja nykyään ihan suosiolla pysähdyn ja työnnän pois tieltä härskeiten pysäköidyt laudat.
Oudointa tässä on , että jos olisi pysäköitynä autoilijoita häiritsevästi niin koko sähköpotkulautailu loppuisi seuraavana päivänä.
 

Oikku89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oudointa tässä on , että jos olisi pysäköitynä autoilijoita häiritsevästi niin koko sähköpotkulautailu loppuisi seuraavana päivänä.
Ja näiden keskelle tietä jättäminen häiritsee myös katukunnossapidon ja pelastuslaitoksen kulkua. Laittaisivat vaikka pakolliseksi ajon jälkeen kuvan laitteen pysäköinnistä, sekä perään virhemaksun jos se esim. estää kävelytiellä esteettömän kulun. Tai vaikka alepa-pyörien tyyliin tietyt pysäköintialueet, kun ei niitä loju tuolla teillä poikittain.

Edit. Alepa-pyörien nimi
 
Viimeksi muokattu:

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Ja näiden keskelle tietä jättäminen häiritsee myös katukunnossapidon ja pelastuslaitoksen kulkua. Laittaisivat vaikka pakolliseksi ajon jälkeen kuvan laitteen pysäköinnistä, sekä perään virhemaksun jos se esim. estää kävelytiellä esteettömän kulun. Tai vaikka alepyörien tyyliin tietyt pysäköintialueet, kun ei niitä loju tuolla teillä poikittain.
Näin pyörätuolia käyttävänä nuo on välillä todella ärsyttävästi kulkemisen esteenä. Aika ongelmallista kun ihmiset ei yhtään ajattele mihin niitä jättää.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ja näiden keskelle tietä jättäminen häiritsee myös katukunnossapidon ja pelastuslaitoksen kulkua. Laittaisivat vaikka pakolliseksi ajon jälkeen kuvan laitteen pysäköinnistä, sekä perään virhemaksun jos se esim. estää kävelytiellä esteettömän kulun. Tai vaikka alepa-pyörien tyyliin tietyt pysäköintialueet, kun ei niitä loju tuolla teillä poikittain.

Edit. Alepa-pyörien nimi
Joissakin vuokraskuuteissa pitää ottaa kuva mihin jätetty, eipä se paljoa auta kun en usko kenenkään niitä kattovan ja tekoäly ei huomaa onko keskellä mitään kun kuvassa näkyy pelkkä skuutti.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Näin pyörätuolia käyttävänä nuo on välillä todella ärsyttävästi kulkemisen esteenä. Aika ongelmallista kun ihmiset ei yhtään ajattele mihin niitä jättää.
Tampereella noita vuokraskuuttien pysäköintiruutuja maalailtiin tälle kesälle, jaa toimiiko ne? No, välillä toimii välillä ei, on niissä lankkuja mutta onko sitten firmojen tuomia kun on usein niin jämptisti aseteltu. Onhan se hämmentävää miten tuommoinenkin möhkäle jää keskelle raittia kuin paska koiralta, minkä taakseen jättää se on muiden vaiva.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täysin samaa mieltä ja nykyään ihan suosiolla pysähdyn ja työnnän pois tieltä härskeiten pysäköidyt laudat.

Kappas, täällä oli oma ketjunsa näille. Juuri tuolla liikennekäyttäytymisen ketjussa totesin, että eilen heitin ojaan yhden vuokraskuutin, joka oli parkkeerattu keskelle kevyen liikenteen väylää.

Jos tarpeeksi moni noin tekisi, niin saattaisi palveluntarjoaja alkaa miettiä, pitäiskö asialle tehdä jotain.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kappas, täällä oli oma ketjunsa näille. Juuri tuolla liikennekäyttäytymisen ketjussa totesin, että eilen heitin ojaan yhden vuokraskuutin, joka oli parkkeerattu keskelle kevyen liikenteen väylää.

Jos tarpeeksi moni noin tekisi, niin saattaisi palveluntarjoaja alkaa miettiä, pitäiskö asialle tehdä jotain.
Tämä on juuri tällainen idioottiratkaisu. Oli auto pysäköinyt liian lähelle omaa skodaa niin vedin sitten sivupeilin irti siitä autosta -tyylinen reaktio.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Huono vertaus, pikemminkin jos se auto on pysäköity keskelle autotietä.
Tai jalkakäytävää ilman huoltoajoa koska joku ei jaksa kävellä viittä metriä tielle. Sitä on täällä nähty missä auto toi jalkakäytävälle asukkaan kenellä ei suurempaa kantamusta eikä ainakaan näkynyt fyysistä kävelyvammaa, piti vaan tuoda siihen meidän muiden eteen.
Skuutteja jos nähnyt keskellä väylää niin osaan kohteliaasti siirtää sen reunaan, eise mun elämästä ole pois.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei näitä vuokraavat firmatkaan mitään järjen jättiläisiä ole. Turun keskustassa kun ei pyöräkaistaa ole aivan liiaksi, niin firmat keksii laittaa skuutit riviin jalkakäytäville hieman oudoin ratkaisuin. Tämä kuva kähvelletty juuri bongaamaltani ig-tililtä.





Ai mikä esteettömyys?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sitten jos/kun oma muksuni alkaa vinkumaan sähköskuuttia, niin kopioin mummoni viisaat sanat omasta lapsuudestani kun halusin autokyydin. "Sulla on kaksi tervettä jalkaa. Käytä niitä". Asia oli loppuunkäsitelty ja sitten mentiin kävellen tai pyörällä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Sitten jos/kun oma muksuni alkaa vinkumaan sähköskuuttia, niin kopioin mummoni viisaat sanat omasta lapsuudestani kun halusin autokyydin. "Sulla on kaksi tervettä jalkaa. Käytä niitä". Asia oli loppuunkäsitelty ja sitten mentiin kävellen tai pyörällä.
Tää sama oli käytössä vanhemmillani, jos vaikka talvella erehtyi pyytämään autokyytiä lätkätreeneihin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Siis miksei näillä ole kypäräpakkoa? Varmaan joku onnistuisi kuolemaan silti, mutta yhteiskunnalle kalleimmat vammautumiset vähenisi aikalailla. Kuka sitä edes voisi vastustaa, tai siis millä perusteella?
Todennäköisesti syy kypärättömyydestä on vuokralautafirmojen lobbausta. Olisihan se aika vaikea tehdä bisnestä nykyiseen verrattuna, jos lautailijalta vaadittaisiin kypärää. Mistä kypärä saataisiin vuokraajalle? Samaan aikaan palvelun joustavuus muuttuisi huomattavasti kankeammaksi nykyisestä "nappaa ja lähde"-mallista. Ja samalla jos käyttäjä hankkii jo oman kypärän, todennäköisesti tämä hankkii myös oman laudan -> vuokrayhtiö jää ilman asiakasta.

Ongelmahan tässä on se, että monesti sähköpotkulautailijat ja muut sähkövimpaimilla ajavat ovat sellaisia lainsuojattomia, jotka suhailevat liikenteessä tasan sieltä, mistä parhaaksi katsovat. Olen väsymiseen asti todistanut liikenteessä sellaistakin mallia, että skootilla tai jollain epämääräisellä sähkömopolla painellaan autotietä, mutta kun vastassa on punaiset valot, koukataan kevyen liikenteen väylälle vaikka vastaantulevan kaistan yli ja jatketaan matkaa suojatien kautta takaisin autotielle ja näin tulee yksi pysähdys vältettyä. Bonuksena toki vielä se, että missään vaiheessa menoa nopeus ei hiljene eikä päät käänny. Eikä päässä ole tietenkään kypärää. Kun laitteessa ei ole myöskään minkään sortin vakuutuksia, niin kuka ne viulut maksaa, jos tulee kaatuminen ja pää aukeaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samaan aikaan palvelun joustavuus muuttuisi huomattavasti kankeammaksi nykyisestä "nappaa ja lähde"-mallista. Ja samalla jos käyttäjä hankkii jo oman kypärän, todennäköisesti tämä hankkii myös oman laudan -> vuokrayhtiö jää ilman asiakasta
Tämä on mutuilua, mutta luulen että jo pelkkä kypärävaade parantaisi turvallisuutta, siis päävammojen väheneminen poislukienkin. Nykyiseen vuokralautailuun tuntuu liittyvän aika vahvasti sellainen spontaanius ja suunnitelmattomuus, eli juuri napataan joku lauta jostain ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta tms ajoon valmistautumista, ja se ei varmasti paranna liikennesuoritteen turvallisuutta, versus jos kuljettaja on suunnitellut etukäteen ajonsa, ts ottanut kypärän mukaan.

Kypärän vastustaminen lobbaamalla kuulostaa kyllä sellaiselta bisnekseltä, että ehkä ihan siellä firmoissakin pitäisi kellojen soida että ollaanko tässä hyviksien puolella vai ei.
Ehkä tässä on jotain lainsäädännöllistä kiemuraa syynä miksei kypäräpakkoa jo ole, esim että se tulisi sitten samalla sähköavusteisiin polkupyöriinkin ja vaikeuttaisi valvontaa tavallisiin pyöriin nähden. Toki niissäkin voisi hyvin olla kypäräpakko.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todennäköisesti syy kypärättömyydestä on vuokralautafirmojen lobbausta. Olisihan se aika vaikea tehdä bisnestä nykyiseen verrattuna, jos lautailijalta vaadittaisiin kypärää. Mistä kypärä saataisiin vuokraajalle? Samaan aikaan palvelun joustavuus muuttuisi huomattavasti kankeammaksi nykyisestä "nappaa ja lähde"-mallista. Ja samalla jos käyttäjä hankkii jo oman kypärän, todennäköisesti tämä hankkii myös oman laudan -> vuokrayhtiö jää ilman asiakasta.
Tierillä oli ainakin pari kesää sitten lautoja, joissa oli kotelo jonka sisällä oli kokoontaittuva kypärä. Ei tuo nyt mikään kätevin mahdollinen ollut kun kypärä piti auki taitella ja ajon lopuksi sulloa takaisin koteloon, mutta parempi kun ei mitään.

Enää en muista noita kypärällisiä lautoja nähneeni.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällä Tampereella näkyy pysäköintivirhemaksu olevan keskustassa 80 € ja muualla 60 €. En näe mitään syytä, miksi tuota ei voisi soveltaa myös näihin pitkin poikin ihmisten tielle jätettäviin rotiskoihin. Ja maksusta vastaisi tietysti omistaja. Se on sitten vuokraavan yhtiön oma asia, vyöryttääkö maksun ehdoissa vuokraajalle, vai maksaako omistaan. Saataisiin joko vapaammat kulkuväylät tai täytettä kaupungin kassaan, eli silkkaa plussaa tavalla tai toisella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös