Mainos

Sähköautoilu

  • 560 044
  • 4 962

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja y:n toimituksetkin muutama kuukausi tilauksesta. Alkaa olla aika vähän syitä ostaa vaikkapa VW ID4. Tulee kuitenkin kalliimmaksi kuin MY, varsinkin jos siihen ruksittaa ne varusteet, mitä teslassa on vakiona. Sitten joudut odotella sitä vähintään vuoden ja takuukin taitaa olla huonompi.

Jep, vaikuttaa paljon juuri tähän segmenttiin, ja isosti siinä että se toimitusaika on niin paljon lyhyempi. Sinällään eivät ihan samanlaisia autoja ole, mutta segmentti sama, ja paine perinnevalmistajille hintoihin tulee kyllä.

Muuthan ovat nostaneet hintojaan, esimerkiksi vuosi sitten Kia EV6 tuossa segmentissä oli hyvin varustein noin 8000 euroa edullisempi kuin nyt. Aika lailla osuu samaan kuin tämä Teslan hinnanalennus. Vanhoihin tilauksiin siis ei tuossa tapauksessa ehkä niin vaikuta, mutta uudemmat kyllä menevät monella pohdintaan, kun autoa odotetaan se vuosi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Autoliikkeissä varmaan kivat tunnelmat aamukahvilla kun uudempaa saat nyt halvemmalla kuin heidän käytettyjen vaihtorivistä :D Toki toisen saa heti ja toisen tilaamalla&odottamalla mutta kuitenkin.

Mukavaa myllerrystä sähkäreidin markkinat viimeisen 1,5v aikana. Osa teki kivaa tiliä, monelle jäi musta pekka käteen. Menoa kuin kryptomarkkinalla konsanaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja viimeisen kuukauden-parin aikana tilatuista tuon segmentin muista merkeistä perutaan joku aivan hillitön prosentti. Pakkohan tuon on hinnoissa näkyä muillakin, tai ainakin niin ettei uusia korotuksia tule.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos joku on harkinnut käytettyä Teslaa, niin kannattaa venata ihan hetki. Viime yönä on uusien kolmosten hintaa hilattu reilusti alas ja karvalakkimallin hinta tipahti alle 47 tonnin yli 50 tuhannesta. Model Y sama homma.

Kun samaan aikaan autoliikkeiden varastot ovat täynnä varsinkin kolmosia, ei tarvitse olla kummoinenkaan fakiiri tajutakseen, että sitä, joka viikko sitten on kaupat tehnyt, voi lievästi vituttaa.

Kieltämättä vähän kirpaisi itsekin, kun kelailin kokonaisvelkaani suhteessa uusiin hintoihin, mutta eipä sitä parane jäädä liikaa miettimään. Toisaalta mulla on viime vuoden alun halpa kiinteä korko tuossa rahoituksessa ja sitten on sekin tosiasia, että reaalikulut kuukaudessa samat tai jopa alle edellisen auton.

Mutta tosiaan, kannattaa holdata hetki.

Joo vähän voisi harmittaa näin viime keväänä Model Y:n tilanneena ja syksyllä toimituksen saaneena, mutta turha näitä on jäädä murehtimaan.

Itseä lohduttaa tuo erittäin halpa rahoituskorko 6 vuoden ajaksi ja se, että omassa autossa on myös tutkat. Jotain joulukuussa auton ostanutta voi oikeasti vituttaa, kun saat 10000€ kalliimman auton huonolla rahoituksella ja ilman tutkia, kun ”Teslan kamerat ovat niin hyvät”.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hinnanpudotukset kertoo tietysti Teslan ahdingosta, mutta tällä on tietysti iso vaikutus koko markkinaan, siitä ei ole mitään epäilystä. Saa nähdä mitä muut merkit tekevät vai tekevätkö mitään.

Mutta ei kait kukaan enää usko noita Teslan toimitusennusteita. Jos nyt tarjotaan mukamas 2 kk toimitusaikaa, niin todellisuus voi olla jotain aivan muuta. Yksi monista syistä miksi Tesla luisunut alamäkeen viime aikoina, asiakaspalvelu olematonta ja toimitusajoissa ei mitään läpinäkyvyyttä.

Tämän jälkeen Model Y tulee olemaan Suomessa selvästi myydyin sähköauto, se on varmaa. Eri asia paljonko jää katetta näillä hinnoilla, mutta Teslasta tulee nyt kansanauto kuten Toyota tai Skoda.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos nyt tarjotaan mukamas 2 kk toimitusaikaa, niin todellisuus voi olla jotain aivan muuta. Yksi monista syistä miksi Tesla luisunut alamäkeen viime aikoina, asiakaspalvelu olematonta ja toimitusajoissa ei mitään läpinäkyvyyttä.
Onko Teslalla toimitukset venyneet paljonkin noista luvatuista? Paljolla tarkoitan, että 2kk toimitusaika muuttuu 6kk toimitusajaksi.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta ei kait kukaan enää usko noita Teslan toimitusennusteita. Jos nyt tarjotaan mukamas 2 kk toimitusaikaa, niin todellisuus voi olla jotain aivan muuta. Yksi monista syistä miksi Tesla luisunut alamäkeen viime aikoina, asiakaspalvelu olematonta ja toimitusajoissa ei mitään läpinäkyvyyttä.

Toki siellä on varastossa olleiden autojen määrä tuplaantunut viimeisen puolen vuoden aikana, varaston arvo viimeisessä raportoinnissa oli yli 10mrd$, jos raa-asti lasketaan 30k$ hinnalla per auto, niin varastossa oli Q3/2022 päätteeksi ~340 000 autoa, jolla voinee tasata mahdollista noussutta kysyntää jonnin verran.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos heiluu hinnat automarkkinalla, niin samoin elää hinnat latausasemilla, take my word!! Jatkuvaa säätöä ja pitää melkein joka kerta ennen reissua tarkastaa mikä on päivän hinta reitin varrella. Esim tässä talven aikana:
- Elli (toimii Recharge, Helen/Virta ja K-Lataus -latureilla) nostanut uusien soppareiden hintoja. Mulla vielä aiempi kk-maksuton ja siinä minuuttitaksa halvempi kuin uusissa kk-maksullisissa.
- Northe (toimii ainakin Rechargella, ehkä muitakin) veivasi hintoja alun 0,40eur/min -> 0,53eur/min -> 0,45eur/min.
- Teslan superit taisi halventua taannoin
- Fortum Charge&Drive on viime päivinä muuttanut Rechargen HPC-asemilla hinnoittelun kWh-perusteiseksi ja suolaiselle tasolle 0,69eur/kWh (!!!).
- ABC ja K-Lataus teki alv-muutoksen, mikä hieman alensi hintoja.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuohon Teslan tempoiluun sellainen pienen pieni näkökulma myös, että noita on myös ihan vaan jokunen leasingauto ja takuujämärillä oleva osamaksuautokin ladulla, ja niiden jäännösarvo tuli just aika napakasti alaspäin. Saas näkee mikä tulee olemaan esim. Teslan 3v. sopparin jämäri jos tällaista touhuilevat? Nykyisin se on yleensä (hiukan merkistä ja tehtaan tuista riippuen) +/- 50%, ja veikkaisin rahoitusyhtiöiden ottavan min. 10-15% puskurin tuolle ajanjaksolle (35-40%). Kuukausierä/leasingvuokra pomppas just...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos heiluu hinnat automarkkinalla, niin samoin elää hinnat latausasemilla, take my word!! Jatkuvaa säätöä ja pitää melkein joka kerta ennen reissua tarkastaa mikä on päivän hinta reitin varrella. Esim tässä talven aikana:
- Elli (toimii Recharge, Helen/Virta ja K-Lataus -latureilla) nostanut uusien soppareiden hintoja. Mulla vielä aiempi kk-maksuton ja siinä minuuttitaksa halvempi kuin uusissa kk-maksullisissa.
- Northe (toimii ainakin Rechargella, ehkä muitakin) veivasi hintoja alun 0,40eur/min -> 0,53eur/min -> 0,45eur/min.
- Teslan superit taisi halventua taannoin
- Fortum Charge&Drive on viime päivinä muuttanut Rechargen HPC-asemilla hinnoittelun kWh-perusteiseksi ja suolaiselle tasolle 0,69eur/kWh (!!!).
- ABC ja K-Lataus teki alv-muutoksen, mikä hieman alensi hintoja.

Käytännössä siis Rechargen verkosto on veivannut hintojaan, alvialennuksenhan siirsivät hintoihin käytännössä kaikki, myös Virta. Recharge on näistä se, jossa on erittäin monta hintaa riippuen maksusovelluksesta ja sitä tosiaan täytyy katsella, kun laturit eivät myöskään ole kaikki samanhintaisia (eivät tosin Virrallakaan). Verkosto on vain alusta.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän jälkeen Model Y tulee olemaan Suomessa selvästi myydyin sähköauto, se on varmaa. Eri asia paljonko jää katetta näillä hinnoilla, mutta Teslasta tulee nyt kansanauto kuten Toyota tai Skoda.

Muut valmistajat tulevat kyllä vastaamaan hintaan, se on varmaa, sillä näin kilpailu toimii. Eri asia sitten, millä valmistuskustannuksia saadaan alas, laitetaanko halvempaa ja huonompaa osaa?

Sähköautojen hintojen toki ennustettiin laskevan, mutta hieman yllätys, että alennukset alkoivat jo nyt.
 
Tuohon Teslan tempoiluun sellainen pienen pieni näkökulma myös, että noita on myös ihan vaan jokunen leasingauto ja takuujämärillä oleva osamaksuautokin ladulla, ja niiden jäännösarvo tuli just aika napakasti alaspäin. Saas näkee mikä tulee olemaan esim. Teslan 3v. sopparin jämäri jos tällaista touhuilevat? Nykyisin se on yleensä (hiukan merkistä ja tehtaan tuista riippuen) +/- 50%, ja veikkaisin rahoitusyhtiöiden ottavan min. 10-15% puskurin tuolle ajanjaksolle (35-40%). Kuukausierä/leasingvuokra pomppas just...
Eikai tuo nykyisiin sopimuksiin vaikuta mitenkään (paitsi tietenkin leasingin/takuuhyvityksen myöntäjän osalta). Toki uusiin sopimuksiin saattavat jatkossa jotain suurempaa puskuria ottaa, mutta hinnathan niissäkin kuitenkin laskee kun uushankintahintakin on pienempi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Eikai tuo nykyisiin sopimuksiin vaikuta mitenkään (paitsi tietenkin leasingin/takuuhyvityksen myöntäjän osalta). Toki uusiin sopimuksiin saattavat jatkossa jotain suurempaa puskuria ottaa, mutta hinnathan niissäkin kuitenkin laskee kun uushankintahintakin on pienempi.
Ei tietenkään vaikuta nykyisiin soppareihin noin maksajan näkövinkkelistä, mutta leasingyhtiön vinkkelistä saattaa olla edessä kallis ja ikävä yllätys auton palautuessa. Ja voin ihan kokemuksesta kertoa, että leasing- / rahoitusyhtiöt reagoivat tämän tyyppisiin muutoksiin aika voimakkaasti ja riskikerrointa nostamalla & jäännösarvoa alentamalla kk-erä nousee rumasti vaikka OVH-hinta tippuisikin. Ja eiväthän he ole OVH-hinnalla tuota aiemminkaan laskeneet vaan omalla netollaan, ja voin kohtuullisella varmuudella veikata, että netto ei muutu läheskään samassa suhteessa kuin OVH…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tietenkään vaikuta nykyisiin soppareihin noin maksajan näkövinkkelistä, mutta leasingyhtiön vinkkelistä saattaa olla edessä kallis ja ikävä yllätys auton palautuessa. Ja voin ihan kokemuksesta kertoa, että leasing- / rahoitusyhtiöt reagoivat tämän tyyppisiin muutoksiin aika voimakkaasti ja riskikerrointa nostamalla & jäännösarvoa alentamalla kk-erä nousee rumasti vaikka OVH-hinta tippuisikin. Ja eiväthän he ole OVH-hinnalla tuota aiemminkaan laskeneet vaan omalla netollaan, ja voin kohtuullisella varmuudella veikata, että netto ei muutu läheskään samassa suhteessa kuin OVH…

Tämähän riippuu sopimuksen muodosta. Esimerkiksi yritysliisarien vakioehdoilla sopimus ei muutu mihinkään. Leasingyhtiön riski.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin älytöntä että porukka harmittelee että jonkun asian hinta laskee. Sama porukka pelännee asuntojen hinnanlaskua. Se väliraha uuteen pienenee about tasan sen saman 20% kun seuraavan kerran vaihtaa autoa tai asuntoa. Tietenkin nukkuuhan sitä nyt ihminen paremmin 300k asunnossa kuin 250k asunnossa vaikkei myymässä olisikaan. Muutenkin kiva olisi ensi kerralla autokaupassa enemmän maksaa.

Tesloja saksasta kesällä kelkkoneiden autokauppiaiden vitutuksen ymmärrän.

Edit: En siis meinaa täällä jatkiksessa niinkään vaan esim teslaclubin fb:ssä. Auto on kuitenkin käyttötavara eikä mikään sijoitus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Markkinalle ja liikenteen sähköistymisellehän tämä on vain ja ainoastaan hyväksi. En minäkään oikein ymmärrä valittamista siitä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tämähän riippuu sopimuksen muodosta. Esimerkiksi yritysliisarien vakioehdoilla sopimus ei muutu mihinkään. Leasingyhtiön riski.
Toistan: ei vaikuta voimassa oleviin soppareihin (tai en siis tiedä sellaisia leasing- tai taatun jämärin omaavia osamaksusopimuksia, joissa ehtoja voisi lennossa muuttaa). Tuleviin sopimuksiin tulee vaikuttamaan takuulla, koska rahoitus- & leasingyhtiöt eivät todellakaan tykkää Teslan tyyppisestä touhusta, jossa tuhotaan heidän omaistuutensa arvoa, näin 30v. autoalan kokemuksella…
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jotenkin älytöntä että porukka harmittelee että jonkun asian hinta laskee. Sama porukka pelännee asuntojen hinnanlaskua. Se väliraha uuteen pienenee about tasan sen saman 20% kun seuraavan kerran vaihtaa autoa tai asuntoa. Tietenkin nukkuuhan sitä nyt ihminen paremmin 300k asunnossa kuin 250k asunnossa vaikkei myymässä olisikaan. Muutenkin kiva olisi ensi kerralla autokaupassa enemmän maksaa.

Tesloja saksasta kesällä kelkkoneiden autokauppiaiden vitutuksen ymmärrän.

Edit: En siis meinaa täällä jatkiksessa niinkään vaan esim teslaclubin fb:ssä. Auto on kuitenkin käyttötavara eikä mikään sijoitus.
Kieltämättä sekin on vähän hölmöä ostaa auto sillä oletuksella että sen voi myydä sitten voitolla tai samaan hintaan eteenpäin, kuten viime aikoina on joidenkin kuullut puhuvan. Ennenvanhaan auton hinnasta lähti 20% heti kun sen ajoi liikkeestä ulos, ja niin se varmasti tulee taas olemaan. Mutta onhan moni ottanut aivan ylisuuria asuntovelkojakin viime aikoina kun ovat tuudittauneet nollakorkoihin. Kai ihmisillä on toisinaan tapana ajatella liian optimistisesti omien hankintojen kohdalla.
 
Toistan: ei vaikuta voimassa oleviin soppareihin (tai en siis tiedä sellaisia leasing- tai taatun jämärin omaavia osamaksusopimuksia, joissa ehtoja voisi lennossa muuttaa). Tuleviin sopimuksiin tulee vaikuttamaan takuulla, koska rahoitus- & leasingyhtiöt eivät todellakaan tykkää Teslan tyyppisestä touhusta, jossa tuhotaan heidän omaistuutensa arvoa, näin 30v. autoalan kokemuksella…
Eiköhän tässäkin markkinatalous korjaa. Jos asiakas haluaa Teslan, hän hankkii sen sieltä mistä saa parhaan leasingsopimuksen. Todennäköisesti myös kilpailijat pudottavat hintojaan ainakin jossain määrin, joten kaikki ovat samassa veneessä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kieltämättä sekin on vähän hölmöä ostaa auto sillä oletuksella että sen voi myydä sitten voitolla tai samaan hintaan eteenpäin, kuten viime aikoina on joidenkin kuullut puhuvan. Ennenvanhaan auton hinnasta lähti 20% heti kun sen ajoi liikkeestä ulos, ja niin se varmasti tulee taas olemaan. Mutta onhan moni ottanut aivan ylisuuria asuntovelkojakin viime aikoina kun ovat tuudittauneet nollakorkoihin. Kai ihmisillä on toisinaan tapana ajatella liian optimistisesti omien hankintojen kohdalla.
Kieltämättä täyttä asiaa tämä teksti. Siltikin vähän jopa itsekin sorruin tähän kun polestaria tilailin syyskuun alussa. Koko ajan oli muutenkin jotenkin hämääntynyt ajatus itselläni että ”olen jo myöhässä, kaikilla on jo sähköautot”. Eihän tämä tietysti totta ole kun katsoo tilastoja.

Mutta kaikesta huolimatta aion siirtyä n.1000€ arvoisesta autosta 50000€ autoon. Tuskin siinä järkeä on, mutta ehkä tuo voi olla minulla sitten se ”harrastus mihin menee kaikki rahat”.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kieltämättä täyttä asiaa tämä teksti. Siltikin vähän jopa itsekin sorruin tähän kun polestaria tilailin syyskuun alussa. Koko ajan oli muutenkin jotenkin hämääntynyt ajatus itselläni että ”olen jo myöhässä, kaikilla on jo sähköautot”. Eihän tämä tietysti totta ole kun katsoo tilastoja.

Mutta kaikesta huolimatta aion siirtyä n.1000€ arvoisesta autosta 50000€ autoon. Tuskin siinä järkeä on, mutta ehkä tuo voi olla minulla sitten se ”harrastus mihin menee kaikki rahat”.
Jokainen meistä elää omanlaisessa kuplassaan, ja sinun lähipiirissä tai työtovereilla on varmaan "kaikilla" sähköautot. Mutta suuressa mittakaavassa se ei tietenkään ole totta, sillä minä työskentelen alalla jossa palkat ei päätä huimaa ja meidän firmassa ei duunareilla ole yhden ainoaa sähköautoa. Olisiko toimihenkilöiden puolella 1-2 sähkäriä. Kyllä se vielä on ns. parempiosaisten juttu Suomessa, mutta toivottavasti tulee rahvaankin ulottuville joskus jotta liikenne voi sähköistyä. Toisaalta itse en maksaisi autosta yli 30 000 euroa vaikka olisin miljonääri, koska minulle autot ei ole minkäänlainen intohimo, vaan pikemminkin työkalu jolla siirrytään paikasta toiseen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Eiköhän tässäkin markkinatalous korjaa. Jos asiakas haluaa Teslan, hän hankkii sen sieltä mistä saa parhaan leasingsopimuksen. Todennäköisesti myös kilpailijat pudottavat hintojaan ainakin jossain määrin, joten kaikki ovat samassa veneessä.
Totta kai, ja hyvähän tuo Teslan hintojen pieksentä on tulevien yksityisasiakkaiden kannalta, nykyisten kannalta ei…
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse näen tässä jonkinlaisen kätevän lopputuloksen:
- Tesla hinnat laskevat ja ns preemio katoaa
- VAG joutuu katsomaan hinnoittelua uudestaan kun tuotantoa ei ole ja uudet tilaukset varmasti kärsivät kun samaan hintaan olisi saatavilla vastaavaa "nyt"
-> Hintatason pitäisi yleisesti korjaantua alaspäin kun samalla kysyntä heikkenee taloustilanteen takia
-> liisarin päättyessä markkinahintainen jälkiarvo laskenee eli teoriassa käytössä olevan auton lunastus voi olla ihan fiksu ratkaisu koska käyttökulut käteisellä lunastamisen jälkeen ovat todnäk selvästi alle liisarin kulun.

Itselle oikeastaan ainoa syy käyttää autoetua oli juuri että tavallaan oli houkutteleva syy uuteen autoon. En vain keksi onko sitten uudessa sähköautossa välttämättä merkittävää lisäarvoa niin kauan kuin akku ei ihan sula alta. Mutta ihan hyvin voisi jatkaa sen pari vuotta lisää samalla, kunhan saisi jotenkin renkaanvaihdot Liisarin aikana :)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse näen tässä jonkinlaisen kätevän lopputuloksen:
- Tesla hinnat laskevat ja ns preemio katoaa
- VAG joutuu katsomaan hinnoittelua uudestaan kun tuotantoa ei ole ja uudet tilaukset varmasti kärsivät kun samaan hintaan olisi saatavilla vastaavaa "nyt"
-> Hintatason pitäisi yleisesti korjaantua alaspäin kun samalla kysyntä heikkenee taloustilanteen takia
-> liisarin päättyessä markkinahintainen jälkiarvo laskenee eli teoriassa käytössä olevan auton lunastus voi olla ihan fiksu ratkaisu koska käyttökulut käteisellä lunastamisen jälkeen ovat todnäk selvästi alle liisarin kulun.

Itselle oikeastaan ainoa syy käyttää autoetua oli juuri että tavallaan oli houkutteleva syy uuteen autoon. En vain keksi onko sitten uudessa sähköautossa välttämättä merkittävää lisäarvoa niin kauan kuin akku ei ihan sula alta. Mutta ihan hyvin voisi jatkaa sen pari vuotta lisää samalla, kunhan saisi jotenkin renkaanvaihdot Liisarin aikana :)

Sähköauton autoedussa on toki paljonkin ihan jo taloudellista järkeä ainakin 2025 loppuun, kun on se ylimääräinen 290 euron veroale + jos työnantajan tarjoama sähkö verotta (tämä ei tosin liity autoetuun). Sitten toki jännä nähdä, jatkuuko etu sen perään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös