Sinänsä NHL on siitä mielenkiintoinen laji, että mailalla ja nyrkeillä saa hakata vastustajaa ilman seuraamuksia. Ei tuota missään muussa pallopelissä näe.
Itse olen joskus nuoruudessani ollut erittäin kova ns. Old school hockeyn kannattaja. Tuli ladattua aikanaan ihan jokainen tappelupätkä NHL:stä aina farmien farmiin. Ja nimenomaan ladattua kun elettiin aikaa ennen youtubea tai muita suoratoistopalveluita. Ja kun aikanaan syventyi tappeluihin niin tuli kahlattua myös niitä klippejä mistä jo -90 ja 2000-luvulla puhuttiin old school hockeynä.
Näin vanhemmiten kun on alkanut asiaa miettimään niin olen vahvasti sitä mieltä, että pohjois-amerikkailainen jääkiekkoon on kuulunut lyöminen ja sikailu siitä asti kun se on kehitetty. Vasta kun NHL:n myötä sikäläinen jääkiekko on eurooppalaistunut ja viimeistään internetin myötä kansainvälistynyt niin ollaan puututtu tähän väkivaltaelementtiin.
Nykyinen NHL on siinä mielessä siistiä ja tuo miksi "muissa lajeissa ei saa hakata nyrkillä" on siinä mielessä mielestäni nurinkurinen että Pohjois-amerikkailainen jääkiekko luotiin osittain sen ympärille. Siis toki pääpaino oli itse pelissä, mutta vahvasti oli läsnä tuo nyrkillä lyöminen. Eli käytännössä se keksittiin samaan aikaan kuin jääkiekko itse pelinä. Puhun siksi pohjois-amerikkalaisesta jääkiekosta koska jääkiekon alkuaikoina 1800-1900 luvun taitteessa euroopassa tuo tappelukulttuuri ei kuulunut lajiin. Nähdäkseni se tuli sitten myöhemmin kun kanadalaisia pelaajia tuli Eurooppaan.
Alkuaikoinahan tappelut olivat pohjois-amerikassa todella brutaaleja. Silloin saatettiin lyödä ihan surutta mailalla "miekkailun" päätteeksi vastustaa päähän. Ja ulosajot olivat vieras käsite, muistaakseni 2 minuuttista isompia rangaistuksia ei tunnettu ollenkaan. Kypäriä ei tietysti pelaajilla ollut ollenkaan.
Aika nopeasti tuli sitten tämä puhdas nyrkein tapahtuva tappelu osaksi sikäläistä jääkiekkoa. Varmasti juuri sen takia, että mailalla lyöminen koettiin vaaralliseksi. Tämäkin oli käsittääkseni kirjoittamaton sääntö, eli herrasmiessopimus. Jos tapellaan niin tapellaan sitten rehdisti ilman mailoja. Kuulostaa muuten nykyään erikoiselta, heh. Nykyään moni ei edes taida muistaa, että NHL:ssä saa tapella peräti kolme kertaa samassa ottelussa ennen kuin lentää pihalle.
Mielestäni kuitenkin NHL:ssä on ehkä noin kolme selkeätä linjausta ollut tappeluiden vähentämiseksi. Ensimmäinen tuli kun Flyers voitti tupla mestaruuden -70-luvulla käytännössä hakaten vastujansa, jotka eivät halunneet tämän johdosta kärjistäen pelata ollenkaan. Toinen tuli kun NHL eurooppalaistui ehkä 80-90luvulla, voisi kai sanoa että jonkinlainen sivistyminen tuli siihen lajiin. Aikaisemmin koskemattomiin sääntöihin saikin koskea. Samoiten -90-2000-luvulla alkanut kansainvälisten lähetysten näyttämisen lasken tähän "sivistyksen" tuomaan paineeseen.
Kolmas merkittävä tappeluiden väheneminen on tapahtunut 2010-luvulla. Silloin rangaistuksia kovennettiin merkittäväksi ja tuli mm. instigator jäähy. Tämän myötä koko kulttuuri uudistui ja varsinaiset tappelijat poistuivat kokoonpanosta.