Viestin lähetti Nas
Kun olet päässyt kunnola "jyvälle" luisteluun suosittelen ehdottomasti sauvojen mukaanottoa. Sauvarullaluistelussa myös yläkroppa saa reeniä, ja eri variaatioilla saa esim. vatsalihakset aktivoitua hyvin. Sauvoilla ei tosin pääse ihan huippuvauhteihin, mutta vastapainoksi tulee tehtyä paljon monipuolisempi lenkki.
Itse en suosittele sauvojen käyttöönottoa. En ole edes kokeillut, eikä varsinaisesti kiinnostakaan. Monipuolisempaa ehkä, mutta hommaan tulee suorittamisen maku, ja hauskuus katoaa. Itse tykkään luistellessa siitä, että voi kikkailla, hyppiä ja kurvailla. Sauvojen kanssa homma menee puurtamiseksi. Tietenkin jos haluaa vain kuntoilla menemään, niin mikä ettei. Itse kuitenkin rullaluistelen rullaluistelemisen ilosta, siinä samalla liikkuen. Yläkroppaa treenaan salilla. Eipä sauvakävelyäkään tule harrastettua.
Luistimet ostin kesällä 2002, pitkän harkinnan jälkeen päädyin kaupan kalliimpiin Salomoneihin, ovh taisi olla 359€, mutta heinäkuun alennusmyynnissä hinnaksi jäi 279€ tjsp. Eikä ole tarvinut katua. Kulkevat kuin unelma, liuku on pitempi ku Hämäläisen Eepillä. Ainoat huoltotoimenpiteet kolmen kesän aikana ovat olleet pyörien kääntämistä kulumisen takia. Uudet renkaat pitäisi varmaan tänä kesänä laittaa, kun en käytä jarrupalaakaan niin alkaa kulutuspinta käydä vähiin. Hyvin toki vieläkin pärjää.
Luistelua kannattaa hieman rajoitella alkukesästä, että intoa riittää sitten loppukesällekin. Pari kertaa on käynyt siten, että olen touko-kesäkuussa luistellut järjettömiä määriä, ja sitten loppukesästä hieman kyllästynyt. Pari-kolme kertaa viikossa lienee sopiva tahti, säiden mukaan mennään tietty. Sadekelillä ei kannata missään tapauksessa luistella, korkeintaan pakon edessä jos silloinkaan, sillä laakerit kärsivät suunnattomasti, ja huolto&rassaus on edessä. Tuulinen sää on myös rasittava, sillä viima kylmettää ikävästi, ja syö homman hauskuutta.
Itse en tykkää kuljettaa luistellessani mitään mukana, tietty pakolliset lompakko, avaimet & kännykkä on taskussa, mutta reput ja pussit pyrin välttämään viimeiseen asti, koska ne myös syövät luistelunautintoa. Joskus voi sandaalit ottaa mukaan tarroista vyötärölle kiinnitettynä, jos on pakko käydä sisätiloissa. Usein kuitenkin tungen röyhkeästi luistimet jalassa kauppoihin yms., julkisiin tiloihin. Vaikka paikassa olisikin luistelukielto, harvemmin kukaan siitä tulee sanomaan. Ja jos tulee, niin sitten häivytään tai kuljetaan vittuilun vuoksi sukkasiltaan/paljain jaloin. Typerää sinänsä, että luistimet jalassa ei saa mennä minnekään, sillä en äkkiseltään keksi asiallisesta & rauhallisesti rullailusta mitään haittoja vaikka isoille marketeille. Niistä ei jää jälkiä lattiaan, ja jos ei ole mellastava penikka, niin mikä mättää? Kielto lieneekin juuri mellastavia penikoita varten, mutta miksi minun pitäisi siitä kärsiä?
Kaiken kaikkiaan mukava kesälaji, ja yllättävän helppo myös. Jääkiekkotaustan omaavana homma käy itselläni luonnostaan, mutta vähemmän tavallista luistelua harrastaneiden kannattaa myös kokeilla. Se on nimittäin helpompaa kuin jäällä meneminen, isomman maakosketuspinnan ansiosta. Myös keväisin jäiltä rullille vaihtaminen on suht helppoa, kunhan ei yritä lätkäjarrutusta. Syksyllä on sitten hankalampaa vaihtaa jäälle, siitä on ikäviäkin kokemuksia.
Jos paikkakunnaltasi löytyy hyväkuntoinen ja laaja pyörätieverkosto, niin kesälajina rullaluistelu on ehdoton. Mukava tapa liikkua nopeasti paikasta toiseen, saa liikuntaa & raitista ilmaa, ja samalla voi bongailla vastakkaisen sukupuolen edustajia kesähepeneissään...
edit: sanamuodon viilaus