Tuli sitten oltua Helsingin yöelämässä viime yönä. Baarista lähtiessäni minut pysäytti auto, jossa oli etupenkeillä 2 parikymppistä romanimiestä ja takapenkillä oli saman ikäinen romaninainen. Kaikilla oli kansallispuvut päällä*. Kysyivät haluanko pimeän taksikyydin. Mielessäni arvion mahdollisuudet päästä turvallisesti kotiin noin 1% luokkaan. Voi tietysti olla, että pikkuhiprakassa arvioin yläkanttiin. Todettuani, etten ole kyydin tarpeessa, seuraava ehdotus oli takapenkillä olevan romaninaisen paneminen. "Haluut sie panna miun siskoa, maksaa vain viiskymppiä? Meillä on paikka valmiina." Takapenkin nainen säesti: "viidelläkympillä pääset panemaan mua". En halunnut. Kieltäydyin ja jatkoin matkaani, kuten hekin (tosin eri suuntaan kuin minä). Kaikkeen sitä näemmä törmää, kun tarpeeksi elää. Kansallispukuinen huora! Jos jotain hyvää asiasta seurasi, voin sanoa, että episodi nauratti mua koko kotimatkan ja naurattaa edelleenkin. Oikeastaan tämän olisin voinut postata "mille naurat juuri nyt" -ketjuun, mutta menköön tänne.
*Naisella siis kansallispuku, ja miehet olivat pukeutuneet tyypilliseen romanitapaan.