Sähköautoilu

  • 497 922
  • 4 586

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
No luonnollisesti... Siis ostaako joku nykyään vielä käytettyjä autoja?

Eikä se Peugeotti mikään merkittävä muutos trendissä ole, täyssähkön viiva osottaa rajusti ylöspäin, lataushybridit pysyneet jotakuinkin tasaisena parin vuoden ajan, kaikki muut ovat jyrkässä laskussa.
Tilastojen mukaan käytetty auto on erittäin suosittu ostos. Ainakin mikäli uskomme tilastoja, että autojen keski-ikä Suomessa on yhä korkeampi, tais olla jo 13 vuotta. Sähkärithän sitä ei nosta, päinvastoin.
Ja nimenomaan ne Hullujen Päivien Pösöt tekivät elokuuhun piikin, mikäli uskomme Kauppalehteä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Teslalla ajavista täytyy antaa sellainen kehu, että osaavat ajaa liikennesääntöjen mukaan. Heti jos kuskilla on alla mersu tai bemari, liikennesäännöt unohtuvat. Ylinopeutta, liikenteessä pujottelua, punaisia päin ajamista jne. En kyllä uskaltaisi kyseisiä merkkejä itselleni ostaa, koska olisi ikävää, jos mustakin tulisi ihan täysi mulkku.
Jännä teoria, sillä sehän tarkoittaisi sitä, että kun Teslakuski (jostain käsittämättömästä syystä) joutuisi Bemun tai Mersun rattiin, muuttuis ajotyyli sillä hetkellä ihan toiseksi ;)
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jännä teoria, sillä sehän tarkoittaisi sitä, että kun Teslakuski (jostain käsittämättömästä syystä) joutuisi Bemun tai Mersun rattiin, muuttuis ajotyyli sillä hetkellä ihan toiseksi ;)
Teoria? Kannattaa aukaista silmät tuolla liikenteessä. Vai osuiko mun teoria suoraan kohteeseen?
 

Äksönn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Tänään kävin koeajamassa Teslan Y modelin, Skodan Enyaqin ja Mersun EQCn.
Itse pähkäilin keväällä samojen asioiden kanssa. Tosin Skodaa en miettinyt. Vanha W213-koppainen diesel Eemeli piti vaihtaa johonkin, kovan Excelin pyörityksen päätteeksi(kulut diesel vs. sähkö).

Pidän itseäni jonkin sortin MB-miehenä, joten tottakai kävin ensimmäisenä kokeilemassa EQC:tä. Sitten ajoin EQE:n. Laatu oli totuttua Mersua, niin sisällä kuin ulkona. Hinta toki ”järjetön”. Mietin jo että haen kesällä EQC: n Saksasta kuten vanhankin. Sieltä saa pari vuotta vanhaa uuden takuulla ja pienillä kilometreillä.

Sitten kävin ajamassa Model 3:n kun vaimokin mietti auton vaihtoa. Jotenkin silloin tuli ensimmäisen kerran autouralla sellainen Wow-efekti. Jotain ihan uutta, vaikka uusia autoja on ollut ennenkin.

Tuosta kiinnostus heräsi ja kävin sitten yksin ajamassa Y:n. Vastaava fiilis vahvistui, että pitääkö sitä kuitenkin ottaa Amerikan ihme tutun saksalaisen sijasta.

Mikä lopulta sitten käänsi pään. Juttelin pitkään Mersun myyjän kanssa Veholla (onnistuu muuten ihan Teslan myymälässäkin) koeajon jälkeen. Kysyin huolto-ohjelmasta, joka on vuosittainen EQC:ssä. Hinta-arviot satasia, eli sähköautoksi kallista (tuttua Vehoa). Perustuu vanhaan GLC-koppaan (kardaanitunneli ja moottoritila nyt pahimmat esimerkit). Painoa järkyttävät melkein 2,5t. Tehoa toki kiitettävästi, joka tuota panssarivaunua kyllä liikuttaa. Mutta se tulee rangen kustannuksella. Koeajossa Tampereen ympäristössä vaihtelevalla ajolla nihkeät 400km, kesällä. Myyjän mukaan talvella hyvä jos pääsee 300km. Auto on todella hiljainen, laatu huokuu ja on tilava.

Tesla Y veti voiton uutuuden tunteella, loistavalla voimalinjalla, tiloillaan ja energiatehokkuudella. Ei sekään halpa ollut, mutta Suomessa nuo Mersun sähköautot ovat aivan järkyttävän ylihintaisia(kuten muutkin saksalaiset). Mikään ominaisuus ei anna perustetta 20-30t€ hintaerolle ”karvalakkina”. Jos saksalaiseen ottaa hiukankin lisäpaketteja (Teslassa moni asia vakiona), hintaero senkun kasvaa. Hintalaatusuhdetta jos miettii, niin Tesla pesee muut (edelleen) 10-0.

EQC olisi toki ollut Saksasta haettuna halvin vaihtoehto, toki ei ihan uusi.

No ainahan sitä voi tähden hakea takaisin keulalle, jos Elonin ihme aiheuttaa harmaita hiuksia.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tulevat valinnat riippuvat toki jokaisen omasta tilanteesta, mutta uskoisin tuon mahdollisen poistumisen vaikuttavan negatiivisesta jo ihan sillä logiikalla, että alennus lisäsi merkittävästi sähköautojen hankintoja työsuhdeautoiksi. Alennuksen poistuessa en keksi oikein mitään syytä miksi etenkin vapaan autoedun omaava ottaisi (yleensä) hankintahinnaltaan kalliimman sähköauton.
Miksi ihmeessä alennus poistuisi? Sähköistyminen (ja päästöjen vähentäminen) ei taida olla ihan aikataulussa ja edetä niin nopeasti kun päättäjät haluaisivat. Eiköhän noita alennuksia ja myös työpaikan verovapaasti tarjottavaa ilmaista latausta jatketa ainakin parilla vuodella. Tämä perustuu siis täysin mutuun, mutta olisi aika tyhmää ohjata porukkaa ostelemaan polttiksia.
 
Miksi ihmeessä alennus poistuisi? Sähköistyminen (ja päästöjen vähentäminen) ei taida olla ihan aikataulussa ja edetä niin nopeasti kun päättäjät haluaisivat. Eiköhän noita alennuksia ja myös työpaikan verovapaasti tarjottavaa ilmaista latausta jatketa ainakin parilla vuodella. Tämä perustuu siis täysin mutuun, mutta olisi aika tyhmää ohjata porukkaa ostelemaan polttiksia.
Luulisin minäkin, että jatketaan mutta mitään päätöstähän tästä ei ole. Nyt kun rahat on tiukalla niin voi myös olla hankala myöntää hyvätuloisien autoiluun veroetuja.

Joka tapauksessa tuo saattaa alkaa jo pikku hiljaa näkymään (mikäli uutta päätöstä ei tehdä) kun työsuhdeautoilijat miettivät uuden tilaamista. Olen myös itse tuossa tilanteessa, ihan viimeistään vuoden vaihteessa pitäisi uusi tilata ja sähkö kiinnostaisi mutta ei oikein ole mitään kiinnostusta siitä hirveästi extraa maksaa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö tolle Tesla-kolmosen keulan muotoilulle voi tosiaan tehdä mitään? Ruvennut jo vituttamaan täällä omakotitalo alueella joka viidennessä pihassa toi typerä anteeksipyytelevän näköinen sammakko outlook irvistää talojen pihoilla. Suoraan sanottuna yksi kaikkien aikojen rumimmista auton keuloista.

Vastaavasti toi uusin Model-S on suorastaan älyttömän tyylikäs tuohon pikkuveljeen verrattuna.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö tolle Tesla-kolmosen keulan muotoilulle voi tosiaan tehdä mitään? Ruvennut jo vituttamaan täällä omakotitalo alueella joka viidennessä pihassa toi typerä anteeksipyytelevän näköinen sammakko outlook irvistää talojen pihoilla. Suoraan sanottuna yksi kaikkien aikojen rumimmista auton keuloista.

Vastaavasti toi uusin Model-S on suorastaan älyttömän tyylikäs tuohon pikkuveljeen verrattuna.
Ässähän on ainut kaunis Tesla. Kolmonen ja Y varsinkin, ovat muotoilultaan kuin 900 saabbi pyöreine muotoineen. Kyllä mää tuollaisen Yyn voisin silti ottaa perheautoksi. Täytyy vaan odotella rikastumista tai hintojen putoamista.

Edit. No ei nyt aivan saabbia sentään, mutta hassun näköisiä kuitenkin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kyllä mää tuollaisen Yyn voisin silti ottaa perheautoksi.
Onnea vain. Kerran mentiin raflaan stadissa Y:n kyydissä ja kaksi keskikokoista naista ja yksi keskikokoinen mies takapenkillä oli kuin sillit suolassa. Paluumatkan V90 tuntui kuin laivalta. Tesla on varmasti suorituskyvyltään ja teknologialtaan ykkönen mutta laadusta ja tilasta ei voi juuri puhua.

Itse jos ostaisin nyt autoa, todennäköisesti kääntyisin Ioniq5:n puoleen. En ole istunut mutta paljon kyllä syynäillyt plus tesla Björnin videoissa tilaa tuntui olevan.

Eniten tosin itseä kiinnostaa V2L oliko se nyt 2,6kw. Olisi skutsissa melko mahtava ominaisuus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
tilasta ei voi juuri puhua.
Tilaahan niissä on verrokkisarjassaan nimenomaan helvetisti. V90 vertautuu X:ään, ei Y:hyn. Koeistu pykälää pienempi Volvo ja vertaa sitä Y:n tiloihin. Ioniq5 tuskin tiloiltaan on Y:tä suurempi, vaikka kehuttu auto onkin ja voisin omistaa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eniten tosin itseä kiinnostaa V2L oliko se nyt 2,6kw. Olisi skutsissa melko mahtava ominaisuus.

Virran ulosotto on 3,6kw. On kyllä kiva lisä, vaikka sitä ei ihan joka päivä tarvitse. Viimeksi oli tarve, kun käytiin isän sähköttömällä mökillä puutalkoissa. Halkomakoneeseen virrat autosta ja tauolla teenkeittimeen virrat. Lisäksi makitan akut latautui kivasti sähkösahaa varten.

Ioniq5 tuskin tiloiltaan on Y:tä suurempi, vaikka kehuttu auto onkin ja voisin omistaa.

Ei varmaan isompi, mutta takapenkeillä on kyllä yllättävän paljon tilaa aikuisellekin. Lisäksi niiden istumakulmaa saa säädettyä ja takapenkkejä pystyy liuttamaan, mikäli takapenkin jalkotilaa haluaa siirtää takakontin puolelle
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse jos ostaisin nyt autoa, todennäköisesti kääntyisin Ioniq5:n puoleen. En ole istunut mutta paljon kyllä syynäillyt plus tesla Björnin videoissa tilaa tuntui olevan.
Ei se tiloiltaan ole isompi kuin Tesla Y. Molemmat autot tullut ajettua ja molemmissa tullut istuttua myös takana. Tesla Y:ssä myös monesti töistä lounaalle mennessä takana kolme aikuista miestä ja ihan yhtä tilavaa/ahdasta perseillä on kun vaikka 5-sarjan bemareissa (maantielaivoissa).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se tiloiltaan ole isompi kuin Tesla Y. Molemmat autot tullut ajettua ja molemmissa tullut istuttua myös takana. Tesla Y:ssä myös monesti töistä lounaalle mennessä takana kolme aikuista miestä ja ihan yhtä tilavaa/ahdasta perseillä on kun vaikka 5-sarjan bemareissa (maantielaivoissa).

Jep, pienempi i5 on tiloiltaan, mutta takapenkkien sähköinen eteen taakse siirtäminen (selkänojan kallistus on toki Teslassakin) tekee siitä kyllä mukavasti muunneltavan. Jos matkustajia ei takana ole, saa tuolla hienosti lisää tavaratilaa, joka ei normisetupilla kovin suuri ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se tiloiltaan ole isompi kuin Tesla Y. Molemmat autot tullut ajettua ja molemmissa tullut istuttua myös takana. Tesla Y:ssä myös monesti töistä lounaalle mennessä takana kolme aikuista miestä ja ihan yhtä tilavaa/ahdasta perseillä on kun vaikka 5-sarjan bemareissa (maantielaivoissa).
Viitosarjalainen kiilapenkkeineen on kyllä hämmentävän ahdas. Tai siis luulen että kolmossarjalaisesta on tehty tahallaan niin todella häiriintyneen ahdas, että viitonen vaikuttaisi muka tilavalta. Sikäli huono verrokki takapenkkien osalta. Varmaan vasta 7-sarjan takapenkki on aikuisille tarkoitettu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sikäli huono verrokki takapenkkien osalta. Varmaan vasta 7-sarjan takapenkki on aikuisille tarkoitettu.
Nojoo ehkä huono verrokki, mutta eipä 7-sarjan bemukaan taida olla hyvä verrokki (tai kilpailija) tesla model y:lle?

Mutta siis Ioniq5 ja Tesla model Y kumpikin on takapenkin tiloiltaan tuon koko- ja hintaluokan parhaimmistoa sähköautoissa.
 

12961

Jäsen
Vihdoin tuli testattua Tesla model S Plaid ja jäipähän ristiriitaiset fiilikset.

Raaka voima teki vaikutuksen ja voimalinja toimii myös chill-asetuksella moitteettomasti ja loogisesti. Elektroniikkaan ja ominaisuuksiin ei tunnissa päässyt kovin kaksisesti sisälle (autopilottia lukuun ottamatta).

Olin jo etukäteen asennoitunut nihkeästi viiksettömyyteen ja yokeen, mutta nämä eivät yllättäen ärsyttäneet käytössä oikein lainkaan. Vilkku napeissa muistutti tavallaan prätkää ja käyttö oli nopeasti luonnollista. Eikä yoken pyörittäminen parkissa ollut sekään ollenkaan niin vittumainen kokemus kuin pressin palautteista olisi voinut kuvitella.

Alusta oli mersuun verrattuna varsin heikko esitys ja auton hintaan nähden kummallinen. Sisään- ja ulosjousto tuntuivat riippumatta moodista eriparisilta eikä mukavuusmoodi ollut lähelläkään mersun comfort-moodin jopa sitikkamaisen pehmeää taikamattoa.

Viimeistely oli ihan ok ja sanoisin haukkujen ainakin päivitetyn model S osalta olevan ylimitoitettuja. Ei silti, sisusta ei pärjää mersulle ja Porschelle, jotka mielestäni muodostavat siinä patteriautojen benchmark-tason. Plaidin hintaluokassa on jo kilpailijoillakin hienoa tarjontaa.

Hauska auton ja huvipuistolaitteen yhdistelmä, joka kuitenkin jätti monessa suhteessa myös kylmäksi. Tietyissä ominaisuuksissa pistää sitten muita sähköautoja paremmaksi. Pitäisi ajaa kauemmin, jotta softapuolen pääsisi opettelemaan kunnolla ja ehkä löytämään sieltä lisää posia.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vihdoin tuli testattua Tesla model S Plaid ja jäipähän ristiriitaiset fiilikset.

Alusta oli mersuun verrattuna varsin heikko esitys ja auton hintaan nähden kummallinen. Sisään- ja ulosjousto tuntuivat riippumatta moodista eriparisilta eikä mukavuusmoodi ollut lähelläkään mersun comfort-moodin jopa sitikkamaisen pehmeää taikamattoa.

Muistelen, että oliko Plaidissa säädettäviä alustan perusasetusten (comfort, sport jne) ja korkeuden lisäksi vaimennusten "palkit" siinä näytöllä? Mietin vaan että jos on niin pikkaisen sitä voisi ehkä korjata. Kuitenkin alustan käytös on pitkälti softan varassa kerta track packillä se (kuulemma) paranee. Muutenkin saisi Plaid tulla track packillä ja niillä paremmilla jarruilla jo vakiona.

Kyllähän tuollainen perusmallin Model S jollain tasolla kiinnostelee nyt hintojen pudotuksen jälkeen, tosin arvotan auton vieläkin halvemmaksi, sellainen 70-80t€ uutena niin antaisin anteeksi puutteet. Mutta ristiriitainen on just oikea sana. Moni asia on niin hyvin, sitten jotkut autoilun perusjutut loksauttaa leuan sijoiltaan. Ja aina tulee mietittyä, että auto on kuitenkin ns. sadantonnin auto niin ei oikein voi antaa anteeksi kaikkea.
- Esim. nelipyöräsuuntaus ja sen arvot. Hyväksytyt säätöarvot on tolkuttoman isot, eli mikä tahansa arvo edes sinne päin on ns. alueella. Varsinkin 21-tuuman vanteella syö renkaan sisäreunaa melkolailla kun camber on suht agressiivinen alustan ollessa matalassa asennossa (eli aina kun ajaa moottoritietä).
- Jarrut tosiaan saisi olla paremmat kautta linjan (tunto, kesto kuormituksessa jne, jossain testissä kiehui nesteet parin ison jarrutuksen jälkeen wtf!?!).
- Tykkään designista nyt 2023 vuoden lookissa. Hieno joka suunnasta ja perää saatu paremmaksi aiempiin nähden perävalojen muutoksilla ja poistamalla se kromilista. Näyttäisi hienolta muissakin väreissä...
- Sisusta ja fiilis sisällä on tosiaan parempi kuin mitä moni ajattelee. Vähän kovaa muovia. "Nahkakin" tuntuu ihan hyvältä eikä hiosta kun on perforoitu. Onko muuten samaa matskua kuin 3/Y penkkien materiaali? Koska niissä tuntuma on paljon huonompi/halvempi.
- Penkit ok, saisi olla hieman enemmän reisitukea ja pituutta istuinosalla omalle kropalle.
- alkuun sisäänkäynti on minusta hankala kun penkit on aika keskellä autoa mutta katto/ovenkarmi melko ulkona. Toisaalta istuessa on hyvin tilaa. Takapenkillä perus polvikulmaongelma mutta ei niin paha kuin luulin.
- Hyvät stereot ja näyttö.
- kulutus ja sähköautotekniikka kunnossa: range, lataus jne. Perusmallissakin hyvin potkua.
- Uusin hw4 päivitys vienyt parkkitutkat pois, eli "pysäköintitutka" on kameralla. Toisaalta kameroiden laatu on parempi mutta kurassa ja paskassa ei lisäpikselit auta.
- suht hiljainen ajossa.
- ovien kahvat kuulostavat siltä, että hajoavat kohta, vaikka onkin parempi design kuin ennen.
 

12961

Jäsen
Muistelen, että oliko Plaidissa säädettäviä alustan perusasetusten (comfort, sport jne) ja korkeuden lisäksi vaimennusten "palkit" siinä näytöllä? Mietin vaan että jos on niin pikkaisen sitä voisi ehkä korjata. Kuitenkin alustan käytös on pitkälti softan varassa kerta track packillä se (kuulemma) paranee. Muutenkin saisi Plaid tulla track packillä ja niillä paremmilla jarruilla jo vakiona.


- Esim. nelipyöräsuuntaus ja sen arvot. Hyväksytyt säätöarvot on tolkuttoman isot, eli mikä tahansa arvo edes sinne päin on ns. alueella. Varsinkin 21-tuuman vanteella syö renkaan sisäreunaa melkolailla kun camber on suht agressiivinen alustan ollessa matalassa asennossa (eli aina kun ajaa moottoritietä).
- Jarrut tosiaan saisi olla paremmat kautta linjan (tunto, kesto kuormituksessa jne, jossain testissä kiehui nesteet parin ison jarrutuksen jälkeen wtf!?!).
- Tykkään designista nyt 2023 vuoden lookissa. Hieno joka suunnasta ja perää saatu paremmaksi aiempiin nähden perävalojen muutoksilla ja poistamalla se kromilista. Näyttäisi hienolta muissakin väreissä...

Ei ainakaan osunut tuollaisia tarkempia alustan säätöjä silmään, tosin Tesloista on minimaalisesti kokemusta. Voi hyvin olla mennyt minulta ohikin.

Joka tapauksessa alusta oli minusta se, joka selkeimmin erotti sadan tonnin teslan ilmajousitetusta sähkömersusta. Eipä mesessä edes tarjota tarkempia säätömahdollisuuksia, vaan neljä perusasetusta. Käytännön vertailukohtana Model S:lle on minulla ehkä vähän epäreilusti EQS 580, noita mersuja saa melko tappiin varusteltuja vuoden vanhoja yksilöitä Saksasta alle sadan tuhannen. Veholta ostaessa saa tietysti kaivaa lompakkoa reilusti Plaidiakin syvemmältä.

Korkeus tuntui muuttuvan asetuksilla tosiaan aika rajusti, joten ei sinänsä ihme, että camberit elävät.

Jarruista on ollut paljon puhetta mediassa ja noilla kiihtyvyyksillä pysäytysvoimaa tosiaankin tarvitaan. Tuntuma ei ollut sen kummallisempi kuin muissa ajamissani sähköautoissa, regeneroinnin ja kitkapinnan yhteen sovittaminen ei taida koskaan tarjota oikeasti hyvää poljintuntumaa. Hienompia italianoja odotellessa…

Hyvän näköinenhän tuo oli. Sopivan aggressiivinen eikä puolikkaan kananmunan muotoinen kuten sähkömersut.
 
Viimeksi muokattu:

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on ainakin hetkellisesti* (todennäköisesti lopullisesti) itsekin tullut siirryttyä täyssähköautoon. Auto on Volvo XC40 TwE.

Vaikka tässä on sähköön kyllä tullut tutustuttua viimeiset vuodet ahkerasti plugarin kanssa, niin nyt on kiva nähdä, kuinka toimivaa tuo lataus on, kun lähtee jonnekin kauemmas. Siitä lähtien kun Volvo sai markkinoille uuden V60:n, niitä on ollut T6/T8-versioina lähemmäs kymmenen.

Että itselle se suurin juttu juurikin on tuo pelkkä sähkö. Kaupunkiajossahan sähköä on ennenkin käyttänyt lähes yksinomaan. Mutta miten sitä "pärjää", kun pitkälle matkalle lähtiessä siellä ei enää backuppina olekaan sitä polttista. Tähänkin voisi toki todeta, että pienet on murheet elämässä, kun tällainen on murheista suurin/mietityttävin.

*Pidätän oikeuden heivata tuon täyssähköauton saman tien mäkeen, mikäli tänään tulee Lotossa ainut täysosuma minulle (hymiö)
 
Saako kysyä, että millä sähköautolla ajelet? Jos et tarkkaa mallia halua sanoa, niin pystytkö ainakin valmistajan sanomaan.
Pahoittelut vastauksen viipymisestä. Ei ole tullut oltua kovinkaan aktiivinen enää jatkoajassa. Oma sähköauto on bmw:n ix. Pienempiakkuinen malli eli 40. Minulla oli vaihtoehtona myös se isompiakkuinen ix 50 mutta loppujen lopuksi (ja onneksi) päädyin tähän nelikymppiseen omana valintana. Sanoisin että uskomaton laite kaikkinensa. Vieläkin enemmän olisi voinut sinällään saada tuossa 50 malliversiona, mutta minusta tuntuu että olisin maksanut hurjan summan rahaa aika vähäisestä hyödystä verrattuna tähän omaan malliin ja ennen kaikkea omiin tarpeisiin.

Voin sen myöntää että nautin arjen luksuksesta ja siitä, että se luksus on myös jollakin tapaa järjellisesti perusteltavissa. Osuivat samaan aikaan yhteen hyvin matala korkotarjous, kuuluisa ”tosi hyvä hyvityshinta omasta vanhasta autosta”, oman edellisen auton korjaus- ja rengasostostarpeet pian aktivoitumassa, sekä ne kaikki muut perustelut. En ole katunut hetkeäkään.
 

12961

Jäsen
Model S Plaidista vielä: Ajeltiin sellaisella kaverin kanssa vuorotellen iltasella kolmen tunnin siivu pimeässä, kuskia vaihtaen. Mukava maantieautohan se, eikä ohituksista puuttunut potkua. Sunnuntaina sama reissu takaisin kaupunkiin.

Valot ovat myös Facelift-ässässä toiminnaltaan vanhanaikaiset. Lyhdyt ovat kyllä jonkinlaiset suht modernit matriisi-LEDit, koska valoshow-modella piirtävät seinään nätisti sanat TESLA. Ajossa ei matriisiominaisuuksia käytetä millään asetuksella tai automaatilla eli käytössä on vanhanaikaisesti vain pitkät ja lyhyet valot. Mistähän helvetin syystä autoon on asennettu moderni valotekniikka, mutta niitä käytetään vain leikkikaluna, jättäen niiden tarjoamat turvallisuusominaisuudet väliin?

Vastaantulevan tai letkassa edellä ajavan auton varjostamisesta ja saksalaisten kilpailijoiden tarjoamasta liki jatkuvasta pitkät päällä ajamisesta ei siis ollut tietoakaan. Kolmessa edellisessä eurooppalaisessa on jonkinlaiset varjostin/matriisivalot olleet ja niiden puutteen kyllä huomasi ja niihin tottunutta se kyllä häiritsi. Eniten hiersi letkan perässä ajaminen, eli se, ettei pitkät olleet koko ajan päällä ja penkat kunnolla valaistu. Mersussa edelläajavan auton kohdalle varjostetaan musta postimerkki, mutta pitkät ovat muuten päällä koko ajan ja penkat ovat myös letkassa edellä ajavan auton kohdalla kunnolla valaistut.

Tehoa valoissa kyllä on.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mistähän helvetin syystä autoon on asennettu moderni valotekniikka, mutta niitä käytetään vain leikkikaluna, jättäen niiden tarjoamat turvallisuusominaisuudet väliin?
Varmaan laitettu rauta valmiiksi autoihin jos joskus tulisi OTAna softa automaattisille matriisivaloille. Vähän kuin täysi autopilot. Sinällään outoa, että Tesla ei ole vielä matriisivaloja päivittänyt automaattisiksi, kun muilla merkeillä sitä on ollut jo kymmenen vuotta, eli osaamista olisi varmasti saanut vaikka ostettua kilpailijoiden riveistä. Tekniikkakin pitäisi autoissa olla valmiina (sensorit, kamerat jne). Toisaalta se kaukovalojen perusautomatiikka (eli pelkästään pitkät päälle ja pois automaattisesti) on vieläkin huono, eli viivettä on eikä toiminta ole täsmällistä ja nopeaa kuten perinnemerkeissä.

Polestaria käytetty nyt jo pari kertaa aikataulun mukaisissa määräaikaishuolloissa. Eipä ole ongelmia näkynyt ja käytännössä vain raitisilmasuodattimen vaihtoa tähän mennessä. Jarrujen kuntoa kehui omamekaanikko, olenkin niitä säännöllisesti käyttänyt tekemällä normijarrutuksia ilman regeniä. Renkaiden kesto jotenkin yllättänyt, kun essonbaarissa kuulin että sähköautossa niitä menisi kuin leipää. Autossa on vielä alkuperäiset kesärenkaat (Michelin Primacy EV tms) ja huollossa mittasivat jokaisen renkaan urasyvyydeksi 7mm. Autolla ajettu 55tkm josta talvirenkailla n. 10-15tkm.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös