Saku #11 kirjoitti:
Silkkaa vittuiluahan tuo oli, ei siihen perusteluja tarvita. Pisti/Pistää vaan ärsyttämään tapasi korostaa _aina_ juuri Suomen kädettömyyttä, jalattomuutta ja muuta taidottomuutta. Nähdäkseni Suomen huippujen taitotaso ei kauheasti eroa esimerkiksi USA:n vastaavasta. Silti kukaan, koskaan, ikinä tai missään ole kirjoittanut että kaikki Jenkit ovat kädettömiä paskoja. Sen sijaan suomalaisista vastaavaa saa lukea harva se päivä. Eniten tämä korostuu ei Suomen kannattajissa, erityisesti juuri Vedon ja tietysti TOJ:n kommenteissa. Mack ja Ozo keskittyvät enemmänkin "oman" maansa kannattamiseen, mikä on ehdottoman hienoa.
Tosiasiassahan olisin ihan ok, mikäli pari kuusikosta Kanada, USA, Slovakia, Saksa, Sveitsi ja Latvia liittyisivät EHT-turneeseen. Toki tauot hieman pitenisivät, mutta mitäpä tuosta.
Olisi kyllä mielenkiintoista lukea perustelusi. Jos siihen ei pysty, on vaikea aloittaa minkäänlaista rakentavaa keskustelua.
Tässä ei ole kyse mistään vittuilusta, vaan faktojen nostamisesta pöydälle ja niiden mahdollisimman pikaisesta korjaamisesta parempaan. Minä en korosta suomalaisten kädettömyyttä turhaan. Olen puhunut jo vuosien ajan tästä ilmiöstä ja vasta nyt tuntuu siltä, että suomalaisen jääkiekon suuret miehen alkavat ymmärtää mistä on kyse. Westerlund, Kummola, Aravirta ja Summanen (vain muutaman mainitakseni) ovat esittäneet huolensa suomalaisen jääkiekon taitotason laskusta ja luovien hyökkääjien puuttumisesta. Viimeisin hyvä juttu aiheesta oli IS Veikkaajassa viikko sitten, kun Matti Väisänen kertoi omia kokemuksiaan. Mielestäni tämä em. koplan hätähuuto osoittaa, että ongelma on nyt tiedostettu ja toivottavasti asialle ryhdytään tekemään jotain. Ensisijaisesti asia lähtee paremmalle uralle, kun juniorivalmentajien koulutusta lisätään ja liitto loisi yhteisen strategian, mitä noudatettaisiin.
Ja sitten kun sanoit, että korostan suomalaisten jalattomuutta on aivan naurettava. Suomalaiset ovat maailman parhaita luistelemaan. Joten se siitä. Vielä pitää uskoa Suomen maajoukkueen menestysmahdollisuuksiin, vaikka paperilla olemmekin vasta 7. paras ryhmä, sillä mukana on 80-luvulta 90-luvun puoliväliin asti juniorikoulun käyneitä taitavia pelaajia, kuten Koivu, Selänne, Lehtinen, Peltonen, Timonen, Numminen, S. Kapanen, jne. Tulevaisuus kuitenkin huolettaa minua, sillä kenttäpelaajista T. Ruutun, M. Koivun ja Pitkäsen takana huippulupaukset ovat todella harvassa. Taustalla on kuitenkin muutamia potentiaalisia kandidaatteja, kuten Tukonen, Nokelainen, Korpikoski ja Lindgren sekä vähän vanhemmista V. Filppula ja Lepistö.
Ja USA:n puukäsiosastosta voisin mainita Leetchin, Rafalskin, Schneiderin, Amonten, Druryn, Gomezin, Langenbrunnerin, Modanon, Roenickin, Rolstonin, Tkachukin, Weightin ja Yorkin.
Minä en aja suomalaisen kiekon tuhoamista, vaan pyrin pohtimaan millä keinoin suomalainen jääkiekko saataisiin nousuun, kun ns. kultainen sukupolvi alkaa pikku hiljaa tulla elinkaarensa päähän.