Sähköautoilu

  • 498 578
  • 4 586

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hauska kuinka suuressa mittakaavassa täysin lapsenkengissä olevat synteettiset polttoaineet nähdään todennäköisempänä vaihtoehtona kuin jo markkinoilla olevat ja pienellä hionnalla toimiviksi osoittautuneet sähköautot.

Jotenkin haisee, että tässä ollaan vahvasti tunteella pelissä.

Sähköllä ajamiseen optimi (käytettävyys & kustannussäästö) on pienellä paikkakunnalla asuva omakotitaloasuja, jolla on 50-100km päivittäiset työ- ja asiointimatkat. Ei suinkaan mikään kaupunkien kakkosautoilu.

Jep. Käytännössä nimenomaan maaseutu-Suomeen oivallisesti sopiva muoto. Kesämökkimatka on keskimäärin varsin lyhyt, paljon lähempänä kuin uusmaalaisen kesämökkimatka ja kotona on valmiina ulkona latausfasiliteetti. Vieläpä yleensä on se voimavirta vedetty mökin kulmalle koneita varten.

Työmatka on sellaisissa rajoissa, että pari kertaa viikkoon joutunee auton akun lataamaan (ja se on piuhassa kotona seisoessaan koko ajan). Aika täydellinen paketti. Mökkikin on keskimäärin ehkä heikommin varusteltu, jolloin tiettyjen täyssähköjen (ja tulevaisuudessa kaikkien) ulos otettavaa sähköä voi myös käyttää siinä hyödyksi.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Volvolla ei ole mitään tekemistä keskiarvoauton kanssa.

No niinhän sinä sanoit jo aiemmin ja tätä kyllä komppasin viestissäni, mitenkä tuon olisin voinut toisella tapaa kirjoittaa? Mutta jatkossa on siis parempi jättää jakamatta kyseenalaiset vaihtoehtomedian (mikä HS?) artikkelit tänne, turhaa disinformaation levitystä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei pelkästään mahdollista, vaan todennäköistä. Mahdollista sen sijaan on tuo 10€/100km. Se tosin vaatii Ionityn käyttämisen ilman mitään autonvalmistajien tarjoamia alennuskortteja, jolloin hinta muistaakseni 0,95€/min sekä auton latauksen roamingilla eli esimerkiksi K-latauksen käyttämisen Virran sovelluksella, jolloin hinta pomppaa 0,9€/min.

Tähän HS:n juttuun pitäisi kyllä kirjoittaa vastine, jossa avattaisiin tuota hintapuolta, kun luvut artikkelissa ovat noinkin paljon pielessä ns. todellisen sähköautoilijan lukuihin verrattaessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tähän HS:n juttuun pitäisi kyllä kirjoittaa vastine, jossa avattaisiin tuota hintapuolta, kun luvut artikkelissa ovat noinkin paljon pielessä ns. todellisen sähköautoilijan lukuihin verrattaessa.

Kustannuksista sen verran että varmaan on turha kuvitella että pelkällä sähkön hinnalla tulevaisuudessa autoillaan. Kilometrivero on tulossa tavalla tai toisella kun verokertymä hiljalleen pienenee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kustannuksista sen verran että varmaan on turha kuvitella että pelkällä sähkön hinnalla tulevaisuudessa autoillaan. Kilometrivero on tulossa tavalla tai toisella kun verokertymä hiljalleen pienenee.

Toki näin käy melko varmasti (vaihtotaseen muuttuessa ei koko kertymän osalta tosin tarvetta), muttei se millään tavoin tule vähentämään sähkön suhteellista hintaetua.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Väsyttävää lukea näitä juttuja, joissa kerrotaan kauniisti paketoitu muunneltu/vajavainen totuus. Vielä sellaisesta reitistä, jolla ei ole yhtään mitään relevanssia 99,8 %:lle autoilijoista koskaan, ikinä, milloinkaan. Ja sitten te keskiverrot mukavasti levitätte niitä pitkin nettiä. Sanotaan nyt vähän kauniimmin kuin ensiksi.
Kun se 99,8% autoilijoista hankkii sen auton kaikkea käyttöä varten ei vain sitä arkea varten.
Yli 90% ajasta mutta alle 50% matkoista, pärjäisi noiden nykyisten akkuhärveleiden rangella mutta sen auton tulee sopia kaikkeen käyttöön.
Vastaava tilanne on suurella osalla porukasta tätä et vain sinä ja monet muut akkuauto uskovaiset ymmärrä.

Ei ne auton valmistajat tutki turhaan muitakin moottorivaihtoehtoja sähkömoottori oli vain helpoin toteuttaa mm. EU:n vaatimuksesta.
Polttomoottori autojen hinnat tulevat nousemaan tulevina vuosina kun niiden saatavuus vähentyy mutta tarve ei.
 

Ränse

Jäsen
Mä en oo ihan ymmärtänyt miksi kotilatausmahdollisuus on PAKKO olla ennenkuin sähköauton voi ostaa. Eihän sulla kotona ole diiseli/bensapumppuakaan. Ajat huoltoasemalle lataukseen, miten tuo eroaa tankkaamisesta (ok, joudut odottamaan ehkä 5min enemmän ja voit odottaa vaikka auton sisällä). Lisäksi latauspisteitä ja latausnopeuksia kasvatataan kokoajan.
 

Vatso

Jäsen
Ja sitten taas vetäistään hatusta joku "50% ei onnistu nykyisillä sähköautoilla" väite. Saisiko nyt vaikka esimerkkejä, miten tuosta keskivertoautoilijan 15tkm vuodessa ajomäärästä puolet ei onnistu esim. volkkarin ID-sarjan autolla?

Ja kumma kun se amerikkalainen Teslakin lähti tottelemaan EU:ta jo etukäteen ja ihmiset vielä ostavat noilta kaiken mitä saadaan ulos, varmaan sekin vain EU:n pakottamana, vaikka autoista ei ole mihinkään?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja sitten taas vetäistään hatusta joku "50% ei onnistu nykyisillä sähköautoilla" väite. Saisiko nyt vaikka esimerkkejä, miten tuosta keskivertoautoilijan 15tkm vuodessa ajomäärästä puolet ei onnistu esim. volkkarin ID-sarjan autolla?

Ja kumma kun se amerikkalainen Teslakin lähti tottelemaan EU:ta jo etukäteen ja ihmiset vielä ostavat noilta kaiken mitä saadaan ulos, varmaan sekin vain EU:n pakottamana, vaikka autoista ei ole mihinkään?

Keskivertoautoilijan ajosta 100 % (ja tasan 100 %) onnistuu sähköautolla. Keskivertoautoilija ei aja Lappiin koskaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä en oo ihan ymmärtänyt miksi kotilatausmahdollisuus on PAKKO olla ennenkuin sähköauton voi ostaa. Eihän sulla kotona ole diiseli/bensapumppuakaan. Ajat huoltoasemalle lataukseen, miten tuo eroaa tankkaamisesta (ok, joudut odottamaan ehkä 5min enemmän ja voit odottaa vaikka auton sisällä). Lisäksi latauspisteitä ja latausnopeuksia kasvatataan kokoajan.

Kotilataus on oleellinen juttu pieniakkuisille sähkäreille. so. lähinnä lataushybrideille ja pienille kaupunkiautoille, kun niiden on oltava piuhassa koko ajan. Kotilataus on myös ylivoimainen sähköautoilun etu muuhun ulkoisella energialla tapahtuvaan liikkumiseen nähden, mutta täyssähköissä ei tosiaan minkäänlainen pakko.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mä en oo ihan ymmärtänyt miksi kotilatausmahdollisuus on PAKKO olla ennenkuin sähköauton voi ostaa. Eihän sulla kotona ole diiseli/bensapumppuakaan. Ajat huoltoasemalle lataukseen, miten tuo eroaa tankkaamisesta (ok, joudut odottamaan ehkä 5min enemmän ja voit odottaa vaikka auton sisällä). Lisäksi latauspisteitä ja latausnopeuksia kasvatataan kokoajan.
Itse oon pärjännyt tässä nyt kolme vuotta 28kWh akulla ilman kotilatausta, ihan hyvin se onnistuu. Tietty työ nyt on sellaista, että voi tehdä autossa istuessa niin muutaman kerran vuodessa vartin autossa latausta odotellessa on pystynyt kuitenkin tekemään niitä töitä mitä olisi sitten tehnyt muualla jolloin hukka-aikaa ei oikeasti ole.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Keskivertoautoilijan ajosta 100 % (ja tasan 100 %) onnistuu sähköautolla. Keskivertoautoilija ei aja Lappiin koskaan.

Tämä keskustelu tuppaa olemaan yhtä älykästä ja kärjistyvää ihan niinkuin kaikki muukin paska nykyään. Toiset tietävät toisten tarpeet paremmin kuin he itse.

Ostakoot jokainen omiin tarpeisiinsa mitä haluaa. Itselle täyssähköauto ei ole vaihtoehto, hybridiä saatan hyvinkin harkita tyyliin Volvon T6 tai T8.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä keskustelu tuppaa olemaan yhtä älykästä ja kärjistyvää ihan niinkuin kaikki muukin paska nykyään. Toiset tietävät toisten tarpeet paremmin kuin he itse.

Jännä juttu, että tämä aihe saa sinusta näin tunnepitoisia reaktioita aikaan, varsinkin kun lainaamassasi viestissä puhuttiin keskivertoautoilijoista, ei sinusta, joka painaa 560 km matkat perheen kanssa ilman taukoja.

Siis mitä ihmettä? Nämä on näitä etelän vetelien jorinoita. Mullakin on pari kaveria jotka Helsingistä Jyväskylään pitävät tauon. Tällä aina jaksaa naureskella :)

Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa. Rovaniemelle 560km menee kyllä heittämällä ilman taukoa. Se on pitkissä ajoissa ajonopeuden lisäksi olennaista ettei turhia pysähdyksiä. Muuten ei matka etene.


Ps.
Tässä hyviä esimerkkejä ketjusta, jotka ovat älyllisiä eivätkä ollenkaan keskustelua kärjistäviä:

Herää nyt jo unestasi. 300 ja alle toimintamatkoilla sähkö ei ole meidän vaihtoehtomme Suomessa.

Toimintamatkat suhteessa latausaikaan eivät ole riittäviä isolle osalle autoilijoista. Infra on lapsenkengissä.

Painakaa nyt tuo lause kalloonne. Paljon pitää tapahtua kehitystä että sähköauto olisi vaihtoehto. Älkää huumassanne nyt olko tyhmiä.

No osta vittu sahköauto ja kadu.

Olen varma että menee käyttövoimat 5-10 vuoden sisällä uusiin puihin. Ja sähköauto ei ole voittaja.

Tyhmät maksaa noita hintoja paskoista vehkeistä jotka ovat kokeiluasteella.

Nähdäkseni tässä oli melko tyylipuhdas suoritus teemalla pulushakki.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä keskustelu tuppaa olemaan yhtä älykästä ja kärjistyvää ihan niinkuin kaikki muukin paska nykyään. Toiset tietävät toisten tarpeet paremmin kuin he itse.

Ostakoot jokainen omiin tarpeisiinsa mitä haluaa. Itselle täyssähköauto ei ole vaihtoehto, hybridiä saatan hyvinkin harkita tyyliin Volvon T6 tai T8.

Aika jännä homma että keskustelu kärjistyy, tässä sun kommentti eiliseltä.

"No osta vittu sahköauto ja kadu.

Olen varma että menee käyttövoimat 5-10 vuoden sisällä uusiin puihin. Ja sähköauto ei ole voittaja.

Tyhmät maksaa noita hintoja paskoista vehkeistä jotka ovat kokeiluasteella."

Ei tarvitse ihmetellä keskustelun tasoa jos itse heittää tuollaista.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Keskivertoautoilijan ajosta 100 % (ja tasan 100 %) onnistuu sähköautolla. Keskivertoautoilija ei aja Lappiin koskaan.

Meitä on moneksi. Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana käynyt ajelemassa kuutta täyssähköä. Olen pääsääntösesti tykännyt kovasti.Mikään ei periaattees estäisi sellaisen hankkimista.
Sitten tulee mutta: me käymme mummolassa kerran kuussa, eli 12 kertaa vuodessa. Mummola vaan sattuu olemaan Pudasjärvellä, ei nyt ihan Lappia, mutta kotiovelta rapiat 800 km. Sinne ei pääse järkevästi ja järkevällä aikataululla millään muulla vehkeellä pesueen kanssa, kuin nykyisellä polttoaineella. Lähin juna jää Ouluun, kuten myös lentokone. Toki Kuusamo ja Rovaniemi periaattees ”hoodeilla”. Usko tai älä, on laskettu ja mietitty. Sitte on taas mietitty ja laskettu. Siis laskettu tunteja, ei euroloita. Taloudellista estettä sähkiksen hankinnalle ei ole. Mutta tollasta ajomatkaa ei halua ajallisesti pidentää hirveen mielellään minkään vuoksi.
Ja toinen mutta: kotona ei ole (ainakaan toistaiseksi) latausmahdollisuutta.

Muuten olemme hyvinkin keskivertoautoilijoita, mitä tulee ajosuoritteeseen.

Meil kaikilla on syynsä, toisen, sinunkaan syysi ei oo parempi tai huonompi kuin kenenkään muunkaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mummola vaan sattuu olemaan Pudasjärvellä, ei nyt ihan Lappia, mutta kotiovelta rapiat 800 km. Sinne ei pääse järkevästi ja järkevällä aikataululla millään muulla vehkeellä pesueen kanssa, kuin nykyisellä polttoaineella.

Ihan mielenkiinnosta, pidättekö lähtökohtaisesti minkälaisia taukoja tuon reissun aikana?
 

444

Jäsen
Tuollaisessa skenaariossa voi myös olla aiheellista laskea, että mitä jos vaikka siksi yhdeksi viikonlopuksi vuokraisi jonkun asiansa ajavan kauppakassin ja hurauttaisi sillä sinne Pudikselle. Voi olla että tulisi halvemmaksi vuositasolla, jos muut ajot menee sähköllä. Voi olla, että ei tulisi. Voi myös olla, että tämäkin vaihtoehto on jo laskettu.
Jos itse lähtisin ajamaan tuollaista matkaa, niin todennäköisesti kaksi reilun puolen tunnin taukoa ei riittäisi. Ihan vain siksi, että oma vireystila pysyy parempana, kun välillä jaloittelee, ja kun sinne määränpäähän ei olisi kuitenkaan niin tulipalokiire, etteikö matkalla voisi viettää tunnin pidempäänkin. Toisilla sitten on kiire ja matka pitää suorittaa.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en oo ihan ymmärtänyt miksi kotilatausmahdollisuus on PAKKO olla ennenkuin sähköauton voi ostaa. Eihän sulla kotona ole diiseli/bensapumppuakaan. Ajat huoltoasemalle lataukseen, miten tuo eroaa tankkaamisesta (ok, joudut odottamaan ehkä 5min enemmän ja voit odottaa vaikka auton sisällä). Lisäksi latauspisteitä ja latausnopeuksia kasvatataan kokoajan.

Mielestäni nämä esimerkit ovat yhtä epärelevantteja kuin ääripään Lapin matkatkin.
Minulla ei ole kotona bensapumppua, mutta tuossa kahden kilometrin päässä on, missä tankkaan tankin täyteen muutamassa minuutissa ja ajan sillä määrällä 600-700 kilometriä. Minä en ainakaan ole kuullut, että sähköautoja vielä ladattaisiin samalla nopeudella.

Lisäksi täällä jonkun kirjoittajan toimesta mainittu suunnitelmallisuus ja se, että lounastauko tms, ja sitten matka jatkuu taas 2 tuntia on vaan vielä asia, mikä on merkittävä huononnus polttomoottoriautoihin. Ihan kiva, jos jotkut tekevät matkaa kahden tunnin välein olevilla tauoilla, mutta ainakin itse olen sitä koulukuntaa, että silloin kun siirrytään paikasta A paikkaan B, niin siirrytään, eikä pidetä taukoja yhtenään. Lomamatkat on sitten eri juttu, jos on tarkoitus katsella paikkoja ja pysähdellä.

Itse pidän sähköautoja (toivottavasti myös vety-autoja) tulevaisuuden kulkuneuvoina, mutta keskustelu tässäkin ketjussa on joiltain osin hyvin polarisoitunutta ja subjektiivista.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuollaisessa skenaariossa voi myös olla aiheellista laskea, että mitä jos vaikka siksi yhdeksi viikonlopuksi vuokraisi jonkun asiansa ajavan kauppakassin ja hurauttaisi sillä sinne Pudikselle. Voi olla että tulisi halvemmaksi vuositasolla, jos muut ajot menee sähköllä. Voi olla, että ei tulisi. Voi myös olla, että tämäkin vaihtoehto on jo laskettu.
Jos itse lähtisin ajamaan tuollaista matkaa, niin todennäköisesti kaksi reilun puolen tunnin taukoa ei riittäisi. Ihan vain siksi, että oma vireystila pysyy parempana, kun välillä jaloittelee, ja kun sinne määränpäähän ei olisi kuitenkaan niin tulipalokiire, etteikö matkalla voisi viettää tunnin pidempäänkin. Toisilla sitten on kiire ja matka pitää suorittaa.

Skenaariohan se ei oo, vaan ihan kalenterissa. Ja on laskettu montakin eri vaihtoehtoa.
Parilla stopilla yleensä, mutta reitit vaihtelevat hieman. Koitetaan suosia paikallisia kahviloita. yms, koska Aabeeceet pärjää ilman meitäki, eli kiire ei ole, mutta 10-11 tuntia on yleensä taukoineen aika perus, eli se lataus toki hoituisi siinä taukojen lomassa, kunhan se pistoke löytyisi. Perusinfra on kai pääsääntöisesti isoilla väylillä, en tiedä?
Joskus viritellään vaan mukavat eväät, kahvit termariin ja pysähdytään johonkin seisakkeelle tms kusi- ja muulle tauolle.
Itse haluan ajaa pääsääntöisesti valoisaan aikaan, joten koko valoisa aika menee reissussa ja pilkkopimeessä tuntikin tuntuu kahdelta. Vaikka olisi vaan kartturina. Tää ei tietty koske kesäaikaa, kun valoisaa on yli 7-8 tuntii.
Bonuksena tietenkin se, että päämäärässä voi olla joulu-maalis/huhtikuussaki -35 astetta. En tiedä miten se oikeasti vaikuttaa auton kulutukseen ja lämmitystekniikkaan pitkässä juoksus, mutta en kyllä halua olla kokeilemassa sitä ihan ekana.
Nykyistä autoa ei tarvii tankata kertaakaan matkan aikana. Mut kattellaan kevväämmällä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kannattaa lukea vielä se lainaamasi viestini kerran. Siinä ei ollut tällaista sanaa.

Nyt en ymmärrä. Ei tietenkään siinä ollut, koska sen kirjoitin minä.
Mutta miksi siinä ei voisi olla muuten-sanaa, koska sitä siinä tarkoitin.
Jollei se avaudu niin olsinhan minä sen voinu kirjottaa:
Noin yleensä, uskoisin, muihin verrattuna, olemme hyvinkin keskivertoautoilijoita, mitä tulee ajosuoritteeseen.

Onko nyt parempi?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
mutta ainakin itse olen sitä koulukuntaa, että silloin kun siirrytään paikasta A paikkaan B, niin siirrytään, eikä pidetä taukoja yhtenään.

Kuitenkin on ihan liikenneturvallisuudenkin kannalta suositeltavaa pitää vähintään viiden minuutin tauko 2h välein. Ja 5h jälkeen ihan viimeistään on suositeltavaa pysähtyä puolen tunnin ajaksi.

Itse taas en pysty millään ajamaan yli 3h putkeen.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mutta keskustelu tässäkin ketjussa on joiltain osin hyvin polarisoitunutta ja subjektiivista.

Niin siinä helposti käy. Jos mulle joku jolla on nollakokemus täys-sähköauton kanssa elämisestä tulee väittämään että sillä 300km rangella olevalla autolla ei Suomessa pärjää kuin isossa kaupungissa ja sielläkin vain kakkosautona niin iskee puolustus-moodi päälle.

Mulla tulee ensi helmikuussa kolme vuotta täyteen sähköautoilua (toinen auto menossa) mä tiedän ihan oikeasti mitä se on.

Mun autoilijaprofiiliin sähköauto on täydellinen.
- Kilometrejä tulee vuodessa 25-30 tuhatta
- Kotona lataaminen onnistuu
- Yli neljänsadan kilometrin päässä kotoa tulee autolla käytyä satunnaisesti, ehkä viis kuus kertaa vuodessa

Eihän se täys-sähkö kaikille sovi, mutta oikeesti sellaisia on todella vähän. Enemmän kyse on omasta asenteesta kuin siitä autosta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin siinä helposti käy. Jos mulle joku jolla on nollakokemus täys-sähköauton kanssa elämisestä tulee väittämään että sillä 300km rangella olevalla autolla ei Suomessa pärjää kuin isossa kaupungissa ja sielläkin vain kakkosautona niin iskee puolustus-moodi päälle.

Mulla tulee ensi helmikuussa kolme vuotta täyteen sähköautoilua (toinen auto menossa) mä tiedän ihan oikeasti mitä se on.

Mun autoilijaprofiiliin sähköauto on täydellinen.
- Kilometrejä tulee vuodessa 25-30 tuhatta
- Kotona lataaminen onnistuu
- Yli neljänsadan kilometrin päässä kotoa tulee autolla käytyä satunnaisesti, ehkä viis kuus kertaa vuodessa

Eihän se täys-sähkö kaikille sovi, mutta oikeesti sellaisia on todella vähän. Enemmän kyse on omasta asenteesta kuin siitä autosta.

Muuten sama, mutta ehkä tuplat pitkiä ajoja normaalina vuonna, osa myös sinne Lappiin tai sen rajoille. Ei pienintäkään ongelmaa. BEV-aika tosin tuota vähäisempi vielä, mutta profiili ihan sama. Ensi kesästä alkaen pelkästään BEV, nyt PHEV sivussa/toisena käyttönä. Pitkään matkaan mahdollisuuksien mukaan kyllä noista kahdesta aina BEV.

Lappiin tosin ajan auton riippumatta käyttövoimasta jokseenkin aina junaan ja se liikkuu sillä likemmäs mukavasti samalla, kun itse nukkuu.
 

444

Jäsen
Skenaariohan se ei oo, vaan ihan kalenterissa. Ja on laskettu montakin eri vaihtoehtoa.
Parilla stopilla yleensä, mutta reitit vaihtelevat hieman. Koitetaan suosia paikallisia kahviloita. yms, koska Aabeeceet pärjää ilman meitäki, eli kiire ei ole, mutta 10-11 tuntia on yleensä taukoineen aika perus, eli se lataus toki hoituisi siinä taukojen lomassa, kunhan se pistoke löytyisi. Perusinfra on kai pääsääntöisesti isoilla väylillä, en tiedä?
Joskus viritellään vaan mukavat eväät, kahvit termariin ja pysähdytään johonkin seisakkeelle tms kusi- ja muulle tauolle.
Itse haluan ajaa pääsääntöisesti valoisaan aikaan, joten koko valoisa aika menee reissussa ja pilkkopimeessä tuntikin tuntuu kahdelta. Vaikka olisi vaan kartturina. Tää ei tietty koske kesäaikaa, kun valoisaa on yli 7-8 tuntii.
Bonuksena tietenkin se, että päämäärässä voi olla joulu-maalis/huhtikuussaki -35 astetta. En tiedä miten se oikeasti vaikuttaa auton kulutukseen ja lämmitystekniikkaan pitkässä juoksus, mutta en kyllä halua olla kokeilemassa sitä ihan ekana.
Nykyistä autoa ei tarvii tankata kertaakaan matkan aikana. Mut kattellaan kevväämmällä.
Ei siis tosiaan ollut tarkoitus esittää mitään epäilystä siitä, etteikö näin tosiaan olisi. Hieman huono sanavalinta siis minulta. Vaikuttaa muutenkin hyvältä tavalta ajaa suosimalla pienempiä varikoita ja valoisaan aikaan ajamisen ymmärrän varsin hyvin. Etenkin tähän aikaan vuodesta, kun vettä sataa 30 tuntia päivässä ja märkä maantie imee kaiken valon itseensä.
Vaikuttaisi siltä, että sähköauto ei vielä tässä vaiheessa ole sinulle / teille se sopivin vaihtoehto. Infran ja akkutekniikan parantuessa voikin olla. Sopivin vaihtoehto se ei ole myöskään minulle / meille vielä tässä vaiheessa, vaikka kuukausitasolla pisimmät ajosuoritukset ovatkin vain reilun 200km mittaisia. Omalla kohdalla ongelmaksi muodostuu kuitenkin hintataso, kun sellaista sähkövankkuria ei ole olemassakaan, johon tällä hetkellä olisi varaa. Joutuu odottelemaan vielä hyvän tovin, että sopivalla tavaratilalla ja riittävällä rangella olevia kiesejä löytyy sopivasta hintaluokasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös