Juuso Pulliainen on HIFK:n hoviagentti
Kun tämä Pullianen-keskustelu nyt velloo sinne ja tänne ajattelin pistää IFK:n viime kauden otteluohjelman tekstin tähän (ottelut IFK-JYP 5.1. ja IFK-Kärpät 7.1.).
--------
Juuso Pulliaista voi hyvällä syyllä mainita HIFK:n hoviagentiksi. Hänen kauttaan on moni pelaaja kulkenut Petopaitaan.
- Laskin tuossa nopeasti, että HIFK:ssa on 15 mun pelaajaani, Pulliainen sanoo.
Pelaaja-agentti Juuso Pulliainen elää värikästä elämää. Silti jännitys ei ole 007:n tai muiden Salaisten agenttien tapaan. Jännitys syntyy pelaajakaupoista.
Juuso Pulliaisen ympärillä on kiehunut viimeaikoina. Suomalaiset pelaaja-agentit väittävät joka käänteessä, että Pulliainen rikkoo sovittuja sääntöjä.
-Minulla ei ole kertakaikkiaan aikaa osallistua tuohon keskusteluun. Ja miksi pitäisi? Minulle on tärkeintä tekemäni työ.
Juuso Pullianen itse pitää koko pelaaja-agenttisysteemiä viilinä. Hurjaa toimintaa...
-Olisi erittäin hyvä, jos Suomeen ja Eurooppaa saataisiin pelaaja-agenteille yhteiset pelisäännöt. Ne syntyisivät sillä tavalla, että perustettaisiin yksi kattojärjestö joka tarkkailisi agentti toimintaa ja ajaisis sillä kaikkien osapuolten etuja, Pulliainen sanoo.
Pullianenen uskoo, että hänellä on paljolti vihamiehiä lähinnä siitä syystä, että Pulliaisella on Suomessa ainoa NHLPA:n (NHL:n Pelaajayhdistys) lisenssi.
-Se tarkoittaa sitä, että voin neuvotella suoraan pelaajien ja NHL-seuran kanssa. Muut Suomessa vaikuttavat pelaaja-agentit ovat vain välikäsiä suuressa organisaatiossa. Eli heillä on rapakon takana oma "Pulliaisensa", joka on sitten yhteydessä NHL-organisaatioihin, Pulliainen sanoo.
-Kaikki ylimääräiset väliportaat pelaajan ja seuran välillä ovat turhia. Kun voin neuvotella pelaajien sopimuksista suoraan, ei synny minkäänlaisia väärinkäsityksiä, Pulliainen sanoo.
-Nämä suomalaiset pelaaja-agentit ovat eräänlaisia discon sisään heittäjiä, Pulliainen laukoo.
Juuso käynyt kovan koulun agenttimaailmassa
Pulliainen tietää mistä puhuu.
Hän oli 1990-luvun lopussa kaksi vuotta Edmontonissa seuraamassa varsin läheltä pelaaja-agenttifirmojen toimintaa.
-Työskentelin kaksi vuotta kanadalaisessa agenttitoimistossa niin sanottuna discon sisään heittäjänä. Siellä näin touhun karuuden. Eurooppalaiset pelaajat olivat heille pelkkää kauppatavaraa tai peli nappuloita. Kun joku vanhan mantereen pelaaja-agentti oli suositellut tiettyä pelaajaa, ei hänestä kukaan pitänyt huolta enää rapakon tuolla puolen sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Siinä näki homman kylmyyden ja monen pelaajan karun kohtalon, Pulliainen muistelee.
- Minulle on erittäin tärkeää, että seuraan pelaajia ensimmäisestä kohtaamisesta aina NHL-peleihin asti, jos ura niin pitkälle etenee. Olen heihin yhteydessä kok ajan. Sama pelaa toisin päin. Jos asiakkaaillani on kysyttävää, eivät he tarvitse välikäsiä. Soitto Pulliaiselle ja hommat hoituvat.
Pulliainen sanookin, että pelaajien ympärillä pyörii SM-liigassakin hyvin menneiden otteluiden ja otteiden jälkeen jos jonkinlaista selkääntaputtajaa:
- En minä halleilla luuhaile silloin. Mutta jos pelaajillani on vaikeaa vaikka peliajan kanssa tai joukkueen menestyksen kanssa, silloin käyn juttelemassa ja ennen kaikkea kuuntelemassa. Se on välittämistä, jota nuoret pelaajat tarvitsevat itsetunnon horjuessa.
"Jokainen pelaaja päättää itse"
Pulliainen on pyörittänyt nelisen vuotta menestyksekkäästi pelaaja-agenttifirmaa 3Goals Promotion.
- Meillä on kattava scouttausjärjestelmä Suomessa, jota johtaa Kari Paakkunainen. Kun sitten joku lupaa va pelaaja haluaa tulla meille juttelemaan, tarjoamme yleensä pelaajan mukana tulevalle perheelle tai tyttöystävälle kokonisvaltaisen paketin siitä, että mitä tuleman pitää.
-Kerromme sopimuskiemuroista ja oleskelusta ja pelaamisesta ulkomailla. Haluamme tehdä heti alusta lähtien luottamuksellisen asiakassuhteen. Aivan liian paljon halleilla pyörii käyntikorttejaan jakelevia hämäräagentteja.
-Ilmeisesti puskaradio on toiminut loistavasti, sillä mulle on tullut asiakkaita viime vuosien aikana hyvässä määrin välillä valitettavasti myös toisilta agenteilta.
Pulliainen sanoo, että hänellä on erinomaiset kanavat esimerkiksi NHL-organisaatioihin:
- Olemme saaneet erittäin paljon hyvää palautetta siitä, että teemme niin perusteellista työtä tarjotessamme pelaajia heidän organisaatioihinsa.
Kun vakuudeksi sanoilleen Juuso Pulliainen näyttää Pauli Levokarista tehtyä CD-romia. Elävän kuvan myötä ja statistiikalla höystettynä NHL-seurat saavat cd-romin avulla paljon enemmän informaatiota kuin pelkillä kuvilla ja kylmillä tilastoilla.
- Phoenixin organisaation ylin johto lähetti minulle juuri kirjeen, jossa he antoivat hyvää palautetta tästä työstä. Kirjeessä todettiin, että 3 Goals promotion on vienyt pelaajien välittämisen aivan uudelle tasolle. Tottakai tuollainen palaute lämmittää. Olemme oikealla tiellä, Pulliainen sanoo.
Juuso Pulliainen sanoo, että hän lähtee siitä ajattelutavasta, että jokainen pelaaja päättää itse omasta NHL-sopimuksestaan tai paluustaan takaisin vaikkapa SM-liigaan.
- Timo Pärssinen on asiakkaani. keskustelimme paljon viime kaudella hänen kanssaan, kun hän joutui Anaheimissa farmihissiin. Ymmärrän täysin, että Timo halusi tulla takaisin Suomeen. Perheen kanssa NHL-farmissa seikkailu ei ole mitään ruusuilla tanssimista.
-ketään ei voi pakottaa sinne tai pysymään siellä, Pulliainen viittaa NHL-maailmaan.
-Liian monesti agentit piirtävät rahanahneuksissaan pilvilinnoja NHL:n suhteen. Se ei ole pitkässä juoksussa kenenkään etu, Pulliainen sanoo.
-Tämä pätee hyvin esimerkiksi asiakkaaseeni Marek Zidlickyyn. Jopa minä ihmettelen, että miksei hän alle kirjoittanut viimeistä Rangersin tarjousta. Mutta minä en painosta, enkä päätä.
Levokarin lähtö ei tullut puskista
Viime juhannuksena varattu HIFK-pakki Pauli Levokari on myös Pulliaisen asiakas:
-Monelle Levokarin lähtö Atlantaan tuli puskista, mutta ei minulle. Atlantan GM Don Waddell kävi katsomassa viime kaudella Paulin otteita ja hän ihastui Levokarin otteisiin.
- He hakivat isokokoista ja ulottuvaa puolustajaa. Kun Atlanta sitten varasi hänet, ei edes Pauli ollut uskoa korviaan. Kävimme kesällä läpi jutut ja päätimme, että hänen lienee parasta hakea pelituntumaa ensin Atlantan farmista (Chicago Wolves).
- Kun Pauli hyväksyi planimme, lähti hän oikealla asenteella rapakon taakse. Kun ei ollut odotuksia, niin farmiin meno tuntui hänestäkin hyvältä kasvualustalta, Pulliainen sanoo.
Juuso Pulliaisen nimi on liitetty viime aikoina yhä enemmän ja enemmän HIFK:hon.
- En ole HIFK:n hovihankkija. HIFK on vaan todennut, että pelaajani ovat olleet hyviä valintoja.
Viimeisin Pulliaisen HIFK-hankinta on Frantisek Mrazek sekä maalivahti Dave Stathos.
- Näin Daven muutaman kerran pelaavan ja tiesin, että hän sopii HIFK:n pelityyliin.
Lisäksi Pulliaisen asiakkaita HIFK:ssa ovat kaikki tsekit.
- Laskin tuossa nopeasti, että HIFK:ssa on 15 mun pelaajaani, Pulliainen sanoo.
-------
Siinähän se. Ehkä tästä kirjoituksesta jokainen saa ammennettua itselleen jotakin.