Itse kaupan alalla työskenneellä on selkeä näkemys asiakkaista, joiden kuuluisi hävetä ruokaostoksiaan, joidenkin jopa päivittäin, seuraavista ostoksista kuuluukin hävetä:
- Asiakkaat, jotka hamstraavat punalaputettuja tuotteita, tai hedelmä- ja vihanneshävikkilaatikoita eli ostavat monia -50%, ja -60% tuotteita samaan aikaan, jonka lisäksi vielä marketin halvinta bulkkiolutta, tupakkaa ja veikkauksen pelejä. Ilta-alennukset ovat tarkoitettu heille, jotka niitä todella tarvitsevat, yh-äideille, opiskelijoille jne. mutta jos rahoista suuri osa menee vain päihteisiin ruoan sijasta, niiden käyttö on silloin ongelma. Sama juttu, jos selkeästi hyvätuloinen hamstraa alennustuotteita.
- Asiakkaat, jotka ostavat kenoa, lottoa tai mitä tahansa esimerkiksi 1-2 eurolla, mutta jakavat pelikupongit moneen osaan, esimerkiksi 5:een tai 10:een, vaikka todellisuudessa pitävät kaikki kupongit itsellään. Niiden tarkistukseen menee sitten pidempi aika, ja voitonmaksuissa jne. tulee helpommin virheitä. Lopputulos on silti sama, vaikka asiakas ostaisi pelin kokonaisena.
- Asiakkaat, jotka ovat aikaisemmin jääneet kiinni näpityksestä, mutta kehtaavat edelleen tulla asioimaan kauppaan ja vaatimaan palvelua kaupan henkilökunnalta.
- Asiakkaat, jotka maksavat ison summan pienillä kolikoilla, jotka ovat usein melko likaisessa ja tahmaisessa kunnossa. Lisäksi asiakkaalla menee pitkä aika laskea kolikoiden arvo, joka on täysin turhaa, sillä myyjä joutuu laskemaan samat kolikot uudestaan, ennen kuin hyväksyy maksutapahtuman.
- Asiakkaat, jotka eivät malta odottaa vuoroaan, vaan tulevat hengittämään pin-koodia laittavan asiakkaan niskaan ja kesken toisen palvelemisen pyrkivät saamaan myyjän huomion itseensä.
- Asiakkaat, jotka ostavat tupakkaa, mutta hyväksyvät vain tietyn kuvan tupakka-askiin.
Tuossa on vain muutama yllä esitetty asia, joita tapahtuu käytännössä joka kaupassa joka ikinen päivä, nämä asiat ovat noloja riippumatta ostoksista. Muissa tapauksissa en näe, että oikein minkään tuotteen ostaminen on itsessään noloa, sillä kaupan työntekijöitä ei muuten kiinnosta, mitä asiakkaat ostavat