Olin tuossa äsken illan hämärtyessä käyttämässä koiraa kun huomasin sedan-mallisen Mazdan hiljentävän vauhdin lähes nollaan ja lopulta pysähtyi keskelle tietä. (Paikka normaali rivari-omakotitalo taajama, ei merkittävästi liikennettä iltaisin). Olin noin 10 metriä auton keulasta katsottuna edellä tätä Mazdaa ja käännyin katsomaan kun auto ei ajanutkaan ohi ja huomasin auton puikoissa romanipariskunnan varmuudella. Minä katsoin heitä oudosti ja he minua.
Jatkoin kävelemistä ja käännyin pian uudelleen katsomaan mitä puuhaavat ja huomasin että katsovat erittäin kiinnostuneena yhden omakotitalon pihaa, johon ei ole mitään estettä ajotieltä (aita, pensas jne). Asun itse ihan 20m päässä tapahtumapaikasta ja olen huomannut että mm. grilli ja polkupyörät ovat ihan vapaana näkyvällä paikalla joten herätyskellot kyllä soivat aika kovaa. Ennen kuin joku vetää rasismikortin esiin niin jokaisella muullakin olisi varmasti soinut tuollaisessa tilanteessa, ihan sama ketä autoa ajaa. Pysähdyin paikoilleen ja odottelin mitä tuumaavat kun näkevät minun tuijottavan pitkään ja heti kun huomasivat etten ollutkaan lähtenyt niin lähtivät liikkeelle ja ajoivat ohi. Kohdallani pieni vilkaisu pelkääjänpaikalla istuneelta rouvalta.
Vähän kyllä epäilyttää olivatko vain haaveilemassa uudesta asuinpaikasta noin hartaasti. Rekkarin sain ylös mutta ei tässä nyt vielä ole mitään tarvetta virkavallalle ilmoittaa. Tuskin edes tulevat katseeni jälkeen takaisin. Jos ovat pahalla asialla olleet niin jännä että ajoivat ohitseni jotta näen rekkarin paremmin. Ehkä siellä ajateltiin että u-käännöksen tekeminen olisi paljon epäilyttävämpää, mene ja tiedä. Mutta siis tälläsiä harrastuksia näillä täälläpäin..
Ainiin, täälläkin on kummasteltu miksi niin useat romanit pelkäävät koiria. Näin viime viikolla kuitenkin noin parikymppisen romanimiehen käyttämässä pientä spanieliä ihan normaalisti ulkona kauniilla ilmalla. Ei ne ihan kaikki ainakaan pelkää näköjään.