Viestin lähetti Vakio
Tuskin Jokerit on kuitenkaan Heleniukselle, Turuselle ja Pesoselle maksanut koko ensi kauden liksaa, vaan jonkun tietyn osan. Sen lisäksi pojat kuittaavat Ilvekseltä liksaa. Tuskin yhtälössä muuten olisi juuri kenenkään kannalta järkeä.
Juuri näin.
Mitä muuten tulee koko asiaan eli rosteriin, niin kyllä henki on tällä uudella Jokereiden joukkueella hyvä. Parempi kuin menneellä kaudella. Lindillä on tosi iso rooli ja jos hän pystyy pelaamaan täyden kauden, se on iso etu Jokereille. Toivotaan parasta.
Edit: laitetaan vielä kerran esille se, miten kustannukset pelaajien palkkakuluista muodostuvat. Saman olen periaatteessa kirjoittanut aiemminkin muutaman kerran tässäkin ketjussa:
1. Virmasen mukaan 2004/2005 keväällä esitelty rosteri maksoi 2.2 miljoonaa euroa.
2. Jokeritkaan ei ilmoita oikeaa kokonaiskulua - kuten eivät muutkaan liigaseurat. Muista joukkueista en sano mitään, mutta Jokereiden osalta palkkasummaan pitää lisätä vain 10-15 prosenttia palkkojen sivukuluja. Näin ollaan vajaassa 2.5 miljoonassa eurossa.
3. Siihen päälle soppareiden purkukulut ja ollaan noin 2.6 miljoonassa eurossa.
4. Tähän päälle sitten uudet, tulevat pelaajat. Itse arvioisin, että lisää rahaa tullaan käyttämään noin 0.3-0.4 miljoonaa euroa.
5. Näin laskien todellinen kokonaiskulu pelaajien palkoista on noin 3 miljoonaa euroa palkkojen sivukuluineen.
Todettakoon nyt sekin, että samalla tavalla pitäisi tietysti laskea jokaisen muunkin joukkueen pelaajabudjetti. Useilla seuroilla on kolme erilaista kulukohtaa, josta pelaajien palkat maksetaan. Ensimmäinen on julkisuuteen ilmoitettava pelaajabudjetti. Toinen on sen budjetin lakisääteiset palkkojen sivukulut. Ja kolmas on ns. toinen budjetti, joka koostuu menovarauksesta uusiin pelaajiin joko niin, että seura maksaa sen kokonaan tai sitten niin, että seura maksaa vain hyvin pienen osan. Loppu tulee yhteistyökumppaneilta kauden aikana. Sen osuus voi riippua siitäkin, kuinka seura on menestynyt sarjassa.
Jokerit on ollut aika puhtaasti kahden budjetin joukkue (pelaajabudjetti + sivukulut), mutta tulevana kautena on käytössä tarvittaessa muutakin rahaa. Esimerkiksi HPK taas on ollut malliesimerkki tuosta yhteistyökumppaneiden rahoituksesta, sillä HPK:ssa pelasi esimerkiksi toissa kaudella pelaajia selkeästi yhteistyökumppaneiden rahoituksella - siis kokonaan ohi alkuperäisen, syksyllä ilmoitetun pelaajabudjetin. Samoin teki HIFK toissa kaudella eli otti käyttöön kauden aikana ylimääräistä rahaa, jolla rahoitettiin uusia hankintoja. HIFK:han ilmoitti loukkaantumiset ja niiden paikkaamisen uusilla pelaajilla yhdeksi syyksi isolle alijäämälleen. Samoin heillä oli silloin kustannuksia vanhoista sopimuksista ja Draperin ostamisesta kokonaan ulos alkukaudesta.
- - -
Itse uskon Jokereiden joukkueeseen ja kannatan sitä. Olen kannattanut jo paljon ennen Hjallista. Jokereiden kannattaminen on kokonaan mulle toinen asia - ja vieläpä pyhä asia - kuin joukkueen koonnut henkilö tai joukkueen omistava taho. Niiden toiminnasta on mielestäni hyvä kirjoittaa joskus suoraa asiaakin eikä vain tyytyä hymistelemään Hjallista ja Virmasta. Valitettavasti olen tähän hymistelyyn välillä itsekin syyllistynyt.
Molemmat ovat kyllä päteviä monissa hommissa ja fiksuja kavereita muutenkin, mutta silloin ei puhuta jääkiekkojoukkueen tai jalkapallojoukkueen kokoamisesta tai johtamisesta... Esimerkiksi Hjallis on tehnyt valtavan päivätyön Jokereiden nousun eteen. Ilman häntä joukkuetta tuskin edes olisi enää. Samoin Hjallis on tehnyt miehen työn Areenan rakentamiseksi ja Jokereiden talouden vakauttamisessa.
Mutta viisaasti tekisivät, jos antaisivat joukkueen suunnittelun ja rakentamisen jollekin itseään tässä työssä ammattitaitoisemmalle taholle. Tämä on minun mielipiteeni heistä ja olen heidän työtään seurannut koko sen ajan, jonka he ovat Jokereissa olleet.
Silti Jokerit on mulle aina Jokerit. Se on siinä. Uskonkin, että joukkue on aina tärkempi ja parempi kuin johtajansa.