Viestin lähetti Oiva
Olennaista oli, että hyökkäyksen kärkeen tarvitaan ainakin yksi kädellinen laituri Jantuselle kaveriksi ja kaksi kovan luokan työmiestä, joita meillä ei ole tällä hetkellä yhtään - Vertala isoin varauksin. Pakkiin on välttämätöntä hankkia 1-pakki, yksi kokenut perusvarma äijä esim. Kari Martikainen ja yksi hyvä fyysinen yleispakki, johon tontille käy kyllä Kankaanperä.
Muusta olen samaa mieltä, kovan luokan työmiehistä välttämättä en. Laineella ja Mäellä on molemmilla potentiaalia kovan luokan työmiehiksi, eikä kummankaan paikan pitäisi enää ensi kaudella olla nelosessa, jonne he välttämättä juuttuvat, jos hankintoja tehdään noin paljon.
Vaikka onkin oletettavaa, että ainakin yksi nuori hyökkääjä (viime kaudella Voutilainen, tällä Valtonen, ...) tekee läpimurtonsa kansalliselle huipulle, on syytä varautua siihenkin, ettei näin käy. Ilman varsinaista läpimurtoakin Laine ja Mäki ovat ensi kaudella kolmosketjutasoa vakavasti mestaruutta tavoittelevassakin joukkueessa.
Viestin lähetti Oiva
Ei minusta täysin älyttömiä odotuksia, jos otat vertailupohjaksi vaikkapa viime kauden jokerirosterin, jossa Toni Sihvonen pelasi nelossenuna, Bergenheim, Laine, Mäki jne. eivät mahtuneet edes pelaaviin kenttiin, Tomekin juuri ja juuri neloseen.
Edelleen: mitä iloa on "omien" sisäänajamisesta ja kehittämisestä, jos rooli on vuodesta toiseen yhtä pieni? Minä en halua Jokerien palaavan Summasen aikaan (tai aikaan ennen Summasta), jolloin nuoria ei uskallettu peluuttaa, vaan jopa tätä kautta rohkeampaa luottoa omiin nuoriin, jotka eivät toistaiseksi ole luottamusta millään lailla pettäneet, päin vastoin.
Tomek kehittyi pikku hiljaa liigan eliittiin, olen varma että esimerkiksi Laineella ja Mäellä on sopivissa olosuhteissa kaikki mahdollisuudet vastaavaan - jopa vielä vaikuttavampaan - kehitykseen. Jokerien (sen enempää kuin minkään muunkaan liigajoukkueen) nelosketjussa vuodesta toiseen tahkoaminen ei sisälly noihin sopiviin olosuhteisiin.
Tietysti olisi mukavaa, jos Jokerit saisi jalkeille mestaruudesta tosissaan taistelevan joukkueen. Hintana jälleen yhden nuorisopolven menettäminen on kuitenkin liian suuri, etenkin kun tämä nuorten sisäänajaminen/kehittäminen ja mestaruus eivät ole mitenkään välttämättä ristiriitaisia tavoitteita keskenään, kun nuoret ovat niinkin lahjakkaita kuin ovat.
Hankintoja toki täytyy tehdä, enkä minä halua mitään pelkistä juniori-ikäisistä koostuvaa liigajoukkuetta nähdä, sitä haluavat voivat käydä katsomassa A:n pelejä. Näiden hankintojen pitäisi kuitenkin ensisijaisesti erikoisominaisuuksillaan täydentää "omista" kasattua joukkueen runkoa.
Tämän kauden jälkeenkin niin moneen kertaan toistamani fakta on, että edellinen Jokereista maajoukkueeseen noussut "oma" hyökkääjä on Juha Lind. Sen jälkeen kaikki potentiaaliset huippuhyökkääjät on hukattu muualle ennen läpimurtoaan. Tällä kaudella on pitkästä aikaa näkynyt merkkejä toisenlaisesta suuntauksesta. Haluaisin tämän suuntauksen jatkuvan, vaikka hintana sitten olisikin hiukan halvempi ja nimettömämpi joukkue.