Siirretty
huhuketjusta:
Ei nyt huhuihin liity, mutta pakko tähän myös kommentoida.
Jatketaan hetki höpinälinjalla - ei mitään tekemistä huhujen kanssa.
Uramahan tuossa totesi, että saksalaiset tuli lompakon kanssa hakemaan Ruslanin pois. Hieman Ralen kehonkieli antoi ymmärtää, että Isha teki "hölmön" siirron uransa kannalta. - - - Peliä kun ajattelee, niin Ishan suurin kehityskohde on kokonaisvaltainen peli (lue: puolustuspeli). Saksan liigassa tuosta taitaa päästä vielä paremmin luistamaan kuin Liigassa, riippuen toki valmentajasta ja joukkueen pelityylistä.
Nyt vasta huomasin, että Ishakov on todellakin lähtenyt johonkin Saksan liigaan. Sepä vasta pöljältä ratkaisulta kuulostaa.
Mä kuvittelin aikoinani, että Ilari Filppula ja HC Lugano olisivat olleet "
match made in Heaven". Aavistuksen mukavuudenhaluinen taikuri no-look-passaamassa itsensä palmujen alla luganolaisten sydämiin muhkealla tilipussilla. Mitään faktaa mulla ei ole tarjota oman käsitykseni tueksi, mutta epäilen Filarin jalkanopeuden olleen riittämätön. Joillain Jenkkien agenttisivustoilla NLA esitellään Euroopan nopeimpana sarjana. Itsekin pari vuotta paikan päällä asuneena ja joitain kymmeniä matseja seuranneena allekirjoitan tämän täysin ainakin SM-liigaan verrattuna.
Ruslan Ishakov ja Adler Mannheim? Saksan DEL:sta mulla on ohuempi käsitys ja Mannheimista joukkueena vielä ohuempi. Noin yleisesti ottaen DEL-joukkueiden pelaajabudjetit alkavat olla aivan SM-liigan tasoa - huippujoukkueet ovat taitaneet mennä jo ohikin. Karkkirahoilla siellä ei tosiaan joudu pelaamaan ja todellisille huippupelaajille - kuten todennäköisesti Ruslan Ishakoville - maksetaan aivan huippupalkkoja eurooppalaisella mittapuulla. KHL:n ja NLA:n kanssa saksalaiset joukkueet eivät (vielä?) pysty kilpailemaan, mutta mun käsittääkseni SHL ei pysty pelkällä palkalla houkuttelemaan huippupelaajia Saksasta.
Lisäksi saksalaiset joukkueet usein kasataan viihdyttävästi. Muistaakseni jossain European Trophy tms. -ketjussa oli aikoinaan lähes kymmenen vuotta sitten kuvailtu DEL-joukkuiden kokoonpano seuraavasti: yksi hyökkäysketju on aivan eurooppalaista huipputasoa, toinen halonhakkaajaosasto on kasattu kanadalaisista AHL-jyristä tai uransa ehtoopuolella olevista NHL-pelaajista. Kaksi alaketjua kootaan sitten paikallisista Lidlin pihalla notkuvista joutomiehistä. Aavistuksen kärjistetty kuvaus, mutta pitänee edelleen kohtuullisen hyvin paikkansa.
Mä en ole oikein koskaan uskonut siihen, että Ruslan Ishakov tulisi pelaamaan NHL:ssa eikä varsinkaan AHL:ssa. Ehkä jossain vaiheessa uraa yhden-kahden kauden kokeilu, mutta sitten takaisin Eurooppaan. Jos mun tällä hetkellä pitäisi veikata, Ishakov tullee pelaamaan seuraavien kymmenen kauden aikana valtaosan - ehkä jopa puolet - DEL:ssa. Ehkä tosiaan yhden kauden Pohjois-Amerikan keikka sekä satunnaisia kausia SHL/NLA/SML-linjalla? Jotenkin mä pystyn vetämään Ishakovin kohdalla yhtäläisyysmerkkejä norjalaisiin Olimbin veljeksiin - erityisesti nuorempaan Ken Andre Olimbiin. Taso riittää, ei kun ei riitäkään, ei kun riittääpäs, lisää töitä, mutta välillä mukavuudenhalu vie mennessään.