Sallinette minun tuoda mietteitäni julki, kun nyt on ajatelmaa. Olen nähnyt Ässiltä viimeiset neljä matsia, ja muutenkin olen seurannut porilaisten tekemisiä suurella mielenkiinnolla. Tuumailin, että Padan kannattajat tykkäisivät lukea ns. ulkopuolisen kommentteja joukkueen edesottamuksista, joten tässä tulee.
Jake Hansen on näissä neljässä näkemässäni matsissa (eli back-to-backit sekä Lukkoa että TPS:ää vastaan) ollut parempi kuin luulin. Viimeistelyhän tuolla on kaiken lukemani perusteella ollut vaikeaa, mutta yritteliäisyyden puutteesta ei kai miestä voi syyttää. Kerälän ja Marjamäen ketjussa Hansen on näyttänyt ihan kelpo kiekkoilijalta, ja taitaa olla nyt kolmeen viimeiseen matsiin kolme syöttöpistettäkin tililleen kerännyt? Tuo ketju kokonaisuudessaan on ollut oikein hyvä.
Kärjen ja Saarelan yhteispelaaminen näytti myös hyvältä Lukko-matseissa. Nähdäkseni Ojamäki jäi vähän ulkopuolelle noissa peleissä, mutta vastaavasti Palloseuraa vastaan Ojamäki suoritti hyvin, kun Kärki oli poissa. Saarelan peli ei ihan niin hyvältä näyttänyt ilman Kärkeä, mutta ei hän huonosti missään nimessä pelannut.
Positiivisin yllätys on ollut Valtteri Viljanen, joka antoi itsestään kaikissa neljässä pelissä hyvän vaikutelman. Kiekollisesti rohkeita ja fiksuja ratkaisuja, tekee hyviä nousuja ja muutenkin olen tykännyt hänen pelaamisestaan. Toki Vance teki tänään kaksi maalia, mutta Viljanen kellotti patapaidoista eniten peliaikaa. Todella kypsää pelaamista Viljaselta, tykkään ehdottomasti.
Bernard ei ollut näissä neljässä matsissa ihan niin hyvä kuin odotin, parempaa italialaiselta olen nähnyt ja myös raporteista lukenut. Hyvä kassari kuitenkin, ja vaikuttaa täysin riittävältä vakituiseksi ykkösmaalivahdiksi Liigaan.
Mitäs muuta vielä. Niin no, Juuso Walli on ollut myös ennakkoluuloton puolustuksessa, varsin jämäkkää työskentelyä. Vainosen peluuttaminen puolestaan ihmetyttää, pelaa ihan väärissä kohdissa ja väärin roolitettuna. Tämän takia jopa Walli on näyttänyt paremmalta, mutta peluutus ei tietenkään ole Vainosen syy.
Lisäksi mielestäni Mullanen pitäisi saada pelata huomattavasti enemmän. Kaiken näkemäni perusteella Semir Ben-Amorin paikka pelaavassa kokoonpanossa tuolla vastuulla on huutava vääryys, kun Mullane on ylimääräinen hyökkääjä. Ehkä minulta on jäänyt jotain näkemättä, mutta tuo tuntuu jokseenkin käsittämättömältä. Jopa Gratton on näyttänyt hyödyllisemmältä pelaajalta kuin SBA.
Tulipa paljon tekstiä. Jos minulla riittää Ässistä näin paljon asiaa, kirjoitan tänne mielelläni jatkossakin, mikäli turkulaisnäkökulma patasydämiä kiinnostaa. Vilpittömästi onnea loppukauteen porilaisille!