Romanit

  • 1 485 679
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mikä helvetti siinä on että mannet pelkäävät koiria? Kesällä vaihtoivat useamman kerran leveästä ja reteästä mannekävelystä jonomuodostelmaan, kun huomasivat meidän koiran etupihalla. Ja koira on kiinni ketjussa, ei hauku eikä käytännössä kiinnitä mitään huomiota näihin ihmisiin. Silti puhe lakkaa ja kävely muuttuu varovaiseksi hipsutteluksi. Sama homma lenkillä, jos kävelen koiran kanssa ja vastaan sattuu tulemaan mustalainen, manne jähmettyy täysin. Jossain tässä lähistöllä majailee ilmeisesti kyseisen ryhmän edustajia.

Jos ne tietää ettei koiraa voi huijata?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä helvetti siinä on että mannet pelkäävät koiria? Kesällä vaihtoivat useamman kerran leveästä ja reteästä mannekävelystä jonomuodostelmaan, kun huomasivat meidän koiran etupihalla. Ja koira on kiinni ketjussa, ei hauku eikä käytännössä kiinnitä mitään huomiota näihin ihmisiin. Silti puhe lakkaa ja kävely muuttuu varovaiseksi hipsutteluksi. Sama homma lenkillä, jos kävelen koiran kanssa ja vastaan sattuu tulemaan mustalainen, manne jähmettyy täysin. Jossain tässä lähistöllä majailee ilmeisesti kyseisen ryhmän edustajia.

Jos ne tietää ettei koiraa voi huijata?

Tämän takia muutama tuttuni on laittanut pihatien päähän "minä vartion täällä"-kylttejä rotikan taikka dobermannin kuvilla, vaikkei niillä ole koskaan koiraa edes ollut. Ei ole ollut tummia konehalleilla käymässä..
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainoa maa jolla ei tätä ongelmaa ole on työmaa sano Harjakainenkin aikoinaan....
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vanhempi rouva huomautti törkeästi kaupassa käyttäytyvän lapsen äitiä, jolloin äiti päätti sylkeä päin, herjata ja uhata hakata rouvan. Sitten nainen oli poistunut, palannut vähän ajan päästä takaisin ja käynyt sitten käsiksi repimällä hiuksia ja kaatamalla rouvan maahan. Näin tiivisti asian Länsi-Uusimaan poliisi Iltasanomien jutussa:
- Lapsi oli työntänyt kätensä suolakurkkusammioon ja käyttäytynyt muutenkin asiattomasti. Nainen oli huomauttanut siitä lasta. Äiti oli tästä suivaantunut, huutanut naiselle ja haukkunut rumilla sanoilla. Äiti oli sylkenyt naista, uhannut hakata tämän ulkona ja poistunut kaupasta, ylikonstaapeli Jari Ikävalko Länsi-Uudenmaan poliisista kertoi.
Nainen oli ilmeisesti saanut ostoksensa tehtyä, kun äiti palasi kauppaan ja toteutti uhkauksensa.
- Kassojen luona äiti oli tarttunut naista hiuksista kiinni ja kaatanut tämän hiuksista lattialle, Ikävalko sanoi.
Asiaa tutkitaan pahoinpitelynä.
Pahoinpitelystä epäilty äiti on edelleen karkuteillä.

Riehuvan lapsen ja väkivaltaisen, sylkevän äidin tuntomerkkejä ei annettu, mutta olen varmaan niin ennakkoluuloisen rasistinen ihminen, että oletan kummankin kuuluneen mustalaisten suureen sukuun. Onhan niitä tietysti vatipäisiä, väkivaltaisia kantaväestönkin ämmiä kauhukakaroineen, mutta sylkevät ja riehuvat kauppojen kauhut haiskahtavat manneilta kilometrien päähän.

Romanitausta selittäisi myös sen, miksi nainen ensin lähti ja sitten palasi pahoinpitelemään. Mustalaisämmä oli varmaan ensin käynyt tyhjentämässä varasteluhameensa alle kertyneen saaliin invapaikalle parkkeerattuun vanhaan mersuun ennen kuin oli palannut kauppaan valkolaisen kimppuun.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Joskus tulee ihmeteelleksi, kun epäilevä puoleni nostaa kaulustaan, millä helvetillä tämä kansanosa kykenee pitämään kohtuullisen korskeaa elämäntasoaan. Käyvätkö he töissä eri asuissa kuin pukeutuvat muutoin. En ole koskaan nähnyt näitä pahvihousuja ja mustakellohameita kaupan kassoilla, siivojina saatikka laajalti muissakaan ammateissa hääräämässä.

Voivathan he toki olla perimältään omavaraisia ja/tai osaavat kasvattaa rahapuita.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Tämän takia muutama tuttuni on laittanut pihatien päähän "minä vartion täällä"-kylttejä rotikan taikka dobermannin kuvilla, vaikkei niillä ole koskaan koiraa edes ollut. Ei ole ollut tummia konehalleilla käymässä..

Tuosta tuli mieleen eräs puolituttu heppu jolla oli pythonkäärme lemmikkinä. Hän kauppasi autoaan keltaisessa pörssissä, ja pihalle ilmestyi asiasta kiinnostuneita kansallispukupoikia. No, hän tuli sitten käärme olkapäillä pihalle, ja kiinnostus kaupantekoon loppui aika nopeasti ;)
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Vanhempi rouva huomautti törkeästi kaupassa käyttäytyvän lapsen äitiä, jolloin äiti päätti sylkeä päin, herjata ja uhata hakata rouvan. Sitten nainen oli poistunut, palannut vähän ajan päästä takaisin ja käynyt sitten käsiksi repimällä hiuksia ja kaatamalla rouvan maahan. Näin tiivisti asian Länsi-Uusimaan poliisi Iltasanomien jutussa:


Riehuvan lapsen ja väkivaltaisen, sylkevän äidin tuntomerkkejä ei annettu, mutta olen varmaan niin ennakkoluuloisen rasistinen ihminen, että oletan kummankin kuuluneen mustalaisten suureen sukuun. Onhan niitä tietysti vatipäisiä, väkivaltaisia kantaväestönkin ämmiä kauhukakaroineen, mutta sylkevät ja riehuvat kauppojen kauhut haiskahtavat manneilta kilometrien päähän.

Romanitausta selittäisi myös sen, miksi nainen ensin lähti ja sitten palasi pahoinpitelemään. Mustalaisämmä oli varmaan ensin käynyt tyhjentämässä varasteluhameensa alle kertyneen saaliin invapaikalle parkkeerattuun vanhaan mersuun ennen kuin oli palannut kauppaan valkolaisen kimppuun.

Itse asiassa minäkin mietin tuota samaa, sen verran olen nähnyt romaneita. Jossainhan spekuloitiin että tuo olisi ollut maahanmuuttaja, mutta on melko todennäköistä että se on mustalainen, tai sitten joku narkkariämmä tai vastaava.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse asiassa minäkin mietin tuota samaa, sen verran olen nähnyt romaneita. Jossainhan spekuloitiin että tuo olisi ollut maahanmuuttaja, mutta on melko todennäköistä että se on mustalainen, tai sitten joku narkkariämmä tai vastaava.

Ja tuon riehuvan kakaran ainoa tehtävä on vetää paheksuvat katseet ja huomio itseensä, kun äiti hoitelee "ruokaostoksia" toisaalla.. Etoo kyllä koko kansan ryhmä ihan tavattomasti.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Eilisessä Poliisit- sarjan jaksossa oli taasen kansallispuvut vauhdissa. Joutuivat poliisit muutamaankin otteeseen käymään samassa paikassa poistamassa herras- ja rouvasväen muualle aiheuttamaan ihastusta. Tietenkään he eivät olleet mitään väärää tehneet ja oikein Ruotsista olivat kotoisin!

Itsekin kun on kohdannut näitä kullannuppuja, niin voin kertoa et tuollainen yleinen häiriön aiheuttaminen ja näpistely ovat hienoja asioita, kun poliisi / vartija joutuu keskittymään välillä tuntikaupalla näihin keisseihin vaikka jotain tähdellistäkin silläaikaa voisi tehdä. Muutenkin käsittämätöntä ku porukalla on rahaa, mutta kai se kiusanteko on pääasia.

Valitettavan harvassa ovat mukavat ja tunnolliset romanit. Tosin ne mukavat poikkeukset ovatkin sitten mahtavia persoonia.... Outoa vain, että samasta suvusta saattaa löytyä todella asiallinen romani, mutta vastapainoksi koko muu suku on yleinen riesa julkisella paikalla.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valitettavan harvassa ovat mukavat ja tunnolliset romanit. Tosin ne mukavat poikkeukset ovatkin sitten mahtavia persoonia.... Outoa vain, että samasta suvusta saattaa löytyä todella asiallinen romani, mutta vastapainoksi koko muu suku on yleinen riesa julkisella paikalla.

Joudun työssäni kohtaamaan romaneja viikoittain, ja kokemuksieni perusteella suhtaudun jokaiseen romaniin varauksella. Ihan tietoisesti yritetään nuorempaa poikaa huijata. Olen myös tavannut oikein fiksuja romaneja joiden kanssa oli oikein ilo keskustella. Mutta niitä en ole montaa kohdannut. En koe olevani mitenkään rasisti, koska itse ovat toiminnallaan aiheuttaneet antipatiani.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Karpon parhaat 8 8 - YouTube

Romanisuku oli päässyt oikein Karpon ohjelmaan. Mahtaakohan tuollainen käytös kuulua romanikuttuuriin?

Kolmeksi miljoonaksi olivat arvioineet olemassaolonsa arvon, tarina ei kertonut onko kukaan maksanut. Kirvestä ja puukkoa olivat naapurit saaneet maistaa ja älykkäin suvustansa oli kiivennyt jopa puuhunkin huutamaan tärkeitä asioita.

Ennen vanhaan oli olemassa sellainenkin käytäntö kuin sakinhivutus, ainakin Pohjanmaalla. Tällä kohtaa olisi suonut kyläläisiltä senkaltaista yhteisymmärrystä löytyvän.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kolmeksi miljoonaksi olivat arvioineet olemassaolonsa arvon, tarina ei kertonut onko kukaan maksanut. Kirvestä ja puukkoa olivat naapurit saaneet maistaa ja älykkäin suvustansa oli kiivennyt jopa puuhunkin huutamaan tärkeitä asioita.

Ennen vanhaan oli olemassa sellainenkin käytäntö kuin sakinhivutus, ainakin Pohjanmaalla. Tällä kohtaa olisi suonut kyläläisiltä senkaltaista yhteisymmärrystä löytyvän.

Minulla käväisi mielessä, että saattaisi olla hyvä jos naapuriin tulisi jokin isojen poikien kerhotila, United Brotherhood tai vastaava. Sielläpä sitten keskenään setvisivät asioita.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Välillä käy ajatus etnisestä puhdistuksesta mielessä mutta sitten ajatuspoliisi jo raportoi että rasistista ajattelua.

Mutta tosiasia on että 98% romaneista pilaa muitten maineen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tällaisissa tapauksissa pitäisi luonnonvalintaa nopeuttaa. Jälleen yksi esimerkki siitä kuinka täällä perkele hyysätään kaikenlaisia kusipäitä. Alkoi vituttamaan oikeen kunnolla. Tämä tilanne oli tietysti Ruotsin puolella, mutta eiköhän siellä ole nuo heikomman aineksen hyysäyshommat samallalailla päin vittua kuin täällä

Erikoista tuossa tapauksessa on kylän tyytyminen tilanteeseen. Totta kai viranomaiset ovat munattomia, mutta aika munattomia ovat kylän miehetkin. Luulisi löytyvän sen verran aktiivisuutta, että hommattaisiin vaikka muutama pyöräilijä vierailemaan.

Olen tutustunut työni puolesta romaneihin ja käsittääkseni he ovat pääosin prosenttijengiä, mutta käyttävät kaikki mahdolliset yhteiskunnan edut hyväkseen. Tiedän Porista monia normi työssäkäyviä romaneita, mutta myös monta prosenttijengiin kuuluvaa.

Tuossa kulttuurissa opetetaan luultavasti vastustamaan valkolaisten yhteiskuntaa aina kun on mahdollista. Jos invaparkkipaikka on tyhjä, siihen pitää pysäköidä vaikka kaupan oven edessä olisi vapaa normipaikka.

Olen hyvä opettaja, sillä romaniäiti kysyi minulta kasvatusohjeita. Ja oli hauska tilanne, kun samainen äiti haukkui lastaan kaaleksi, kun tämä oli puhunut rumia ja käyttäytynyt aikuisia kohtaan rumasti. Ja romaanit kunnioittavat vanhempia ihmisiä... mikäli ne ovat romaneja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa kulttuurissa opetetaan luultavasti vastustamaan valkolaisten yhteiskuntaa aina kun on mahdollista. .

Tämän siis kirjoitti nimimerkki TosiFani, joka on monessa ketjussa toitottanut kovaan ääneen että ei ihmisiä saa jaotella mihinkään lokeroihin kansalaisuuden, etnisen alkuperän tai minkään muun vastaavan takia ja kaikille pitää antaa samanlainen ja yhtäläinen mahdollisuus. Kuten vaikkapa työtä vieroksuville ja rikoksia tehtaileville somaleille, joiden sopeutumattomuus suomalaiseen yhteiskuntaan ei TosiFanin mielestä ole somalien vaan suomalaisen yhteiskunnan vika. Miksi siis romanien kohdalla on toisin?

Eipä silti, oikeassahan sinä tuossa lainaamassani kohdassa olet. Se minulle ei ole vielä selvinnyt, että miksi romanit niin kovasti valkolaista yhteiskuntaa vastustavat? Vai onko siihen edes mitään syytä, vastustetaan koska se on kivaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämän siis kirjoitti nimimerkki TosiFani, joka on monessa ketjussa toitottanut kovaan ääneen että ei ihmisiä saa jaotella mihinkään lokeroihin kansalaisuuden, etnisen alkuperän tai minkään muun vastaavan takia ja kaikille pitää antaa samanlainen ja yhtäläinen mahdollisuus. Kuten vaikkapa työtä vieroksuville ja rikoksia tehtaileville somaleille, joiden sopeutumattomuus suomalaiseen yhteiskuntaan ei TosiFanin mielestä ole somalien vaan suomalaisen yhteiskunnan vika. Miksi siis romanien kohdalla on toisin?...

Niin, jokainen ihminen on yksilö, eikä häntä kuuluu lokeroida taustansa mukaan. Näin minä suhtaudun ihmisiin, niin somaleihin kuin romaneihinkin. Kirjoitin vain niistä huomioista, joihin olen elämässäni törmännyt. En hyväksy yleistämistä missään tilanteessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Se minulle ei ole vielä selvinnyt, että miksi romanit niin kovasti valkolaista yhteiskuntaa vastustavat? Vai onko siihen edes mitään syytä, vastustetaan koska se on kivaa.

Luultavasti kysymyksessä on ikävanhat tavat, joiden mukaan eletään. Muutama romanityttö kertoi romaanikulttuurin säännöistä, jotka pitää vain oppia kantapään kautta, kukaan ei heitä opasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun tähän ketjuun on kerätty negatiivisia huomioita ja kokemuksia romanivähemmistöstä - tähän toimeen myös minä olen syyllistynyt - mutta nyt on pakko lausua jotain positiivistakin.

Työskentelen eräällä vanhustenpalvelutalon osastolla, jossa hoitoapulaisena on eräs romaninainen ja kokemani ja näkemäni mukaan hän tekee työnsä todella huolellisesti ja on kaikella tapaa hyvin täsmällinen ja työskentelymoraalinsa on korkea. Osastolla on pari muutakin hoitoapulaista töissä mutta kyllä minusta tämä romaninainen on kaikella tapaa esimerkillinen. Voisin kertoa erään esimerkin hänen esimerkillisyydestä. Tällä viikolla hän jäi tekemään ekstraa vaikka ei saakaan mitään korvausta ylitöistä - ei edes ajallista hyvitystä - mutta siitä huolimatta hän teki työnsä loppuun saakka ja oli reilun vartin verran ylimääräistä töissä, jotta sai kaikki työnsä tehtyä. Ja syy myöhästymiseen ei ollut hänessä vaan siinä, että ruoka keittiöltä tuli myöhässä ja jos hän olisi pitänyt tiukasti kiinni työehdoista hän olisi voinut jättää työnsä kesken ja lähteä kotiin kun työaika päättyi mutta hän teki työnsä loppuun ja vielä tämän jälkeen varmisti ettemme tarvitse apua.

Kiitimme häntä jo tuolloin ja kiitokset hän todellakin ansaitsi!

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös