Minä näen tässä nyt tasan kaksi vaihtoehtoa. Risto on itse päättänyt, että budjetti on tärkeämpi arvo, kuin joukkueen puutteisiin reagoiminen kesken kauden. Risto korostaa joukkuehenkeä yli kovan materiaalin. Nyt Risto on saanut kaiken, mitä hän on halunnut, joten nyt Ristolla on tulosvastuu sen kesällä ilmoitetun tavoitteen (mestaruus) suhteen.
Ymmärrän täysin, että valmentaja on ylpeä siitä, että hän saa budjetin puitteissa kasatun joukkueen pelaamaan voittavaa jääkiekkoa, mutta en millään usko, että budjetti on Dufvalle tärkeämpi kuin joukkueen pärjääminen. Miksi ihmeessä Dufvan pitää olla kiinnostunut budjetista. Dufvan tehtävä on tehdä urheilullista tulosta niillä resursseilla, jotka määrittelevät aivan muut miehet. Eli minä ainakin kyseenalaistan sen, että Dufva on saanut kaiken haluamansa.
Minä näen, että iso ongelma Lukossa on se, että osaamaton johto on hankkinut meritoituneen valmentajan, jolta odotetaan menestystä, eikä itse tehdä sen eteen läheskään vaadittavaa työtä. Jos Lukon johto sanoisi Dufvalle, että venytetään budjettia, jotta saadaan kunnon sentteri, tuskin valmentaja sellaisesta kieltäytyy.
Täällä on moni ollut kiitollinen Dufvalle siitä, että hän on tuonut ammattitaitoa Lukkoon. Ehkä näin on, mutta varjopuolena tuntuu olevan se, että päävalmentajalla on aivan liian suuri vastuu. Valmentajan pitää olla sellaisessa johtavassa asemassa, että hän saa päättää, kuka joukkueeseen liittyy ja kuka ei, mutta palkan päättävät muut miehet.
Kärppien uusien vahvistuksien myötä Harri Aho on ollut enemmän mediassa kuin Lauri Marjamäki. Lukossa kaikkia siirtoja kommentoi päävalmentaja, mitä hieman oudoksun. En edes muista, milloin olen kuullut Rajalan tai Vanhatalon puhuvan muusta kuin matkoista Yhdysvaltoihin, RTK:n roolista tai Lukon oheispalveluista. Juha Junno taas puhuu aina Kärpistä ja siitä, mitä Kärppien menestyminen Oululle ja Pohjois-Suomelle merkitsee.
On helppo haukkua Dufvaa, koska hän on päävalmentaja ja aina esillä, mutta heräisiköhän haukkujat todellisuuteen, jos Karri Kivi, Lauri Marjamäki ja Jyrki Ahokin epäonnistuisivat Lukon valmentajina. Turussa ja Porissa luultiin pitkään, että vika joukkueen peliesityksistä johtuu Pekka Virrassa. Kuopiossa näin ei uskottu ja se näkyy nyt KalPan peliesityksistä.