Rookie lookout

• 14 668
  • 78

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
KIME 44 kirjoitti:
Niittymäki on 25v ja eikös se rookie raja ole 26v, korjatkaa jos olen väärässä.

Minuakin saa korjata, jos olen väärässä, mutta itse olen ainakin saanut kuvan että pitäisi olla alle 25-vuotias. En minä tiedä, saishan tuon jostain tarkistettuakin, mutta kun en jaksa enkä viitsi.

Yorgos

Jäsen
Hyttynen kirjoitti:
Minuakin saa korjata, jos olen väärässä, mutta itse olen ainakin saanut kuvan että pitäisi olla alle 25-vuotias. En minä tiedä, saishan tuon jostain tarkistettuakin, mutta kun en jaksa enkä viitsi.
26 tai alle. Sitten on vielä rajat aikaisemmille peleille ja ne ovat hieman erilaiset kenttäpelaajilla ja maalivahdeilla, mutta joka tapauksessa Niittymäki olisi iän puolesta kelpoinen vielä ensi kaudellakin.

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet
Rookie-raja

Pitää olla alle 26-vuotias ko. kauden Syyskuun 15. päivänä. Eli Niittymäki kun on syntynyt 18.6.1980, niin tämän kauden deadline-tapauksessa (15.9.2005) ikää oli vasta 25v.

Yksi keino tarkistaa jonkun pelaajan rookie-kelpoisuus on tarkistaa NHL.com:ista -- Stats - Rookie/Veteran -kohdasta valitsee "Rookie" ja pistää esim. joukkueeksi vaikkapa yo. tapauksessa "Flyers".

Suosikkijoukkue
TPS
Crosby voittaja...

ja vain ja ainoastaan sen takia, että häntä on hehkutettu jo niin monta vuotta varsinkin mediassa ja eikös ne ole lehdistön edustajia, jotka voittajan äänestävät. Tätä menoa kun jatketaan niin ero Crosbyn ja Ovetzin välillä pistepörssissä ei tule kovin suureksi nousemaan, ja silloin valitsijoiden on helppo antaa palkinto Crosbylle. Vain ja ainoastaan silloin jos Ovy voittaa Crosbyn pistepörssissä suht suurella erolla niin silloin vasta voidaan alkaa spekuloimaan onko Ovezkilla mitään mahdollisuuksia voittaa palkintoa. Crosby on kanadalainen kanadalaisten liigassa, jonka sisäisistä palkinnoista päättävät kanadalaiset ja Ovetz on auttamatta vieraalla maalla.

NHL.comin etusivulla on kysely "Of the following rookies, which player has impressed you the most this season?"

Ääniä on annettu lähes 40 000 ja kiekkofanien mielipide ympäri maailmaa näyttäisi olevan melko selkeä. Ovechkinilla on 43.1% annetuista äänistä. Seuraavana ei tule Sidney vaan Marek Svatos (17.4%), jonka jälkeen Crosby (14.7%). Heidän jälkeen tulevat Phaneuf ja Lundqvist.

Kun nyt vauhtiin päästiin, niin laitetaan tähän väliin tulokkaiden pistepörssin top 10 tähän päivään mennessä.

1. Alexander Ovechkin 48 34+29=63
2. Sidney Crosby 50 24+34=58
3. Marek Svatos 49 29+15=44
4. Petr Prucha 44 24+7=31
5. Dion Phaneuf 49 11+20=31
6. Thomas Vanek 48 13+17=30
7. Brad Boyes 49 11+19=30
8. Jussi Jokinen 48 11+19=30
9. Alex Steen 41 11+14=25
10. Kyle Wellwood 47 7+18=25

Puolustajien pörssissä selkeän ykkösen Dion Phaneufin takana tulee Phoenixin Keith Ballard 5+20=25 ja Ottawan Andrej Meszaros 4+17=21.

Maalivahdit torjunta%:n mukaan
1. Henrik Lundqvist 34 92.7%
2. Ryan Miller 21 92.4%
3. Hannu Toivonen 20 91.4%
4. Ilja Bryzgalov 21 90.7%
5. Curtis Sanford 21 90.5%

Voittotilastossa Lundqvist johtaa 20 voitollaan ennen Niittymäkeä (18 voittoa).

Viimeksi muokattu:

eld i räven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
JJ:n osalta on vahinko ettei rankkareita lasketa tehoihin, olisi kaveri sijalla neljä muuten.

Koivistoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
K.Lehtonen, Ovetshkin, KalPa
Jokeri23 kirjoitti:
Ovechkin on tällä kaudella tehnyt 48 ottelussa 63 pistettä, kun taas Crosby 50 ottelussa 58 pistettä, eli miesten välillä ei näin mitattuna suuria eroja ole. Crosbyn sijoitus kolmantena rookiekyselyssä ihmetyttää vähän. Ei sillä, että Ovetchikin ei paikkaansa selvänä ykkösenä ansaitsisi, oletin vain monen muun lailla Crosbyn vievän tämän äänestyksen mennen tullen.

Luulen, että Ovechkinin hienot taidonnäytteet, taklaukset ja joukkueen pystyssä pitäminen on saanut kansan kääntymään hänen taakseen Crosbyn sijasta, joka on muun pingviinilauman kanssa pitänyt lähiaikoina matalaa profiilia eilistä lukuunottamatta. Ja muutenkin Crosbyn esitykset vaihdellut illasta toiseen. Välillä hänestä manataan kaiken maailman pillittäjää ja välillä hän on ollut joukkueen sankari. Ovechkin on taas esittänyt mielestäni tasaisia hyviä otteita ottelusta toiseen vaikka muu joukkue olisikin unten mailla. Se voisi olla ehkä suurin syy tähän parhaan tulokasehdokkaan vaihtamiseen... ainakin minun osaltani kävi näin.
Olisi hyvä seurata myös Marek Svatosia, joka on tehtaillut pisteitä hyvin vähäisemmästä peliajastaan huolimatta. Itse en ole tosin seurannut kyseistä pelaajaa tähän mennessä yhtään. Lunqvist on myös pelannut tulokas maalivahdiksi merkittävän määrän pelejä ja vielä hyvällä torjunta prosentilla. Noo mutta kaippa se palkinto jaetaan kuitenkin Crosbyn ja Ovechkinin vaikka kesken vaikka laulukuoro kutsuisikin. Näkee sit kesäl.

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Crosbyn tapauksessa pitää muistaa että poika tuli suoraan juniori sarjasta ja takoo noita lukemia jo nyt,hyvin ilja on pelannut,mutta on vääryys jos calder ei Crosbyn näpeissä ole kauden päätteeksi.
Noissa kyselyissä on osittain kateutta,kaikki pitivät Crosbysta kunnes hänestä tuli yhden Nhl joukkueen pelaaja.

Cube

Jäsen
Kraztog kirjoitti:
Crosbyn tapauksessa pitää muistaa että poika tuli suoraan juniori sarjasta ja takoo noita lukemia jo nyt,hyvin ilja on pelannut,mutta on vääryys jos calder ei Crosbyn näpeissä ole kauden päätteeksi.
Noissa kyselyissä on osittain kateutta,kaikki pitivät Crosbysta kunnes hänestä tuli yhden Nhl joukkueen pelaaja.
Miten pelaajan historia tai ikä vaikuttaa valitsemisperusteisiin? Ei mitenkään.

Ja oletan, että kun sanot "ilja", tarkoitat Ovechkinia. Toki Jumalan nimen turhaa mainitsemista pitää välttää, mutta tehdään tämä silti selväksi.

Kraztog kirjoitti:

Tätä kohtaa minä en ymmärtänyt. Saisinko vähän perusteluja tähän?

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cube kirjoitti:
Miten pelaajan historia tai ikä vaikuttaa valitsemisperusteisiin? Ei mitenkään.

Historia tuskin mitenkään, mutta ikä sen verran, että sulkee liian vanhat pelaajat jo koko valinta prosessista.

Ja itse ainakin aion verrata parin vuoden päästä Crosbyn pisteitä tämän kauden AO:n pisteisiin. Tuossa iässä se pari vuotta voi kuitenkin tuoda merkittävääkin kehittymistä.

Tämän vuoden calder pitäisi kuitenkin mennä Lundqvistille.

Cube

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Ja itse ainakin aion verrata parin vuoden päästä Crosbyn pisteitä tämän kauden AO:n pisteisiin. Tuossa iässä se pari vuotta voi kuitenkin tuoda merkittävääkin kehittymistä.
Ööh, mitä järkeä tuossa nyt on? Molemmilla pelaa tulokaskauttaan NHL:ssä nyt ja on Ovechkinillakin sopeutumista ja opettelemista ollut. Mutta ihan mikä lämmittää öisin.. Muista nyt samalla verrata vaikka Ovechkinin kauden 2007-2008 tehoja Selänteen 1992-93 tehoihin.

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Cubella on kyllä pointtia tuossa yläpuolella. Voihan niitä pisteitä silloin verrata, mutta ei sekään anna oikeudenmukaista kuvaa, koska Crosby on 20-vuotiaana pelannut jo kaksi vuotta NHL:ssä, Ovechkin 20-vuotiaana vasta ensimmäistä kauttaan.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cube kirjoitti:
Ööh, mitä järkeä tuossa nyt on? Molemmilla pelaa tulokaskauttaan NHL:ssä nyt ja on Ovechkinillakin sopeutumista ja opettelemista ollut. Mutta ihan mikä lämmittää öisin.. Muista nyt samalla verrata vaikka Ovechkinin kauden 2007-2008 tehoja Selänteen 1992-93 tehoihin.

Kuten jo sanoin parissa vuodessa voi tapahtua kehitystä paljonkin. Saan kait minä vertailla niitä pisteitä omassa pienessä mielessäni ihan niin paljon kuin haluan, ilman että sinä asetut Jumalan asemaan ja sanot, sen olevan tyhmää.

Mielestäni on kuitenkin päivänselvää, että AO on fyysisesti valmiimpi nhl:ään tällä hetkellä nimenomaan sen takia, että on pari vuotta vanhempi. Tosin tuskin Crosby tulee ikinä olemaan yhtä fyysinen pelaaja, kun AO mutta se ei olekkaan asian ydin.
Kahden vuoden päästä Crosby kuitenkin tekee todennäköisesti enemmän pisteitä, kuin AO tulokaskaudellaan, tai AO sillä samalla kaudella ylipäänsä.
Ja ei tämäkään kausi vielä ohi ole. Ja turha ruveta joukkueesta yms. ruveta jankkaamaan, sitä virttä on kuultu jo ihan tarpeeksi.

Ja edelleenkin tämän vuoden tulokkaaksi pitäisi valita Lundqvist.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Gunners kirjoitti:
Cubella on kyllä pointtia tuossa yläpuolella. Voihan niitä pisteitä silloin verrata, mutta ei sekään anna oikeudenmukaista kuvaa, koska Crosby on 20-vuotiaana pelannut jo kaksi vuotta NHL:ssä, Ovechkin 20-vuotiaana vasta ensimmäistä kauttaan.

Crosby pelaa ekaa kauttaan miesten kanssa, ja AO jo vähintään kolmatta. Turhahan näitä kuitenkaan on ottaa huomioon.

repe_joke kirjoitti:
Crosby pelaa ekaa kauttaan miesten kanssa, ja AO jo vähintään kolmatta. Turhahan näitä kuitenkaan on ottaa huomioon.

Toisaalta Crosby on pelannut koko ikänsä pohjoisamerikkalaista kiekkoa. Ovechkin pelaa nyt ensimmäistä kautta.

Ja mitenkään dissaamatta mielipidettäsi Lundqvistista, haluisin kuulla perusteluja, koska väitteet tyyliin "Tämän vuoden calder pitäisi kuitenkin mennä Lundqvistille" vaatii ehdottomasti perusteluja. Olen kyllä itse(kin) sitä mieltä, että Lundqvist pelaa huippukautta jälleen.

Cube

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Kuten jo sanoin parissa vuodessa voi tapahtua kehitystä paljonkin. Saan kait minä vertailla niitä pisteitä omassa pienessä mielessäni ihan niin paljon kuin haluan, ilman että sinä asetut Jumalan asemaan ja sanot, sen olevan tyhmää.
Ok, saivartelua siis.

Toki saat vertailla niitä pisteitä ihan niin paljon kuin jaksat, mutta saanhan minäkin varmasti yhtä lailla kertoa mielipiteeni tämän järjellisyydestä ilman, että sinä asetut Jumalan asemaan? Varsinkin kun et tätä vertailua suunnitellut mielessäsi vaan ihan julkisella keskustelupalstalla. En ole ajatustenlukija, joten tulen jatkossakin ottamaan kantaa erinäisiin asioihin mitä ihmiset tänne kirjoittelevat huolimatta siitä tekivätkö he niin omiksi lämpimikseen vai herättääkseen keskustelua.

repe_joke kirjoitti:
Kahden vuoden päästä Crosby kuitenkin tekee todennäköisesti enemmän pisteitä, kuin AO tulokaskaudellaan, tai AO sillä samalla kaudella ylipäänsä.
Ja ei tämäkään kausi vielä ohi ole. Ja turha ruveta joukkueesta yms. ruveta jankkaamaan, sitä virttä on kuultu jo ihan tarpeeksi.
Todennäköisesti ja todennäköisesti. Tämä nähdään silloin, turha asiasta sen enempää täällä spekuloida, koska on päivänselvää, että jääkiekkoilijan kehitys ei seuraa mitään selvää kaavaa. Joku kuittasikin HFBoardsilla mielestäni nokkelasti nämä väitteet siitä, että pelaaja kehittyy paljon 18 ja 20 ikävuoden välillä: "Could you make sure Jiri Hudler gets the memo on this?" tjsp..

Jos tuo ehdottamani vertailu Selänteen tulokaskauteen (joka mielestäni oli ihan vertailukelpoinen) ei riitä, niin voidaanhan sama tehdä esimerkiksi Ilya Kovalchukin ja Dany Heatleyn välillä. Heillähän on nimittäin samanlainen ikäero kuin Crosbylla ja Ovechkinilla ja pelit NHL:ssäkin alkoivat samalla kaudella. Entisen Atlanta-kaksikon kohdalla voi pohdinnat joukkeen merkityksestä voidaan jättää myös huomioimatta, mikä on varsin kätevää. Eli:

Heatleyn tulokaskausi (01-02): 82. 26+41=67
Kovalchukin tehot 20-vuotiaana (03-04): 81. 41+46=87

Kylläpäs olikin Kovalchuk 20-vuotiaana parempi pelaaja kuin Heatley samassa iässä. Mitä merkitystä tällä sitten on? Mene ja tiedä. Tässä kun molemmat ovat nyt useamman vuoden pelanneet jääkiekkoa huipputasolla, niin enpä kovin suuria eroja heidän välillään osaa vieläkään tehdä. Varmaan aika päiväkohtaista, että kumman rankkaisin korkeammalle.

Ja sekin on toki hyvä pitää mielessä, että Heatleyn urakehitystä on varjostanut tämä pahamaineinen Ferrari-turma, jossa fyysisten vammojen lisäksi Heatley koki henkisesti varsin kovan opetuksen hyvän ystävänsä menehtyessä.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mängimies kirjoitti:
Ja mitenkään dissaamatta mielipidettäsi Lundqvistista, haluisin kuulla perusteluja, koska väitteet tyyliin "Tämän vuoden calder pitäisi kuitenkin mennä Lundqvistille" vaatii ehdottomasti perusteluja. Olen kyllä itse(kin) sitä mieltä, että Lundqvist pelaa huippukautta jälleen.

Lundqvist on noista kolmeasta tärkein joukkueelleen. Yhtään väheksymättä noiden kahden super hyökkääjän tekemisiä.
Lundqvist on ensimmäisellä nhl kaudellaan yksi parhaista maalivahdeista sarjassa, ja samalla näistä kolmesta pelaajasta ainoa, joka illasta toiseen antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa.
Erona myös näihin kahteen hyökkäjään on se, että Lundqvist on taistellut kauden aikana omilla hyvillä esityksillään itselleen ykkösen paikan joukkueessaan, kun taas nämä kaksi muuta herraa ovat pelanneet kovia minuutteja ekasta pelistä lähtien.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cube kirjoitti:
Jos tuo ehdottamani vertailu Selänteen tulokaskauteen (joka mielestäni oli ihan vertailukelpoinen) ei riitä, niin voidaanhan sama tehdä esimerkiksi Ilya Kovalchukin ja Dany Heatleyn välillä. Heillähän on nimittäin samanlainen ikäero kuin Crosbylla ja Ovechkinilla ja pelit NHL:ssäkin alkoivat samalla kaudella. Entisen Atlanta-kaksikon kohdalla voi pohdinnat joukkeen merkityksestä voidaan jättää myös huomioimatta, mikä on varsin kätevää. Eli:

Heatleyn tulokaskausi (01-02): 82. 26+41=67
Kovalchukin tehot 20-vuotiaana (03-04): 81. 41+46=87
Jos noita vertailuuita tekee suoraan pisteissä, niin kannattaa se tehdä saman ikäkauden pelaajien kesken. Heatleyn ja Kovalchukin välillä vertailu on sikäli helppompaa ja järkevämpää tehdä, koska siinä parissa vuodessa ei pelityylissä ole tapahtunut mitään merkittävää. Ja kuten totesit molemmat pelasivat jopa samassa joukkueessa.

Selänteeseen vertaaminen on hankalaa jo senkin takia, että peli itsessään on muuttunut puolustusvoittoisemmaksi. Sihvonen sanoi jossain kolumnissaan, että Selänne olisi tehnyt tulokkaana tämän kauden säännöillä 160 pistettä (ja tämä siis vuoden 92-93 pelityylillä).
Samassa jutussa mies totesi myös, että samassa tilanteessa oleva AO tekisi non 5% enemmän pisteitä kun Selänne.
Elikkä Sihvosen kaavaa käyttäen AO olisi tehnyt144 pistettä kaudella 92-93 Jetseissä.

Arvailuja parempaan lopputulokseen ei kuitenkaan ikinä tulla pääsemään. Hienoa kuitenkin näissä uusissa säännöissä on se, että nämä vanhat lyömättöminä pidetyt ennätykset voi joku super pelaaja oikeasti rikkoa.

Armoured Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pens
Ei pidä vähätellä kahden vuoden ikäeroa vertaillessa Crosbya ja Ovetshkinia. Kyllä tuossa iässä kaksi vuotta on todella paljon. Toisaalta kukaan ei voi ennustaa varmasti kenenkään pelaajan kehitystä tulevaisuudessa.

Calder Trophyn voittamiseen sen sijaan iällä ei pitäisi olla mitään merkitystä (muuta kuin tuo edellä jo mainittu ikäraja). Se palkinto kuuluu parhaalle tulokkaalle, ei suinkaan parhaalle junnulle. Voi siis hyvinkin olla, että Ovetshkin saa palkinnon.

Seurattuani usean vuoden poikien otteita oma veikkaukseni kuitenkin on, että Crosbysta tulee suurempi pelaaja kuin Ovetskinista. Pelaajathan ovat tyyliltään erilaisia, joten vertailu on kuitenkin hankalaa. Crosby on kuitenkin näyttänyt jo nyt otteita, joita on aiemmin nähty ainoastaan Gretzkyltä (kyseessä ovat muuten hyvin samantyyppiset pelaajat). Mutta niin kuin sanoin, tulevaisuuden ennustaminen on kai mahdotonta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
repe_joke kirjoitti:
Tämäpä mielenkiintoista nimenomaan sinulta. Itse tosin olen tietyllä tavalla samaa mieltä. Miten suhtauttaisit Gretzkyn 20 vuotiaana (kauden alkaessa) 80 peliin tekemät 92+120=212 Teemu Selänteen 20 vuotiaana (kauden alkaessa) 84 peliin tekemään 76+56=132?

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=2035
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=4863

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
dana77 kirjoitti:
Tämäpä mielenkiintoista nimenomaan sinulta. Itse tosin olen tietyllä tavalla samaa mieltä. Miten suhtauttaisit Gretzkyn 20 vuotiaana (kauden alkaessa) 80 peliin tekemät 92+120=212 Teemu Selänteen 20 vuotiaana (kauden alkaessa) 84 peliin tekemään 76+56=132?
Eihän Teemu toki tuon kauden alkaessa ollut 20-vuotias, vaan 22. Että sikäli.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
dana77 kirjoitti:

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=2035
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=4863

No vaikka tuo ikä menikin väärin, niin ei se muuta sitä faktaa, että Gretzky oli huomattavasti Selännettä parempi kiekkoilija.

Ja jos noita pistemääriä haluaa jotenkin vertailla, niin pitäisi olla tiedossa paljonko maaleja tehtiin keskimäärin pelissä tuolla Gretzkyn 212 pisteen kaudella, sekä Selänteen tuloskaudelta sama juttu.
Sitten voisi vielä verrata paljonko kärkikymmenikkö teki pisteitä molempina vuosina.
En kuitenkaan itse usko, että Selänne olisi ikinä 200 pisteen rajaa hätyytellyt olisi hän aloittanut nhl:ssä minä vuonna tahansa.

Islanders

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Chris Campoli!

Itse nostaisin Chris Campolin mukaan joukkoon. Mies on pelannut hienosti ja tahkonnut pisteitäkin, vaikka onkin pakki..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy